Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Udd
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 jan 2022 09:20

Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Udd »

Hej
När jag tog ut min MY 2022 (bas inget extra, inte ens vinterdäck) kostade den 5883 i månaden i år ligger den på 6585.
Jag fick för mig att förmånsvärdet inte går upp på en redan registrerad bil.
Alltså om jag hade tagit ut en i dag = 6585 men min 2022 = 5883
Stämmer detta? Funderar på om företaget jag jobbar på har tänkt fel.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1244
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Verdi_ »

Udd skrev: 30 mar 2024 13:03
Hej
När jag tog ut min MY 2022 (bas inget extra, inte ens vinterdäck) kostade den 5883 i månaden i år ligger den på 6585.
Jag fick för mig att förmånsvärdet inte går upp på en redan registrerad bil.
Alltså om jag hade tagit ut en i dag = 6585 men min 2022 = 5883
Stämmer detta? Funderar på om företaget jag jobbar på har tänkt fel.

Nej det räknas om varje år, baserat på räntor och lite annan magi...

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21424.html

Ps. Vinterdäck är förmånspliktiga även om du köpt de separat.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8626
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Pontus »

Bilens pris ligger kvar på samma värde som när du köpte den, dock som sagt så räknas själva förmånsvärdet upp med lite index osv. samt i ditt fall kanske de även lagt till vinterhjulen för att det ska bli rätt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Nect
elbilist
Inlägg: 1624
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Nect »

Udd skrev: 30 mar 2024 13:03
Hej
När jag tog ut min MY 2022 (bas inget extra, inte ens vinterdäck) kostade den 5883 i månaden i år ligger den på 6585.
Jag fick för mig att förmånsvärdet inte går upp på en redan registrerad bil.
Alltså om jag hade tagit ut en i dag = 6585 men min 2022 = 5883
Stämmer detta? Funderar på om företaget jag jobbar på har tänkt fel.
Förmånsvärdet baserar sig på nybilspriset (som ligger fast) och sedan statslåneräntan och prisbasbeloppet (som ändras från år till år).

Kort kan man säga att förmånsvärdena ökar varje år vid lågkonjunktur och sänks vid högkonjunktur (på grund av statslåneräntan och prisbasbeloppet ökar som mest under lågkonjunktur)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1244
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Verdi_ »

Nect skrev: 30 mar 2024 15:51
Udd skrev: 30 mar 2024 13:03
Hej
När jag tog ut min MY 2022 (bas inget extra, inte ens vinterdäck) kostade den 5883 i månaden i år ligger den på 6585.
Jag fick för mig att förmånsvärdet inte går upp på en redan registrerad bil.
Alltså om jag hade tagit ut en i dag = 6585 men min 2022 = 5883
Stämmer detta? Funderar på om företaget jag jobbar på har tänkt fel.
Förmånsvärdet baserar sig på nybilspriset (som ligger fast) och sedan statslåneräntan och prisbasbeloppet (som ändras från år till år).

Kort kan man säga att förmånsvärdena ökar varje år vid lågkonjunktur och sänks vid högkonjunktur (på grund av statslåneräntan och prisbasbeloppet ökar som mest under lågkonjunktur)
Tvärtom väl? Räntorna ska ju normalt gå upp när det är högkonjunktur och ner när det är lågkonjunktur.
Nect
elbilist
Inlägg: 1624
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Nect »

Verdi_ skrev: 30 mar 2024 15:54
Nect skrev: 30 mar 2024 15:51
Udd skrev: 30 mar 2024 13:03
Hej
När jag tog ut min MY 2022 (bas inget extra, inte ens vinterdäck) kostade den 5883 i månaden i år ligger den på 6585.
Jag fick för mig att förmånsvärdet inte går upp på en redan registrerad bil.
Alltså om jag hade tagit ut en i dag = 6585 men min 2022 = 5883
Stämmer detta? Funderar på om företaget jag jobbar på har tänkt fel.
Förmånsvärdet baserar sig på nybilspriset (som ligger fast) och sedan statslåneräntan och prisbasbeloppet (som ändras från år till år).

Kort kan man säga att förmånsvärdena ökar varje år vid lågkonjunktur och sänks vid högkonjunktur (på grund av statslåneräntan och prisbasbeloppet ökar som mest under lågkonjunktur)
Tvärtom väl? Räntorna ska ju normalt gå upp när det är högkonjunktur och ner när det är lågkonjunktur.
Det är därför alla räntor är höga nu? (Att vi har högkonjunktur?) :P

Räntorna höjs för att minska köpkraften och därmed
få ner inflationen (dvs lågkonjunktur)

Konjunktur är ett begrepp som syftar på det rådande ekonomiska tillståndet i en ekonomi. En lågkonjunktur innebär att produktionen av varor och tjänster minskar. Motsatsen är en högkonjunktur”
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1244
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Verdi_ »

Nect skrev: 30 mar 2024 15:59
Verdi_ skrev: 30 mar 2024 15:54
Nect skrev: 30 mar 2024 15:51
Udd skrev: 30 mar 2024 13:03
Hej
När jag tog ut min MY 2022 (bas inget extra, inte ens vinterdäck) kostade den 5883 i månaden i år ligger den på 6585.
Jag fick för mig att förmånsvärdet inte går upp på en redan registrerad bil.
Alltså om jag hade tagit ut en i dag = 6585 men min 2022 = 5883
Stämmer detta? Funderar på om företaget jag jobbar på har tänkt fel.
Förmånsvärdet baserar sig på nybilspriset (som ligger fast) och sedan statslåneräntan och prisbasbeloppet (som ändras från år till år).

Kort kan man säga att förmånsvärdena ökar varje år vid lågkonjunktur och sänks vid högkonjunktur (på grund av statslåneräntan och prisbasbeloppet ökar som mest under lågkonjunktur)
Tvärtom väl? Räntorna ska ju normalt gå upp när det är högkonjunktur och ner när det är lågkonjunktur.
Det är därför alla räntor är höga nu? (Att vi har högkonjunktur?) :P

Räntorna höjs för att minska köpkraften och därmed
få ner inflationen (dvs lågkonjunktur)

Konjunktur är ett begrepp som syftar på det rådande ekonomiska tillståndet i en ekonomi. En lågkonjunktur innebär att produktionen av varor och tjänster minskar. Motsatsen är en högkonjunktur”
Du har rakt ut fel. Orkar inte förklara då jag har feber. :)
Nect
elbilist
Inlägg: 1624
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Nect »

Verdi_ skrev: 30 mar 2024 16:04
Nect skrev: 30 mar 2024 15:59
Verdi_ skrev: 30 mar 2024 15:54
Nect skrev: 30 mar 2024 15:51
Udd skrev: 30 mar 2024 13:03
Hej
När jag tog ut min MY 2022 (bas inget extra, inte ens vinterdäck) kostade den 5883 i månaden i år ligger den på 6585.
Jag fick för mig att förmånsvärdet inte går upp på en redan registrerad bil.
Alltså om jag hade tagit ut en i dag = 6585 men min 2022 = 5883
Stämmer detta? Funderar på om företaget jag jobbar på har tänkt fel.
Förmånsvärdet baserar sig på nybilspriset (som ligger fast) och sedan statslåneräntan och prisbasbeloppet (som ändras från år till år).

Kort kan man säga att förmånsvärdena ökar varje år vid lågkonjunktur och sänks vid högkonjunktur (på grund av statslåneräntan och prisbasbeloppet ökar som mest under lågkonjunktur)
Tvärtom väl? Räntorna ska ju normalt gå upp när det är högkonjunktur och ner när det är lågkonjunktur.
Det är därför alla räntor är höga nu? (Att vi har högkonjunktur?) :P

Räntorna höjs för att minska köpkraften och därmed
få ner inflationen (dvs lågkonjunktur)

Konjunktur är ett begrepp som syftar på det rådande ekonomiska tillståndet i en ekonomi. En lågkonjunktur innebär att produktionen av varor och tjänster minskar. Motsatsen är en högkonjunktur”
Du har rakt ut fel. Orkar inte förklara då jag har feber. :)
Haha! Jag gillade ditt inlägg.

Kan ju erkänna att höjda räntor inte behöver innebära en lågkonjuktur. Men det senaste decenniet så har det precis varit så (även 90-talet för den delen)

Vi har haft en högkonjunktur med väldigt låga räntor.
Som vänt till en kris med lågkonjunktur med höjda räntor då inflationen var i fritt fall.

Med det sagt så är det väl snarare vår riksbank som varit seg och inte bromsat i tid med höjda räntor.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1244
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Verdi_ »

Nect skrev: 30 mar 2024 16:07
Verdi_ skrev: 30 mar 2024 16:04
Nect skrev: 30 mar 2024 15:59
Verdi_ skrev: 30 mar 2024 15:54
Nect skrev: 30 mar 2024 15:51


Förmånsvärdet baserar sig på nybilspriset (som ligger fast) och sedan statslåneräntan och prisbasbeloppet (som ändras från år till år).

Kort kan man säga att förmånsvärdena ökar varje år vid lågkonjunktur och sänks vid högkonjunktur (på grund av statslåneräntan och prisbasbeloppet ökar som mest under lågkonjunktur)
Tvärtom väl? Räntorna ska ju normalt gå upp när det är högkonjunktur och ner när det är lågkonjunktur.
Det är därför alla räntor är höga nu? (Att vi har högkonjunktur?) :P

Räntorna höjs för att minska köpkraften och därmed
få ner inflationen (dvs lågkonjunktur)

Konjunktur är ett begrepp som syftar på det rådande ekonomiska tillståndet i en ekonomi. En lågkonjunktur innebär att produktionen av varor och tjänster minskar. Motsatsen är en högkonjunktur”
Du har rakt ut fel. Orkar inte förklara då jag har feber. :)
Haha! Jag gillade ditt inlägg.

Kan ju erkänna att höjda räntor inte behöver innebära en lågkonjuktur. Men det senaste decenniet så har det precis varit så.

Vi har haft en högkonjunktur med väldigt låga räntor.
Som vänt till en kris med lågkonjunktur med höjda räntor då inflationen var i fritt fall.

Med det sagt så är det väl snarare vår riksbank som varit seg och inte bromsat i tid med höjda räntor.

Ok, väldigt kort.

Höja räntan = bromsa ekonomin. Sänka räntan = gasa ekonomin.

Man bromsar när ekonomin riskerar att överhettas. Överhettad ekonomi ökar inflationen. Dvs vid högkonjunktur. Man gasar (sänker räntan) när det är lågkonjunktur.

Dvs det är precis tvärtom mot vad du har skrivit. När det är högkonjunktur har folk bra ekonomi och kan betala mer. Det driver inflation. När folk är fattiga är det tvärtom.

Det som hänt nu är att vi måste bromsa TROTS att ekonomin redan går knackigt eftersom ekonomer är lite bakom och struntar i varför priserna har ökat. De ser ingen skillnad på varubrist pga pandemin och krig och prisökningar beroende på överhettad ekonomi.

Nej, det här är långt ifrån en normal lågkonjunktur. Ett problem är att USA har högkonjunktur och har höga räntor. Vi kan inte sänka då eftersom det sänker värdet på SEK och då blir alla importvaror dyrare vilket ökar "inflationen". Men den typen av inflation är inte ett tecken på överhettad ekonomi direkt...

Eller i korta ordalag. Vi sitter i skiten.
Nect
elbilist
Inlägg: 1624
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Nect »

Verdi_ skrev: 30 mar 2024 16:14
Nect skrev: 30 mar 2024 16:07
Verdi_ skrev: 30 mar 2024 16:04
Nect skrev: 30 mar 2024 15:59
Verdi_ skrev: 30 mar 2024 15:54


Tvärtom väl? Räntorna ska ju normalt gå upp när det är högkonjunktur och ner när det är lågkonjunktur.
Det är därför alla räntor är höga nu? (Att vi har högkonjunktur?) :P

Räntorna höjs för att minska köpkraften och därmed
få ner inflationen (dvs lågkonjunktur)

Konjunktur är ett begrepp som syftar på det rådande ekonomiska tillståndet i en ekonomi. En lågkonjunktur innebär att produktionen av varor och tjänster minskar. Motsatsen är en högkonjunktur”
Du har rakt ut fel. Orkar inte förklara då jag har feber. :)
Haha! Jag gillade ditt inlägg.

Kan ju erkänna att höjda räntor inte behöver innebära en lågkonjuktur. Men det senaste decenniet så har det precis varit så.

Vi har haft en högkonjunktur med väldigt låga räntor.
Som vänt till en kris med lågkonjunktur med höjda räntor då inflationen var i fritt fall.

Med det sagt så är det väl snarare vår riksbank som varit seg och inte bromsat i tid med höjda räntor.

Ok, väldigt kort.

Höja räntan = bromsa ekonomin. Sänka räntan = gasa ekonomin.

Man bromsar när ekonomin riskerar att överhettas, vilket ökar inflationen. Dvs vid högkonjunktur. Man gasar (sänker räntan) när det är lågkonjunktur.

Det som hänt nu är att vi måste bromsa TROTS att ekonomin redan går knackigt eftersom ekonomer är lite bakom och struntar i varför priserna har ökat.

Nej, det här är långt ifrån en normal lågkonjunktur. Ett problem är att USA har högkonjunktur och har höga räntor. Vi kan inte sänka då eftersom det sänker värdet på SEK och då blir alla importvaror dyrare vilket ökar "inflationen". Men den typen av inflation är inte ett tecken på överhettad ekonomi direkt...

Eller i korta ordalag. Vi sitter i skiten.
Båda har rätt i sak, men frågan är mer komplicerat än så gällande gas/broms (även fast det borde vara så).

Räntan nyttjas inte bara för gas/broms utan även för att hålla inflationen i schakt. Och de senaste 10-15 åren har den främst handlat om inflationen. Då vi har varit i högkonjuktur med extremt låga räntor. Annars skulle vi haft höjda räntor redan för 10 år sedan.

Kollar vi historiskt i Sverige så har snarare räntorna ökat när vi haft lågkonjunktur än tvärtom. Detta då vår kära riksbank redan haft för låg statslåneränta och kan inte sänka den mer för att driva på inflationen än mer. Lågkonjunktur och hög inflation brukar ofta sammanfalla. Bara kolla alla andra länder. Samma sak där.

Vår riksbank verkar ha svårt att fatta egna beslut utan kollar främst vad FED och EU gör.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av xms67 »

En av de mest grundläggande teorierna i nationalekonomi är att höja räntan i högkonjunktur och sänka den vid lågkonjunktur. Det är något alla borde känna till. Sedan uppstår situationer som inte passar in i de vanliga teoretiska mallarna och du kan det upplevas lite otydligt.

Ett begrepp som är applicerbart nu är stagflation. Lite förenklat menar man med det att ekonomin befinner sig i lågkonjunktur men inflationen är hög, normalt sätt en motsättning. Den situation vi har i Sverige kan sägas påminna om det. Då dagens ekonomiska teorier framförallt ser inflation som farligare än lågkonjunktur så anpassar man räntan efter inflationen, dvs höjer den.

I det lite större perspektivet kan man fundera på om de klassiska nationalekonomiska teorierna kommer justeras då mer och mer tyder på att ekonomin inte fungerar som under industrialismens glansdagar. Men än så länge bygger vi systemet utifrån klassisk teori.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1244
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Verdi_ »

Nect skrev: 30 mar 2024 16:23
Verdi_ skrev: 30 mar 2024 16:14
Nect skrev: 30 mar 2024 16:07
Verdi_ skrev: 30 mar 2024 16:04
Nect skrev: 30 mar 2024 15:59


Det är därför alla räntor är höga nu? (Att vi har högkonjunktur?) :P

Räntorna höjs för att minska köpkraften och därmed
få ner inflationen (dvs lågkonjunktur)

Konjunktur är ett begrepp som syftar på det rådande ekonomiska tillståndet i en ekonomi. En lågkonjunktur innebär att produktionen av varor och tjänster minskar. Motsatsen är en högkonjunktur”
Du har rakt ut fel. Orkar inte förklara då jag har feber. :)
Haha! Jag gillade ditt inlägg.

Kan ju erkänna att höjda räntor inte behöver innebära en lågkonjuktur. Men det senaste decenniet så har det precis varit så.

Vi har haft en högkonjunktur med väldigt låga räntor.
Som vänt till en kris med lågkonjunktur med höjda räntor då inflationen var i fritt fall.

Med det sagt så är det väl snarare vår riksbank som varit seg och inte bromsat i tid med höjda räntor.

Ok, väldigt kort.

Höja räntan = bromsa ekonomin. Sänka räntan = gasa ekonomin.

Man bromsar när ekonomin riskerar att överhettas, vilket ökar inflationen. Dvs vid högkonjunktur. Man gasar (sänker räntan) när det är lågkonjunktur.

Det som hänt nu är att vi måste bromsa TROTS att ekonomin redan går knackigt eftersom ekonomer är lite bakom och struntar i varför priserna har ökat.

Nej, det här är långt ifrån en normal lågkonjunktur. Ett problem är att USA har högkonjunktur och har höga räntor. Vi kan inte sänka då eftersom det sänker värdet på SEK och då blir alla importvaror dyrare vilket ökar "inflationen". Men den typen av inflation är inte ett tecken på överhettad ekonomi direkt...

Eller i korta ordalag. Vi sitter i skiten.
Båda har rätt i sak, men frågan är mer komplicerat än så gällande gas/broms (även fast det borde vara så).

Räntan nyttjas inte bara för gas/broms utan även för att hålla inflationen i schakt. Och de senaste 10-15 åren har den främst handlat om inflationen. Då vi har varit i högkonjuktur med extremt låga räntor. Annars skulle vi haft höjda räntor redan för 10 år sedan.

Kollar vi historiskt i Sverige så har snarare räntorna ökat när vi haft lågkonjunktur än tvärtom. Detta då vår kära riksbank redan haft för låg statslåneränta och kan inte sänka den mer för att driva på inflationen än mer.

Vår riksbank verkar ha svårt att fatta egna beslut utan kollar främst vad FED och EU gör.

Njae. Ekonomin har inte uppfört sig normalt de senaste decennierna. Mycket beror antagligen på att Kina gjort att mycket blivit billigare relativt sett. En Tv-apparat var mycket dyrare på 90-talet än nu. Samma sak med datorer och en mängd andra saker. Kinas massiva framväxt har hållit nere priserna trots att vi haft högkonjunktur. Det har ekonomerna tolkat som att ekonomin inte är överhettad trots allt...

Det jag skrev beskriver hur det "ska vara". Du beskriver hur det har varit. Vilket är en anomali enligt skolboken. Som jag ser det beroende på Kina och andra liknande producenter. Samt även ökad automation osv som gjort tillverkning billigare och mer effektiv.

Den stora frågan är om Kina kan hålla tempot uppe och vad det gör med världsekonomin. Kan de påverka priserna nedåt ytterligare? Eller är det slut nu?

Av en slump så är det en intressant dokumentär om kinesisk high tech industri på SVT 2 just precis nu.

Vi sitter i knät på Kina redan nu. Att sluta köpa billiga produkter från dem skulle få inflationen att explodera och i praktiken förstöra vår ekonomi helt och hållet. Iaf om de enkelspåriga ekonomerna får bestämma.

Fortsätter vi köpa från Kina håller vi inflationen i schack men å andra sidan rinner våra tillgångar och rikedomar över till Kina. De blir rikare och vi fattigare.

Hur vi än gör så vinner Kina och vi förlorar. En rävsax!
Nect
elbilist
Inlägg: 1624
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Nect »

Verdi_ skrev: 30 mar 2024 16:32
Nect skrev: 30 mar 2024 16:23
Verdi_ skrev: 30 mar 2024 16:14
Nect skrev: 30 mar 2024 16:07
Verdi_ skrev: 30 mar 2024 16:04


Du har rakt ut fel. Orkar inte förklara då jag har feber. :)
Haha! Jag gillade ditt inlägg.

Kan ju erkänna att höjda räntor inte behöver innebära en lågkonjuktur. Men det senaste decenniet så har det precis varit så.

Vi har haft en högkonjunktur med väldigt låga räntor.
Som vänt till en kris med lågkonjunktur med höjda räntor då inflationen var i fritt fall.

Med det sagt så är det väl snarare vår riksbank som varit seg och inte bromsat i tid med höjda räntor.

Ok, väldigt kort.

Höja räntan = bromsa ekonomin. Sänka räntan = gasa ekonomin.

Man bromsar när ekonomin riskerar att överhettas, vilket ökar inflationen. Dvs vid högkonjunktur. Man gasar (sänker räntan) när det är lågkonjunktur.

Det som hänt nu är att vi måste bromsa TROTS att ekonomin redan går knackigt eftersom ekonomer är lite bakom och struntar i varför priserna har ökat.

Nej, det här är långt ifrån en normal lågkonjunktur. Ett problem är att USA har högkonjunktur och har höga räntor. Vi kan inte sänka då eftersom det sänker värdet på SEK och då blir alla importvaror dyrare vilket ökar "inflationen". Men den typen av inflation är inte ett tecken på överhettad ekonomi direkt...

Eller i korta ordalag. Vi sitter i skiten.
Båda har rätt i sak, men frågan är mer komplicerat än så gällande gas/broms (även fast det borde vara så).

Räntan nyttjas inte bara för gas/broms utan även för att hålla inflationen i schakt. Och de senaste 10-15 åren har den främst handlat om inflationen. Då vi har varit i högkonjuktur med extremt låga räntor. Annars skulle vi haft höjda räntor redan för 10 år sedan.

Kollar vi historiskt i Sverige så har snarare räntorna ökat när vi haft lågkonjunktur än tvärtom. Detta då vår kära riksbank redan haft för låg statslåneränta och kan inte sänka den mer för att driva på inflationen än mer.

Vår riksbank verkar ha svårt att fatta egna beslut utan kollar främst vad FED och EU gör.

Njae. Ekonomin har inte uppfört sig normalt de senaste decennierna. Mycket beror antagligen på att Kina gjort att mycket blivit billigare relativt sett. En Tv-apparat var mycket dyrare på 90-talet än nu. Samma sak med datorer och en mängd andra saker. Kinas massiva framväxt har hållit nere priserna trots att vi haft högkonjunktur. Det har ekonomerna tolkat som att ekonomin inte är överhettad trots allt...

Det jag skrev beskriver hur det "ska vara". Du beskriver hur det har varit. Vilket är en anomali enligt skolboken. Som jag ser det beroende på Kina och andra liknande producenter. Samt även ökad automation osv som gjort tillverkning billigare och mer effektiv.

Den stora frågan är om Kina kan hålla tempot uppe och vad det gör med världsekonomin. Kan de påverka priserna nedåt ytterligare? Eller är det slut nu?

Av en slump så är det en intressant dokumentär om kinesisk high tech industri på SVT 2 just precis nu.
Hela världen har varit tvärt om ekonomiskt.
En längre tid, och frågan är om den någonsin blir som den borde. Förmodligen inte då ingen ekonomi är nationell. Så jag tror att det kommer fortsätta så här en bra tid framöver. :?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Udd
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 jan 2022 09:20

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Udd »

Tack för svar, och för diskussionen.
Men oavsett så konjunktur, tolkar jag det som att förmånsvärdet höjs med räntan.

Blir spännande att se vad som händer på elbilsmarknaden till nästa tjänstebil.

Blir nog ingen mer Tesla innan de fixat hålliratten buggen iaf.
Samt en wayz app i bilen, så man slipper använda mobilens GPS
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Xeik »

Udd skrev: 30 mar 2024 19:59
Tack för svar, och för diskussionen.
Men oavsett så konjunktur, tolkar jag det som att förmånsvärdet höjs med räntan.

Blir spännande att se vad som händer på elbilsmarknaden till nästa tjänstebil.

Blir nog ingen mer Tesla innan de fixat hålliratten buggen iaf.
Samt en wayz app i bilen, så man slipper använda mobilens GPS
Hålliratten buggen?
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Ilduce77 »

Udd skrev: 30 mar 2024 19:59
Tack för svar, och för diskussionen.
Men oavsett så konjunktur, tolkar jag det som att förmånsvärdet höjs med räntan.

Blir spännande att se vad som händer på elbilsmarknaden till nästa tjänstebil.

Blir nog ingen mer Tesla innan de fixat hålliratten buggen iaf.
Samt en wayz app i bilen, så man slipper använda mobilens GPS
Fel på GPS:en?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Freez »

Udd skrev: 30 mar 2024 19:59
Tack för svar, och för diskussionen.
Men oavsett så konjunktur, tolkar jag det som att förmånsvärdet höjs med räntan.

Blir spännande att se vad som händer på elbilsmarknaden till nästa tjänstebil.

Blir nog ingen mer Tesla innan de fixat hålliratten buggen iaf.
Samt en wayz app i bilen, så man slipper använda mobilens GPS
Varför använder du mobilens GPS?
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1244
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Verdi_ »

Freez skrev: 31 mar 2024 06:06
Udd skrev: 30 mar 2024 19:59
Tack för svar, och för diskussionen.
Men oavsett så konjunktur, tolkar jag det som att förmånsvärdet höjs med räntan.

Blir spännande att se vad som händer på elbilsmarknaden till nästa tjänstebil.

Blir nog ingen mer Tesla innan de fixat hålliratten buggen iaf.
Samt en wayz app i bilen, så man slipper använda mobilens GPS
Varför använder du mobilens GPS?

Kanske är van vid Apple Carplay och Waze och tycker att det är bättre än Teslas egna?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Freez »

Verdi_ skrev: 31 mar 2024 10:27
Freez skrev: 31 mar 2024 06:06
Udd skrev: 30 mar 2024 19:59
Tack för svar, och för diskussionen.
Men oavsett så konjunktur, tolkar jag det som att förmånsvärdet höjs med räntan.

Blir spännande att se vad som händer på elbilsmarknaden till nästa tjänstebil.

Blir nog ingen mer Tesla innan de fixat hålliratten buggen iaf.
Samt en wayz app i bilen, så man slipper använda mobilens GPS
Varför använder du mobilens GPS?

Kanske är van vid Apple Carplay och Waze och tycker att det är bättre än Teslas egna?
Frågade jag dig?
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1244
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Verdi_ »

Freez skrev: 31 mar 2024 16:19
Verdi_ skrev: 31 mar 2024 10:27
Freez skrev: 31 mar 2024 06:06
Udd skrev: 30 mar 2024 19:59
Tack för svar, och för diskussionen.
Men oavsett så konjunktur, tolkar jag det som att förmånsvärdet höjs med räntan.

Blir spännande att se vad som händer på elbilsmarknaden till nästa tjänstebil.

Blir nog ingen mer Tesla innan de fixat hålliratten buggen iaf.
Samt en wayz app i bilen, så man slipper använda mobilens GPS
Varför använder du mobilens GPS?

Kanske är van vid Apple Carplay och Waze och tycker att det är bättre än Teslas egna?
Frågade jag dig?

Nej men jag svarade ändå. Dra...
Nect
elbilist
Inlägg: 1624
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Höjt förmånsvärde på Y från 2022

Inlägg av Nect »

Freez skrev: 31 mar 2024 16:19
Verdi_ skrev: 31 mar 2024 10:27
Freez skrev: 31 mar 2024 06:06
Udd skrev: 30 mar 2024 19:59
Tack för svar, och för diskussionen.
Men oavsett så konjunktur, tolkar jag det som att förmånsvärdet höjs med räntan.

Blir spännande att se vad som händer på elbilsmarknaden till nästa tjänstebil.

Blir nog ingen mer Tesla innan de fixat hålliratten buggen iaf.
Samt en wayz app i bilen, så man slipper använda mobilens GPS
Varför använder du mobilens GPS?

Kanske är van vid Apple Carplay och Waze och tycker att det är bättre än Teslas egna?
Frågade jag dig?
Verdi_ menade inget illa utan det var en uppriktig fråga. Sen behöver man inte vara spydig tillbaka det första man gör…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar