Tesla Cybertruck

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Maw »

Nicke Nyfiken skrev: 04 feb 2024 20:18
Maw skrev: 04 feb 2024 20:02
Nicke Nyfiken skrev: 04 feb 2024 17:14
Maw skrev: 04 feb 2024 16:10
Pontus skrev: 04 feb 2024 15:04


Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Ja, de är helt säkert ute efter oss. Bäst att sätta på foliehatten för säkerhets skull :)
Eller så fortsätter man att gnugga händerna varje gång det skrivs negativt om Tesla i pressen. :roll:
Vaknat på fel sida nu igen?

Att CT är byggd för att inte deformeras i ”onödan” är en feature, inte något negativt.
Jaha, så att deformation för att skydda passagerarna är i onödan? Tyska pressen skriver:
– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Och den som ifrågasätter detta har foliehatt...
Nej, men den som ser en sammansvärjning bakom varje felaktighet som skrivs om Tesla kanske har det?

Självklart deformeras CT vid en kollision med något hårt och tungt för att skydda passagerarna, det syns om inte annat på krocktestvideorna vi har sett. Men att någon eventuellt påstår motsatsen betyder inte att det finns en sammansvärjning bakom. ”Eventuellt” eftersom det finns stor risk för felcitering.

Däremot deformeras CT nog inte nämnvärt vid kollision med rådjur och andra däggdjur, inklusive människor vilket är per design. Den ska ju kunna köra igenom en hord med zombier utan att skadas ;). Det fungerar dock inte i Europa eftersom vi kräver att även människor utanför fordonet ska skyddas och inte bara de som sitter i.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Klintan »

Tesla har lite att jobba med när det gäller leveransupplevelsen:
https://www.cybertruckownersclub.com/fo ... ost-240793
Elbilist sedan 2014
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av niklas12 »

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av fth »

Höjningen av maxvikt till 4.25 ton har tydligen godkänts nu, vilket väl bör vara ett steg på vägen att göra CT möjlig i Europa?

https://www.clecat.org/news/newsletters ... cence-dire

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Jerker »

fth skrev: 03 mar 2024 22:02
Höjningen av maxvikt till 4.25 ton har tydligen godkänts nu, vilket väl bör vara ett steg på vägen att göra CT möjlig i Europa?

https://www.clecat.org/news/newsletters ... cence-dire

/fth
Jo, men sen ska svenska myndigheter också implementera reglerna och det är inte alls säkert att de gör. Bror Duktig kommer troligtvis att tycka att 4,25 ton är onödigt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Legato »

Lagom spekulation i Cybertruck-bilar nu...

Såg precis på Facebook att någon Porschehandlare i Florida hade köpt en för $250.000 för att sedan direkt lägga ut den till salu för $299.000.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Maw »

fth skrev: 03 mar 2024 22:02
Höjningen av maxvikt till 4.25 ton har tydligen godkänts nu, vilket väl bör vara ett steg på vägen att göra CT möjlig i Europa?

https://www.clecat.org/news/newsletters ... cence-dire

/fth
Det låter bra. Hoppas utökat B innebär 5 tons tågvikt om/när Sverige implementerar reglerna.
Användarvisningsbild
niils
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 aug 2023 10:03

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av niils »

Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Xanthopteryx »

Jerker skrev: 04 mar 2024 07:51
fth skrev: 03 mar 2024 22:02
Höjningen av maxvikt till 4.25 ton har tydligen godkänts nu, vilket väl bör vara ett steg på vägen att göra CT möjlig i Europa?

https://www.clecat.org/news/newsletters ... cence-dire

/fth
Jo, men sen ska svenska myndigheter också implementera reglerna och det är inte alls säkert att de gör. Bror Duktig kommer troligtvis att tycka att 4,25 ton är onödigt.
Vi kan ju börja med att EU först skall enas. Allt detta är bara ett förslag. Ett utkast. Att få till en lag där EU-länderna är enade kan ta många år och att man skulle höja maxvikten ser jag inte som extremt troligt då vikten är en starkt bidragande orsak till skador vid kollision med andra fordon. En tung bil mot en lättare är katastrof för den lättare, och utökad maxvikt för B-kort innebär att tillverkarna kan börja göra ännu tyngre och större bilar och det är precis motsatsen EU vill.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av jpetters »

Läge att ta en sväng förbi Berlin

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6199
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av spacecoin »

Xanthopteryx skrev: 05 mar 2024 07:22
Jerker skrev: 04 mar 2024 07:51
fth skrev: 03 mar 2024 22:02
Höjningen av maxvikt till 4.25 ton har tydligen godkänts nu, vilket väl bör vara ett steg på vägen att göra CT möjlig i Europa?

https://www.clecat.org/news/newsletters ... cence-dire

/fth
Jo, men sen ska svenska myndigheter också implementera reglerna och det är inte alls säkert att de gör. Bror Duktig kommer troligtvis att tycka att 4,25 ton är onödigt.
Vi kan ju börja med att EU först skall enas. Allt detta är bara ett förslag. Ett utkast. Att få till en lag där EU-länderna är enade kan ta många år och att man skulle höja maxvikten ser jag inte som extremt troligt då vikten är en starkt bidragande orsak till skador vid kollision med andra fordon. En tung bil mot en lättare är katastrof för den lättare, och utökad maxvikt för B-kort innebär att tillverkarna kan börja göra ännu tyngre och större bilar och det är precis motsatsen EU vill.
Ja, dessutom så tror jag det är andra regler kring krocksäkerhet med fotgängare i EU än i USA. Folk hatar på SUV:ar med vill gärna ha en CT. Jag får inte ihop det... Jag tycker att den här bilen är fruktansvärt ful. En Rivian skulle jag gärna köpa.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av fth »

jpetters skrev: 18 mar 2024 12:52
Läge att ta en sväng förbi Berlin

Grattis till er som skall på rundturen i april! :D

Nu ångrar jag lite att jag inte hakade på i år igen... ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av RagWal »

Maw skrev: 04 mar 2024 08:13
fth skrev: 03 mar 2024 22:02
Höjningen av maxvikt till 4.25 ton har tydligen godkänts nu, vilket väl bör vara ett steg på vägen att göra CT möjlig i Europa?

https://www.clecat.org/news/newsletters ... cence-dire

/fth
Det låter bra. Hoppas utökat B innebär 5 tons tågvikt om/när Sverige implementerar reglerna.
Uppfattar syftet med ändringen som en "viktdispens" för elfordon. Vad gäller släp så kanske det då innebär att du får dra en lätt (750kg) kärra även på B-kort. Precis som du idag får dra 750kg efter ett 3,5-tonsfordon på B-kort idag.
Att det skulle ge 5 tons tågvikt även för sk tunga släp (tex 3 + 2 ton) med utökat B misstänker jag är ett annat beslut.
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Xanthopteryx »

spacecoin skrev: 18 mar 2024 13:04
Xanthopteryx skrev: 05 mar 2024 07:22
Jerker skrev: 04 mar 2024 07:51
fth skrev: 03 mar 2024 22:02
Höjningen av maxvikt till 4.25 ton har tydligen godkänts nu, vilket väl bör vara ett steg på vägen att göra CT möjlig i Europa?

https://www.clecat.org/news/newsletters ... cence-dire

/fth
Jo, men sen ska svenska myndigheter också implementera reglerna och det är inte alls säkert att de gör. Bror Duktig kommer troligtvis att tycka att 4,25 ton är onödigt.
Vi kan ju börja med att EU först skall enas. Allt detta är bara ett förslag. Ett utkast. Att få till en lag där EU-länderna är enade kan ta många år och att man skulle höja maxvikten ser jag inte som extremt troligt då vikten är en starkt bidragande orsak till skador vid kollision med andra fordon. En tung bil mot en lättare är katastrof för den lättare, och utökad maxvikt för B-kort innebär att tillverkarna kan börja göra ännu tyngre och större bilar och det är precis motsatsen EU vill.
Ja, dessutom så tror jag det är andra regler kring krocksäkerhet med fotgängare i EU än i USA. Folk hatar på SUV:ar med vill gärna ha en CT. Jag får inte ihop det... Jag tycker att den här bilen är fruktansvärt ful. En Rivian skulle jag gärna köpa.
Rent krasst tror jag knappt att det finns några regler för krocksäkerhet med fotgängare, annat än möjligtvis att man kollar på hur bra folket i bilen klarar sig när man krockat med Stina-Anna och hennes 12-åriga dotter. Klarar sig pssagerare och förare? Check! Godkänd!
Typ.
gjohansson
Inlägg: 59
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av gjohansson »

Xanthopteryx skrev: 19 mar 2024 14:11
spacecoin skrev: 18 mar 2024 13:04
Xanthopteryx skrev: 05 mar 2024 07:22
Jerker skrev: 04 mar 2024 07:51
fth skrev: 03 mar 2024 22:02
Höjningen av maxvikt till 4.25 ton har tydligen godkänts nu, vilket väl bör vara ett steg på vägen att göra CT möjlig i Europa?

https://www.clecat.org/news/newsletters ... cence-dire

/fth
Jo, men sen ska svenska myndigheter också implementera reglerna och det är inte alls säkert att de gör. Bror Duktig kommer troligtvis att tycka att 4,25 ton är onödigt.
Vi kan ju börja med att EU först skall enas. Allt detta är bara ett förslag. Ett utkast. Att få till en lag där EU-länderna är enade kan ta många år och att man skulle höja maxvikten ser jag inte som extremt troligt då vikten är en starkt bidragande orsak till skador vid kollision med andra fordon. En tung bil mot en lättare är katastrof för den lättare, och utökad maxvikt för B-kort innebär att tillverkarna kan börja göra ännu tyngre och större bilar och det är precis motsatsen EU vill.
Ja, dessutom så tror jag det är andra regler kring krocksäkerhet med fotgängare i EU än i USA. Folk hatar på SUV:ar med vill gärna ha en CT. Jag får inte ihop det... Jag tycker att den här bilen är fruktansvärt ful. En Rivian skulle jag gärna köpa.
Rent krasst tror jag knappt att det finns några regler för krocksäkerhet med fotgängare, annat än möjligtvis att man kollar på hur bra folket i bilen klarar sig när man krockat med Stina-Anna och hennes 12-åriga dotter. Klarar sig pssagerare och förare? Check! Godkänd!
Typ.
Jodå det finns krocksäkerhetskrav för bilar mot fotgängare i alla fall inom EU. 2019/2144 heter den nya och den gamla heter Regulation (EC) No 78/2009. Vet inte riktigt när/ hur den nya träder i kraft.
Tror inte det finns några regler i USA åtminstone inte för "trucks".

"Regulation (EU) 2019/2144 of the European Parliament and of the Council, enacted on 27 November 2019, pertains to type-approval requirements for motor vehicles and their trailers, as well as systems, components, and separate technical units intended for such vehicles. The regulation focuses on general safety and the protection of vehicle occupants and vulnerable road users. It amends Regulation (EU) 2018/858 and repeals several previous regulations1.

Here are some key points from the regulation:

Vulnerable Road Users: The term “vulnerable road user” includes non-motorized road users such as cyclists and pedestrians, as well as users of powered two-wheelers2.
Safety and Protection: The regulation aims to enhance safety for all road users by setting standards for vehicle design, components, and technical units. It ensures that vehicles meet safety requirements and protect occupants and vulnerable road users.
Type Approval: The regulation establishes procedures for type approval of new vehicles, systems, components, and technical units. This process ensures proper functioning, safety, and environmental performance.
Repeal of Previous Regulations: The regulation repeals several older regulations, including Regulations (EC) No 78/2009, (EC) No 79/2009, and (EC) No 661/2009, among others"
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Xanthopteryx »

Jag syftade på USA. EU har tämligen strikta regler.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av bjornnilsson »

Min officiella hållning är att jag alltid har tyckt att Cybertrucken är fruktansvärt ful, ända sedan lanseringen.

Dock har jag numera hemliga tankar om bilen. Den börjar se rätt ball ut. Synd att den inte är ett naturligt inslag även på den här sidan av Atlanten.

Såg denna version på X. Vill-ha-faktor..

MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar