FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

Hertsh skrev: 18 mar 2024 06:30
De har tömt stan på folk o bilar inför inspelning av nästa säsong av ”The Last of Us!”?
Här har du ett exempel med lite mer folk i rörelse, St Patrick’s Day i Chicago :D



/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Kul att Tesla gör små framsteg!

Här har vi ribban. Ingen förare, full liability och rätt jävla imponerande moves (nej, ingen som fjärrstyr och ingen remote assistance även i dessa situationer):


Dom kör fasiken bättre än en människa.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av flamman »

I den här artikel finns två till filmer från senaste FSD 12.3:
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... ural-nets/
(Samt även filmen ovan)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

spacecoin skrev:
Kul att Tesla gör små framsteg!

Här har vi ribban. Ingen förare, full liability och rätt jävla imponerande moves (nej, ingen som fjärrstyr och ingen remote assistance även i dessa situationer):


Dom kör fasiken bättre än en människa.
DET är imponerande
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

flamman skrev:
I den här artikel finns två till filmer från senaste FSD 12.3:
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... ural-nets/
(Samt även filmen ovan)
Fina exempel på förbättringar. De korta klippen med U-sväng och möte på smal väg utan linjer är mer imponerande än att klara av trafik på vägar i Chicago där allt är One-way. Kul att se på!

Börjar närma sig riktigt farliga nivåer av falsk trygghet. Fler och fler börjar lita på FSD på riktigt.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev: 18 mar 2024 16:41
flamman skrev:
I den här artikel finns två till filmer från senaste FSD 12.3:
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... ural-nets/
(Samt även filmen ovan)
Fina exempel på förbättringar. De korta klippen med U-sväng och möte på smal väg utan linjer är mer imponerande än att klara av trafik på vägar i Chicago där allt är One-way. Kul att se på!

Börjar närma sig riktigt farliga nivåer av falsk trygghet. Fler och fler börjar lita på FSD på riktigt.
Håller med. Det ska bli intressant hur det går om dom förbättrar MTBF 10x.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av nek0 »

Det är något som inte stämmer. Någon talar inte sanningen.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... et-ar-bra/
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av -AG- »

”Dan O’Dowd, founder and CEO of The Dawn Project claimed: “Tesla's own mileage statistics show that customers are choosing to turn off Full Self-Driving 85 per cent of the time, despite Elon Musk's claims that the software is four times safer than a human driving manually.”

https://www.gbnews.com/lifestyle/cars/t ... ety-claims
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av mikebike »

-AG- skrev: 25 mar 2024 18:50
”Dan O’Dowd, founder and CEO of The Dawn Project claimed: “Tesla's own mileage statistics show that customers are choosing to turn off Full Self-Driving 85 per cent of the time, despite Elon Musk's claims that the software is four times safer than a human driving manually.”

https://www.gbnews.com/lifestyle/cars/t ... ety-claims
Jag tvivlar inte på att den kör bättre än "a human", men jag väntar till den är bättre än "all humans". ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

-AG- skrev: 25 mar 2024 18:50
”Dan O’Dowd, founder and CEO of The Dawn Project claimed: “Tesla's own mileage statistics show that customers are choosing to turn off Full Self-Driving 85 per cent of the time, despite Elon Musk's claims that the software is four times safer than a human driving manually.”

https://www.gbnews.com/lifestyle/cars/t ... ety-claims
Det finns många skäl att vara skeptisk till FSD, men Dan O’Dowd är dock inte ett av dom, mindre trovärdig källa får man nog jobba hårt för att hitta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

fth skrev:
-AG- skrev: 25 mar 2024 18:50
”Dan O’Dowd, founder and CEO of The Dawn Project claimed: “Tesla's own mileage statistics show that customers are choosing to turn off Full Self-Driving 85 per cent of the time, despite Elon Musk's claims that the software is four times safer than a human driving manually.”

https://www.gbnews.com/lifestyle/cars/t ... ety-claims
Det finns många skäl att vara skeptisk till FSD, men Dan O’Dowd är dock inte ett av dom, mindre trovärdig källa får man nog jobba hårt för att hitta.

/fth
Vad gör O Dowd icke trovärdig? Han må spendera mycket pengar på att uppmärksamma problem och det vet vi inte varför, kanske för att gynna sitt eget företag, kanske för att han är allvarligt orolig för populationens hälsa. Dock tror jag inte att han farit med osanning, eller?

Alla de fel som tas upp av Dowd i Superbowl reklam och på andra sätt (videon med Ross Gerber till exempel) är ju potentiellt livsfarliga, om folk börjar lita på FSD som mer än autonomt på nivå 2 (vilket oerhört många gör, mycket pga Elon och Tesla).
MX LR (Raven) 2019
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av -AG- »

fth skrev: 25 mar 2024 20:11
-AG- skrev: 25 mar 2024 18:50
”Dan O’Dowd, founder and CEO of The Dawn Project claimed: “Tesla's own mileage statistics show that customers are choosing to turn off Full Self-Driving 85 per cent of the time, despite Elon Musk's claims that the software is four times safer than a human driving manually.”

https://www.gbnews.com/lifestyle/cars/t ... ety-claims
Det finns många skäl att vara skeptisk till FSD, men Dan O’Dowd är dock inte ett av dom, mindre trovärdig källa får man nog jobba hårt för att hitta.

/fth
Har ingen aning om vem mannen är, reagerade på siffrorna i artikeln. Är siffrorna inte korrekta är förstås artikeln inte intressant.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

Hertsh skrev: 25 mar 2024 21:43
fth skrev:
-AG- skrev: 25 mar 2024 18:50
”Dan O’Dowd, founder and CEO of The Dawn Project claimed: “Tesla's own mileage statistics show that customers are choosing to turn off Full Self-Driving 85 per cent of the time, despite Elon Musk's claims that the software is four times safer than a human driving manually.”

https://www.gbnews.com/lifestyle/cars/t ... ety-claims
Det finns många skäl att vara skeptisk till FSD, men Dan O’Dowd är dock inte ett av dom, mindre trovärdig källa får man nog jobba hårt för att hitta.

/fth
Vad gör O Dowd icke trovärdig? Han må spendera mycket pengar på att uppmärksamma problem och det vet vi inte varför, kanske för att gynna sitt eget företag, kanske för att han är allvarligt orolig för populationens hälsa. Dock tror jag inte att han farit med osanning, eller?

Alla de fel som tas upp av Dowd i Superbowl reklam och på andra sätt (videon med Ross Gerber till exempel) är ju potentiellt livsfarliga, om folk börjar lita på FSD som mer än autonomt på nivå 2 (vilket oerhört många gör, mycket pga Elon och Tesla).
Han har absolut farit med osanning, t.ex har man tydligt kunnat se att FSD/AP inte ens varit aktiverad i videos som han påstår visa faran med detta.

Han är ju också själva definitionen av ”conflict of interest” iom att han har stora ekonomiska intressen hos i princip alla Teslas konkurrenter.

Det finns mycket mer tveksamt med och kring den här karaktären, vad han säger och vad katten sk-r lägger iaf jag på samma hög.

Det finns mycket berättigad kritik av FSD, hur Tesla har sålt detta etc, men Dan O’Dowd är inte den man ska lyssna på.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xanthopteryx »

Hur har man tydligt kunna se att det inte varit aktiverat?

FSD är skitkass sett ur ett autonomt perspektiv.
Förstår man inte det har man nog tyvärr blivit duperad av Elon. Den klarar inte ens av att väja för väl synliga stora objekt, den kör mot rött, den kör av vägen, den stannar på vägen i korsning och så vidare.
Dessutom klarar den inte av triviala saker som att hantera körriktningsvisare korrekt. Den kan fortfarande inte backa och den kör trots att den inte ser ordentligt.

Det är ett enda stort bedrägeri där alla som köpt mjukvaran har blivit lurade.
Frågan är bara när det kommer att brisera.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

Xanthopteryx skrev: 26 mar 2024 06:49
Hur har man tydligt kunna se att det inte varit aktiverat?
Det finns många exempel, här är ett:

https://electrek.co/2022/08/10/tesla-se ... r-engaged/

Som sagt, det finns många orsaker att kritisera Tesla och Elon för FSD, brutna löften etc, men Dan O'Dowd är den absolut sista offentliga personen som deltar i den här diskussionen som jag skulle lyssna på.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

fth skrev: 26 mar 2024 08:21
Xanthopteryx skrev: 26 mar 2024 06:49
Hur har man tydligt kunna se att det inte varit aktiverat?
Det finns många exempel, här är ett:

https://electrek.co/2022/08/10/tesla-se ... r-engaged/

Som sagt, det finns många orsaker att kritisera Tesla och Elon för FSD, brutna löften etc, men Dan O'Dowd är den absolut sista offentliga personen som deltar i den här diskussionen som jag skulle lyssna på.

/fth
Placerar du honom t o m efter Elon Musk i pålitlighet i diskussionen om FSD?
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Elon tror verkligen på FSD. Från igår ska alla leveranser innehålla en provtur av bilen med FSD påslaget med hjälp av en leveranspartner. På X la han till att det även gäller när bil lämnas åter från service.

EDIT: lägger till länk till site där jag läste det https://www.torquenews.com/14335/elon-m ... WziPsWltg0
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

Maw skrev: 26 mar 2024 11:29
fth skrev: 26 mar 2024 08:21
Xanthopteryx skrev: 26 mar 2024 06:49
Hur har man tydligt kunna se att det inte varit aktiverat?
Det finns många exempel, här är ett:

https://electrek.co/2022/08/10/tesla-se ... r-engaged/

Som sagt, det finns många orsaker att kritisera Tesla och Elon för FSD, brutna löften etc, men Dan O'Dowd är den absolut sista offentliga personen som deltar i den här diskussionen som jag skulle lyssna på.

/fth
Placerar du honom t o m efter Elon Musk i pålitlighet i diskussionen om FSD?
Ja, det gör jag.

Det finns ju många som anser att Elon Musk blåljuger om FSD, t.ex. i syfte att driva TSLA-kursen, men jag är fortfarande av åsikten att han genuint tror på detta och på att Tesla kommer att leverera. Det är ju ingen som helst tvekan om att dom inte har levererat utlovad funktionalitet, inte heller om att Elons alla "real soon now" ter sig rejält pinsamma idag, men jag tror alltså att det finns en uppriktig och genuin tro från Elons och Teslas sida att FSD kommer att bli verklighet.

Vad gäller Dan O'Dowd och Dawn Project så tycker jag det är helt uppenbart att det inte finns någon som helst uppriktig tro på det som påstås, och att hela kampanjen bygger på lögner, falsifieringar, vinklingar etc, och att det finns ett extremt inslag av "conflict of interest" med Green Hills Software. Det är också helt uppenbart att man inte är öht intresserad av att underlaget dom baserar sin kampanj på (videos etc) granskas i detalj eller av oberoende part.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Perfekt? Nej. Men bilen klarar snöiga vägar väl i v12.3

Jag levde under föreställningen att FSD behöver linjer, men inte längre. Bra beslutsfattande av bilen vid korsningar och hastighetsgränser.

MX LR (Raven) 2019
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Electron »

Hertsh skrev: 27 mar 2024 15:34
Perfekt? Nej. Men bilen klarar snöiga vägar väl i v12.3

Jag levde under föreställningen att FSD behöver linjer, men inte längre. Bra beslutsfattande av bilen vid korsningar och hastighetsgränser.

Sedan har vi vindrutetorkarna…
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Med v12 börjar vi se en trend där det faktiskt sker en direkt förbättring av antal km innan Critical Disengagement , framförallt i stad där nya neuralnet ”koden” är aktiv (ännu är det hårdkodat på Highway om jag fattat det korrekt).

Bild
Källa är teslafsdtracker
MX LR (Raven) 2019
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xanthopteryx »

Hertsh skrev: 27 mar 2024 15:34
Perfekt? Nej. Men bilen klarar snöiga vägar väl i v12.3

Jag levde under föreställningen att FSD behöver linjer, men inte längre. Bra beslutsfattande av bilen vid korsningar och hastighetsgränser.

Det var ett bra tag sedan den behövde linjer, men, den är generellt sett väldigt dålig utan linjer.
Den guestimerar var vägen är genom att hitta vad den tror är vägkanter.
I en snötäckt väg kan den tro att vägkanten är träden till exempel.
Eller om det finns ett tydligt hjulspår så kan den tolka det som väglinjer/vägkanter och därmed ligga helt off.
Och så vidare.

Extremt rudimentärt egentligen och sjukt långt ifrån självkörande.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av thebishop »

Det är skrattretande att säga att den kör som en människa med 12.3.

Om det är en crititcal disengagement var 70:e mil som skulle lett till en allvarlig olycka utan ingripande är det fortfarande långt från riktig FSD - man kan ju inte ha en krock en gång i veckan i snitt… kräva nog minst en faktor 1000x bättre innan det är nära acceptabelt.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

Jag håller med, det krävs en ofattbar förbättring innan det kan anses bra. Men redan nu är det så bra att idioter riskerar lita på den. Det är farligt.

Däremot, tycker jag att det är kul att se att fsdtracker för första gången sedan jag börjat kolla den visar på en riktig förbättring av distans till disengagement. De har precis börjat använda AI för att lösa FSD och det verkar ge effekt. Jag är inte den som bettar på att de löser det, men jag tycker det är kul att se att utvecklingen börjat ta fart.
MX LR (Raven) 2019
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xanthopteryx »

Vi måste komma ihåg konfirmation bias också.
SÅg en lirare, med senaste versionen, där bilen hade kört rätt igenom en vägbom till exempel, om han inte tagit över.
Den bommen var väl synlig i dagsljus och bra väder.
Bilen tvekade inte en sekund. Rätt på bara.

Och en annan vars bil stannade i en korsning för rött ljus.

Det var en vanlig gatlykta på andra sidan som bilen tyckte var ett rödljus.
Så där satt de...
Om han inte tagit över så till dagsljuset kom?

Hur säkert är då detta?
Bilen får för sig att stanna och i princip parkera på ett ställe som är allt annat än farligt.
Är det en critical disengagement?
Ja, enligt mig är det verkligen det.
Men enligt Teslakulten är det nog bara en liten intervention.

Bilen skiter även högaktningsfullt i vägarbete trots otaliga skyltar och sedan även avspärrad väg, som bilen effektivt försöker forcera med fart.

Teslas senaste mjukvara skulle inte ens klara en uppkörning dagtid sommartid i bra väder.

En körskolelev kör bättre efter ett par lektioner.
Skriv svar