Midnight Cherry Red

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Midnight Cherry Red

Inlägg av +46 »

Jag blev förförd av alla läckra bilder på Model Y med den nya färgen Midnight Cherry Red. Beställde min Tesla osedd och blev mäkta förvånad när jag hämtade ut bilen. Oj, oj vad mörk den är i verkligheten. Och jag som hatar att tvätta….
Min fråga till er: Funkar det att tvätta i biltvätt eller måste man handtvätta för att undvika repor?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Midnight Cherry Red

Inlägg av taliz »

Alla färger blir ju mkt mörkare i Sverige. Inte så stark sol.
Jag tycker den är för mkt vinröd. Gamla röda mkt snyggare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Midnight Cherry Red

Inlägg av +46 »

taliz skrev: 06 apr 2024 09:48
Alla färger blir ju mkt mörkare i Sverige. Inte så stark sol.
Jag tycker den är för mkt vinröd. Gamla röda mkt snyggare.
Kan hålla med. Jag tycker att Multicoated Red som jag hade på min Model S var både snyggare och mindre känslig för smuts.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10336
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Midnight Cherry Red

Inlägg av Legato »

+46 skrev: 06 apr 2024 09:39
Jag blev förförd av alla läckra bilder på Model Y med den nya färgen Midnight Cherry Red. Beställde min Tesla osedd och blev mäkta förvånad när jag hämtade ut bilen. Oj, oj vad mörk den är i verkligheten. Och jag som hatar att tvätta….
Min fråga till er: Funkar det att tvätta i biltvätt eller måste man handtvätta för att undvika repor?
Tror inte just Midnight Cherry Red skiljer sig markant mot någon annan lack eller bil.

Ja, alla bilar kan tvättas i maskin, men ja det kommer bli repor... Sen är det ju bara en smaksak hur stort problem det är. Vissa bryr sig inte alls. Andra gillar inte repor men vill inte lägga tiden på handtvätt, då är det ju bara att lämna in bilen på polering någon gång per säsong.

Personligen tycker jag både tvätt och polering är ganska trevligt och lite meditativt. För tex dammsugning och gräsklippning har jag däremot robotar. Allt beror ju på vad man själv gillar att lägga sin tid på :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar