Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6236
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av spacecoin »

vigge50 skrev: 06 apr 2024 15:28
spacecoin skrev: 06 apr 2024 10:55
Brages skrev: 06 apr 2024 10:50
Det är inte många veckor sedan Elon skröt om hur tillverkningen av Model 2 skulle vända uppochner på hela bilindustrin och att man inte hinner vänta på fabriken i Mexico. Nu lägger man M2 i malpåse :roll:

Min gissning är att marknaden är så trög att man inte ens säljer alla Model 3. Inget klimat att pusha Model 2 i. Aktivera robotaxi hypemode.
Ja, man har dragit ned på tillverkningen av både MY och M3 och tillverkar fortfarande fler bilar varje kvartal än vad man säljer. Så har det varit i flera år och alla Tesla-bulls försöker förklara för mig att det är så för att bilarna är på båtar...

Var är alla båtar med dessa tiotusentals fordon undrar jag då :lol:
Så sent som tredje kvartalet 2023 sålde de fler bilar än de producerade.
Att ett företag producerar mer än vad de säljer är kanske inte så konstigt, de ska ha bilar för interna tester, till provkörningar, visningsbilar mm och även om en del av dessa säljs som demobilar senare så leder det till en viss förskjutning av försäljningen.

Här är Teslas produktion och leveranser de senaste åren.

Tesla produktion och leverans.PNG

Så under 2019 så levererade de fler bilar än vad de producerade.
2020 så hade de ett överskott på 10 000 bilar
2021 så levererade de 6 000 bilar mer än de producerade
2022 och 2023 så hade de ett större underskott

Detta beror såklart till viss del av minskad försäljning men jag antar att bara när de skulle ta fram Model 3 highland så har de byggt många prototyper som aldrig kommer säljas och sen tillkommer även Cybertruck och nya Model S och X till detta.

Men sen så ska man sätta det i perspektiv med andra tillverkare.

Här är hur det ser ut för Volvo

Volvo produktion och leverans.PNG

Volvo verkar ha haft ett underskott när det kommer till leveranser jämfört med försäljning på ungefär 17 000 bilar under 2022 och 34 000 bilar under 2023.

Är detta riktigt dåligt för Volvo då kunderna inte vill ha deras bilar eller är detta kanske normalt i branschen att produktion och leveranser inte är exakt detsamma?
Det är svårt att jämföra ett företag som använder ÅF och ett företag som endast har direktförsäljning. Faktum är att om man över tid tillverkar tusentals fordon fler än man levererar så måste dom vara någonstans om man inte skrotar dem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7600
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av mikebike »

martinot skrev: 06 apr 2024 13:40
mikebike skrev: 28 mar 2024 13:34
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 11:11
mikebike skrev: 28 mar 2024 11:04
MY_piraya skrev: 28 mar 2024 09:23
Dags för en ny forum del för M2:an? Ser ut att bli en riktigt storsäljare, ska bli intressant hur priskollapsen på M3 och MY kommer att se ut... :lol:
Vem vill ha en (ännu) mindre bil?
Model Y säljer bättre än Model 3, trots att den är dyrare.
Jag vill ha en mindre bil än Model 3, men utan att göra avkall på räckvidd, laddhastighet, prestanda, m m.
Dock inser jag att jag är i minoritet och att de flesta tänker som du beskriver.
Naturligtvis kommer en billigare bil ha kortare räckvidd.
För mig personligen så är det helt OK om M2 har en kortare räckvidd.

Alla bilar i en familj måste inte ha lika stor storlek och lika lång räckvidd.

Vill jag åka långt på el så tar jag vår M3 LR.
Många (de flesta?) har bara råd med en bil, och då väljer man en bil som "klarar allt".
Vår andrabil är två cyklar, och så är det för alla våra grannar, alla vi känner och alla våra släktingar utom min bror.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4892
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av chaffis75 »

mikebike skrev: 06 apr 2024 16:10
martinot skrev: 06 apr 2024 13:40
mikebike skrev: 28 mar 2024 13:34
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 11:11
mikebike skrev: 28 mar 2024 11:04

Vem vill ha en (ännu) mindre bil?
Model Y säljer bättre än Model 3, trots att den är dyrare.
Jag vill ha en mindre bil än Model 3, men utan att göra avkall på räckvidd, laddhastighet, prestanda, m m.
Dock inser jag att jag är i minoritet och att de flesta tänker som du beskriver.
Naturligtvis kommer en billigare bil ha kortare räckvidd.
För mig personligen så är det helt OK om M2 har en kortare räckvidd.

Alla bilar i en familj måste inte ha lika stor storlek och lika lång räckvidd.

Vill jag åka långt på el så tar jag vår M3 LR.
Många (de flesta?) har bara råd med en bil, och då väljer man en bil som "klarar allt".
Vår andrabil är två cyklar, och så är det för alla våra grannar, alla vi känner och alla våra släktingar utom min bror.
Betor nog på var man bor och hur man lever.. de flesta i vårt bostadsområde har 2 bilar..

Men finnas nog statistik på detta istället för anekdotisk bevisföring.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7600
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av mikebike »

chaffis75 skrev: 06 apr 2024 16:28
mikebike skrev: 06 apr 2024 16:10
martinot skrev: 06 apr 2024 13:40
mikebike skrev: 28 mar 2024 13:34
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 11:11

Jag vill ha en mindre bil än Model 3, men utan att göra avkall på räckvidd, laddhastighet, prestanda, m m.
Dock inser jag att jag är i minoritet och att de flesta tänker som du beskriver.
Naturligtvis kommer en billigare bil ha kortare räckvidd.
För mig personligen så är det helt OK om M2 har en kortare räckvidd.

Alla bilar i en familj måste inte ha lika stor storlek och lika lång räckvidd.

Vill jag åka långt på el så tar jag vår M3 LR.
Många (de flesta?) har bara råd med en bil, och då väljer man en bil som "klarar allt".
Vår andrabil är två cyklar, och så är det för alla våra grannar, alla vi känner och alla våra släktingar utom min bror.
Betor nog på var man bor och hur man lever.. de flesta i vårt bostadsområde har 2 bilar..

Men finnas nog statistik på detta istället för anekdotisk bevisföring.
Släktingarna bor i Varberg, Kinna och Sundsvall, så det är inget storstadsperspektiv på min "spaning".
Vänner i Solna, Huddinge, Täby o.s.v. har också bara en bil. Några har ingen bil alls.

Jag misstänker att många som har två bilar har en äldre och billigare bil som andrabil. En Tesla för nästan en halvmiljon är knappast förstavalet då.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Xanthopteryx
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Xanthopteryx »

Pontus skrev: 06 apr 2024 13:22
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 11:11
mikebike skrev: 28 mar 2024 11:04
MY_piraya skrev: 28 mar 2024 09:23
Dags för en ny forum del för M2:an? Ser ut att bli en riktigt storsäljare, ska bli intressant hur priskollapsen på M3 och MY kommer att se ut... :lol:
Vem vill ha en (ännu) mindre bil?
Model Y säljer bättre än Model 3, trots att den är dyrare.
Jag vill ha en mindre bil än Model 3, men utan att göra avkall på räckvidd, laddhastighet, prestanda, m m.
Dock inser jag att jag är i minoritet och att de flesta tänker som du beskriver.
Roadstern kommer vilket år som helst... ;)
Om två veckor!
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av SkipperO »

spacecoin skrev: 06 apr 2024 15:59
]
Det är svårt att jämföra ett företag som använder ÅF och ett företag som endast har direktförsäljning. Faktum är att om man över tid tillverkar tusentals fordon fler än man levererar så måste dom vara någonstans om man inte skrotar dem.
Enligt Teslas redovisade leverans, produktions och lagersiffror har de nu ca 137 000 Model 3/Y i lager/under transport. Det är rekord med marginal för Tesla. Ungefär 2,5x Polestars årsvolymer för att jämföra med något…
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6236
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av spacecoin »

SkipperO skrev: 06 apr 2024 17:36
spacecoin skrev: 06 apr 2024 15:59
Det är svårt att jämföra ett företag som använder ÅF och ett företag som endast har direktförsäljning. Faktum är att om man över tid tillverkar tusentals fordon fler än man levererar så måste dom vara någonstans om man inte skrotar dem.
Enligt Teslas redovisade leverans, produktions och lagersiffror har de nu ca 137 000 Model 3/Y i lager/under transport. Det är rekord med marginal för Tesla. Ungefär 2,5x Polestars årsvolymer för att jämföra med något…
Det är precis det jag menar, de är ute på en flotta av båtar någonstans och de blir fler och fler trots att försäljningen per kvartal inte ökar. Kanske kör alla Houthi:er Tesla? Det är i alla fall troligare än att "båten är sen".
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5483
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev: 06 apr 2024 16:28
Betor nog på var man bor och hur man lever.. de flesta i vårt bostadsområde har 2 bilar..

Men finnas nog statistik på detta istället för anekdotisk bevisföring.
Verkar som att 37% av svenskarna har två bilar i sitt hushåll och 7% har tre eller fler bilar, så verkar som 41% har en bil i sitt hushåll eftersom enligt länkan nedan har 85% av svenskarna en bil i sitt hushåll. Det varierar dock kraftigt på var man bor då t.ex. i Stockholms innerstad vet jag från annan statistik att det är ovanligt att ha fler än en bil i hushållet.

https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2 ... LOWRES.pdf
Xanthopteryx
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Xanthopteryx »

Jag får för mig att det är 37 procent av hushållen som har bil som har två. Inte av totala antalet hushåll.
Sedan skall man komma ihåg att den senaste undersökningen (som jag har hittat åtminstone) är från 2017.
Alltså sju (7) år sedan.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av vigge50 »

Ett annat sätt att se på det är att det fanns 471 bilar per 1000 invånare i Sverige vid senaste årsskiftet. Hade varit intressant med motsvarande siffra fast man räknar endast vuxna.

https://www.regionfakta.com/norrbottens ... -invanare/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11597
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev: 06 apr 2024 16:28

Betor nog på var man bor och hur man lever.. de flesta i vårt bostadsområde har 2 bilar..

Men finnas nog statistik på detta istället för anekdotisk bevisföring.
Japp. När det gäller anekdotisk data där vi bor så är det normalast med mellan 2-3 bilar på uppfarterna, och nästa oftare tre än två (speciellt om man räknad med mopedbilar och A-traktorer).
mikebike skrev: 06 apr 2024 16:48
Jag misstänker att många som har två bilar har en äldre och billigare bil som andrabil.
Det varierar nog det också.

Anekdotiskt så uppfattar jag samtliga bilar på uppfarterna som väldigt nya, inklusive andra- och tredjebilarna (så även mopedbilarna).
mikebike skrev: 06 apr 2024 16:48
En Tesla för nästan en halvmiljon är knappast förstavalet då.
Snittpriset för en ny bil i Sverige ligger på runt 630.

Skulle misstänka att en ny M2 hamnar klart lägre än det, och även en hyfsad bit under 500.

Kanske inte är rätt att lansera en ny (el)bilsmodell nu i lågkonjunkturen 2024, men tror att marknaden för både bilar och elbilar kommer vända och ta fart igen runt Q2-Q3 2025.

Tror faktiskt det finns en hyfsat stor gångbar marknad för en mindre, lättare och billigare elbil.

Är väldigt praktiskt med mindre och enklare (el)bilar i vardagen. Alla måste inte vara fullstora (speciellt inte för de som redan har andra bilar i hushållen). Tycker personligen det är kul att elektrifieringen av personbilsmarknaden inte bara fokuserar på stora, dyra och tunga SUVar, men även tar fram billigare och mindre bilar till marknaden.

Sedan har jag ingen aning om hur just Teslas billigare småbil kommer bli, men segmetet med elektriska småbilar i lite lägre prisklasser tycker jag behövs och är kul att se att intresset ökar för!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Xanthopteryx
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Xanthopteryx »

Blir nog svårt för Tesla att få fram en småbil med priset under 500.

Varför?

1. Bilen måste andas Tesla och dess teknik och räckvidd med mera. Annars är det dödfött direkt. Och sådant kostar.
2. Tesla är redan barskrapad och kostnadsbantad till max. Svårt att banta ännu mera utan att man sakar punkt 1.
3. Batteriet kan man jobba med, genom att helt sonika halvera kapaciteten. Frågan är vad kunderna tänker då, kring punkt 1.
4. Utveckla en ny plattform för detta behövs då nuvarande plattform är för större bilar. Att göra det kostar tid, pengar och resurser. Alltså driver det kostnaden uppåt.
5. Den största marknaden för Tesla är rent krasst USA. En bra karta som visar lite av det: https://worldpopulationreview.com/count ... by-country Och vad gillar man för bilar där? Stora bilar. Och mellanstora. Små? Vad är det för plutt? Kan man ju inte köra. Och därmed är marknaden inte något att hänga i gran där utan man måste slå sig in i övriga världen, vilket är jobbigt (som synes) för att driva volymerna. Kina är deras andra största marknad, förra året åtminstone, och där är konkurrensen STENHÅRD. Finns extremt många små bilmodeller.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7600
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av mikebike »

Xanthopteryx skrev: 06 apr 2024 21:04
Blir nog svårt för Tesla att få fram en småbil med priset under 500.

Varför?

1. Bilen måste andas Tesla och dess teknik och räckvidd med mera. Annars är det dödfött direkt. Och sådant kostar.
2. Tesla är redan barskrapad och kostnadsbantad till max. Svårt att banta ännu mera utan att man sakar punkt 1.
3. Batteriet kan man jobba med, genom att helt sonika halvera kapaciteten. Frågan är vad kunderna tänker då, kring punkt 1.
4. Utveckla en ny plattform för detta behövs då nuvarande plattform är för större bilar. Att göra det kostar tid, pengar och resurser. Alltså driver det kostnaden uppåt.
5. Den största marknaden för Tesla är rent krasst USA. En bra karta som visar lite av det: https://worldpopulationreview.com/count ... by-country Och vad gillar man för bilar där? Stora bilar. Och mellanstora. Små? Vad är det för plutt? Kan man ju inte köra. Och därmed är marknaden inte något att hänga i gran där utan man måste slå sig in i övriga världen, vilket är jobbigt (som synes) för att driva volymerna. Kina är deras andra största marknad, förra året åtminstone, och där är konkurrensen STENHÅRD. Finns extremt många små bilmodeller.
Billigaste Model 3 kostar 519' och det är uppenbarligen för mycket för många. Jag tror man måste ner under 400' för att konkurrera mot (de andra) kineserna.

Som sagt, det blir svårt
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Xanthopteryx
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Xanthopteryx »

Notera även att det inte är det priset man betalar:
Det andar på minimum 540.000.
Varför?
Du behöver ju ha vinterhjul och en laddbox.
Och nej, majoriteten har inte en laddbox redan. De som har gått ibatteribilspåret ser inte priset som något problem. Det är övriga 80% som inte gjort det som tycker det kostar lite för mycket.
I ovanstående, på En Tesla, så ingår dessutom verkligen ingenting rent krasst. Inga spakar för smidig körning, inga parkeringssensorer för parkeringsstöd, ingen radar för smidig och effektiv adaptiv farthållare som FUNGERAR, ingen uppkoppling för att nyttja trafikinformation med mera (notera även den intresanta saken att i vår bil, ej Tesla, har vi trafikinformation UTAN att man behöver ha datauppkoppling), med mera.

Det är alltså en tämligen barskrapad bil, till ett högt pris (och med tveksam kvalitet).

Varför säljer batteribilar ändå så pass bra trots priserna?

Bidrag.
Bidrag, bidrag, bidrag.
Det märktes tydligt när man tog bort bidragen här - försäljningen dök nedåt.
USA subventionerar sjukt mycket.
Norge har också subventionerat sjukt mycket.
Danmark har också subventionerat sjukt mycket.
Sverige subventionerar fortfarande.
Nej tänker ni kanske då, man har ju tagit bort bidragen här, och danmark har väl inte haft några bidrag?
Jo, omvänd väg: Man lägger på extra pålagor på icke batteribilar. I Danmark har dessa pålagor varit sjukt stora (vår Volvo vi köpte här i Sverigeför 500.000 skulle kosta runt en miljon i Danmark till exempel), som man inte lägger på batteribilar. Likaså parkeringsplatser, bidrag för installation av laddbox och icke minst: Bränsleskatt, och så vidare.

Dra undan alla dessa bidrag och inför kilometerskatt och dra av bränsleskatten så får vi se hur allt kommer stanna av fullständigt.
Vem vill lägga mer pengar på en batteribil som kostar minst lika mycket att köra som en dieselbil till exempel?
backe
Inlägg: 1747
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av backe »

Xanthopteryx skrev: 07 apr 2024 17:49
Notera även att det inte är det priset man betalar:
Det andar på minimum 540.000.
Varför?
Du behöver ju ha vinterhjul och en laddbox.
Och nej, majoriteten har inte en laddbox redan. De som har gått ibatteribilspåret ser inte priset som något problem. Det är övriga 80% som inte gjort det som tycker det kostar lite för mycket.
I ovanstående, på En Tesla, så ingår dessutom verkligen ingenting rent krasst. Inga spakar för smidig körning, inga parkeringssensorer för parkeringsstöd, ingen radar för smidig och effektiv adaptiv farthållare som FUNGERAR, ingen uppkoppling för att nyttja trafikinformation med mera (notera även den intresanta saken att i vår bil, ej Tesla, har vi trafikinformation UTAN att man behöver ha datauppkoppling), med mera.

Det är alltså en tämligen barskrapad bil, till ett högt pris (och med tveksam kvalitet).

Varför säljer batteribilar ändå så pass bra trots priserna?

Bidrag.
Bidrag, bidrag, bidrag.
Det märktes tydligt när man tog bort bidragen här - försäljningen dök nedåt.
USA subventionerar sjukt mycket.
Norge har också subventionerat sjukt mycket.
Danmark har också subventionerat sjukt mycket.
Sverige subventionerar fortfarande.
Nej tänker ni kanske då, man har ju tagit bort bidragen här, och danmark har väl inte haft några bidrag?
Jo, omvänd väg: Man lägger på extra pålagor på icke batteribilar. I Danmark har dessa pålagor varit sjukt stora (vår Volvo vi köpte här i Sverigeför 500.000 skulle kosta runt en miljon i Danmark till exempel), som man inte lägger på batteribilar. Likaså parkeringsplatser, bidrag för installation av laddbox och icke minst: Bränsleskatt, och så vidare.

Dra undan alla dessa bidrag och inför kilometerskatt och dra av bränsleskatten så får vi se hur allt kommer stanna av fullständigt.
Vem vill lägga mer pengar på en batteribil som kostar minst lika mycket att köra som en dieselbil till exempel?
Uteblivna bidrag är nog en stor anledning till att "Model 2" lagts ner eller pausats, då man trots försöket att runda reglerna med att det måste vara inhemska batterier genom att leasa maskiner från CatL till Giga Texas och betala royalty inte kvalar in för statliga stödet.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 336
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

backe skrev: 07 apr 2024 18:08
Xanthopteryx skrev: 07 apr 2024 17:49
Notera även att det inte är det priset man betalar:
Det andar på minimum 540.000.
Varför?
Du behöver ju ha vinterhjul och en laddbox.
Och nej, majoriteten har inte en laddbox redan. De som har gått ibatteribilspåret ser inte priset som något problem. Det är övriga 80% som inte gjort det som tycker det kostar lite för mycket.
I ovanstående, på En Tesla, så ingår dessutom verkligen ingenting rent krasst. Inga spakar för smidig körning, inga parkeringssensorer för parkeringsstöd, ingen radar för smidig och effektiv adaptiv farthållare som FUNGERAR, ingen uppkoppling för att nyttja trafikinformation med mera (notera även den intresanta saken att i vår bil, ej Tesla, har vi trafikinformation UTAN att man behöver ha datauppkoppling), med mera.

Det är alltså en tämligen barskrapad bil, till ett högt pris (och med tveksam kvalitet).

Varför säljer batteribilar ändå så pass bra trots priserna?

Bidrag.
Bidrag, bidrag, bidrag.
Det märktes tydligt när man tog bort bidragen här - försäljningen dök nedåt.
USA subventionerar sjukt mycket.
Norge har också subventionerat sjukt mycket.
Danmark har också subventionerat sjukt mycket.
Sverige subventionerar fortfarande.
Nej tänker ni kanske då, man har ju tagit bort bidragen här, och danmark har väl inte haft några bidrag?
Jo, omvänd väg: Man lägger på extra pålagor på icke batteribilar. I Danmark har dessa pålagor varit sjukt stora (vår Volvo vi köpte här i Sverigeför 500.000 skulle kosta runt en miljon i Danmark till exempel), som man inte lägger på batteribilar. Likaså parkeringsplatser, bidrag för installation av laddbox och icke minst: Bränsleskatt, och så vidare.

Dra undan alla dessa bidrag och inför kilometerskatt och dra av bränsleskatten så får vi se hur allt kommer stanna av fullständigt.
Vem vill lägga mer pengar på en batteribil som kostar minst lika mycket att köra som en dieselbil till exempel?
Uteblivna bidrag är nog en stor anledning till att "Model 2" lagts ner eller pausats, då man trots försöket att runda reglerna med att det måste vara inhemska batterier genom att leasa maskiner från CatL till Giga Texas och betala royalty inte kvalar in för statliga stödet.
Har inte Elon tillbakavisat ”pausen”?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Xanthopteryx
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av Xanthopteryx »

Kan man nog inte påstå. Han försöker på något sätt antyda att det skulle vara falska nyheter men knappast övertygande, och sedan drog han kortet om den där robotaxi igen. End of story, typ.
Tror att resten av året kommer kunna bli monumentalt dåligt för Tesla.
Först nu kvartalsrapporten och sedan hans utlovade robotaxi. Visst, inget årtal nämns för visningen men folk tänker ju i år och blir det inte av så tappar man ju garanterat, och blir det av så kommer det vara ännu en hitteprodukt utan verklig substand och baserat på de senaste försöken att få aktien att gå uppåt så har marknaden börjat genomskåda och det kommer riskera att falla plattare än platt.
Lägg därtill en till kvartalsrapport som lär vara annat än munter läsning så...
backe
Inlägg: 1747
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla 2 kostar 25.000 dollar?

Inlägg av backe »

Elon körde en tweet där man tror att han försöker påskina att allt följer master plan part deux. Så att det åtminstone är pausat känns rimligt.
Han har nekat Reuters tidigare där man mer eller mindre hade rätt, man sa att Tesla importerar kinabilar till USA, men det var Kanada. Normala i ett sånt scenario vore att svara just det istället för "lie", eller ännu hellre, haft en PR-avdelning som kunde svara professionellt.
CEO Elon Musk in a tweet on Saturday linked to the 2016 Master Plan, Part Deux saying “I wrote this 8 years ago.” It’s not clear what the implication of the tweet is but that plan puts a lot of emphasis on autonomous vehicles and puts little weight on low-cost vehicles (other than revisiting what was said in the original 2006 Master Plan). Musk said on Friday that the Tesla “Robotaxi unveil” is on 8/8. This is expected to be highly autonomous. (The Master Plan, Part 3 focuses mostly on sustainable energy.)
https://www.forbes.com/sites/brookecrot ... 9dc034479c
Skriv svar