Service MYP - 22

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Service MYP - 22

Inlägg av Ilduce77 »

Hej!

Jag har nu haft min MYP i drygt 1,5 år och har bara haft dieselbilar innan dess. Dessa tidigare bilar har ju krävt service en gång om året och det gör inte tesla, som jag har förstått det..

Men det känns konstigt att inte serva bilen med jämna mellanrum,. Eller är jag bara kvar i gamla tankegångar..?

Ni som är lite mer erfarna teslaägare, hur gör ni? Servar ni något årligen eller med andra intervaller?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Service MYP - 22

Inlägg av taliz »

Vad är det som skall servas?
I en avgasbil är det ju mest olje och filterbyte som behöver göras regelbundet.
Kupefilter kan du byta själv.
Bromsar behöver ingen service om de används ordentligt(se till att ställa dig på bromsen i motorvägsfart nån gång i veckan om du mest fis-kör, och pumpa pedalen titt som tätt när du står still, samt bromsa alltid hårt innan du parkerar efter regn/slask så de blir varma och vattnet dunstar).
Jag kör rätt hårt och har aldrig haft några bromsproblem. Det är mkt billigare att byta utslitna bromsbelägg(och det gör man lätt själv) än fastrostade ok/skivor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Service MYP - 22

Inlägg av Ilduce77 »

taliz skrev: 18 mar 2024 04:46
Vad är det som skall servas?
I en avgasbil är det ju mest olje och filterbyte som behöver göras regelbundet.
Kupefilter kan du byta själv.
Bromsar behöver ingen service om de används ordentligt(se till att ställa dig på bromsen i motorvägsfart nån gång i veckan om du mest fis-kör, och pumpa pedalen titt som tätt när du står still, samt bromsa alltid hårt innan du parkerar efter regn/slask så de blir varma och vattnet dunstar).
Jag kör rätt hårt och har aldrig haft några bromsproblem. Det är mkt billigare att byta utslitna bromsbelägg(och det gör man lätt själv) än fastrostade ok/skivor.
Jag är allt annat än bilmekaniker, så därav frågan.. 😁

Tackar för svaret.. Det kändes bara så avigt att inte behöva lämna ifrån sig bilen för service.. 😃

Hur ofta ska man byta kupéfilter?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Service MYP - 22

Inlägg av Freez »

Ilduce77 skrev: 18 mar 2024 11:51
taliz skrev: 18 mar 2024 04:46
Vad är det som skall servas?
I en avgasbil är det ju mest olje och filterbyte som behöver göras regelbundet.
Kupefilter kan du byta själv.
Bromsar behöver ingen service om de används ordentligt(se till att ställa dig på bromsen i motorvägsfart nån gång i veckan om du mest fis-kör, och pumpa pedalen titt som tätt när du står still, samt bromsa alltid hårt innan du parkerar efter regn/slask så de blir varma och vattnet dunstar).
Jag kör rätt hårt och har aldrig haft några bromsproblem. Det är mkt billigare att byta utslitna bromsbelägg(och det gör man lätt själv) än fastrostade ok/skivor.
Jag är allt annat än bilmekaniker, så därav frågan.. 😁

Tackar för svaret.. Det kändes bara så avigt att inte behöva lämna ifrån sig bilen för service.. 😃

Hur ofta ska man byta kupéfilter?
” Byte av kupéfilter
Model Y har luftfilter som förhindrar att pollen, industriutsläpp, vägdamm och andra partiklar kommer in genom luftutsläppen. Tesla rekommenderar att dessa filter byts efter 2 år (varje år i Kina). Du kan köpa kupéfilter på Tesla-butiken.”

Länk manual: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 061F1.html
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3782
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Service MYP - 22

Inlägg av AAKEE »

Ilduce77 skrev: 18 mar 2024 11:51
taliz skrev: 18 mar 2024 04:46
Vad är det som skall servas?
I en avgasbil är det ju mest olje och filterbyte som behöver göras regelbundet.
Kupefilter kan du byta själv.
Bromsar behöver ingen service om de används ordentligt(se till att ställa dig på bromsen i motorvägsfart nån gång i veckan om du mest fis-kör, och pumpa pedalen titt som tätt när du står still, samt bromsa alltid hårt innan du parkerar efter regn/slask så de blir varma och vattnet dunstar).
Jag kör rätt hårt och har aldrig haft några bromsproblem. Det är mkt billigare att byta utslitna bromsbelägg(och det gör man lätt själv) än fastrostade ok/skivor.
Jag är allt annat än bilmekaniker, så därav frågan.. 😁

Tackar för svaret.. Det kändes bara så avigt att inte behöva lämna ifrån sig bilen för service.. 😃

Hur ofta ska man byta kupéfilter?
Gör bromsservice, ett råd.

Bara för att andra klarat sig, kan det bli dyrt i längden.
Den som kör hårt o h motionerar bromsarna ofta klarar sig (mycket) bättre än den som bara använder regen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Service MYP - 22

Inlägg av agehall »

Ilduce77 skrev: 18 mar 2024 11:51
Det kändes bara så avigt att inte behöva lämna ifrån sig bilen för service.. 😃
Om det känns bättre så kan du få betala mig 10000kr för att jag ska ta hand om din bil en dag. Fyller på med spolarvätska åt dig. Då är det ju ungefär som en service för en vanlig bil…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Service MYP - 22

Inlägg av Tomsgbg »

Någon som vet vad en ”broms service” kostar hos Telsa?
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Service MYP - 22

Inlägg av kaffekoko »

Finns det inte typ kylvätska till batteriet som borde bytas? Eller kanske bromsolja. Eller servovätska. Har för mig de behöver bytas ibland på vanliga bilar.

Lite synd att Tesla riskerar att få sämre rykte pga. man inte hittar t.ex. dåliga länkarmar, bromsproblem på servicen. Nu kommer de upptäckas först på besiktningen. Men skönt att slippa service .. tillräckligt dyrt att ha bil så jag är glad att slippa.
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Service MYP - 22

Inlägg av Xyborg »

Tomsgbg skrev: 18 mar 2024 14:43
Någon som vet vad en ”broms service” kostar hos Telsa?
Jag gjorde en på min 2021 Model 3 i somras. Då kostade den 1100:-
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Service MYP - 22

Inlägg av nogren »

kaffekoko skrev: 18 mar 2024 15:19
Finns det inte typ kylvätska till batteriet som borde bytas? Eller kanske bromsolja. Eller servovätska. Har för mig de behöver bytas ibland på vanliga bilar.

Lite synd att Tesla riskerar att få sämre rykte pga. man inte hittar t.ex. dåliga länkarmar, bromsproblem på servicen. Nu kommer de upptäckas först på besiktningen. Men skönt att slippa service .. tillräckligt dyrt att ha bil så jag är glad att slippa.
Batteriets kylväska är samma som går igenom motorer och allt annat. Slutet system som bara kräver service om något där gått sönder.

Servo - servicefri. Slutet system.

Bromsvätska drar åt sig fukt. Alltid, genom exempelvis tätningarna i oket. Man bör kolla vattenhalten efter några år, och vid behov byta.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Service MYP - 22

Inlägg av Elix747 »

Xyborg skrev: 18 mar 2024 15:36
Tomsgbg skrev: 18 mar 2024 14:43
Någon som vet vad en ”broms service” kostar hos Telsa?
Jag gjorde en på min 2021 Model 3 i somras. Då kostade den 1100:-
Också Model 3, men det borde vara lika (Edit)

Gjorde Bromsservice inkl kontroll bromsvätska förra veckan. Kostade 2650kr
Byte av luftfilter kostade 677kr
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Service MYP - 22

Inlägg av Xyborg »

Elix747 skrev: 18 mar 2024 17:21
Xyborg skrev: 18 mar 2024 15:36
Tomsgbg skrev: 18 mar 2024 14:43
Någon som vet vad en ”broms service” kostar hos Telsa?
Jag gjorde en på min 2021 Model 3 i somras. Då kostade den 1100:-
Också Model 3, men det borde vara lika (Edit)

Gjorde Bromsservice inkl kontroll bromsvätska förra veckan. Kostade 2650kr
Byte av luftfilter kostade 677kr
Jag gjorde ingen kontroll av bromsvätskan. Jag får förutsätta att det var det som orsakade skillnaden.

Är byte av luftfilter ink. delar? I så fall är det ganska pris. Jag köpte filtren på webbshoppen och bytte själv hemma. Det tog typ 20 minuter - men vill man helt slippa att skruva så är ju 677:- inte direkt superdyrt.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Service MYP - 22

Inlägg av Elix747 »

Xyborg skrev: 18 mar 2024 17:41
Elix747 skrev: 18 mar 2024 17:21
Xyborg skrev: 18 mar 2024 15:36
Tomsgbg skrev: 18 mar 2024 14:43
Någon som vet vad en ”broms service” kostar hos Telsa?
Jag gjorde en på min 2021 Model 3 i somras. Då kostade den 1100:-
Också Model 3, men det borde vara lika (Edit)

Gjorde Bromsservice inkl kontroll bromsvätska förra veckan. Kostade 2650kr
Byte av luftfilter kostade 677kr
Jag gjorde ingen kontroll av bromsvätskan. Jag får förutsätta att det var det som orsakade skillnaden.

Är byte av luftfilter ink. delar? I så fall är det ganska pris. Jag köpte filtren på webbshoppen och bytte själv hemma. Det tog typ 20 minuter - men vill man helt slippa att skruva så är ju 677:- inte direkt superdyrt.
Typiskt. missade moms på luftfilterbyte.
Filter kostar 546kr för 3/Y. Arbete kostar 300kr
Summa blir 846kr inkl moms. Har bytt själv 2 ggr, men har inte fixat den under 30 med ta fram rätt verktyg etc. Kändes ok när bilen ändå var på SC.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Service MYP - 22

Inlägg av Ilduce77 »

agehall skrev: 18 mar 2024 14:42
Ilduce77 skrev: 18 mar 2024 11:51
Det kändes bara så avigt att inte behöva lämna ifrån sig bilen för service.. 😃
Om det känns bättre så kan du få betala mig 10000kr för att jag ska ta hand om din bil en dag. Fyller på med spolarvätska åt dig. Då är det ju ungefär som en service för en vanlig bil…
😁
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3630
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Service MYP - 22

Inlägg av Tellus »

Lämna inte in bilen på service.
Risken är stor att den är i sämre skick vid uthämtning.

Det är inte jätteovanligt med slarvfel på verkstäder, om inte annat kan man få en repa eller smutsig interiör.
Bromsservice är helt onödigt. Gör en hård inbromsning och posta sedan bild här på skivorna, till 99,5% chans är dom som nya. Bromsservice kan också försämra om inte jobbet är helt rätt utfört, risk för snedslitning.

MYP har otroligt bra material i skivorna, har aldrig sett så bra skivor på någon bil tidigare, Plaid skivorna är inte alls på samma kvalitetsnivå.

Enda som behöver bytas är friskluftfilter med ca 2 års intervall.
Annars lämnar man bara in bilen om något går sönder.
Posta gärna foto på bromsskivorna.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Service MYP - 22

Inlägg av mikebike »

Tellus skrev: 18 mar 2024 21:16
Lämna inte in bilen på service.
Risken är stor att den är i sämre skick vid uthämtning.

Det är inte jätteovanligt med slarvfel på verkstäder, om inte annat kan man få en repa eller smutsig interiör.
Bromsservice är helt onödigt. Gör en hård inbromsning och posta sedan bild här på skivorna, till 99,5% chans är dom som nya. Bromsservice kan också försämra om inte jobbet är helt rätt utfört, risk för snedslitning.

MYP har otroligt bra material i skivorna, har aldrig sett så bra skivor på någon bil tidigare, Plaid skivorna är inte alls på samma kvalitetsnivå.

Enda som behöver bytas är friskluftfilter med ca 2 års intervall.
Annars lämnar man bara in bilen om något går sönder.
Posta gärna foto på bromsskivorna.
Det är inte skivorna jag är orolig för, det är att bromsoken kan börja kärva.
Dock har jag creep aktiverat och trycker till rejält på bromsen varje gång jag stannar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Service MYP - 22

Inlägg av Ilduce77 »

Tack för alla tips och erfarenheter! 😃👍🏻
sommar
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 dec 2023 14:11

Re: Service MYP - 22

Inlägg av sommar »

Ser i handboken detta stycke. Är det ett nytt påfund? Dvs att äldre modeller som upplevt problem med rostiga bromsar inte har denna funktion. Eller har detta funnits länge och man ändå måste tänka på att bromsa då och då.
Torkning av bromsskiva
För att se till att bromsarna bibehåller bra gensvar i kallt och vått väder är Model Y utrustad med torkning av bromsskiva. När kallt och vått väder upptäcks applicerar denna funktion upprepade gånger en ej förnimbar bromskraft för att ta bort vatten från bromsskivornas ytor.
Jag upplever att regen är stark oavsett om man väljer kryp eller frirulla. Så det är nästan svårt att motionera bromsarna manuellt. Det bästa verkar vara att gasa fullt och sen släppa gasen snabbt, då är det som att bilen antar att man vill köra snabbt och inte aktiverar regen direkt?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Service MYP - 22

Inlägg av taliz »

kaffekoko skrev: 18 mar 2024 15:19
Lite synd att Tesla riskerar att få sämre rykte pga. man inte hittar t.ex. dåliga länkarmar, bromsproblem på servicen. Nu kommer de upptäckas först på besiktningen. Men skönt att slippa service .. tillräckligt dyrt att ha bil så jag är glad att slippa.
Förstår inte riktigt logiken i att det skulle vara "dåligt" att besiktningen upptäcker problem. Det är ju det de är till för.
Besiktning kostar dessutom nada jämfört med en "service". Om du är orolig för problem, åk till besiktningen istället för verkstaden dvs.

Det är smått fascinerande hur bilbranschen lyckats få folk att spendera miljarder varje år på onödiga "kontroller".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Service MYP - 22

Inlägg av Lurkern »

taliz skrev: 29 mar 2024 01:28
kaffekoko skrev: 18 mar 2024 15:19
Lite synd att Tesla riskerar att få sämre rykte pga. man inte hittar t.ex. dåliga länkarmar, bromsproblem på servicen. Nu kommer de upptäckas först på besiktningen. Men skönt att slippa service .. tillräckligt dyrt att ha bil så jag är glad att slippa.
Förstår inte riktigt logiken i att det skulle vara "dåligt" att besiktningen upptäcker problem. Det är ju det de är till för.
Besiktning kostar dessutom nada jämfört med en "service". Om du är orolig för problem, åk till besiktningen istället för verkstaden dvs.

Det är smått fascinerande hur bilbranschen lyckats få folk att spendera miljarder varje år på onödiga "kontroller".
Sant, och om en fossilbil i teorin har många komponenter besiktningen inte bryr sig om, och kanske inträe märkesverkstaden heller, ex. kamkedja som börjar låta lite eller dubbelkopplingslåda som beter sig misstänkt, så har en Tesla inte så mycket av den karaktären.
Skriv svar