Skifta hjul på däckverkstad

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

mussla
Inlägg: 173
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Skifta hjul på däckverkstad

Inlägg av mussla »

Hej!

Skall låta byta till sommarhjul på däckverkstad. Tänkte ta Däckia i Farsta eftersom många här rekommenderar den. Eftersom jag är oroligt lagd så vill jag ändå kolla hur detta bytet skall gå till.

Är det enbart lyftpuckar och åtdragning med momentnyckel som man skall acceptera? Eller finns det särskilda lyfter som också funkar? Jag har förstått att lägga gummiklossar längs med hela sidorna inte är ok.

Kan någon beskriva hur det skall gå till så att jag kan stå som en hök och kolla att de gör rätt?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5335
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Skifta hjul på däckverkstad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det finns 4 dedikerade punkter där bilen ska lyftas. Dessa syns tydligt i trösklarna som runda hål där styrtappen på gummipuckarna ska in. Alla andra ställen är fel och oacceptabla. Att använda en stor "gummiblåsa" under bilen eller gummiklossar längs med trösklarna som vissa däckverkstäder gör är absolut inte okej.

Det är verkligen ingen raketforskning, men man måste ha lite koll på vad man gör, annars är det lätt att batteriet skadas eller utsätts för krafter det inte är designat för. Och självklart gäller inte garantin för ett batteri som utsatts för yttre påverkan.

Alla seriösa däckverkstäder använder momentverktyg.(EDIT efter petimetern AAKEE helt riktigt påpekat mitt misstag.) ;)
Finns ingen anledning att acceptera något annat.
Rätt åtdragningsmomentet på hjulmuttrarna är 175 Nm. Det är ovanligt högt, och har inte däckverkstaden koll på detta kommer de troligtvis att dra muttrarna för löst.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Skifta hjul på däckverkstad

Inlägg av Lurkern »

Vid mitt första besök hos Däckia Farsta var de väldigt tydliga med att åtdragningsmomentet var ovanligt högt och att jag måste komma tillbaka och få bultarna efterdragna. På andra håll har deg varit för syns skull men här sade de det minst tre gånger på allvar.

De använder också lyftpuckar.

Fattar också att fråga efter pin-koden.

Du kan vara lugn.
mussla
Inlägg: 173
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Skifta hjul på däckverkstad

Inlägg av mussla »

Tack så mycket för svaren!

// Mussla
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Skifta hjul på däckverkstad

Inlägg av airdrive »

Det där kommer nog att gå bra då länge man pratar med killarna.

Sen står det rätt bra i M3 instruktionsboken också. Bild på lyftpunkter härunder. Inte omöjligt att det diffar lite för andra modeller.
IMG_2121.jpeg
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Skifta hjul på däckverkstad

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 29 mar 2024 18:55

Alla seriösa däckverkstäder använder momentnyckel. Finns ingen anledning att acceptera något annat.
Rätt åtdragningsmomentet på hjulmuttrarna är 175 Nm.
Inte för att vara petimeter, men så att ingen tror att verkstan är oseriös om de drar åt hjulen med mutterdragare.

Det normala är att man använder momentstav till mutterdragaren på verkstad, det är sedan gammalt (faktiskt ;) ).

Jag har två momentstavar, 175 Nm för Tesla och, ehhh, 120 Nm har jag för mig för mina Audis.


Köpte denna sort, men äldre momentstavar kan se ganska oansenliga ut.
IMG_8159.jpeg
Min pappa har vart i bilbranschen, haft egen verkstad. Jag drog hjul med momentstav (rätt stav till rätt bil) redan 1983 på första sommarjobbet.

Mutterdragaren ska dock inte ha hylsan monterad direkt i maskinen utan det ska vara en momentstav mellan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Skifta hjul på däckverkstad

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 30 mar 2024 10:20
Nicke Nyfiken skrev: 29 mar 2024 18:55

Alla seriösa däckverkstäder använder momentnyckel. Finns ingen anledning att acceptera något annat.
Rätt åtdragningsmomentet på hjulmuttrarna är 175 Nm.
Inte för att vara petimeter, men så att ingen tror att verkstan är oseriös om de drar åt hjulen med mutterdragare.

Det normala är att man använder momentstav till mutterdragaren på verkstad, det är sedan gammalt (faktiskt ;) ).

Jag har två momentstavar, 175 Nm för Tesla och, ehhh, 120 Nm har jag för mig för mina Audis.


Köpte denna sort, men äldre momentstavar kan se ganska oansenliga ut.
IMG_8159.jpeg

Min pappa har vart i bilbranschen, haft egen verkstad. Jag drog hjul med momentstav (rätt stav till rätt bil) redan 1983 på första sommarjobbet.

