Klen effekt SuC Strängnäs

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3303
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Klen effekt SuC Strängnäs

Inlägg av Niklas Z »

Jag har inte laddat ofta på SuC Strängnäs, men de få gånger jag gjort det har jag fått väldigt klen effekt. Förra gången (vilket var 2023) fick jag inte mer än 80 kW och idag fick jag 115 kW som maxeffekt. Det beror inte på bilen, batteritempen eller laddnivå. Temperaturen hos batteriet var 46 °C när jag anlände nu på eftermiddagen med 8 % i batteriet och laddade till 28 %, vilket tog 9 minuter, således medeleffekt på 93 kW. Som jämförelse laddade bilen från 19 till 51 % på 8 minuter vid en SuC laddning för någon dag sedan, dvs snitt på 168 kW laddeffekt trots ett mindre gynnsamt SoC intervall.
Vid dessa tillfällen har belastningen på stationen varit hög. Förra gången var det näst intill fullt och idag var alla platser utom 2 upptagna.
Att V3-stationer har en total laddeffekt som är begränsande vet jag, men det kanske är så att den gränsen är extra låg på SuC Strängnäs.
Ingen katastrof för mig. Vi behövde inte ladda mycket för att komma hem, så det tog ändå inte så lång tid, men lite märkligt tycker jag att det är.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Hoppsan_84
Inlägg: 265
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Klen effekt SuC Strängnäs

Inlägg av Hoppsan_84 »

Jag vet att det har varit effekt begränsningar i området. Tror det har släppt lite men det kan vara så enkelt att Tesla har signerat låg effekt i Strängnäs.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7099
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Klen effekt SuC Strängnäs

Inlägg av fth »

Jag laddade där själv idag em, och fick då c:a 135kW som mest, vilket är vad min bil maxar på, ganska fullt.

Jag har nog alltid fått normal laddkurva på Strängnäs, jag har iofs alltid varmt batteri när jag kommer dit.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3303
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Klen effekt SuC Strängnäs

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev: 05 apr 2024 20:57
Jag laddade där själv idag em, och fick då c:a 135kW som mest, vilket är vad min bil maxar på, ganska fullt.

Jag har nog alltid fått normal laddkurva på Strängnäs, jag har iofs alltid varmt batteri när jag kommer dit.

/fth
Mitt batteri var varmt. Bilen började förvärma 50 min före ankomst. Enligt S3XY buttons appen var batteritemperaturen 46 grader, vilket är mer än tillräckligt för betydligt högre laddeffekt än vad jag fick.
Hur stor var beläggningen när du laddade?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7099
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Klen effekt SuC Strängnäs

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev: 05 apr 2024 21:18
fth skrev: 05 apr 2024 20:57
Jag laddade där själv idag em, och fick då c:a 135kW som mest, vilket är vad min bil maxar på, ganska fullt.

Jag har nog alltid fått normal laddkurva på Strängnäs, jag har iofs alltid varmt batteri när jag kommer dit.

/fth
Mitt batteri var varmt. Bilen började förvärma 50 min före ankomst. Enligt S3XY buttons appen var batteritemperaturen 46 grader, vilket är mer än tillräckligt för betydligt högre laddeffekt än vad jag fick.
Hur stor var beläggningen när du laddade?
Typ fullt, ett par platser lediga i snitt kanske?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar