Xiaomi SU7

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1745
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Xiaomi SU7

Inlägg av backe »

IMG_5817.jpeg
IMG_5818.jpeg
IMG_5819.jpeg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av fth »

Det verkar som dom har kopierat det mesta och det bästa från Teslas produktion och Porsches formgivning, lyckas dom sy ihop den påsen så kan det förstås bli något mycket intressant.

Personligen har jag dock mycket svårt för den här typen av uppenbara plagiat, finns det något som kan anses vara Xiaomis egna idéer och tankar i detta?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av fth »

P.S. Hade jag bara sett bilden utan rubrik så hade jag nog kunnat sätta pengar på att det var en Taycan. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av spacecoin »

(El-)Bilar är den nya vitvaran. Jag har inget problem med "copy with pride" heller. Ser bra ut.

Xiaomi ute nu, Foxconn är på g.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av Legato »

fth skrev: 28 dec 2023 11:31
P.S. Hade jag bara sett bilden utan rubrik så hade jag nog kunnat sätta pengar på att det var en Taycan. :roll:

/fth
Lustigt, tycker inte den är särskilt lik Taycan alls.

Unika (imo) men också fula strålkastare.

Fälgarna påminner för mig mest om Polestar.

Baken väldigt generisk.

Edit: Profilen kan jag hålla med om att den påminner om Taycan.

Tror det kan bli en bra bil med "Kinas Apple" bakom spakarna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av taliz »

Påminner om BYD Seal tycker jag.
Med framlampor från mclaren 720s fast ”utåin”.
Och Lamborghini-fälgar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av spacecoin »

Bloomberg:

The five-seat sedan will be powered by batteries from Chinese market leaders Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. and BYD Co., depending on whether it has a single or dual motor configuration.

Xiaomi’s EV foray is a $10 billion wager by Lei that his company can shake up the transport sector much as it did smartphones a decade ago. Lei, also a prolific venture investor, has called it his final entrepreneurial bet.

“Xiaomi’s goal is to make a dream car that is as good as Porsche and Tesla,” Lei said Thursday at the launch event.

But in the time since first announcing his EV plans in 2021, the regulatory landscape and competition in China — the world’s biggest car market — have changed significantly.

Beijing has been limiting manufacturing permits to new market entrants, which means Xiaomi has to partner with state-owned Beijing Automotive Group Co. to produce its EVs. State subsidies that reimbursed consumers with as much as 60,000 yuan ($8,440) for an EV purchase ended in 2022. The SU7 is also vying for attention in a market that has hundreds of models from dozens of brands.

Lei has previously said Xiaomi intends the SU7 to rival Porsche’s Taycan Turbo in terms of performance and Tesla’s Model S in technology features. The Model S starts at 698,900 yuan and the Taycan at 898,000 yuan, which is much higher than the medium price bracket of 200,000 yuan to 300,000 yuan that many expect the SU7 to fall into.

Xiaomi hasn’t yet said how much the SU7 will cost. Lei hinted it could be anywhere between 99,000 yuan and 400,000 yuan.

Tesla has sold fewer than 200 Model S cars in China since revamping it this year, while Porsche has delivered about 3,600 Taycan family EVs in the country in 2023, according to the China Automotive Technology and Research Center.

The SU7 is due to go on sale next year and can go from 0 to 100 kph in 2.78 seconds, Lei said. It will come with a motor that has 21,000 revolutions a minute, which he said is higher than the Model S and Taycan Turbo. Xiaomi’s factory uses gigacasting manufacturing pioneered by Tesla, developing a 9,100 ton system that it calls hypercasting.

Xiaomi, once known as a producer of cheap smartphones, has been fighting to sustain growth in an increasingly saturated and plateauing global market. Before the September quarter, the company had posted a sales decline in every three-month period since 2021. Now, it is seeking to challenge not just other EV makers but also newer entrants like Huawei Technologies Co. in an arena where it has demonstrated little unique expertise.

Lei said he had driven 150 different cars since committing to making the SU7.

Lei, who has dubbed the SU7 a “performance beast” on X, has signaled Xiaomi won’t resort to undercutting competitors to get his vehicle off the ground. The car is aimed at people who has a penchant for technology, performance and taste, he said.

He has also paid tribute to competitors on social media, including BYD, XPeng Inc., Li Auto Inc. and Huawei, calling them pioneers of China’s new energy vehicle industry. In a Wednesday post on social media platform Weibo, XPeng’s CEO He Xiaopeng said he welcomed Xiaomi joining the automaking family and wished the company great sales for 2024.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 28 dec 2023 12:20
“Xiaomi’s goal is to make a dream car that is as good as Porsche and Tesla,” Lei said Thursday at the launch event.
Ja, som sagt, ingen tvekan var dom fått sin "inspiration" från... :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 28 dec 2023 12:48
spacecoin skrev: 28 dec 2023 12:20
“Xiaomi’s goal is to make a dream car that is as good as Porsche and Tesla,” Lei said Thursday at the launch event.
Ja, som sagt, ingen tvekan var dom fått sin "inspiration" från... :roll:

/fth
Jag ser inte problemet ärlig talat. Med elbilen försvann den ”moat” som fanns för trad OEM:s. Nu går allt i en rask takt mot masstillverkning i kina som för allt annat.

Det är klart att Kineserna inte kopierar dåliga saker.

Skulle IKEA kopiera fula designermöbler eller H&M kopiera fula designerkläder?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 28 dec 2023 13:13
Jag ser inte problemet ärlig talat. Med elbilen försvann den ”moat” som fanns för trad OEM:s. Nu går allt i en rask takt mot masstillverkning i kina som för allt annat.

Det är klart att Kineserna inte kopierar dåliga saker.
Jag har inte heller något problem med masstillverkning i Kina, det finns dock för mig en ganska tydlig gräns mellan inspiration och plagiat, här tycker jag man gått rejält över den, det finns ju många liknande exempel som GAC rena Model X-kopia "Hyper HT" etc.

Jag skulle personligen aldrig köpa en så uppenbar kopia, lika lite som jag köper fake-Rolex av gatuförsäljare.

Jag förstår inte riktigt varför dom måste kopiera så mycket, det finns ju bevisligen begåvade formgivare som kan göra något eget, är det den kinesiska marknaden som efterfrågar plagiat? I Europa och andra marknader så tror iaf jag att det upplevs som negativt när man så flagrant snor i princip allting rakt av.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 28 dec 2023 13:27
spacecoin skrev: 28 dec 2023 13:13
Jag ser inte problemet ärlig talat. Med elbilen försvann den ”moat” som fanns för trad OEM:s. Nu går allt i en rask takt mot masstillverkning i kina som för allt annat.

Det är klart att Kineserna inte kopierar dåliga saker.
Jag har inte heller något problem med masstillverkning i Kina, det finns dock för mig en ganska tydlig gräns mellan inspiration och plagiat, här tycker jag man gått rejält över den, det finns ju många liknande exempel som GAC rena Model X-kopia "Hyper HT" etc.

Jag skulle personligen aldrig köpa en så uppenbar kopia, lika lite som jag köper fake-Rolex av gatuförsäljare.

Jag förstår inte riktigt varför dom måste kopiera så mycket, det finns ju bevisligen begåvade formgivare som kan göra något eget, är det den kinesiska marknaden som efterfrågar plagiat? I Europa och andra marknader så tror iaf jag att det upplevs som negativt när man så flagrant snor i princip allting rakt av.

/fth
Jag håller verkligen inte med om att den här bilen skulle sticka ut som "plagiat" eller "uppenbar kopia". Den ser ut som "nio månader senare"-resultatet av en het kväll med M3, Taycan, Polestar, NIO.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 28 dec 2023 13:32
Jag håller verkligen inte med om att den här bilen skulle sticka ut som "plagiat" eller "uppenbar kopia". Den ser ut som "nio månader senare"-resultatet av en het kväll med M3, Taycan, Polestar, NIO.
copy.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 28 dec 2023 13:52
spacecoin skrev: 28 dec 2023 13:32
Jag håller verkligen inte med om att den här bilen skulle sticka ut som "plagiat" eller "uppenbar kopia". Den ser ut som "nio månader senare"-resultatet av en het kväll med M3, Taycan, Polestar, NIO.
copy.jpg
/fth
??? Vad ska jag se?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av spacecoin »

Här är det lite grejer som Tesla och Porsche kan kopiera (tre olika timestamps):

Infotainment med en skitsnabb hw och bra OS samt 56" HUD;
(5626s)

Fysiska knabbar för vanligaste sakerna:
(9264s)

Aktiva säten som anpassar sig för kurvor som i Maybach:
(10706s)

De hävdar att de laddar 80% mer range i km än en Plaid på 10 minuter (800v) och bilen kommer med bromsar som är anpassade till prestandan. Kortare bromssträcka än Taycan.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av Legato »

fth skrev: 28 dec 2023 13:52
spacecoin skrev: 28 dec 2023 13:32
Jag håller verkligen inte med om att den här bilen skulle sticka ut som "plagiat" eller "uppenbar kopia". Den ser ut som "nio månader senare"-resultatet av en het kväll med M3, Taycan, Polestar, NIO.
copy.jpg
/fth

Verkligen olika som sagt... Ännu mer olika om man tittar rakt framifrån eller rakt bakifrån.

Är det en kopia av Taycan så är det en kopia av Model S, Han, ET7 mm också imo.

Baken har lite drag av BMW också :D
Screenshot_20231228-173544.png
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av spacecoin »

I morgon smäller det. Årets mest spännande EV-lansering med marginal imho.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av larjon »

spacecoin skrev: 26 mar 2024 18:44
I morgon smäller det. Årets mest spännande EV-lansering med marginal imho.
Håller med. Verkar riktigt lovande!
Svart Model Y Performance
backe
Inlägg: 1745
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av backe »

Dyrare än jag trodde den skulle bli om den hamnar nära det här priset. Billig dock jämföred Model S.
IMG_6314.jpeg
Swallat
Inlägg: 40
Blev medlem: 05 maj 2022 22:12

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av Swallat »

backe skrev: 26 mar 2024 21:30
Dyrare än jag trodde den skulle bli om den hamnar nära det här priset. Billig dock jämföred Model S.

IMG_6314.jpeg
Dyrare men känns då även mer seriöst, Xiaomi är väl det mest seriösa kinesiska företaget sedan Huaweis svartlistade
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av spacecoin »

Swallat skrev: 27 mar 2024 11:33
backe skrev: 26 mar 2024 21:30
Dyrare än jag trodde den skulle bli om den hamnar nära det här priset. Billig dock jämföred Model S.

IMG_6314.jpeg
Dyrare men känns då även mer seriöst, Xiaomi är väl det mest seriösa kinesiska företaget sedan Huaweis svartlistade
Öh? DJI? Geely? BYD? XPENG? CATL?

Det behövs produkter i alla prisklasser.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av Legato »

Intressant, väldigt mycket lägre priser än de som snurrat förut. Gillar Xiaomi men skrev av den pga pris. Med dessa priser känns potentialen mycket större. Synd att fronten är så ful bara :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 28 mar 2024 19:18
Intressant, väldigt mycket lägre priser än de som snurrat förut. Gillar Xiaomi men skrev av den pga pris. Med dessa priser känns potentialen mycket större. Synd att fronten är så ful bara :roll:
Det kanske man kan leva med när man får 56 tums HUD, kylskåp i baksätet och 100L frunk och prestanda som en Taycan Turbo? ;) Svängradie på 5.7m och laddkurvan är grym med. 265km/h max speed. 0-100 på 2.8s. 100kWh CATL-batteri.

Hela presentationen bänkade de mot M3 och Taycan Turbo spec för spec. Game on!
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1039
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av Verdi_ »

Vad kostar den i Sverige då?
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Xiaomi SU7

Inlägg av Trevlig »

Haft ett par Xiaomi telefoner, de har varit riktigt bra så hoppas bilen är lika bra
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Skriv svar