Mutterdragaren ska dock inte ha hylsan monterad direkt i maskinen utan det ska vara en momentstav mellan.
Sist när jag bytte (på däckverkstad) efterdrog de med momentnyckel, men det kan ju ha berott på att de saknade rätt momentstav?
När jag bytt i "däckbytartält" har de inte efterdragit med momentnyckel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Skifta hjul på däckverkstad

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 30 mar 2024 10:24
AAKEE skrev: 30 mar 2024 10:20
Nicke Nyfiken skrev: 29 mar 2024 18:55

Alla seriösa däckverkstäder använder momentnyckel. Finns ingen anledning att acceptera något annat.
Rätt åtdragningsmomentet på hjulmuttrarna är 175 Nm.
Inte för att vara petimeter, men så att ingen tror att verkstan är oseriös om de drar åt hjulen med mutterdragare.

Det normala är att man använder momentstav till mutterdragaren på verkstad, det är sedan gammalt (faktiskt ;) ).

Jag har två momentstavar, 175 Nm för Tesla och, ehhh, 120 Nm har jag för mig för mina Audis.


Köpte denna sort, men äldre momentstavar kan se ganska oansenliga ut.
IMG_8159.jpeg

Min pappa har vart i bilbranschen, haft egen verkstad. Jag drog hjul med momentstav (rätt stav till rätt bil) redan 1983 på första sommarjobbet.

Mutterdragaren ska dock inte ha hylsan monterad direkt i maskinen utan det ska vara en momentstav mellan.
Sist när jag bytte (på däckverkstad) efterdrog de med momentnyckel, men det kan ju ha berott på att de saknade rätt momentstav?
När jag bytt i "däckbytartält" har de inte efterdragit med momentnyckel.
Kollade inte mina tidigare bilar med momentnyckel, utan brukade känna med fälgkors.
Plaiden har jag faktiskt momentdragit med momentnyckel (1000hk…)
Dels efter leverans där hjulen satt dragna lite för löst om man ska tro min momentnyckel, samt vid byte till vinterhjul.
Momentstaven drar väldigt lika som momentnyckeln.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10336
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Skifta hjul på däckverkstad

Inlägg av Legato »

Börjar känna mig som en expert så smått efter 5 hjulbyten redan denna säsong :lol:

Jag kör maskin på 120 Nm och sen momentnyckel till rätt moment beroende på bil. Maskinen som "ska" dra 120 Nm drar nog i realiteten bara 90-100 Nm.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Skifta hjul på däckverkstad

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 30 mar 2024 11:37
Börjar känna mig som en expert så smått efter 5 hjulbyten redan denna säsong :lol:

Jag kör maskin på 120 Nm och sen momentnyckel till rätt moment beroende på bil. Maskinen som "ska" dra 120 Nm drar nog i realiteten bara 90-100 Nm.
Testade om min momentstav kontra momentnyckel idag, medan jag väntade på frun bara för skojs
Det blir inte mer exakt än så, man kan precis se muttern börja röra sig ytterst lite (någon grad ish) innan det klickar. Samma rörelse som när jag kolldrog efter leverans. Gissningsvis drar mitt biltemaskaft ( :shock: ) aningen för hårt vid 175 Nm.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Skifta hjul på däckverkstad

Inlägg av Bjorn »

Min upplevelse av däckverkstad:

Jag bytte vinter- och sommarhjul på min förra Model S på däckverkstad. En stor känd kedja som borde veta hur man gör. De var från början godkända av Tesla så tillvida att Tesla rekommenderade dem och levererade vinterdäcken via dem. Samarbetet försvann efter nåt år.

De gjorde rätt en gång av tio. De lyfte alltid i bärarmarna utom en gång när de hade en praktikant som sa att så ska man inte lyfta en Tesla. Den äldre erfarna bytaren muttrade surt att då får du göra det då. Så jag körde av lyften och in på plant golv. Praktikanten bytte med garagedomkraft, puck och momentnyckel. Nästa gång så var praktikanten borta och det lyftes i bäramrarna igen. Då bestämde jag att när min nya Tesla kommer så byter jag hjul själv.

Ett år mosade de även sönder mutterkåporna för de satte en större hylsa utanpå dem. De förstörde då även muttrarna eftersom de hade för stor hylsa. Fick nya muttrar vid service hos Tesla gratis, men fick köpa nya kåpor.

Kan så här efter några år konstatera att det går fortare att byta själv än att boka tid, köra till, köa och låta verkstaden göra det. Då kan jag också välja tid som passar mig.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Skifta hjul på däckverkstad

Inlägg av Bjorn »

AAKEE skrev: 30 mar 2024 20:13
Legato skrev: 30 mar 2024 11:37
Börjar känna mig som en expert så smått efter 5 hjulbyten redan denna säsong :lol:

Jag kör maskin på 120 Nm och sen momentnyckel till rätt moment beroende på bil. Maskinen som "ska" dra 120 Nm drar nog i realiteten bara 90-100 Nm.
Testade om min momentstav kontra momentnyckel idag, medan jag väntade på frun bara för skojs
Det blir inte mer exakt än så, man kan precis se muttern börja röra sig ytterst lite (någon grad ish) innan det klickar. Samma rörelse som när jag kolldrog efter leverans. Gissningsvis drar mitt biltemaskaft ( :shock: ) aningen för hårt vid 175 Nm.
Funktionen hos momentstav borde väl vara att den ger sitt angivna moment när muttern inte längre rör sig och den fjädrar i vridning så mycket som ett hack på mutterdragaren. Den borde alltså vara beroende av vilken vinkel det är mellan hacken. Är det samma på alla mutterdragare?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Skifta hjul på däckverkstad

Inlägg av AAKEE »

Bjorn skrev: 03 apr 2024 11:25
AAKEE skrev: 30 mar 2024 20:13
Legato skrev: 30 mar 2024 11:37
Börjar känna mig som en expert så smått efter 5 hjulbyten redan denna säsong :lol:

Jag kör maskin på 120 Nm och sen momentnyckel till rätt moment beroende på bil. Maskinen som "ska" dra 120 Nm drar nog i realiteten bara 90-100 Nm.
Testade om min momentstav kontra momentnyckel idag, medan jag väntade på frun bara för skojs
Det blir inte mer exakt än så, man kan precis se muttern börja röra sig ytterst lite (någon grad ish) innan det klickar. Samma rörelse som när jag kolldrog efter leverans. Gissningsvis drar mitt biltemaskaft ( :shock: ) aningen för hårt vid 175 Nm.
Funktionen hos momentstav borde väl vara att den ger sitt angivna moment när muttern inte längre rör sig och den fjädrar i vridning så mycket som ett hack på mutterdragaren. Den borde alltså vara beroende av vilken vinkel det är mellan hacken. Är det samma på alla mutterdragare?
Ja.

Man måste använda en ”slående” mutterdragare, vilket alla är gjorda lika.
De slår ett lika långt slag i grader varje gång, både tryckluft och eldrivna.
Jag har aldrig bottnat i standarden så jag kan inga specar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Skifta hjul på däckverkstad

Inlägg av Strebern »

Har anlitat samma gummiverkstad i typ 20 år, Centrala gummi i örebro.
Har aldrig haft problem. Farsan och den firma han jobbade på under dessa år hade aldrig heller problem med deras servicebilar.
Har aldrig funderat på hur de lyfter eller nåt, men har aldrig haft problem.
När jag efterdrar (enligt deras tydliga rekommendation) så sitter fälgarna som morddragna.
Och aldrig sett skador på någon bil, någon fälg, någon mutter, något fälglås eller nåt
Kan tillägga att det är samma ägarfamilj sen jag började anlita dem.
Men om man är lite "anal" så finns det säkert mycket att anmärka på eller "korrigera", men om allt funkar och inga fel finnes.... varför söka fel???

Edit: Min far lärde mig att "det sitter i handen" när man drar en fälg, eller när man drar en bult eller skruv eller vad det handlar om. Dvs erfarenhet, när jag var yngre, så drar man en fälg för hårt får man inte loss den till nästa säsong. Men att dra för löst, det har nog aldrig hänt... Farsan var alltid på mig att jag drar för hårt, oavsett fälgar, dra åt muttrar till bromsok eller vad det än var, han var alltid rädd att jag skulle dra sönder gängan, knäcka muttern eller skära godset =) Practice makes perfekt.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5335
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Skifta hjul på däckverkstad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Strebern skrev: 05 apr 2024 19:00
Har anlitat samma gummiverkstad i typ 20 år, Centrala gummi i örebro.
Har aldrig haft problem. Farsan och den firma han jobbade på under dessa år hade aldrig heller problem med deras servicebilar.
Har aldrig funderat på hur de lyfter eller nåt, men har aldrig haft problem.
När jag efterdrar (enligt deras tydliga rekommendation) så sitter fälgarna som morddragna.
Och aldrig sett skador på någon bil, någon fälg, någon mutter, något fälglås eller nåt
Kan tillägga att det är samma ägarfamilj sen jag började anlita dem.
Men om man är lite "anal" så finns det säkert mycket att anmärka på eller "korrigera", men om allt funkar och inga fel finnes.... varför söka fel???

Edit: Min far lärde mig att "det sitter i handen" när man drar en fälg, eller när man drar en bult eller skruv eller vad det handlar om. Dvs erfarenhet, när jag var yngre, så drar man en fälg för hårt får man inte loss den till nästa säsong. Men att dra för löst, det har nog aldrig hänt... Farsan var alltid på mig att jag drar för hårt, oavsett fälgar, dra åt muttrar till bromsok eller vad det än var, han var alltid rädd att jag skulle dra sönder gängan, knäcka muttern eller skära godset =) Practice makes perfekt.
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt med ditt inlägg, men med tanke på att det INTE "sitter i handen" på 95% av alla bilägare så är det att rekommendera att använda moment-nyckel/stav vid montering av hjul. Då blir det liksom inte fel.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar