Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av maxhallden »

Jag tycker att lagen är solklar angående vinterdäck.
1/12 - 31/3 är det lag på vinterdäck vid vinterväglag. I april kan man således inte få böter om man kör i snö med sommardäck även om det är ytterst olämpligt.

Men vad menas med denna artikel?
https://sverigesradio.se/artikel/polise ... n-ge-boter

Tycker det är felaktig information åtminstone i texten. Måste sommardäcken man kör på ha minst 3 mm mönsterdjup om det är snö i april?
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Hoppsan_84
Inlägg: 265
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av Hoppsan_84 »

Som jag förstår det så får du böter utan att passera gå om du kör med sommardäck under perioden 1/12 - 31/3 vid en kontroll medans om du kör med sommardäck. För att du ska få böter för att köra med sommardäck i April är det om polisen bedömer det som vårdslöshet. Typ orsakat en olycka eller liknande.
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av maxhallden »

Så måste det vara men stör mig ändå på att SR skriver ut rena felaktigheter som misstolkas av alla som två gånger per år undrar vilka däcklagar som råder.
IMG_7505.jpeg
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av krille »

maxhallden skrev: 03 apr 2024 22:01
Så måste det vara men stör mig ändå på att SR skriver ut rena felaktigheter som misstolkas av alla som två gånger per år undrar vilka däcklagar som råder.
Det är väl inget konstigt?

Vinterväglag + sommardäck:
1/12 - 31/3: Böter för fel däcktyp direkt
1/4 - 30/11: Anmälan om vårdslöshet i trafik + efterföljande straff

Sommarväglag + dubbdäck:
16/4 - 30/9: Böter för fel däcktyp direkt såvida man inte kan påvisa att man är på direkt färd till/från område med vinterväglag (eller område där det kan befaras bli vinterväglag)

Edit: Rättade datumen för dubbdäck, det gick lite väl fort först.
Senast redigerad av krille, redigerad totalt 2 gång.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av maxhallden »

krille skrev: 03 apr 2024 22:15
maxhallden skrev: 03 apr 2024 22:01
Så måste det vara men stör mig ändå på att SR skriver ut rena felaktigheter som misstolkas av alla som två gånger per år undrar vilka däcklagar som råder.
Det är väl inget konstigt?

Vinterväglag + sommardäck:
1/12 - 31/3: Böter för fel däcktyp direkt
1/4 - 30/11: Anmälan om vårdslöshet i trafik + efterföljande straff

Sommarväglag + dubbdäck:
1/4 - 30/11: Böter för fel däcktyp direkt såvida man inte kan påvisa att man är på direkt färd till/från område med vinterväglag (eller område där det kan befaras bli vinterväglag)
Inget konstigt alls!
Men i klippet säger han att sommardäck måste ha 3 mm mönsterdjup vid vinterväglag. Det har jag aldrig hört. Så nya sommardäck i snöstorm i april är okej men inte slitna? :)

Det står även i texten att man inte får köra med sommardäck i april om det är vinterväglag och kan bli bötfälld för det. Men det finns inget i lagen som förbjuder det även om det är olämpligt.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av krille »

maxhallden skrev: 03 apr 2024 22:45
Det står även i texten att man inte får köra med sommardäck i april om det är vinterväglag och kan bli bötfälld för det. Men det finns inget i lagen som förbjuder det även om det är olämpligt.
Det (kan) räknas som vårdslöshet i trafik, den finurliga brottsrubriceringen som fångar det mesta som inte någon tänkt på att skapa specialregler för…
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av maxhallden »

Behändig regel. :)

Är ändå nyfiken på det med 3 mm mönsterdjup på sommardäck vid vinterväglag.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av Nick »

Vid vimterväglag 3 mm som gäller.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gler/dack/
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1979
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av pejvic »

krille skrev: 03 apr 2024 22:50
maxhallden skrev: 03 apr 2024 22:45
Det står även i texten att man inte får köra med sommardäck i april om det är vinterväglag och kan bli bötfälld för det. Men det finns inget i lagen som förbjuder det även om det är olämpligt.
Det (kan) räknas som vårdslöshet i trafik, den finurliga brottsrubriceringen som fångar det mesta som inte någon tänkt på att skapa specialregler för…
Man får bara böter om man kör vårdslöst. Igårkväll tex åkte vi från Nynäshamn, Gotlandsbåten. tyvärr bytte jag förra veckan så jag hade sommardäck. Det var en lång bilkö som gick i 50-60 mot sthlm, det var lugnt. Få bilar körde om. HADE jag kört om, orsakat sladd mm så är det ju vårdslöst. Sannolikt böter. Hade jag blivit stoppad på sträckan generellt med sommardäck - inte böter. Så uppfattar jag lagen.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av maxhallden »

Nick skrev: 03 apr 2024 23:30
Vid vimterväglag 3 mm som gäller.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gler/dack/
Då gäller det väl oavsett däcksäsong då antar jag.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av Nick »

Lite oklart ändå om man klickar sig vidare in på fördjupningen eftersom det i en mening står datumintervall som slutar sista mars och i en annan mening att det gäller vid vinterväglag (vilket då blir en bedömningsfråga). Nu är det en myndighet men vad står i lagen kan inte jag svara på.
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av krille »

pejvic skrev: 03 apr 2024 23:32
Man får bara böter om man kör vårdslöst. Igårkväll tex åkte vi från Nynäshamn, Gotlandsbåten. tyvärr bytte jag förra veckan så jag hade sommardäck. Det var en lång bilkö som gick i 50-60 mot sthlm, det var lugnt. Få bilar körde om. HADE jag kört om, orsakat sladd mm så är det ju vårdslöst. Sannolikt böter. Hade jag blivit stoppad på sträckan generellt med sommardäck - inte böter. Så uppfattar jag lagen.
Man måste inte ha orsakat en olycka för att bli åtalad för vårdslöshet, men har man orsakat en olycka så ökar ju sannolikheten för det i alla fall. Tänk på de som är ute och kör i 200 km/h... Men jag har inte för avsikt att utmana ödet i frågan om däckval i alla fall.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Fredrik j
Inlägg: 10840
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev: 03 apr 2024 23:32
krille skrev: 03 apr 2024 22:50
maxhallden skrev: 03 apr 2024 22:45
Det står även i texten att man inte får köra med sommardäck i april om det är vinterväglag och kan bli bötfälld för det. Men det finns inget i lagen som förbjuder det även om det är olämpligt.
Det (kan) räknas som vårdslöshet i trafik, den finurliga brottsrubriceringen som fångar det mesta som inte någon tänkt på att skapa specialregler för…
Man får bara böter om man kör vårdslöst. Igårkväll tex åkte vi från Nynäshamn, Gotlandsbåten. tyvärr bytte jag förra veckan så jag hade sommardäck. Det var en lång bilkö som gick i 50-60 mot sthlm, det var lugnt. Få bilar körde om. HADE jag kört om, orsakat sladd mm så är det ju vårdslöst. Sannolikt böter. Hade jag blivit stoppad på sträckan generellt med sommardäck - inte böter. Så uppfattar jag lagen.
Begreppet vårdslöshet är ju ganska brett. Du kan bötfällas för det om du t.ex. surrar din last dåligt och du behöver inte rulla iväg för att polisen ska få ingripa men det är ju vanligast.
Jag tror dom flesta som blir bötfälla för vårdslöshet egentligen vet vad polisen menar.
Risken att få böter hänger väl också, som vanligt, på attityden och hur långt på skalan mot att begripa vad man håller på med man kommit.
Kanske skulle vi också behöva häpnadsväckande beteende i trafik.
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av maxhallden »

Jag skrev till personen som var ansvarig utgivare och fick till svar att min poäng var rätt och att de nu uppdaterat artikeln då det var fel tidigare. 8-)

Uppdaterad artikel med korrekt information: https://sverigesradio.se/artikel/trafik ... stammer-vi
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5332
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av Nicke Nyfiken »

maxhallden skrev: 04 apr 2024 12:40
Jag skrev till personen som var ansvarig utgivare och fick till svar att min poäng var rätt och att de nu uppdaterat artikeln då det var fel tidigare. 8-)

Uppdaterad artikel med korrekt information: https://sverigesradio.se/artikel/trafik ... stammer-vi
:lol:
Hela artikelns/inslaget poäng har tagits bort och ersatts med något helt annat.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av Strebern »

Oavsett sommardäck eller felaktiga artiklar:
Kör man med sommardäck i April i snöstorm.... Ska man fortfarande anses vara myndig?
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av maxhallden »

Självklart ska man ha snödäck i snö.
Men SR kan inte skriva att något är olagligt när det inte är det, hur olämpligt det än må vara. Tycker jag.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3305
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Felaktig artikel om vinterdäck på Sveriges Radio

Inlägg av Maw »

krille skrev: 03 apr 2024 22:15
maxhallden skrev: 03 apr 2024 22:01
Så måste det vara men stör mig ändå på att SR skriver ut rena felaktigheter som misstolkas av alla som två gånger per år undrar vilka däcklagar som råder.
Det är väl inget konstigt?

Vinterväglag + sommardäck:
1/12 - 31/3: Böter för fel däcktyp direkt
1/4 - 30/11: Anmälan om vårdslöshet i trafik + efterföljande straff

Sommarväglag + dubbdäck:
16/4 - 30/9: Böter för fel däcktyp direkt såvida man inte kan påvisa att man är på direkt färd till/från område med vinterväglag (eller område där det kan befaras bli vinterväglag)

Edit: Rättade datumen för dubbdäck, det gick lite väl fort först.
Om det inte är vinterväglag så är det fullt lagligt att köra med sommardäck även 1/12 - 31/3. Det är även tillåtet att köra med sommardäck i vinterväglag under vissa speciella omständigheter, exempelvis om man är på väg till eller från besiktningen eller om bilen är tillverkad före 1994 (veteranbil).

https://polisen.se/lagar-och-regler/tr ... ommardack/
Undantag från användning av vinterdäck

Det finns ett antal undantag från kravet på vinterdäck, till exempel för färd till besiktningsföretag och för fordon som är äldre än trettio år. Mer information finns på Transportstyrelsens webbplats.
Skriv svar