Dörruppslag med gusto

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Dörruppslag med gusto

Inlägg av martinsson »

Tråkigt för dig, verkligen. Den där gubben borde få lära sig den hårda vägen. Hoppas han åker dit och får pröjsa dina kostnader.
En sådan anmälan får vi väl hoppas att Polisen inte lägger ner som dem gör med allt annat. Borde ju gå att få tag på honom. Stort lycka till.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7099
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Dörruppslag med gusto

Inlägg av fth »

martinsson skrev: 08 apr 2024 21:58
Tråkigt för dig, verkligen. Den där gubben borde få lära sig den hårda vägen. Hoppas han åker dit och får pröjsa dina kostnader.
En sådan anmälan får vi väl hoppas att Polisen inte lägger ner som dem gör med allt annat. Borde ju gå att få tag på honom. Stort lycka till.
Instämmer helt, jag känner mig själv tillräckligt väl för att inse att jag nog skulle lägga orimligt mycket tid och resurser för att sätta dit den där idioten, jag hade nog campat utanför ICA om det var vad som krävdes. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10843
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dörruppslag med gusto

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 08 apr 2024 21:41
renes skrev: 08 apr 2024 18:31
Första svaret jag fick från IF var att självrisken är 6000 kr. (Plus tapp bonus, förstås.) Så det är det ju inte värt.
När jag kollar TFF så utesluter de ju skador på parkerad bil, så inget där heller.
Fasst... jag trodde det var just precis skador på parkerad bil som dom ersätter?

Jag har själv utnyttjat detta en gång för min parkerade bil då någon idiot i en monstertruck hade backat in i den och lyckats buckla till motorhuven på ovansidan :roll:

Det var inga som helst problem att få den ersättningen då, jag fick bara försäkra att skadan inte fanns när jag parkerade bilen och att den fanns när jag kom tillbaka till bilen.

/fth
TFF går in och ersätter skador orsakade av oförsäkrade bilar. Enda kravet är att fordonet som förorsakat skadan är bevisat vara ett försäkringspliktigt fordon. Man ersätter inte t.ex. skador av cyklar eller kundvagnar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7099
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Dörruppslag med gusto

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev: 08 apr 2024 22:06
fth skrev: 08 apr 2024 21:41
renes skrev: 08 apr 2024 18:31
Första svaret jag fick från IF var att självrisken är 6000 kr. (Plus tapp bonus, förstås.) Så det är det ju inte värt.
När jag kollar TFF så utesluter de ju skador på parkerad bil, så inget där heller.
Fasst... jag trodde det var just precis skador på parkerad bil som dom ersätter?

Jag har själv utnyttjat detta en gång för min parkerade bil då någon idiot i en monstertruck hade backat in i den och lyckats buckla till motorhuven på ovansidan :roll:

Det var inga som helst problem att få den ersättningen då, jag fick bara försäkra att skadan inte fanns när jag parkerade bilen och att den fanns när jag kom tillbaka till bilen.

/fth
TFF går in och ersätter skador orsakade av oförsäkrade bilar. Enda kravet är att fordonet som förorsakat skadan är bevisat vara ett försäkringspliktigt fordon. Man ersätter inte t.ex. skador av cyklar eller kundvagnar.
och det måste väl anses vara bevisat bortom rimligt tvivel i det här fallet?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10843
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dörruppslag med gusto

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 08 apr 2024 22:10
Fredrik j skrev: 08 apr 2024 22:06
fth skrev: 08 apr 2024 21:41
renes skrev: 08 apr 2024 18:31
Första svaret jag fick från IF var att självrisken är 6000 kr. (Plus tapp bonus, förstås.) Så det är det ju inte värt.
När jag kollar TFF så utesluter de ju skador på parkerad bil, så inget där heller.
Fasst... jag trodde det var just precis skador på parkerad bil som dom ersätter?

Jag har själv utnyttjat detta en gång för min parkerade bil då någon idiot i en monstertruck hade backat in i den och lyckats buckla till motorhuven på ovansidan :roll:

Det var inga som helst problem att få den ersättningen då, jag fick bara försäkra att skadan inte fanns när jag parkerade bilen och att den fanns när jag kom tillbaka till bilen.

/fth
TFF går in och ersätter skador orsakade av oförsäkrade bilar. Enda kravet är att fordonet som förorsakat skadan är bevisat vara ett försäkringspliktigt fordon. Man ersätter inte t.ex. skador av cyklar eller kundvagnar.
och det måste väl anses vara bevisat bortom rimligt tvivel i det här fallet?

/fth
Ja. Det där borde dom ersätta. Normalt ersätter dom självrisken.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Dörruppslag med gusto

Inlägg av airdrive »

roffe_s skrev: 08 apr 2024 21:55
fth skrev: 08 apr 2024 21:41
renes skrev: 08 apr 2024 18:31
Första svaret jag fick från IF var att självrisken är 6000 kr. (Plus tapp bonus, förstås.) Så det är det ju inte värt.
När jag kollar TFF så utesluter de ju skador på parkerad bil, så inget där heller.
Fasst... jag trodde det var just precis skador på parkerad bil som dom ersätter?

Jag har själv utnyttjat detta en gång för min parkerade bil då någon idiot i en monstertruck hade backat in i den och lyckats buckla till motorhuven på ovansidan :roll:

Det var inga som helst problem att få den ersättningen då, jag fick bara försäkra att skadan inte fanns när jag parkerade bilen och att den fanns när jag kom tillbaka till bilen.

/fth
Jag tror Du har rätt, i vart fall om jag läser denna info: https://www.tff.se/sv/skador/parkeringsskada/

Är skadan polisanmäld och med filmen som bevis bör ersättning kunna bli aktuell. Självrisken är i så fall 5% av ett prisbasbelopp eller 2 865:-. Lite lägre än vagnskada alltså.
Exakt. Plus att du slipper bonusförlusten.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1578
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Dörruppslag med gusto

Inlägg av renes »

Jag fick idag ett meddelande från IF att jag bör komma in med kopia på polisanmälan för att de ska förelägga det till TFF. Så nu har jag gjort polisanmälan och väntar på att den går igenom. Det blir spännande att se om det ger något.

Till de som föreslår att jag försöker hitta gärningsmannen så vet jag med mig att jag skulle bli alldeles för driven att hitta honom och gå till överdrifter. Så den vägen undviker jag att gå. Inte värt det. Vill inte bli emotionellt engagerad mer än absolut nödvändigt. Mentalt har jag redan klasserat det som förlorat och det kan jag leva med.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10843
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dörruppslag med gusto

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev: 09 apr 2024 18:46
Jag fick idag ett meddelande från IF att jag bör komma in med kopia på polisanmälan för att de ska förelägga det till TFF. Så nu har jag gjort polisanmälan och väntar på att den går igenom. Det blir spännande att se om det ger något.

Till de som föreslår att jag försöker hitta gärningsmannen så vet jag med mig att jag skulle bli alldeles för driven att hitta honom och gå till överdrifter. Så den vägen undviker jag att gå. Inte värt det. Vill inte bli emotionellt engagerad mer än absolut nödvändigt. Mentalt har jag redan klasserat det som förlorat och det kan jag leva med.
Frågan är ju om det skulle hjälpa om du skulle hitta någon som matchar beskrivningen. Kanske om du blev påkörd av en rosa Lada Niva framförd av en tatuerad punkare.
Men en silvergrå V70 med 65+ förare?
Det räcker ju inte att göra det sannolikt att du hittat rätt person. Skulle tro att det film/vittne som gäller.
Allt TFF behöver är ju att säkerställa att det var en v70. Det duger ju filmen till. Borde gå igenom.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7099
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Dörruppslag med gusto

Inlägg av fth »

The world is full of assholes, Ray.
You do realize that?

Yeah, and you know why?

Why?

Because people let them get away with it.
:D :D

(OBS! inte en uppmaning till våld, men jag kan förstå hans poäng en smula ;) )

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar