Stenskott - be Tesla fixa eller fixa själv?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

hjelpmej
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 maj 2021 20:34

Stenskott - be Tesla fixa eller fixa själv?

Inlägg av hjelpmej »

Hej!

Har just nu fått ett stenskott på vänster dörr. De är inte stort utan bara 1-3 millimeter, men har gått ner till grundlacken.

Någon som vet hur mycket Tesla tar betalt för att laga ett litet stenskott?

Bör jag be Tesla göra de eller är de enklare och billigare att fixa själv genom att köpa Chipex bättringsfärg?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Stenskott - be Tesla fixa eller fixa själv?

Inlägg av pejvic »

nej du måste ha lackstift och gå på dem hela tiden.

det blir ju flera. -jag köpte mitt på Ebay. tre små flaskor, bara fylla i själv så fort det går. Tvätta bilen minst varannan vecka på vintern så du hinner upptäcka dem. Jag tror inte Tesla sysslar med att lägga i stenskott faktiskt. Skulle förvåna mig.
Haft alla 3/Y
martinsj
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 dec 2021 23:06

Re: Stenskott - be Tesla fixa eller fixa själv?

Inlägg av martinsj »

Sitter lite i samma båt. Har du länk till kitet du köpte på Ebay? Skönt att få något bepörvat, Tesla verkar ju inte erbjuda något på sin site vad jag kan se =/
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Stenskott - be Tesla fixa eller fixa själv?

Inlägg av pejvic »

Absolut,

Tredje gången jag köper dessa, jag gav bort mitt vita till han som köpte min bil, sen hade jag grå bil, och nu köper jag vit igen så beställde vitt igen.
Här får man primer, lack och klarlack. Busenkelt att använda, och bra resultat. Följer med både liten pensel och mindre grej att fylla med, samt en liten stålgrej för att gröpa rent om man har ett gammalt stenskott. (innan man fyller i nytt)

Detta är så jävla bra. Helt klart nr1 av allt som man behöver köpa till Teslan. Viktigare än allt annat. Strömlinjeformen på Teslan gör att den verkar gilla att bli skitig och få stenskott. Även i rutan. Min grå tesla gick 7 mil innan hela rutan sprack av ett stenskott.

Teslor är smutsigare än alla andra bilar ser man också på stan. Trist men sant. Men har säkert att göra med aerodynamiken.

Här är länken allafall:
https://www.ebay.com/itm/for-TESLA-PPSW ... 635-2958-0
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Stenskott - be Tesla fixa eller fixa själv?

Inlägg av ErikHallq »

pejvic skrev:
Absolut,

Tredje gången jag köper dessa, jag gav bort mitt vita till han som köpte min bil, sen hade jag grå bil, och nu köper jag vit igen så beställde vitt igen.
Här får man primer, lack och klarlack. Busenkelt att använda, och bra resultat. Följer med både liten pensel och mindre grej att fylla med, samt en liten stålgrej för att gröpa rent om man har ett gammalt stenskott. (innan man fyller i nytt)

Detta är så jävla bra. Helt klart nr1 av allt som man behöver köpa till Teslan. Viktigare än allt annat. Strömlinjeformen på Teslan gör att den verkar gilla att bli skitig och få stenskott. Även i rutan. Min grå tesla gick 7 mil innan hela rutan sprack av ett stenskott.

Teslor är smutsigare än alla andra bilar ser man också på stan. Trist men sant. Men har säkert att göra med aerodynamiken.

Här är länken allafall:
https://www.ebay.com/itm/for-TESLA-PPSW ... 635-2958-0
Matchar dessa (vita) bättre än vad teslas kit gör?

Har för mig jag sett videos på folk som fixar och tycker att det blev jättebra...men är oftast ser det riktigt illa ut, eller värre än innan och lagningen ser typ grå ut istället för vit :lol:
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Stenskott - be Tesla fixa eller fixa själv?

Inlägg av Richie »

Hallå!

Hur har det gått med det här kittet? Jag kontaktade tesla idag för att få tag i deras kit (som de säljer i USA). Men det säljs inte i Sverige än.

Ger kitet bra resultat?

Allt gott
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Stenskott - be Tesla fixa eller fixa själv?

Inlägg av ME3 »

En vän som jobbar som servicetekniker på Tesla sa att de använder Chipex i verkstaden. Så jag har använt deras kit med goda resultat.
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Stenskott - be Tesla fixa eller fixa själv?

Inlägg av jontis »

ME3 skrev:
En vän som jobbar som servicetekniker på Tesla sa att de använder Chipex i verkstaden. Så jag har använt deras kit med goda resultat.
Hörde samma sak från en ranger förra veckan.
Hoppas få mitt kit i dag.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Stenskott - be Tesla fixa eller fixa själv?

Inlägg av MangeT »

Någon som vet om midnightsilver färgen på Model S och Model 3 är samma?
Hade en Model S från 2016 innan och köpte kit från Chipex och har kvar lack så frågan är om den passar eller inte.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Stenskott - be Tesla fixa eller fixa själv?

Inlägg av Nogo »

Någon som har använt chipex som kan visa en lagning som ni utfört på eran bil? Blir det så fint som på hemsidan?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Stenskott - be Tesla fixa eller fixa själv?

Inlägg av pejvic »

Richie skrev:
Hallå!

Hur har det gått med det här kittet? Jag kontaktade tesla idag för att få tag i deras kit (som de säljer i USA). Men det säljs inte i Sverige än.

Ger kitet bra resultat?

Allt gott
Blir helt perfekt resultat med det från EBay.rekommenderar alla att köpa ett lackstift hursomhelst - innan leverans av bilen.
Haft alla 3/Y
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Stenskott - be Tesla fixa eller fixa själv?

Inlägg av Matte »

Någon som vet om detta är ett bra alternativ för model y Midnight silver metallic?

https://www.ebay.com/itm/192836285729?i ... SwpqFgT3TM

Har fått ca 10 stenskott och har aldrig tidigare behövt göra något liknande på en annan bil, så är lite spänd.
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: Stenskott - be Tesla fixa eller fixa själv?

Inlägg av Pladda12 »

Jag kan rekommendera bilfärg.se
Tvåkomponents
Man kan köpa kit som inkluderar rengöring, bra penslar osv
Skriv svar