Model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 27 mar 2024 19:44
Electron skrev: 27 mar 2024 06:54
Sportbilsentusiasten skrev: 27 mar 2024 06:36
...] tror den kommer i höst.
Det tror jag också.
Det har väl fortf. inte dykt upp några kamouflerade testexemplar. Behöver det inte dyka upp några sådana snart ifall den ska kunna gå att beställa till hösten?...
Vad är det som skall testas?
Ny front och baklucka? Resten är ju carry over från Highland.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y Juniper

Inlägg av flamman »

Mini-uppdatering kommer under våren i form av HW4! Kanske innebär fler ändringar som inte kräver om certifiering (ex RGB-list och textil istället för trä).

… undra om uppdaterad ladd-kabel innebär att Mobile Connector inte längre ingår? Jag har inte använt min på 1 år så skulle personligen inte sakna den.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Hertsh »

Vad säger i denna uppdatering att den är ”mini” och inte Juniper? (Ärlig fråga, inte retorisk för att provocera)
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y Juniper

Inlägg av flamman »

Hertsh skrev: 29 mar 2024 15:57
Vad säger i denna uppdatering att den är ”mini” och inte Juniper? (Ärlig fråga, inte retorisk för att provocera)
När Highland kom så räknades det som en ny variant i certifieringarna. Nya vikter, ny räckvidd, osv. Borde vara samma med Juniper att ändringarna är såpass stora. Tolkar också att certifieringsdokumenten innehåller bilder och verkar vara oförändrat utseende.
Så därför skulle jag säga att det bara är en sådan förändring som Tesla inför lite löpande, därför ”mini”.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Hertsh »

flamman skrev:
Hertsh skrev: 29 mar 2024 15:57
Vad säger i denna uppdatering att den är ”mini” och inte Juniper? (Ärlig fråga, inte retorisk för att provocera)
När Highland kom så räknades det som en ny variant i certifieringarna. Nya vikter, ny räckvidd, osv. Borde vara samma med Juniper att ändringarna är såpass stora. Tolkar också att certifieringsdokumenten innehåller bilder och verkar vara oförändrat utseende.
Så därför skulle jag säga att det bara är en sådan förändring som Tesla inför lite löpande, därför ”mini”.
Bild ah, kanon. Någon kunskap kring hur långt före lansering certifieringsdokument kommit ut tidigare?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y Juniper

Inlägg av flamman »

Hertsh skrev: 29 mar 2024 19:06
flamman skrev:
Hertsh skrev: 29 mar 2024 15:57
Vad säger i denna uppdatering att den är ”mini” och inte Juniper? (Ärlig fråga, inte retorisk för att provocera)
När Highland kom så räknades det som en ny variant i certifieringarna. Nya vikter, ny räckvidd, osv. Borde vara samma med Juniper att ändringarna är såpass stora. Tolkar också att certifieringsdokumenten innehåller bilder och verkar vara oförändrat utseende.
Så därför skulle jag säga att det bara är en sådan förändring som Tesla inför lite löpande, därför ”mini”.
Bild ah, kanon. Någon kunskap kring hur långt före lansering certifieringsdokument kommit ut tidigare?
Ska man utgå från hur det var med Highland så var det typ såhär:
* Åtminstone 6 månader innan - Man såg övertäckta test-fordon på vägarna, läckta bilder på vissa delar osv.
* 1-2 månader innan - Rykten om stopp i fabriken för retooling. Att de stod på färjor på väg till Europa, osv.
* 1 september - lansering på Tesla.com med beställning, info osv.
* 21 september - certifieringsdokument på TFF

Inga läckor, bilder eller liknande finns på Juniper så jag tror det dröjer till åtminstone Q4 och ska man tro på vad Tesla säger till sin personal i USA som också kommuniceras till kunder där så är det först 2025 som Juniper kommer. Strikt sett säger de bara ”No refresh 2024” så kan ju dröja längre ändå.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Ilduce77 »

Q4 stämmer väl ganska bra med hur det var med leveranserna av Highland?
Sen blev den inte tillgänglig för USA förrän tidigt 2024, så det stämmer ju också om USA får juniper tidigt 2025 och Europa Q4 2024..
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Hertsh »

De är i desperat behov av Juniper med tanke på försäljningen…

I USA har de nu i början på april 5-7k USD i rabatt på lagerbilar med högsta rabatten på RWD och den lägre på AWD/P. Dessutom har de tagit bort konfiguration från hemsidan på Y. I Sverige är det 20k i rabatt på P, 10k på AWD och 0 på RWD. Dvs tvärtom i logiken. Antar det är anpassat efter marknadens efterfrågan. Men jag tror vi får se fler rabatter ju längre kvartalet går.

Själv väntar jag med en beställning tills Juniper är släppt, oavsett rabatter. Har provkört 3 Highland och det är en fantastisk bil rent komfort- och ljudmässigt. Y som den är idag är på inga sätt ens nära och min fru kan inte ens sitta i passagerarsätet fram utan att få ont i ryggen, ens på en kort 30 min provkörning.
MX LR (Raven) 2019
backe
Inlägg: 1744
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Model Y Juniper

Inlägg av backe »

Hertsh skrev: 05 apr 2024 11:39
De är i desperat behov av Juniper med tanke på försäljningen…

I USA har de nu i början på april 5-7k USD i rabatt på lagerbilar med högsta rabatten på RWD och den lägre på AWD/P. Dessutom har de tagit bort konfiguration från hemsidan på Y. I Sverige är det 20k i rabatt på P, 10k på AWD och 0 på RWD. Dvs tvärtom i logiken. Antar det är anpassat efter marknadens efterfrågan. Men jag tror vi får se fler rabatter ju längre kvartalet går.

Själv väntar jag med en beställning tills Juniper är släppt, oavsett rabatter. Har provkört 3 Highland och det är en fantastisk bil rent komfort- och ljudmässigt. Y som den är idag är på inga sätt ens nära och min fru kan inte ens sitta i passagerarsätet fram utan att få ont i ryggen, ens på en kort 30 min provkörning.
Rabatten som du ser i Sverige är exakt de priser man hade innan man höjde priset i slutet på mars för att försöka få folk att trycka på köpknappen. Man sa alltså att man skulle höja priset men i praktiken så gjorde man det inte då lagerbilar fylls på med "gamla" priset. Personligen så tror jag att det kommer ytterligare sänkning snart och sen nån räntekampanj på det.

Tesla bygger aldrig bilar på beställning så på något sätt så får man alltid lagerbilar som jag förstår det, även om man såklart kan lägga en beställning på nånting som inte finns i lager, men den bilen kommer sen allokeras när den finns i lager och byggs inte för mig specifikt. Det som står som lagerbilar är ofta under transport från fabrik.

Lite osäker hur många procentuellt som väntar på Juniper, de flesta "vanliga" har knappast koll på det va?
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Hertsh »

I Sverige har priset inte höjts efter 31 mars. Och i USA var ”prishöjningen” 1k USD så betydligt mindre än rabatten är nu.
MX LR (Raven) 2019
backe
Inlägg: 1744
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Model Y Juniper

Inlägg av backe »

Hertsh skrev: 05 apr 2024 11:55
I Sverige har priset inte höjts efter 31 mars. Och i USA var ”prishöjningen” 1k USD så betydligt mindre än rabatten är nu.
Man höjde väl 22 mars eller nåt sånt i Sverige. 10k på LR och 20k på P.
Skriv svar