Röd släpvagnsymbol - Model 3

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Röd släpvagnsymbol - Model 3

Inlägg av Jojje167 »

Detta gäller Model 3 med dragkrok

Problem: Röd släpvagnssymbol lyser trots att inget släp är kopplat och trailer mode avstängd. Även blinkers kan blinka extra snabbt.
Funnit: Vatten i släpvagnskontakten.
Lösning: Tejpa kablaget till kontakten för att åtgärda läckaget som gör att vattnet tar sig in genom springan i höljet på kablaget och bakvägen in i kontakten. Krävs att man lossar bakstöten för att komma åt ordentligt.

Åtgärdade detta på min egna Model 3 under slutet av 2019 vilket höll tätt i 2 år fram till försäljning. Köpte ny Model 3 2021 och tejpade återigen kablaget och då i förebyggande syfte (då tesla inte åtgärdat läckaget) och den kontakten har varit torr i 3 år nu. Har varken använt något smörjmedel eller vaselin utan endast tejpat kablaget vilket funkat superbra. Inget läckage = torr och fin kontakt.

Lite mer bakgrundsinfo:
Tesla bytte släpkontakten som hade börjat ärgat och var full med vatten, men vattnet fortsatte komma in så problemet kvarstod även med den nya. Då tesla bara byter ut till likadana delar utan faktisk åtgärd (av läckaget) så tog jag tag i detta själv. Att försöka komma åt genom dragkroksluckan blir lite för trångt så det bättre alternativet är att lossa bakstöten. Istället för att lossa allting så räcker det med den övre kanten (från hjulhus till hjulhus) samt de två skruvarna under bilen på vardera sida av luckan så allt hängandes och då kommer man åt. Så mycket som jag lossat på bilderna behöver man inte.

Varför det blir blött innanför bakstöten?
Utrymmet sitter ihop med de bakre hjulhusen och vid körning i regn blir det blött där vilket är normalt. Det är inte så att det sprutar in vatten i släpkontakten utan det räcker att det rinner in någon vattendroppe lite nu och då för att över tid skapa problem. För mig tog det ett halvår efter leverans innan problemen började komma. Andra som inte kör så mycket (i regn) kan det nog dröja längre för.

20240406_204556.jpg
20240406_204750.jpg
20240406_204853.jpg
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21