Highland och parkera

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Highland och parkera

Inlägg av flamman »

Anderzzon skrev: 28 mar 2024 10:44
Är det någon som har försökt sig på att installera en sån här spolare till kameran bak? Även om jag har USS så blir man lite sugen.
https://www.ebay.com/itm/335223471330
Jag kör med ett sånt här cover:
https://abstractocean.com/products/supe ... -model-3-y

Funkar helt ok men räcker inte för evigt så man får vara beredd att köpa fler.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Highland och parkera

Inlägg av Anderzzon »

flamman skrev: 28 mar 2024 11:26
Anderzzon skrev: 28 mar 2024 10:44
Är det någon som har försökt sig på att installera en sån här spolare till kameran bak? Även om jag har USS så blir man lite sugen.
https://www.ebay.com/itm/335223471330
Jag kör med ett sånt här cover:
https://abstractocean.com/products/supe ... -model-3-y

Funkar helt ok men räcker inte för evigt så man får vara beredd att köpa fler.
Ah, har funderat på ett sånt också, hur lång är hållbarheten ungefär?
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Highland och parkera

Inlägg av Electron »

mikebike skrev: 27 mar 2024 21:45
Klas1234 skrev: 27 mar 2024 21:12
Jag tycker att parkeringen med Highland fungerar toppen. Kamera i kombination med High Fidelity Park Assist funkar riktigt bra. Både i trånga parkeringsgarage och grymt bra att den målar ut rutorlinjerna.

Tänk att vi upplever det så olika, jag kan inte alls se Highlands parkering som något bristfällig.
Problemet är väl att det inte finns någon kamera i fronten, så bilen vet inte vad som finns 1,5 m närmast framför bilen.
Tanken med assistanssystem är att de skall hjälpa till och tillhandahålla extra information.
Framåt ser kameran sämre än föraren.
Ja det är en liten försämring. Men man vänjer sig.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Highland och parkera

Inlägg av mikebike »

Knix skrev: 28 mar 2024 11:22
mikebike skrev: 28 mar 2024 10:57
Knix skrev: 28 mar 2024 08:23
mikebike skrev: 27 mar 2024 21:45
Klas1234 skrev: 27 mar 2024 21:12
Jag tycker att parkeringen med Highland fungerar toppen. Kamera i kombination med High Fidelity Park Assist funkar riktigt bra. Både i trånga parkeringsgarage och grymt bra att den målar ut rutorlinjerna.

Tänk att vi upplever det så olika, jag kan inte alls se Highlands parkering som något bristfällig.
Problemet är väl att det inte finns någon kamera i fronten, så bilen vet inte vad som finns 1,5 m närmast framför bilen.
Tanken med assistanssystem är att de skall hjälpa till och tillhandahålla extra information.
Framåt ser kameran sämre än föraren.
Kameran som ser framåt sitter ju högre och längre fram än föraren, så jag förstår inte hur du får det till att den ser sämre. Den har ju både färre hinder i synfält och en bättre vinkel för att se saker framför bilen än föraren.
Vad kameran i vindrutan ser är enkelt att kolla via Sentry och Livekamera. Den tillför absolut ingenting jämfört med vad föraren ser. Föraren kan dessutom titta vad som finns framför bilen innan hen sätter sig i bilen.
Jo, men det är väl huvudkameran man ser i sentry mode? Det sitter ju en vidvinkelkamera och en zoomkamera i vindrutan också som datorn kan använda för parkeringsassistans.
Det spelar ingen roll eftersom kamerorna sitter där de sitter och huven gör att de inte ser det som är närmast.
Så här ser det ut från min Livekamera nu:
Screenshot_20240328_151022_Tesla.jpg
Man ser bilen framför, men inte något av marken mellan bilarna.
Avståndet mellan bilarna är nästan 3 meter!
20240328_150031.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Highland och parkera

Inlägg av flamman »

mikebike skrev: 28 mar 2024 15:14
Knix skrev: 28 mar 2024 11:22
mikebike skrev: 28 mar 2024 10:57
Knix skrev: 28 mar 2024 08:23
mikebike skrev: 27 mar 2024 21:45

Problemet är väl att det inte finns någon kamera i fronten, så bilen vet inte vad som finns 1,5 m närmast framför bilen.
Tanken med assistanssystem är att de skall hjälpa till och tillhandahålla extra information.
Framåt ser kameran sämre än föraren.
Kameran som ser framåt sitter ju högre och längre fram än föraren, så jag förstår inte hur du får det till att den ser sämre. Den har ju både färre hinder i synfält och en bättre vinkel för att se saker framför bilen än föraren.
Vad kameran i vindrutan ser är enkelt att kolla via Sentry och Livekamera. Den tillför absolut ingenting jämfört med vad föraren ser. Föraren kan dessutom titta vad som finns framför bilen innan hen sätter sig i bilen.
Jo, men det är väl huvudkameran man ser i sentry mode? Det sitter ju en vidvinkelkamera och en zoomkamera i vindrutan också som datorn kan använda för parkeringsassistans.
Det spelar ingen roll eftersom kamerorna sitter där de sitter och huven gör att de inte ser det som är närmast.
Så här ser det ut från min Livekamera nu:
Screenshot_20240328_151022_Tesla.jpg

Man ser bilen framför, men inte något av marken mellan bilarna.
Avståndet mellan bilarna är nästan 3 meter!

20240328_150031.jpg
HFPA är väldigt bra på att ”se” över huven och rita upp vad som är framför bilen. Misstänker den (bl.a.) har sido-kamerorna i B-stolpen till hjälp. Sådana där fall klarar den lätt. På samma sätt som man klarade sig innan USS och fickparkera på säg 10-20cm när framåt utan att faktiskt se vad som är framför fronten så kan ju kamerorna i framrutan göra samma, den vet ju t.ex. hur lång bilen är (till skillnad från man själv alla gånger :D)
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Highland och parkera

Inlägg av flamman »

Anderzzon skrev: 28 mar 2024 13:26
flamman skrev: 28 mar 2024 11:26
Anderzzon skrev: 28 mar 2024 10:44
Är det någon som har försökt sig på att installera en sån här spolare till kameran bak? Även om jag har USS så blir man lite sugen.
https://www.ebay.com/itm/335223471330
Jag kör med ett sånt här cover:
https://abstractocean.com/products/supe ... -model-3-y

Funkar helt ok men räcker inte för evigt så man får vara beredd att köpa fler.
Ah, har funderat på ett sånt också, hur lång är hållbarheten ungefär?
Dålig koll på exakt men mindre än ett år är det. Monterade i april 2023 och för någon/några månad sedan konstaterade jag att den helt slutat funka så beställde ny som precis är nymonterad.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Highland och parkera

Inlägg av Electron »

mikebike skrev: 28 mar 2024 15:14
Knix skrev: 28 mar 2024 11:22
mikebike skrev: 28 mar 2024 10:57
Knix skrev: 28 mar 2024 08:23
mikebike skrev: 27 mar 2024 21:45

Problemet är väl att det inte finns någon kamera i fronten, så bilen vet inte vad som finns 1,5 m närmast framför bilen.
Tanken med assistanssystem är att de skall hjälpa till och tillhandahålla extra information.
Framåt ser kameran sämre än föraren.
Kameran som ser framåt sitter ju högre och längre fram än föraren, så jag förstår inte hur du får det till att den ser sämre. Den har ju både färre hinder i synfält och en bättre vinkel för att se saker framför bilen än föraren.
Vad kameran i vindrutan ser är enkelt att kolla via Sentry och Livekamera. Den tillför absolut ingenting jämfört med vad föraren ser. Föraren kan dessutom titta vad som finns framför bilen innan hen sätter sig i bilen.
Jo, men det är väl huvudkameran man ser i sentry mode? Det sitter ju en vidvinkelkamera och en zoomkamera i vindrutan också som datorn kan använda för parkeringsassistans.
Det spelar ingen roll eftersom kamerorna sitter där de sitter och huven gör att de inte ser det som är närmast.
Så här ser det ut från min Livekamera nu:
Screenshot_20240328_151022_Tesla.jpg

Man ser bilen framför, men inte något av marken mellan bilarna.
Avståndet mellan bilarna är nästan 3 meter!

20240328_150031.jpg
Jag får helt enkelt provköra en Highland för att själv avgöra. Anledningen till att jag frågar om Highland i MY sektionen är att jag väntar förhoppningsfullt på Juniper.
Den kanske har samma set up när det kommer till kameror och avståndesbedömning vid ex parkering. Är viktigt för mej att se exakt på cm när eftersom jag parkerar i ett trångt garage.
Model 3 LR -21
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Highland och parkera

Inlägg av Maw »

flamman skrev: 28 mar 2024 19:23
mikebike skrev: 28 mar 2024 15:14
Knix skrev: 28 mar 2024 11:22
mikebike skrev: 28 mar 2024 10:57
Knix skrev: 28 mar 2024 08:23

Kameran som ser framåt sitter ju högre och längre fram än föraren, så jag förstår inte hur du får det till att den ser sämre. Den har ju både färre hinder i synfält och en bättre vinkel för att se saker framför bilen än föraren.
Vad kameran i vindrutan ser är enkelt att kolla via Sentry och Livekamera. Den tillför absolut ingenting jämfört med vad föraren ser. Föraren kan dessutom titta vad som finns framför bilen innan hen sätter sig i bilen.
Jo, men det är väl huvudkameran man ser i sentry mode? Det sitter ju en vidvinkelkamera och en zoomkamera i vindrutan också som datorn kan använda för parkeringsassistans.
Det spelar ingen roll eftersom kamerorna sitter där de sitter och huven gör att de inte ser det som är närmast.
Så här ser det ut från min Livekamera nu:
Screenshot_20240328_151022_Tesla.jpg

Man ser bilen framför, men inte något av marken mellan bilarna.
Avståndet mellan bilarna är nästan 3 meter!

20240328_150031.jpg
HFPA är väldigt bra på att ”se” över huven och rita upp vad som är framför bilen. Misstänker den (bl.a.) har sido-kamerorna i B-stolpen till hjälp. Sådana där fall klarar den lätt. På samma sätt som man klarade sig innan USS och fickparkera på säg 10-20cm när framåt utan att faktiskt se vad som är framför fronten så kan ju kamerorna i framrutan göra samma, den vet ju t.ex. hur lång bilen är (till skillnad från man själv alla gånger :D)
Det är klart att det går att parkera utan hjälpmedel men varför ska man behöva göra det i en modern bil som kostar över en halv miljon kronor? USS tillför onekligen ett bra och robust stöd. Ihop med kameror blir det ännu bättre och varför inte kombinera information från USS och kameror i HFPA till något riktigt bra istället för att snåla?

Det fanns för övrigt en orsak till att det var stora gummikofångare på bilarna på den tiden man fickparkerade utan hjälpmedel. Man körde helt enkelt lite försiktigt tills det tog emot och sen lite till… :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Highland och parkera

Inlägg av mikebike »

flamman skrev: 28 mar 2024 19:23
mikebike skrev: 28 mar 2024 15:14
Knix skrev: 28 mar 2024 11:22
mikebike skrev: 28 mar 2024 10:57
Knix skrev: 28 mar 2024 08:23

Kameran som ser framåt sitter ju högre och längre fram än föraren, så jag förstår inte hur du får det till att den ser sämre. Den har ju både färre hinder i synfält och en bättre vinkel för att se saker framför bilen än föraren.
Vad kameran i vindrutan ser är enkelt att kolla via Sentry och Livekamera. Den tillför absolut ingenting jämfört med vad föraren ser. Föraren kan dessutom titta vad som finns framför bilen innan hen sätter sig i bilen.
Jo, men det är väl huvudkameran man ser i sentry mode? Det sitter ju en vidvinkelkamera och en zoomkamera i vindrutan också som datorn kan använda för parkeringsassistans.
Det spelar ingen roll eftersom kamerorna sitter där de sitter och huven gör att de inte ser det som är närmast.
Så här ser det ut från min Livekamera nu:
Screenshot_20240328_151022_Tesla.jpg

Man ser bilen framför, men inte något av marken mellan bilarna.
Avståndet mellan bilarna är nästan 3 meter!

20240328_150031.jpg
HFPA är väldigt bra på att ”se” över huven och rita upp vad som är framför bilen. Misstänker den (bl.a.) har sido-kamerorna i B-stolpen till hjälp. Sådana där fall klarar den lätt. På samma sätt som man klarade sig innan USS och fickparkera på säg 10-20cm när framåt utan att faktiskt se vad som är framför fronten så kan ju kamerorna i framrutan göra samma, den vet ju t.ex. hur lång bilen är (till skillnad från man själv alla gånger :D)
Ja, den kan i bästa fall göra samma, men avsikten med assistanssystem är att tillföra information. T.ex. Avstånd i cm till bilen framför.

Men jag behöver ju inte bry mig eftersom min bil har parkeringssensorer och jag tänker inte köpa någon bil utan sensorer eller radar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Highland och parkera

Inlägg av taliz »

flamman skrev: 28 mar 2024 19:23
mikebike skrev: 28 mar 2024 15:14
Knix skrev: 28 mar 2024 11:22
mikebike skrev: 28 mar 2024 10:57
Knix skrev: 28 mar 2024 08:23

Kameran som ser framåt sitter ju högre och längre fram än föraren, så jag förstår inte hur du får det till att den ser sämre. Den har ju både färre hinder i synfält och en bättre vinkel för att se saker framför bilen än föraren.
Vad kameran i vindrutan ser är enkelt att kolla via Sentry och Livekamera. Den tillför absolut ingenting jämfört med vad föraren ser. Föraren kan dessutom titta vad som finns framför bilen innan hen sätter sig i bilen.
Jo, men det är väl huvudkameran man ser i sentry mode? Det sitter ju en vidvinkelkamera och en zoomkamera i vindrutan också som datorn kan använda för parkeringsassistans.
Det spelar ingen roll eftersom kamerorna sitter där de sitter och huven gör att de inte ser det som är närmast.
Så här ser det ut från min Livekamera nu:
Screenshot_20240328_151022_Tesla.jpg

Man ser bilen framför, men inte något av marken mellan bilarna.
Avståndet mellan bilarna är nästan 3 meter!

20240328_150031.jpg
HFPA är väldigt bra på att ”se” över huven och rita upp vad som är framför bilen. Misstänker den (bl.a.) har sido-kamerorna i B-stolpen till hjälp. Sådana där fall klarar den lätt. På samma sätt som man klarade sig innan USS och fickparkera på säg 10-20cm när framåt utan att faktiskt se vad som är framför fronten så kan ju kamerorna i framrutan göra samma, den vet ju t.ex. hur lång bilen är (till skillnad från man själv alla gånger :D)
Dessutom kan den ju oftast se allt och "skapa" objektet medans man parkerar. Sen räcker det med att datorn extrapolerar. Typ som Ford F150 mfl visualiserar vad som finns under bilen, utan att ha någon kamera där.

Problemet är ju främst om det dyker upp ngt nära medans man står still. I teorin skulle bilen kunna ha koll på det också, men det drar ju energi.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Highland och parkera

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 30 mar 2024 04:51
flamman skrev: 28 mar 2024 19:23
mikebike skrev: 28 mar 2024 15:14
Knix skrev: 28 mar 2024 11:22
mikebike skrev: 28 mar 2024 10:57

Vad kameran i vindrutan ser är enkelt att kolla via Sentry och Livekamera. Den tillför absolut ingenting jämfört med vad föraren ser. Föraren kan dessutom titta vad som finns framför bilen innan hen sätter sig i bilen.
Jo, men det är väl huvudkameran man ser i sentry mode? Det sitter ju en vidvinkelkamera och en zoomkamera i vindrutan också som datorn kan använda för parkeringsassistans.
Det spelar ingen roll eftersom kamerorna sitter där de sitter och huven gör att de inte ser det som är närmast.
Så här ser det ut från min Livekamera nu:
Screenshot_20240328_151022_Tesla.jpg

Man ser bilen framför, men inte något av marken mellan bilarna.
Avståndet mellan bilarna är nästan 3 meter!

20240328_150031.jpg
HFPA är väldigt bra på att ”se” över huven och rita upp vad som är framför bilen. Misstänker den (bl.a.) har sido-kamerorna i B-stolpen till hjälp. Sådana där fall klarar den lätt. På samma sätt som man klarade sig innan USS och fickparkera på säg 10-20cm när framåt utan att faktiskt se vad som är framför fronten så kan ju kamerorna i framrutan göra samma, den vet ju t.ex. hur lång bilen är (till skillnad från man själv alla gånger :D)
Dessutom kan den ju oftast se allt och "skapa" objektet medans man parkerar. Sen räcker det med att datorn extrapolerar. Typ som Ford F150 mfl visualiserar vad som finns under bilen, utan att ha någon kamera där.

Problemet är ju främst om det dyker upp ngt nära medans man står still. I teorin skulle bilen kunna ha koll på det också, men det drar ju energi.
Det är ju just det som är grejen. Om man som jag kör en gång i veckan har bilen framför bytts ut ett flertal gånger sedan jag parkerade.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Highland och parkera

Inlägg av Xanthopteryx »

taliz skrev: 30 mar 2024 04:51
flamman skrev: 28 mar 2024 19:23
mikebike skrev: 28 mar 2024 15:14
Knix skrev: 28 mar 2024 11:22
mikebike skrev: 28 mar 2024 10:57

Vad kameran i vindrutan ser är enkelt att kolla via Sentry och Livekamera. Den tillför absolut ingenting jämfört med vad föraren ser. Föraren kan dessutom titta vad som finns framför bilen innan hen sätter sig i bilen.
Jo, men det är väl huvudkameran man ser i sentry mode? Det sitter ju en vidvinkelkamera och en zoomkamera i vindrutan också som datorn kan använda för parkeringsassistans.
Det spelar ingen roll eftersom kamerorna sitter där de sitter och huven gör att de inte ser det som är närmast.
Så här ser det ut från min Livekamera nu:
Screenshot_20240328_151022_Tesla.jpg

Man ser bilen framför, men inte något av marken mellan bilarna.
Avståndet mellan bilarna är nästan 3 meter!

20240328_150031.jpg
HFPA är väldigt bra på att ”se” över huven och rita upp vad som är framför bilen. Misstänker den (bl.a.) har sido-kamerorna i B-stolpen till hjälp. Sådana där fall klarar den lätt. På samma sätt som man klarade sig innan USS och fickparkera på säg 10-20cm när framåt utan att faktiskt se vad som är framför fronten så kan ju kamerorna i framrutan göra samma, den vet ju t.ex. hur lång bilen är (till skillnad från man själv alla gånger :D)
Dessutom kan den ju oftast se allt och "skapa" objektet medans man parkerar. Sen räcker det med att datorn extrapolerar. Typ som Ford F150 mfl visualiserar vad som finns under bilen, utan att ha någon kamera där.

Problemet är ju främst om det dyker upp ngt nära medans man står still. I teorin skulle bilen kunna ha koll på det också, men det drar ju energi.
"Väldigt bra" är väl att ta i, ganska mycket.
Av vad jag har sett så är det rätt kass egentligen och går definitivt inte att lita på.
Visst, man skall aldrig lita hundra procent även på SODAR men nog fanken är de sjukt träffsäkra. Tunna stolpar, trottoarkanter, små föremål, stora föremål, konstiga föremål, udda föremål, grenar, till och med blommor, ...
Och fungerar när det är becksvart. Och med strålande låg stående sol rätt in i "fejjan" på bilen.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Highland och parkera

Inlägg av flamman »

Xanthopteryx skrev: 31 mar 2024 16:59
taliz skrev: 30 mar 2024 04:51
flamman skrev: 28 mar 2024 19:23
mikebike skrev: 28 mar 2024 15:14
Knix skrev: 28 mar 2024 11:22

Jo, men det är väl huvudkameran man ser i sentry mode? Det sitter ju en vidvinkelkamera och en zoomkamera i vindrutan också som datorn kan använda för parkeringsassistans.
Det spelar ingen roll eftersom kamerorna sitter där de sitter och huven gör att de inte ser det som är närmast.
Så här ser det ut från min Livekamera nu:
Screenshot_20240328_151022_Tesla.jpg

Man ser bilen framför, men inte något av marken mellan bilarna.
Avståndet mellan bilarna är nästan 3 meter!

20240328_150031.jpg
HFPA är väldigt bra på att ”se” över huven och rita upp vad som är framför bilen. Misstänker den (bl.a.) har sido-kamerorna i B-stolpen till hjälp. Sådana där fall klarar den lätt. På samma sätt som man klarade sig innan USS och fickparkera på säg 10-20cm när framåt utan att faktiskt se vad som är framför fronten så kan ju kamerorna i framrutan göra samma, den vet ju t.ex. hur lång bilen är (till skillnad från man själv alla gånger :D)
Dessutom kan den ju oftast se allt och "skapa" objektet medans man parkerar. Sen räcker det med att datorn extrapolerar. Typ som Ford F150 mfl visualiserar vad som finns under bilen, utan att ha någon kamera där.

Problemet är ju främst om det dyker upp ngt nära medans man står still. I teorin skulle bilen kunna ha koll på det också, men det drar ju energi.
"Väldigt bra" är väl att ta i, ganska mycket.
Av vad jag har sett så är det rätt kass egentligen och går definitivt inte att lita på.
Visst, man skall aldrig lita hundra procent även på SODAR men nog fanken är de sjukt träffsäkra. Tunna stolpar, trottoarkanter, små föremål, stora föremål, konstiga föremål, udda föremål, grenar, till och med blommor, ...
Och fungerar när det är becksvart. Och med strålande låg stående sol rätt in i "fejjan" på bilen.
Ja, funkar väldigt bra är min erfarenhet av att äga en Tesla utan USS. För de situationer där jag vill ha hjälp av parkeringsassistans så får jag det. Har du testat en med HFPA själv (låter inte som du äger en?)?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Highland och parkera

Inlägg av mikebike »

flamman skrev: 31 mar 2024 17:30
Xanthopteryx skrev: 31 mar 2024 16:59
taliz skrev: 30 mar 2024 04:51
flamman skrev: 28 mar 2024 19:23
mikebike skrev: 28 mar 2024 15:14

Det spelar ingen roll eftersom kamerorna sitter där de sitter och huven gör att de inte ser det som är närmast.
Så här ser det ut från min Livekamera nu:
Screenshot_20240328_151022_Tesla.jpg

Man ser bilen framför, men inte något av marken mellan bilarna.
Avståndet mellan bilarna är nästan 3 meter!

20240328_150031.jpg
HFPA är väldigt bra på att ”se” över huven och rita upp vad som är framför bilen. Misstänker den (bl.a.) har sido-kamerorna i B-stolpen till hjälp. Sådana där fall klarar den lätt. På samma sätt som man klarade sig innan USS och fickparkera på säg 10-20cm när framåt utan att faktiskt se vad som är framför fronten så kan ju kamerorna i framrutan göra samma, den vet ju t.ex. hur lång bilen är (till skillnad från man själv alla gånger :D)
Dessutom kan den ju oftast se allt och "skapa" objektet medans man parkerar. Sen räcker det med att datorn extrapolerar. Typ som Ford F150 mfl visualiserar vad som finns under bilen, utan att ha någon kamera där.

Problemet är ju främst om det dyker upp ngt nära medans man står still. I teorin skulle bilen kunna ha koll på det också, men det drar ju energi.
"Väldigt bra" är väl att ta i, ganska mycket.
Av vad jag har sett så är det rätt kass egentligen och går definitivt inte att lita på.
Visst, man skall aldrig lita hundra procent även på SODAR men nog fanken är de sjukt träffsäkra. Tunna stolpar, trottoarkanter, små föremål, stora föremål, konstiga föremål, udda föremål, grenar, till och med blommor, ...
Och fungerar när det är becksvart. Och med strålande låg stående sol rätt in i "fejjan" på bilen.
Ja, funkar väldigt bra är min erfarenhet av att äga en Tesla utan USS. För de situationer där jag vill ha hjälp av parkeringsassistans så får jag det. Har du testat en med HFPA själv (låter inte som du äger en?)?
Av vad jag sett på Facebook/Youtube verkar det främst vara när man svänger tvärt in på en parkeringsplats och när man skall köra ut från en fickparkering som det blir problem/fel framför bilen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Highland och parkera

Inlägg av Xanthopteryx »

Här ett bra exempel på några av begränsningarna systemet har:
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Highland och parkera

Inlägg av flamman »

Xanthopteryx skrev: 31 mar 2024 18:19
Här ett bra exempel på några av begränsningarna systemet har:
Ja, och de fördelar och styrkor det har. USS är inte felfritt. HFPA är inte felfritt. :D
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Highland och parkera

Inlägg av Xanthopteryx »

Självklart är inget felfritt men SONAR har funnits sjukt länge och är jäkligt väl fungerande och är inte heller beroende av rena kameror (lycka till under en svensk vinter att få hjälp vid backning - varken kamera eller parkings"sensor" lär fungera då "sensorn" just bygger på kameran, som är helt täckt av salt och skit).
Det är helt klart fler nackdelar med att använda kamerorna för att gissa sig till saker baserat på vad datorn kan tolka av föremål som finns runt bilen (plus då den enorma blinda fläcken i fören) jämfört med att använda ljudpulser som känner av i princip alla föremål (ytterst få tillfällen då en Bra SODAR inte klarar av - att Teslan inte klarar av slangvindan alla gånger med SODAR är ju faktiskt makalöst dåligt baserat på erfarenheten jag har av vad SODARN på vår bil klarar av).
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Highland och parkera

Inlägg av slugger75 »

Xanthopteryx skrev: 31 mar 2024 18:19
Här ett bra exempel på några av begränsningarna systemet har:
Väldigt bra och pedagogisk video.

Verkar ju fungera väldigt dåligt. Går inte att lita på ser det ut som.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Highland och parkera

Inlägg av flamman »

Xanthopteryx skrev: 31 mar 2024 18:57
Självklart är inget felfritt men SONAR har funnits sjukt länge och är jäkligt väl fungerande och är inte heller beroende av rena kameror (lycka till under en svensk vinter att få hjälp vid backning - varken kamera eller parkings"sensor" lär fungera då "sensorn" just bygger på kameran, som är helt täckt av salt och skit).
Den använder alla kameror så funkar bra för allra flesta fallen. För den enda kameran som är utsatt för skit är bakre (alla andra är skyddade/opåverkade) och där kör jag med en sån här så den håller sig ren:
https://abstractocean.com/products/supe ... -model-3-y
Xanthopteryx skrev: 31 mar 2024 18:57
Det är helt klart fler nackdelar med att använda kamerorna för att gissa sig till saker baserat på vad datorn kan tolka av föremål som finns runt bilen (plus då den enorma blinda fläcken i fören) jämfört med att använda ljudpulser som känner av i princip alla föremål (ytterst få tillfällen då en Bra SODAR inte klarar av - att Teslan inte klarar av slangvindan alla gånger med SODAR är ju faktiskt makalöst dåligt baserat på erfarenheten jag har av vad SODARN på vår bil klarar av).
Precis. Olika tekniker med olika styrkor.
Kamerans styrka är just att den kan tolka omgivningen och rita upp den i 3D och även på längre avstånd. Enda lilla svagheten är precis framför fronten men där ser jag ju bra själv och vet vad jag har kör mot och dessutom är HFPA bra på att rita ut det området (omgivningen är ju vädligt förutsägbar med stolpar, murar och andra bilar som man vet hur de se ut på de delar man inte ”ser”) och det finns även kameror i B-stolpen som ser framåt på båda sidor av bilen.
USS kan bara visa avstånd och kräver att man är väldigt nära objektet innan de funkar. Kräver också många sensorer och hål både fram och bak. USS är därmed blind på sidorna av bilen, t.ex. vid stolpar som finns i parkeringsgarage som man kan skrapa i framförallt när man svänger ut från en ruta.
Skulle säga att bästa systemet är att själv titta på omgivningen i speglar och med ögonen. Det är för mig åtminstone det primära systemet jag använder.

Ett ”kul” tanke-experiment jag kom på är vilket system jag skulle vilja ha om jag skulle parkera med försatta fönster-rutor i bilen i t.ex. ett parkeringsgarage eller på en parkeringsplats. 10 av 10 skulle jag välja HFPA före USS och mest troligt klara mig rätt bra. HFPA ritar ju väldigt bra upp allt som är omkring bilen.

En extra bonus med HFPA är att den ritar upp rutorna som är målade på marken vilket gör det lätt att träffa mitt i och rakt i en ruta, något som faktiskt är lite lurigt att få till bra med bakspeglarna och back-kameran tyvärr.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Highland och parkera

Inlägg av mikebike »

flamman skrev: 31 mar 2024 23:28
Xanthopteryx skrev: 31 mar 2024 18:57
Självklart är inget felfritt men SONAR har funnits sjukt länge och är jäkligt väl fungerande och är inte heller beroende av rena kameror (lycka till under en svensk vinter att få hjälp vid backning - varken kamera eller parkings"sensor" lär fungera då "sensorn" just bygger på kameran, som är helt täckt av salt och skit).
Den använder alla kameror så funkar bra för allra flesta fallen. För den enda kameran som är utsatt för skit är bakre (alla andra är skyddade/opåverkade) och där kör jag med en sån här så den håller sig ren:
https://abstractocean.com/products/supe ... -model-3-y
Xanthopteryx skrev: 31 mar 2024 18:57
Det är helt klart fler nackdelar med att använda kamerorna för att gissa sig till saker baserat på vad datorn kan tolka av föremål som finns runt bilen (plus då den enorma blinda fläcken i fören) jämfört med att använda ljudpulser som känner av i princip alla föremål (ytterst få tillfällen då en Bra SODAR inte klarar av - att Teslan inte klarar av slangvindan alla gånger med SODAR är ju faktiskt makalöst dåligt baserat på erfarenheten jag har av vad SODARN på vår bil klarar av).
Precis. Olika tekniker med olika styrkor.
Kamerans styrka är just att den kan tolka omgivningen och rita upp den i 3D och även på längre avstånd. Enda lilla svagheten är precis framför fronten men där ser jag ju bra själv och vet vad jag har kör mot och dessutom är HFPA bra på att rita ut det området (omgivningen är ju vädligt förutsägbar med stolpar, murar och andra bilar som man vet hur de se ut på de delar man inte ”ser”) och det finns även kameror i B-stolpen som ser framåt på båda sidor av bilen.
USS kan bara visa avstånd och kräver att man är väldigt nära objektet innan de funkar. Kräver också många sensorer och hål både fram och bak. USS är därmed blind på sidorna av bilen, t.ex. vid stolpar som finns i parkeringsgarage som man kan skrapa i framförallt när man svänger ut från en ruta.
Skulle säga att bästa systemet är att själv titta på omgivningen i speglar och med ögonen. Det är för mig åtminstone det primära systemet jag använder.

Ett ”kul” tanke-experiment jag kom på är vilket system jag skulle vilja ha om jag skulle parkera med försatta fönster-rutor i bilen i t.ex. ett parkeringsgarage eller på en parkeringsplats. 10 av 10 skulle jag välja HFPA före USS och mest troligt klara mig rätt bra. HFPA ritar ju väldigt bra upp allt som är omkring bilen.

En extra bonus med HFPA är att den ritar upp rutorna som är målade på marken vilket gör det lätt att träffa mitt i och rakt i en ruta, något som faktiskt är lite lurigt att få till bra med bakspeglarna och back-kameran tyvärr.
Det är väl inget som hindrar att man använder kameror tillsammans med uss?
Samma med radar + kamera. Mer information skall inte vara dåligt.
Hur gör andra tillverkare som har uss och 360-visning?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Highland och parkera

Inlägg av flamman »

mikebike skrev: 01 apr 2024 08:59
Hur gör andra tillverkare som har uss och 360-visning?
360-vy är bara en ihopklippt platt bild från flera kamerors vyer. Ingen smartness/tolkning eller skapande av 3D-vy som HFPA har. 360-vy blir inte alltid rätt:
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Highland och parkera

Inlägg av mikebike »

flamman skrev: 01 apr 2024 10:18
mikebike skrev: 01 apr 2024 08:59
Hur gör andra tillverkare som har uss och 360-visning?
360-vy är bara en ihopklippt platt bild från flera kamerors vyer. Ingen smartness/tolkning eller skapande av 3D-vy som HFPA har. 360-vy blir inte alltid rätt:
Nej, men har de fortfarande kvar cm-visning?
Tesla har ju tagit bort den.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Highland och parkera

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 01 apr 2024 11:53
flamman skrev: 01 apr 2024 10:18
mikebike skrev: 01 apr 2024 08:59
Hur gör andra tillverkare som har uss och 360-visning?
360-vy är bara en ihopklippt platt bild från flera kamerors vyer. Ingen smartness/tolkning eller skapande av 3D-vy som HFPA har. 360-vy blir inte alltid rätt:
Nej, men har de fortfarande kvar cm-visning?
Tesla har ju tagit bort den.
~85cm enligt min bil.
Det är nog inte helt felmätt till väggen, det är bara det att det är ett väldigt hårt järnräcke ca 25cm från bilen :shock:
IMG_8193.jpeg

”Stoppa!!!” (”Kör du en cm till krockar du” tycker bilen)
IMG_5831.jpeg
Workaround mht bilens utomordentligt urusla system.
Kör med tvåfaktoridentifiering med ett 3D-printat Tesla-T på väggen som ska linjera med backspegeln.
Hade en arbetsbänk bakom som fungerade med model 3 med USS, den blev jag tvungen att ta bort då det blev för dmå msrhinaler med större bil i komb att sakna ett fungerande parkeringshjälpsystem. Bilen rymdes med men utan stödet från parkeringshjälp blev risken för hög.
IMG_5721.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Highland och parkera

Inlägg av flamman »

mikebike skrev: 01 apr 2024 11:53
flamman skrev: 01 apr 2024 10:18
mikebike skrev: 01 apr 2024 08:59
Hur gör andra tillverkare som har uss och 360-visning?
360-vy är bara en ihopklippt platt bild från flera kamerors vyer. Ingen smartness/tolkning eller skapande av 3D-vy som HFPA har. 360-vy blir inte alltid rätt:
Nej, men har de fortfarande kvar cm-visning?
Tesla har ju tagit bort den.
HFPA visar en färgskala gult-rött på samma sätt som majoriteten av USS-implementationer på andra bilar. Fast med mycket högre upplösning och runt hela bilen eftersom den har kameror och skapar en 3D-vy.
(Mig veterligen är det bara Teslas USS som visar ett beräknat avstånd)
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Highland och parkera

Inlägg av mikebike »

flamman skrev: 01 apr 2024 14:55
mikebike skrev: 01 apr 2024 11:53
flamman skrev: 01 apr 2024 10:18
mikebike skrev: 01 apr 2024 08:59
Hur gör andra tillverkare som har uss och 360-visning?
360-vy är bara en ihopklippt platt bild från flera kamerors vyer. Ingen smartness/tolkning eller skapande av 3D-vy som HFPA har. 360-vy blir inte alltid rätt:
Nej, men har de fortfarande kvar cm-visning?
Tesla har ju tagit bort den.
HFPA visar en färgskala gult-rött på samma sätt som majoriteten av USS-implementationer på andra bilar. Fast med mycket högre upplösning eftersom den har kameror och skapar en 3D-vy.
(Mig veterligen är det bara Teslas USS som försöker visa avstånd)
"eftersom den har kameror"
-Det är just det som saknas, en frontkamera alltså.
Skillnaden är ju att Tesla "skapar" en 3D-vy, medan andra sammanfogar faktiska bilder till sina 360-vyer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar