Tesla V2G och V2H

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

niklas12
Inlägg: 2548
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Tesla V2G och V2H

Inlägg av niklas12 »

Kommer tesla tillåta att batteriet används till annat än drift av bilen?
Det är anmärkningsvärt att Tesla med sin höga svansföring gällande miljöfrågor inte tagit några steg för att använda bilarna som batterilager.

Är det kommersiella intressen då det riskerar att konkurrera ut powewall som gör att man inte tillåter V2G eller V2H ?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6239
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av spacecoin »

niklas12 skrev: 18 aug 2023 09:11
Kommer tesla tillåta att batteriet används till annat än drift av bilen?
Det är anmärkningsvärt att Tesla med sin höga svansföring gällande miljöfrågor inte tagit några steg för att använda bilarna som batterilager.

Är det kommersiella intressen då det riskerar att konkurrera ut powewall som gör att man inte tillåter V2G eller V2H ?
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X). Jag skulle tro att Teslas beslut består i huvudsak i kostnadsbesparingar (i samma anda som USS, radar, lumbar support, etc, etc) och i andra hand efterfrågan.

Skulle EU kräva eller villkora bidrag på att alla bilar ska ha det efter t ex 2030 så kommer Tesla att gör det. Knappast innan. Det är samma lika som anpassnngar och öppningar av SuC i EU tex.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1447
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av kenjon »

Det finns mycket lite att välja på vad gäller den utrustning man måste ha i hemmet för att kunna koppla V2x, jag har bara hört talas om en enda, och den gällde bara till en specifik bil (se teknikveckan.se). Så innan det kommer fler känns det rätt onödigt. Sedan är det ju hönan och ägget....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av Mickep »

Det handlar om att ha möjlighet att få ut en 230V från batteriet. (vanlig stickpropp).
Möjliga användning:

Ladda laptoppen när man är ute. (ex företagare på resande fot, event där det behövs ljud ex speaker). Kaffekokare som drivs på el.
Förutom dammsugare när man skall tvätta bilen (högtryck).
Strömavbrott kan ev. Driva hushållsartiklar (om man har förlängningssladd).
men det är V2L. Där ser nog de flesta användningsområden.

Det tror jag kan komma ganska snart. V2G och V2H är lite större saker som mer gynnar nätägare.
niklas12
Inlägg: 2548
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av niklas12 »

Ja tyvärr så verkar profit margins gå före det mesta på Tesla nuförtiden.

Och som sagt det måste ju finnas lösningar på laddarsidan att ta emot elen också.

Men oavsett Tesla strategi så menar du att det är orimligt att tro att det kommer finnas någon lösning på V2G innan 2030 talet ?
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 570
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av Elmil »

Här finns en bra genomgång av tekniken och supportande aktörer:
https://www.cleanenergyreviews.info/blo ... 2g-v2h-v2l
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
niklas12
Inlägg: 2548
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av niklas12 »

Elmil skrev: 18 aug 2023 16:35
Här finns en bra genomgång av tekniken och supportande aktörer:
https://www.cleanenergyreviews.info/blo ... 2g-v2h-v2l
Intressant länk.
Tyvärr så är det nog en bra bit kvar med bara 1 laddbox på marknaden som kostar 55.000kr och endast 1 bil som klarar V2G idag.

Det hade nog blivit annat läge om Tesla hade gått i bräschen för detta det hade tvingat alla andra att ha V2G
Men det är nog för låga vinstmarginaler för Tesla i förhållande till investeringen.
Användarvisningsbild
Nx gen
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 nov 2017 11:08

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av Nx gen »

För nätägare är det bättre att placera batterier där dom behövs i nätet. Istället för att betala för något som sällan behövs.
Om man behöver reservkraft hemma pga störningar så får det kost vad det kostar. Samt att det ska fungera även när bilen inte är hemma.
Att utrusta alla bilar med V2L är onödigt. Ytterst få skulle använda funktionen.
I vissa arbetsfordon fyller det en funktion och kanske används dagligen. Men i dessa kommer man långt med en vanlig 230 inverter. Samt att många arbetsfordon används bara för transporter.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av Lerumsexpressen »

Nx gen skrev: 19 aug 2023 09:53
För nätägare är det bättre att placera batterier där dom behövs i nätet. Istället för att betala för något som sällan behövs.
Om man behöver reservkraft hemma pga störningar så får det kost vad det kostar. Samt att det ska fungera även när bilen inte är hemma.
Att utrusta alla bilar med V2L är onödigt. Ytterst få skulle använda funktionen.
I vissa arbetsfordon fyller det en funktion och kanske används dagligen. Men i dessa kommer man långt med en vanlig 230 inverter. Samt att många arbetsfordon används bara för transporter.
Nja, V2X kommer bli sjukt stort när tillverkare, elhandlare och nätbolag hittat sina roller och när EU/staten har klara lagar och regler för detta.
Jag som har stora infrastrukturprojekt har massa arbetsmaskiner som skulle kunna och kommer bli krävas vara batterielektriska inom en snar framtid.
Och nej det spelar ingen roll om vad vi tycker här i forumet om det ena eller det andra, det kommer att krävas.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Nx gen
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 nov 2017 11:08

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av Nx gen »

Men stora arbetsmaskiner är dyra och bör rulla dygnet runt. Vid laddning kan dom hjälpa till vid toppar i nätet. Men helst inga större urladdningar. Den dagen dom är autonoma är det samma problem.
Sen byggen i städer kan inte pågå dygnet runt men samtidigt är nätet oftast lågt belastat på natten under laddning.
wheels
Inlägg: 526
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av wheels »

Nx gen skrev: 19 aug 2023 09:53
För nätägare är det bättre att placera batterier där dom behövs i nätet. Istället för att betala för något som sällan behövs.
Om man behöver reservkraft hemma pga störningar så får det kost vad det kostar. Samt att det ska fungera även när bilen inte är hemma.
Att utrusta alla bilar med V2L är onödigt. Ytterst få skulle använda funktionen.
I vissa arbetsfordon fyller det en funktion och kanske används dagligen. Men i dessa kommer man långt med en vanlig 230 inverter. Samt att många arbetsfordon används bara för transporter.
Som IBM sa på den tiden det begav sig, att datorer för vanligt folk aldrig skulle bli något
Användarvisningsbild
Nx gen
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 nov 2017 11:08

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av Nx gen »

Ja bara för att du har stor beräkningskraft i telefonen idag betyder inte det att du använder det. Den dagen det inte är en stor kostnad att lägga till V2L i bilen så varför inte.
StefanJJ
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 mar 2022 17:38

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av StefanJJ »

spacecoin skrev: 18 aug 2023 09:46
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X).
Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.

DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6239
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av spacecoin »

StefanJJ skrev: 29 mar 2024 23:16
spacecoin skrev: 18 aug 2023 09:46
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X).
Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.

DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
Förutom att ingen kan ta emot dc utan dyr utrustning: Är du säker på att bilen kan mata ut dc med befintlig hw?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7099
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av fth »

StefanJJ skrev: 29 mar 2024 23:16
spacecoin skrev: 18 aug 2023 09:46
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X).
Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.

DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
Cybertruck har fullt stöd för V2X via AC, det är nog inte så osannolikt att andra kommande modeller får det också.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6239
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 30 mar 2024 10:21
StefanJJ skrev: 29 mar 2024 23:16
spacecoin skrev: 18 aug 2023 09:46
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X).
Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.

DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
Cybertruck har fullt stöd för V2X via AC, det är nog inte så osannolikt att andra kommande modeller får det också.

/fth
Jag tror nej, baserat på Teslas filosofi om kostnader (och jag tycker det är rätt).
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tesla V2G och V2H

Inlägg av AGCF »

fth skrev: 30 mar 2024 10:21
StefanJJ skrev: 29 mar 2024 23:16
spacecoin skrev: 18 aug 2023 09:46
Tesla har inte hårdvara i befintliga bilar för att stödja bidirektionell laddning (V2X).
Fast det där är ju inte riktigt sant.
Tesla har inte hårdvara för V2X via AC.
Det hindrar inte på något sätt möjligheterna för V2X via DC.

DC-laddarna idag är ännu ganska dyra (runt 50k), och tex Tesla behöver ju slå på detta i mjukvaran, men någon extra hårdvara i bilarna behövs inte för detta.
Cybertruck har fullt stöd för V2X via AC, det är nog inte så osannolikt att andra kommande modeller får det också.

/fth
Lånade en CT i Januari av en anställd på Tesla. Han skulle få dubbelriktad laddare installerad veckan efter sa han. Så det kommer.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar