Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av mans71 »

Det pratas en del om hur mycket det är som går sönder på gamla Teslor eller kanske Model S specifikt så jag tänkte dela hur livet har sett ut för min bil från 2015. Jag kompletterar inlägget framöver varefter saker händer.

Det här blir förstås anekdotiskt och färgat av att jag ibland väljer att byta/renovera saker som kanske hade fungerat bra ändå och där andra andra kanske hade valt att avstå åtgärd. Jag tänkte att det kanske kunde vara intressant för någon som funderar på vad man kan vänta sig av en äldre Model S.

Just nu har min bil rullat 18 200 mil (köpte den på 11 200).

Underhåll totalt, exkl. däck: 83 245:-
Antal mil: 7 000
Underhåll per mil: 11.89:-

Loggbok:

2015
- Juni, nytt batteri på garanti vid 700 mil

2016
- April, Service och Ludicrous-uppgraderad (50k)

2016-2018
- Motorer utbytta på garanti
- Säkert mer saker, ofullständigt underlag

2019 (jag köpte bilen)
- Bytt hatthylla till en 2018 årsmodell (bättre kvalitet)
- Panorama tak V2 på garanti
- Skaffade vinterdäck på base-wheels, lämnade in fälgarna på renovering, sålde dom gamla sommardäcken, några tusen i extrakostnad
- Bytte alla led-lampor inne i bilen, kostade några hundringar
- Bytte till projekterande led-lampor framdörrar med röd tesla-logo, kostade en hundring typ
- Nya vintermattor 3D kostade 1500:-
- CCS-uppgradering, 4276:-
- Liftgate Drain Plug Retrofit, utbytt på garanti
- Replace Front Passenger Airbag Recall, utbytt på garanti
- AIR SUSP SOLENOID BLOCK, utbytt på garanti
- LTE-uppgradering, 6102:-

2020
- Köpte och lämnade in på renovering 21 turbin-fälgar staggered
- Nya sommardäck
- Alla skivor och belägg bytta, 8342:-
- Nytt bromsok höger bak, 3668:-
- Nytt dörrgångjärn förardörr utbytt på garanti
- Minneskrets till MCU utbytt från 8Gb till snabbare och större på 32Gb, fick ersättning för utlägg på garanti
- Lackbehandlad, gjorde jobbet själv
- Bytte ratt-knappar till en 2017-modell, delar 500:- från skroten & fixade själv
- Kabelhärva till bakre motor utbytt på garanti

2021
- Handtag V3+kabelhärva förardörr utbytt på garanti
- Handtag V3+kabelhärva bakdörr förarsidan utbytt på garanti
- Nytt 12V batteri utbytt på garanti

2022
- Nedlackad, kostade c:a 6000:-
- Bytte mekaniken i bakluckan: "High force cinching actuator" 885:- plus "Asy liftgate latch" 751:- (gjorde jobbet själv)
- Båda parkeringbromsoken med motorer byttes av ranger, 16 938:-
- Nya bakdäck

2023
- Bakre länkarmar bytta (inga fel på dom men ville vara säker), 12 251:-
- AC-paketet utbytt (bägge sidor, rör, mm exkl kompressor) och Xenon upgrade 35W, 22 033.-
- HW batteri demonterat, inspekterat och delar bytta (garanti/service-bullentin)

2024
- Nya bakdäck
- Ska göras:
- - Fixa dörrhandtag passagerardörr
- - Byta till förbättrade ”I-shaft lower, shielded” eller smörja upp befintlig
- - Byta blinkande LED-lampa bagage

Saker som troligen kommer att behöva bytas i framtiden;
- Vindrutetorkarmekanik
- Värmepaketet
- 12V batteri
- Dörrhandtag eller fixa själv med brytare+padelgear
- Säkert något med luftfjädringen
- HW batteri, lagning, refurb eller nytt
Senast redigerad av mans71, redigerad totalt 10 gång.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av Leo »

Kul!

Hade varit intressant att höra ungefärlig kostnad, delar nya/begagnade, tidsåtgång om du gjort det själv. Då får man en mer komplett bild av både åtgärder och kostnader. (Ofta själva kostnaderna som många är nyfikna på)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av taliz »

Har du besiktigat med Xenon?
Funderar på att stoppa i LED i min, men kör sällan på natten så inte värt om besiktningen strular.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5317
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev: 25 mar 2024 10:19
Har du besiktigat med Xenon?
Funderar på att stoppa i LED i min, men kör sällan på natten så inte värt om besiktningen strular.
Jag uppgraderade strålkastarna till 35W xenon på min S från 2014. Besiktiga många gånger efter det utan några problem.

Men det är stor skillnad på att uppgradera 25W xenon till 35W xenon, eller att byta ljuskällan till LED. Det kan sannolikt ge problem i besiktningen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av mans71 »

taliz skrev: 25 mar 2024 10:19
Har du besiktigat med Xenon?
Funderar på att stoppa i LED i min, men kör sällan på natten så inte värt om besiktningen strular.
Original så har tidiga model S Xenon på 25W och det ger lite dåligt ljus. Med 35W uppgraderingen så blev det riktigt bra. Håller tummarna för att det fungerar i besiktningen. Men du kör väl model 3? Har inte dom LED från början?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av taliz »

mans71 skrev: 25 mar 2024 12:09
taliz skrev: 25 mar 2024 10:19
Har du besiktigat med Xenon?
Funderar på att stoppa i LED i min, men kör sällan på natten så inte värt om besiktningen strular.
Original så har tidiga model S Xenon på 25W och det ger lite dåligt ljus. Med 35W uppgraderingen så blev det riktigt bra. Håller tummarna för att det fungerar i besiktningen. Men du kör väl model 3? Har inte dom LED från början?
3an är såld för längesen, Zoe nu. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av mans71 »

taliz skrev: 25 mar 2024 12:23
mans71 skrev: 25 mar 2024 12:09
taliz skrev: 25 mar 2024 10:19
Har du besiktigat med Xenon?
Funderar på att stoppa i LED i min, men kör sällan på natten så inte värt om besiktningen strular.
Original så har tidiga model S Xenon på 25W och det ger lite dåligt ljus. Med 35W uppgraderingen så blev det riktigt bra. Håller tummarna för att det fungerar i besiktningen. Men du kör väl model 3? Har inte dom LED från början?
3an är såld för längesen, Zoe nu. :D
Aha - sparbössa på 4 hjul, smart!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av Bjelke »

mans71 skrev: 25 mar 2024 12:09
taliz skrev: 25 mar 2024 10:19
Har du besiktigat med Xenon?
Funderar på att stoppa i LED i min, men kör sällan på natten så inte värt om besiktningen strular.
Original så har tidiga model S Xenon på 25W och det ger lite dåligt ljus. Med 35W uppgraderingen så blev det riktigt bra. Håller tummarna för att det fungerar i besiktningen. Men du kör väl model 3? Har inte dom LED från början?
Jag har svårt att se att bilprovningen skulle kunna se att man bytt från 25W
till 35W, däremot ville jag minnas att vi här på forumet pratade om eventuella
problem med hur Tesla skulle se på det vid eventuella problem, dom är ju kända
för att kunna krångla när det kommer till garanti-anspråk mm…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av mans71 »

Bjelke skrev: 25 mar 2024 20:29
mans71 skrev: 25 mar 2024 12:09
taliz skrev: 25 mar 2024 10:19
Har du besiktigat med Xenon?
Funderar på att stoppa i LED i min, men kör sällan på natten så inte värt om besiktningen strular.
Original så har tidiga model S Xenon på 25W och det ger lite dåligt ljus. Med 35W uppgraderingen så blev det riktigt bra. Håller tummarna för att det fungerar i besiktningen. Men du kör väl model 3? Har inte dom LED från början?
Jag har svårt att se att bilprovningen skulle kunna se att man bytt från 25W
till 35W, däremot ville jag minnas att vi här på forumet pratade om eventuella
problem med hur Tesla skulle se på det vid eventuella problem, dom är ju kända
för att kunna krångla när det kommer till garanti-anspråk mm…
Tur man inte har någon garanti längre då! :D
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av Bjelke »

Exakt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av frippe »

När vi köpte vår första tesla 2018 var det mycket snack om att elbilar drar väldigt mycket mer däck än traditionella ICE-bilar.

Hur tycker du att det står sig nu när du haft bilen så länge?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av mans71 »

frippe skrev: 25 mar 2024 21:16
När vi köpte vår första tesla 2018 var det mycket snack om att elbilar drar väldigt mycket mer däck än traditionella ICE-bilar.

Hur tycker du att det står sig nu när du haft bilen så länge?
Jag lider av en fysisk handikapp i form av oproportionerligt tung högerfot och har märkt att speciellt bakdäck slits fort! :D

Nej men mer seriöst, det är faktiskt en faktor att det fortfarande är kul att gasa ibland. Annars är snedslitning av bakdäck största problemet jag har råkat ut för. 2 set som har slitigts ut på bara 1000 mil på insidan samtidigt som dom ser bra ut i ytterkant. Förhoppnings rätt justerad hjulvinkel nu.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av mans71 »

Leo skrev: 25 mar 2024 08:01
Kul!

Hade varit intressant att höra ungefärlig kostnad, delar nya/begagnade, tidsåtgång om du gjort det själv. Då får man en mer komplett bild av både åtgärder och kostnader. (Ofta själva kostnaderna som många är nyfikna på)
Done. Har nu letat upp alla fakturor och även räknat ut milkostnaden. Jag blev förvånad själv men kan bara konstatera att Tesla S har för mig varit den billigaste bilen jag har ägt. Lägger man till det faktum att SUC ingår så är det en svårslagen kalkyl.
Model S P85DL+
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av Xanthopteryx »

mans71 skrev: 26 mar 2024 08:50
frippe skrev: 25 mar 2024 21:16
När vi köpte vår första tesla 2018 var det mycket snack om att elbilar drar väldigt mycket mer däck än traditionella ICE-bilar.

Hur tycker du att det står sig nu när du haft bilen så länge?
Jag lider av en fysisk handikapp i form av oproportionerligt tung högerfot och har märkt att speciellt bakdäck slits fort! :D

Nej men mer seriöst, det är faktiskt en faktor att det fortfarande är kul att gasa ibland. Annars är snedslitning av bakdäck största problemet jag har råkat ut för. 2 set som har slitigts ut på bara 1000 mil på insidan samtidigt som dom ser bra ut i ytterkant. Förhoppnings rätt justerad hjulvinkel nu.
Det där är Jättevanligt. Och risken är att du kommer drabbas igen tyvärr.
Och detta är alltså något som finns när bilen är ny och väldigt många har råkat ut för så har inget egentligen att göra med att bilen åldrats, även om det såklart också kan påverka.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av SwedishAdvocate »

Xanthopteryx skrev: 26 mar 2024 13:38
mans71 skrev: 26 mar 2024 08:50
frippe skrev: 25 mar 2024 21:16
När vi köpte vår första tesla 2018 var det mycket snack om att elbilar drar väldigt mycket mer däck än traditionella ICE-bilar.

Hur tycker du att det står sig nu när du haft bilen så länge?
Jag lider av en fysisk handikapp i form av oproportionerligt tung högerfot och har märkt att speciellt bakdäck slits fort! :D

Nej men mer seriöst, det är faktiskt en faktor att det fortfarande är kul att gasa ibland. Annars är snedslitning av bakdäck största problemet jag har råkat ut för. 2 set som har slitigts ut på bara 1000 mil på insidan samtidigt som dom ser bra ut i ytterkant. Förhoppnings rätt justerad hjulvinkel nu.
Det där är Jättevanligt. Och risken är att du kommer drabbas igen tyvärr.
Och detta är alltså något som finns när bilen är ny och väldigt många har råkat ut för så har inget egentligen att göra med att bilen åldrats, även om det såklart också kan påverka.
Går det inte att åtgärda genom att göra en hjulinställning i Low, och sedan i stor utsträckning som möjligt undvika att köra bilen i medium, high och extra high?

Har för mig jag läst ngnstans att Tesla åtm. till en början gjorde fabrikshjulinställningen i medium, och att det var därför däcken slets på insidan eftersom bilarna mestadels rullade i low.

Antar att bilen klarar farthinder i low, men är i och för sig inte 100 på det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5317
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2024 14:42
Xanthopteryx skrev: 26 mar 2024 13:38
mans71 skrev: 26 mar 2024 08:50
frippe skrev: 25 mar 2024 21:16
När vi köpte vår första tesla 2018 var det mycket snack om att elbilar drar väldigt mycket mer däck än traditionella ICE-bilar.

Hur tycker du att det står sig nu när du haft bilen så länge?
Jag lider av en fysisk handikapp i form av oproportionerligt tung högerfot och har märkt att speciellt bakdäck slits fort! :D

Nej men mer seriöst, det är faktiskt en faktor att det fortfarande är kul att gasa ibland. Annars är snedslitning av bakdäck största problemet jag har råkat ut för. 2 set som har slitigts ut på bara 1000 mil på insidan samtidigt som dom ser bra ut i ytterkant. Förhoppnings rätt justerad hjulvinkel nu.
Det där är Jättevanligt. Och risken är att du kommer drabbas igen tyvärr.
Och detta är alltså något som finns när bilen är ny och väldigt många har råkat ut för så har inget egentligen att göra med att bilen åldrats, även om det såklart också kan påverka.
Går det inte att åtgärda genom att göra en hjulinställning i Low, och sedan i stor utsträckning som möjligt undvika att köra bilen i medium, high och extra high?

Har för mig jag läst ngnstans att Tesla åtm. till en början gjorde fabrikshjulinställningen i medium, och att det var därför däcken slets på insidan eftersom bilarna mestadels rullade i low.

Antar att bilen klarar farthinder i low, men är i och för sig inte 100 på det...
Ännu en anledning att välja en bil utan luftfjädring, om man ska köpa en gammal S.
Aldrig några problem med snedslltna däck på min P85 med stålfjädring. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev: 26 mar 2024 16:21
SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2024 14:42
Xanthopteryx skrev: 26 mar 2024 13:38
mans71 skrev: 26 mar 2024 08:50
frippe skrev: 25 mar 2024 21:16
När vi köpte vår första tesla 2018 var det mycket snack om att elbilar drar väldigt mycket mer däck än traditionella ICE-bilar.

Hur tycker du att det står sig nu när du haft bilen så länge?
Jag lider av en fysisk handikapp i form av oproportionerligt tung högerfot och har märkt att speciellt bakdäck slits fort! :D

Nej men mer seriöst, det är faktiskt en faktor att det fortfarande är kul att gasa ibland. Annars är snedslitning av bakdäck största problemet jag har råkat ut för. 2 set som har slitigts ut på bara 1000 mil på insidan samtidigt som dom ser bra ut i ytterkant. Förhoppnings rätt justerad hjulvinkel nu.
Det där är Jättevanligt. Och risken är att du kommer drabbas igen tyvärr.
Och detta är alltså något som finns när bilen är ny och väldigt många har råkat ut för så har inget egentligen att göra med att bilen åldrats, även om det såklart också kan påverka.
Går det inte att åtgärda genom att göra en hjulinställning i Low, och sedan i stor utsträckning som möjligt undvika att köra bilen i medium, high och extra high?

Har för mig jag läst ngnstans att Tesla åtm. till en början gjorde fabrikshjulinställningen i medium, och att det var därför däcken slets på insidan eftersom bilarna mestadels rullade i low.

Antar att bilen klarar farthinder i low, men är i och för sig inte 100 på det...
Ännu en anledning att välja en bil utan luftfjädring, om man ska köpa en gammal S.
Aldrig några problem med snedslltna däck på min P85 med stålfjädring. ;)
Som jag förstått det så går det att byta ut luftfjädringen på bilar som har det så de istället får stålfjädring. Vet dock inte vad det skulle kunna kosta...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av frippe »

mans71 skrev: 26 mar 2024 08:50
frippe skrev: 25 mar 2024 21:16
När vi köpte vår första tesla 2018 var det mycket snack om att elbilar drar väldigt mycket mer däck än traditionella ICE-bilar.

Hur tycker du att det står sig nu när du haft bilen så länge?
Jag lider av en fysisk handikapp i form av oproportionerligt tung högerfot och har märkt att speciellt bakdäck slits fort! :D

Nej men mer seriöst, det är faktiskt en faktor att det fortfarande är kul att gasa ibland. Annars är snedslitning av bakdäck största problemet jag har råkat ut för. 2 set som har slitigts ut på bara 1000 mil på insidan samtidigt som dom ser bra ut i ytterkant. Förhoppnings rätt justerad hjulvinkel nu.
Nej men din bil inbjuder väl till handikappet gissar jag.
Men verkar inte vara ovanligt med snedslitna däck på teslor, det kan knappast bara bero på felställda hjulinställningar från fabrik.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av Bjelke »

På model S kan det absolut bero på felaktiga hjulvinklar från fabrik, det
finns gott om exempel på det. Min första hade det tex. Men även betydligt
nyare exempel finns på dåliga vinklar direkt från leverans.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dsl
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 mar 2022 19:35

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av Dsl »

Tack för mycket intressant sammanställning!

Tyvärr är ju en så hög kostnad väldigt avskräckande, och det är ju tråkigt nu när de lite äldre bilarna börjat komma ner i acceptabla priser både inköp och försäkring.
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 okt 2019 16:26
Ort: Färjestaden

Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015

Inlägg av LongIsland »

Jag vet inte om drygt 17000:- om året är billig försäkring på en MS ... :roll:
Skriv svar