Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 190
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Inlägg av Dr Mabuse »

Jag har tillgång till två ladd-stolpar hos min bostadsrättsförening.

Det har sagts att stolparna ska vara säkrade till 20+ ampere, minns inte den exakta siffran.
Under hösten när jag laddade bilen började den alltid på 6 ampere, för att sedan efter några minuter gå upp till 16A.

Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.

Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7608
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Inlägg av mikebike »

Dr Mabuse skrev: 02 apr 2024 19:06
Jag har tillgång till två ladd-stolpar hos min bostadsrättsförening.

Det har sagts att stolparna ska vara säkrade till 20+ ampere, minns inte den exakta siffran.
Under hösten när jag laddade bilen började den alltid på 6 ampere, för att sedan efter några minuter gå upp till 16A.

Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.

Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
När den börjar på 6A är det bilen som drar ned strömmen, när max ström begränsar till 13A lär det vara laddstolpen som begränsar.

På mitt jobb är några laddstolpar märkta 1 x 32A, men jag har aldrig fått mer än 25A. Oftast 20A.
De som är märkta 16A ger 16A (efter några minuter).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Inlägg av Dinsdale »

Om laddboxen är konfigurerad att tillåta max 13A får du inte mer än så. Fråga föreningen hur det är tänkt att fungera, de bör kunna ge svar.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Inlägg av AAKEE »

Dr Mabuse skrev: 02 apr 2024 19:06

Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.

Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
Tesla har byggt in en spänningsövervakning.
Droopar spänningen för mycket av belastningen så minskar Tesla strömmen. Minskar risken för överbelastning och brand etc.

Om inte någon strypt laddaren bör ni kanske se över strömförsörjningen.

Du kan kika på laddningen när den drar igång.
Ca 230V är ju normal spänning i faserna, droopar det när strömstyrkan ökas kan det vara problemet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7608
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 02 apr 2024 19:44
Dr Mabuse skrev: 02 apr 2024 19:06

Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.

Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
Tesla har byggt in en spänningsövervakning.
Droopar spänningen för mycket av belastningen så minskar Tesla strömmen. Minskar risken för överbelastning och brand etc.

Om inte någon strypt laddaren bör ni kanske se över strömförsörjningen.

Du kan kika på laddningen när den drar igång.
Ca 230V är ju normal spänning i faserna, droopar det när strömstyrkan ökas kan det vara problemet.
Hur låg skall spänningen vara då?
Här är det full fräs trots ganska låg spänning.
Screenshot_20240329_214628_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Inlägg av andersd »

Dr Mabuse skrev:
Det har sagts att stolparna ska vara säkrade till 20+ ampere, minns inte den exakta siffran.
Under hösten när jag laddade bilen började den alltid på 6 ampere, för att sedan efter några minuter gå upp till 16A.

Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.

Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Om det inte finns effektvakt/laststyrning, så kommer stationen alltid att låta bollen dra full effekt. Isf är det bilen som väljer att inte dra fullt.

Ifall det finns effektvakt/laststyrning, så kan det mycket väl vara den som begränsar, t.ex. genom att aldrig börja en laddsession med 6A, för att sedan styra upp i takt med att bilen drar mer. (Alla börjar inte på 6A, men vissa gör det, andra börjar med full kräm om det finns ledig kapacitet).

Du kan ser det i bilen/appen, genom att det står X/Y A. (X är vad bilen drar och Y vad laddstationen erbjuder).

Vad är det för laddstation?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8591
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Inlägg av Pontus »

Dr Mabuse skrev: 02 apr 2024 19:06
Jag har tillgång till två ladd-stolpar hos min bostadsrättsförening.

Det har sagts att stolparna ska vara säkrade till 20+ ampere, minns inte den exakta siffran.
Under hösten när jag laddade bilen började den alltid på 6 ampere, för att sedan efter några minuter gå upp till 16A.

Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.

Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
Vilket märke är det på laddarna? Har du tur kan jag ge dig exakt svar :)
Hur många laddare har ni totalt i föreningen och hur många brukar ladda samtidigt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 02 apr 2024 20:34
AAKEE skrev: 02 apr 2024 19:44
Dr Mabuse skrev: 02 apr 2024 19:06

Men före påsken, och i eftermiddag när jag pluggade in bilen stannar ladd-strömmen på 13A.

Vilka kriterier kan påverka att man inte kommer upp i full effekt?
Senast jag laddade bilen på jobbet fick jag 16A från EONs stolpe, så bilens on-board charger borde vara ok?
Tesla har byggt in en spänningsövervakning.
Droopar spänningen för mycket av belastningen så minskar Tesla strömmen. Minskar risken för överbelastning och brand etc.

Om inte någon strypt laddaren bör ni kanske se över strömförsörjningen.

Du kan kika på laddningen när den drar igång.
Ca 230V är ju normal spänning i faserna, droopar det när strömstyrkan ökas kan det vara problemet.
Hur låg skall spänningen vara då?
Här är det full fräs trots ganska låg spänning.
Screenshot_20240329_214628_Tesla.jpg
Det är alltså att spänningen sjunker mer med ökad last som är det bilen kikar på.

Håller det 219V obelastat är nog inte 218V ett problem.
Men om den mäter 235V före den lägger på last drar den nog ned om spänningen tex sjunker > 10%.

För exaktare värden än så måste man nog fråga Tesla eller testa själv… :-)
IMG_8230.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 190
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Inlägg av Dr Mabuse »

Jag fick meddelande igår kväll från vicevärden i BRF:en att "effektvakten" till stolparna var triggad.
Har inte tillfälle att ladda bilen förrän ikväll.

För två veckor sedan var det min Model3 och en Lexus 450h+ som var inkopplade samtidigt på samma stolpe, och det kanske blev för mycket?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Hur väljer laddstationen/stolpen och bilen sin laddström?

Inlägg av andersd »

Fråga vicevärden vilken kapacitet som finns för elbilsägare och hur effektvakt är inställd.

Vad är det för laddstationer?
Skriv svar