Byta laddare utmed rutt

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jorgensen
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 feb 2024 12:18

Byta laddare utmed rutt

Inlägg av Jorgensen »

Nybörjare med en MY... Jag upplever navigatorn som lite "osmidig" om man vill justera rutten. Hur byter man enkelt laddstopp till exempel? Jag vet ju att alla tredjepartsladdare är navigerbara, men om jag åker en längre sträcka och vill byta mellan två SuC så hittar jag inget enkelt sätt att göra det.

Jag tycker även det är lite bökigt att se avstånd/ETA till slutdestination om man har waypoints, den visar ju nästa stopp men ibland är ju slutdestinationen intressant också. Det går ju att scrolla ner i listan med köranvisningar, men då hoppar den ur "kartläget" och visar översikt istället.

Några tips?
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Byta laddare utmed rutt

Inlägg av airdrive »

Jag skulle ta och ta bort laddstopp först och sedan välja den SuC jag vill ladda på som delmål. Smidigt….? Nja…. :?
M3 LR 2023
Electron
Inlägg: 399
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Byta laddare utmed rutt

Inlägg av Electron »

Från din planerade rutt, lägg till stopp, lägg till ytterligare supercharger som destination. Spara.
Klart.
Inget krångel tycker jag.
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Byta laddare utmed rutt

Inlägg av Lembritt »

Om du har flera delmål inlagda i rutten, då trycker du längst upp i listan så får du en översikt över hela resan.
Tryck igen och den går tillbaka till att visa första delmålet.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1135
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Byta laddare utmed rutt

Inlägg av bjornnilsson »

När vi ska pendla mellan Örnsköldsvik och Stockholm så är vår standard att stanna i Huddiksvall och ladda på, ta en bit mat samt eventuellt handla i affärerna. I Stockholm trycker jag då först på "Hem". Rutten som planeras upp automatiskt struntar jag i. Sedan lägger jag till Huddiksvall SuC (edit: man får skriva ut "Huddiksvall Supercharger" så hittar kartan rätt i detta fall /edit) som waypoint. Klart.

Detta tycker jag är rätt enkelt. Aningen bökigt är dock om man har olika waypoints som man lägger till, dessa sorteras sedan i rätt ordning i en annan meny än den man lägger till i (om jag minns rätt). Lätt att det blir fel här om man är ivrig att komma iväg.

Just det här med waypoints har Elon haft ett märkligt motstånd mot. Det var först under någon earnings call eller något när någon i publiken ropade "waypoints" som han gick med på att lägga till det. Jag tycker det är konstigt då det är den feature vi använder mest på våra resor.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 277
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Byta laddare utmed rutt

Inlägg av MY_piraya »

waypoints är nästan ett måste , för att få köra på "rätt" vägar.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Skriv svar