Sprucken vindruta MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Lasse76
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 dec 2020 19:54

Sprucken vindruta MYP

Inlägg av Lasse76 »

Jaha, så kom man ut imorse till en bil med stor spricka i vindrutan som uppkommit till synes utan yttre påverkan. Bilen har rullat 700 mil och klarat vintern bra i övrigt. Bokat tid hos Ryds för byte redan nästa vecka, men känns ändå trist på en såpass ny bil. Hur många av er har råkat ut för liknande fenomen? Är det förvärmningen som spökar eller annat konstruktionsfel?
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av macksie »

Nej.
Inte på min Y, har kört 7000 mil utan liknande incident. Har inte vart försiktig med förvärmning.
Hade tidigare en X, som rullade totalt 14k mil, under den tiden bytte jag ruta tre gånger.

Skulle bara skriva av det som otur.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av Freez »

Lasse76 skrev: 28 mar 2024 09:57
Jaha, så kom man ut imorse till en bil med stor spricka i vindrutan som uppkommit till synes utan yttre påverkan. Bilen har rullat 700 mil och klarat vintern bra i övrigt. Bokat tid hos Ryds för byte redan nästa vecka, men känns ändå trist på en såpass ny bil. Hur många av er har råkat ut för liknande fenomen? Är det förvärmningen som spökar eller annat konstruktionsfel?
Min ruta sprack i början av året men det berodde på ett pyttelitet stenskott som inte jag kunde se men hittades av Ryds Bilglas. En hel ruta spricker inte av sig själv eller av värme vilket Ryds bekräftade.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nu:
MYP 4000 mil / snart 2 år, inga sprickor. Förvärmer ofta på vintern.

Tidigare:
MSP 13000 mil / 8 år, inga sprickor. Förvärmde ofta på vintern.
Model Y P
Model S P
Model S P
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av Arctic Drifter »

Lasse76 skrev: 28 mar 2024 09:57
Hur många av er har råkat ut för liknande fenomen? Är det förvärmningen som spökar eller annat konstruktionsfel?
MYP 7200 mil, snart 2 år. Inne på andra rutan, fick stenskott rätt nära frontkameran, sprickan uppstod efter någon vecka och gick såklart precis i kamerans synfält så den tyckte alltid att rutan var skitig!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
tobiasbl
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 maj 2022 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tobias65666

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av tobiasbl »

MYP, inne på tredje rutan, som även den har en skada som egentligen inte gick att laga, men som lagades utanför protokollet i höstas och klarat vintern utan att spricka upp, Ryds bekräftade att de är tunna och extra ömtåliga

~4000 mil
- Tobias
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av bjornnilsson »

Det kan gå lite hur som helst. På min första S så sneddade jag medvetet över en trottoarkant i krypfart med vänster bakhjul (trångt i stan och behövde runda en bil som stod still). Den manövern spräckte framrutan. Annars spräcker jag mina framrutor i snitt på 2000-mil ungefär med reguljära stenskott. Första större stenskottet på nuvarande bilen kom efter ca 500 mils körning men det gick att laga. Andra kom efter ganska precis 2000 mil.

Har annars aldrig varit med om så mycket fönsterbyten som på mina Teslor. Glasmästaren säger att det beror på att Tesla generellt har stora framrutor och att med ökade kvadratcentimetrar så ökar risken. Kan förmodligen stämma. Nu har jag bara erfarenhet från Model S men antar att det är samma princip med övriga modeller.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av Xanthopteryx »

Får du så ofta stenskott som spräcker rutan kan du fundera lite på hur avståndet ser ut till framförvarande.
Håll minst tre sekunder så kommer du antagligen upptäckta att rutorna håller längre.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av mikebike »

Xanthopteryx skrev: 28 mar 2024 19:00
Får du så ofta stenskott som spräcker rutan kan du fundera lite på hur avståndet ser ut till framförvarande.
Håll minst tre sekunder så kommer du antagligen upptäckta att rutorna håller längre.
Då får man köra utan farthållare. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 28 mar 2024 21:03
Xanthopteryx skrev: 28 mar 2024 19:00
Får du så ofta stenskott som spräcker rutan kan du fundera lite på hur avståndet ser ut till framförvarande.
Håll minst tre sekunder så kommer du antagligen upptäckta att rutorna håller längre.
Då får man köra utan farthållare. :lol:

Så är det absolut!

Vill du ha spräckt framruta, tack och blästrad nos och huv, är autopiloten din bästa vän.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av Emg »

Jag stör mig ofta på att farthållarens längsta avstånd är så kort. På vintern känns det ofta obehagligt nära även på 7ans avstånd. I slask och fukt är avståndet så kort att man behöver ha igång vindrutetorkare hela tiden pga framförvarande bil. Och så förstås risken för stenskott.
Varför kan man inte ställa den på längre avstånd egentligen? Och har andra märkens adaptiva farthållare samma symptom?
Justin Time
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 nov 2022 21:28

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av Justin Time »

MYLR, 350 mil, tre lagade stenskott i rutan hittills plus några i huven fram. Alla har kommit från omkörande bilar så det där med att hålla avståndet har inte funkat för mig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 28 mar 2024 21:13
mikebike skrev: 28 mar 2024 21:03
Xanthopteryx skrev: 28 mar 2024 19:00
Får du så ofta stenskott som spräcker rutan kan du fundera lite på hur avståndet ser ut till framförvarande.
Håll minst tre sekunder så kommer du antagligen upptäckta att rutorna håller längre.
Då får man köra utan farthållare. :lol:

Så är det absolut!

Vill du ha spräckt framruta, tack och blästrad nos och huv, är autopiloten din bästa vän.
Håller inte med. Jag ligger nog mest i vänsterfilen, "stressar" ofta folk att byta fil och har aldrig spräckt någon ruta, extremt lite stenskott också. Aldrig ens lagat något stenskott.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 29 mar 2024 04:47
AAKEE skrev: 28 mar 2024 21:13
mikebike skrev: 28 mar 2024 21:03
Xanthopteryx skrev: 28 mar 2024 19:00
Får du så ofta stenskott som spräcker rutan kan du fundera lite på hur avståndet ser ut till framförvarande.
Håll minst tre sekunder så kommer du antagligen upptäckta att rutorna håller längre.
Då får man köra utan farthållare. :lol:

Så är det absolut!

Vill du ha spräckt framruta, tack och blästrad nos och huv, är autopiloten din bästa vän.
Håller inte med. Jag ligger nog mest i vänsterfilen, "stressar" ofta folk att byta fil och har aldrig spräckt någon ruta, extremt lite stenskott också. Aldrig ens lagat något stenskott.
Taliz, det är fakta. Det är inte ens ett diskussionsämne.
AP kör såpass nära även på avstånd 7 att det kommer att innebära stenskott.

Det gäller ju inte bara Teslor. Ligger man inte tillräckligt långt bak kommer man blästra upp bilen framtill. Men Tesla har generellt mycket klenare lack så det går fortare att förstöra lacken.

Det finns ganska många trådar om stenskott här, och i några av dem är man överrens om att Teslor är känsligare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av SkipperO »

Det tar emot, men det kan nog vara så att om man ligger tillräckligt nära så minskar risken för stenskottskador på huv och ruta, men inte fronten. Detta då stenen då är på väg uppåt i en relativ kastparabel och antingen går över bilen eller mer tuschar huv/ruta med mindre islags-energi. Värsta läget är väll typ 2s bakom när stenen är på väg ner och då tillsammans med bilens hastighet träffar mer vinkelrätt mot ex rutan.

Själv trivs jag bäst 4-5s bakom när trafiken tillåter.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av bjornnilsson »

Xanthopteryx skrev: 28 mar 2024 19:00
Får du så ofta stenskott som spräcker rutan kan du fundera lite på hur avståndet ser ut till framförvarande.
Håll minst tre sekunder så kommer du antagligen upptäckta att rutorna håller längre.
Håller bra avstånd. Tre av de stenskott mina bilar drabbats av har dessutom kommit från mötande samt ett av stenskotten mitt i natten utan någon synlig trafik omkring.. Kör dock mycket mer än medelsvensson, ca 5000 mil per år i snitt, så förbrukar alltså två rutor om året.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 29 mar 2024 10:47
Xanthopteryx skrev: 28 mar 2024 19:00
Får du så ofta stenskott som spräcker rutan kan du fundera lite på hur avståndet ser ut till framförvarande.
Håll minst tre sekunder så kommer du antagligen upptäckta att rutorna håller längre.
Håller bra avstånd. Tre av de stenskott mina bilar drabbats av har dessutom kommit från mötande samt ett av stenskotten mitt i natten utan någon synlig trafik omkring.. Kör dock mycket mer än medelsvensson, ca 5000 mil per år i snitt, så förbrukar alltså två rutor om året.
Ja, stenskott får man ändå. Spräckte en vindruta när jag körde under en viadukt med en av mina Audis, och förra vintern mötte jag en utlandsreggad skåpbil (polsk eller ngt) med boggiesläp som körde så släpet for som ett Kalevadrag baki bilen. Släpet sladdade ned i diket i en kurva precis innan mötet och min M3P duschades av grus. Rutan gick limma men det blev inte bra.


Man kan se på en bil i vart fall här i norra Sve på miltal kontra huvblästring hur nära ägaren brukar köra framförvarande. Det är liksom ingen tvekan…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av mikebike »

Emg skrev: 28 mar 2024 22:41
Jag stör mig ofta på att farthållarens längsta avstånd är så kort. På vintern känns det ofta obehagligt nära även på 7ans avstånd. I slask och fukt är avståndet så kort att man behöver ha igång vindrutetorkare hela tiden pga framförvarande bil. Och så förstås risken för stenskott.
Varför kan man inte ställa den på längre avstånd egentligen? Och har andra märkens adaptiva farthållare samma symptom?
Det är svårare att gissa avstånd med en kamera än att mäta med en radar.
Det är illa nog att avståndet är för kort (2 sekunder) vid bra sikt, men det minskar när sikten blir sämre. Det motsatta vore önskvärt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 29 mar 2024 16:42
Emg skrev: 28 mar 2024 22:41
Jag stör mig ofta på att farthållarens längsta avstånd är så kort. På vintern känns det ofta obehagligt nära även på 7ans avstånd. I slask och fukt är avståndet så kort att man behöver ha igång vindrutetorkare hela tiden pga framförvarande bil. Och så förstås risken för stenskott.
Varför kan man inte ställa den på längre avstånd egentligen? Och har andra märkens adaptiva farthållare samma symptom?
Det är svårare att gissa avstånd med en kamera än att mäta med en radar.
Det är illa nog att avståndet är för kort (2 sekunder) vid bra sikt, men det minskar när sikten blir sämre. Det motsatta vore önskvärt.
Dessutom är det svårare på längre avstånd, pga att kamerans upplösning är *pixlar per grad*
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
lindgm
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 apr 2024 14:23

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av lindgm »

Jag köpte en begagnad Tesla Model 3 2019 6000 mil förra året.
Under mindre än 1 år har glastaket spruckit en gång och vindrutan två gånger. Tesla säger att det är stenskott, men jag har inte kunnat hitta något som tyder på det och även om det skulle vara, så har jag haft andra bilar i över 50 år, som fått massor av rejäla stenskott i vindrutan, men ingen av dessa har orsakat att rutan spruckit, bara märken. Antingen är Teslas rutor av dålig kvalitet eller så är det spänningar som orsakar sprickorna. Jag tror mest på det senare.
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av mussla »

lindgm skrev: 07 apr 2024 19:14
Jag köpte en begagnad Tesla Model 3 2019 6000 mil förra året.
Under mindre än 1 år har glastaket spruckit en gång och vindrutan två gånger. Tesla säger att det är stenskott, men jag har inte kunnat hitta något som tyder på det och även om det skulle vara, så har jag haft andra bilar i över 50 år, som fått massor av rejäla stenskott i vindrutan, men ingen av dessa har orsakat att rutan spruckit, bara märken. Antingen är Teslas rutor av dålig kvalitet eller så är det spänningar som orsakar sprickorna. Jag tror mest på det senare.
Det är inte bara Tesla. Jag köpte en Ford Focus 2020 och fick ett stenskott + spricka efter två veckor. Jag upplever också att detta var mer ovanligt förr i tiden. Gruset är nog vassare nuförtiden och möjligen är nyare bilar känsligare.
usse
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 nov 2022 09:45

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av usse »

Inte bara tesla och ford. Har en byd atto 3 och varje stenskott blir som en femtioöring på insidan. Enligt carglass gör man rurorna tunnare för att spara vikt/pengar.

Personligen tror jag faktumet att vi inte har stänkskydd på bilarna längre är den stora boven.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av Nicke Nyfiken »

usse skrev: 13 apr 2024 21:39
Inte bara tesla och ford. Har en byd atto 3 och varje stenskott blir som en femtioöring på insidan. Enligt carglass gör man rurorna tunnare för att spara vikt/pengar.

Personligen tror jag faktumet att vi inte har stänkskydd på bilarna längre är den stora boven.
Stänkskydd slutade man väl med på 70-talet?
Att vi nu 50 år senare ser fler spruckna rutor lär bero på andra orsaker. Det var ju inget stort problem på 80 och 90-talet. Men visst, hade vi återinfört stänkskydd på alla bilar så hade nog problemet minskat något.
Model Y P
Model S P
Model S P
usse
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 nov 2022 09:45

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av usse »

Ha!
Forskningsinstitutet Rise konstaterade 2022 att risken för stenskott är drygt 45 procent lägre med stänkskydd och att stänkskydd skulle kunna halvera antalet glasskador. Stenskotten kostar enligt utredningen bilägarna 2,2 miljarder kronor om året.

Finns en motion som verkar vettig
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... r_hb02891/

Man slutade -81 men tog väl 10-20 år innan bilarna som hade stänkskydd fasades ut?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sprucken vindruta MYP

Inlägg av Nicke Nyfiken »

usse skrev: 13 apr 2024 21:59
Ha!
Forskningsinstitutet Rise konstaterade 2022 att risken för stenskott är drygt 45 procent lägre med stänkskydd och att stänkskydd skulle kunna halvera antalet glasskador. Stenskotten kostar enligt utredningen bilägarna 2,2 miljarder kronor om året.

Finns en motion som verkar vettig
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... r_hb02891/

Man slutade 81 men tog väl 10-20 år innan bilarna som hade stänkskydd fasaden ut?
-81. Bara några få år senare än jag trodde. :)

Bytte rutan på frugans bil (Volkswagen) i veckan, efter spricka pga stenskott vid möte. Sura pengar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar