Är detta rätt eller fel?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tesla Y LR
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 dec 2021 15:48

Är detta rätt eller fel?

Inlägg av Tesla Y LR »

Fick en varning att laddhamsken inte satt riktigt i bilen, jag lossade då handsken och tittade på stiften i bilen.
Ser det lika ut att ert stift uppe till höger sitter lite längre in än övriga?

Varningen har bara kommit en enda gång, så jag misstänker att det skall se ut så här på bilsidan.
Har bokat Service på Tesla i Uppland Väsby, men känner att den möjligen kan bokas av....

Bilen är en Y LR -22.
IMG_5579.jpeg
IMG_5580.jpeg
EDIT, av någon anledning vrids bilderna, så nu är stiftet uppe till vänster, ett litet stift.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Är detta rätt eller fel?

Inlägg av airdrive »

Har fått den varningen några gånger också men min kontakt ser exakt likadan ut. Kollade lite bilder på nätet samt svågerns bil och det övre högra stiftet var kortare på alla våra bilar.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Är detta rätt eller fel?

Inlägg av Lembritt »

Det kan bero på att låset kärvar, eller att du inte fick in handsken ordentligt.
Testa att sätta i och ta ur handsken ett par gånger, känn även hur den sitter fast i bilen när den är låst.
Jag sprayade lite silikon på mitt lås i början på vintern då den inte ville låsa upp på första försöket.

Du ser låset om du lyser med ficklampa på vänster sida i intaget.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Bera_n
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 aug 2023 17:14
Ort: Lund

Re: Är detta rätt eller fel?

Inlägg av Bera_n »

Angående stiftet så är det kortare pga att den kretsen ska brytas först om kontakten dras ur och då hinna avbryta laddningen innan de strömförande stiften dras ur.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Är detta rätt eller fel?

Inlägg av holden »

Min bättre hälft orsakar den varningen ungefär 80% av laddtillfällena, frågan är om en enkel service skulle lösa det problemet eller om det kräver mer djupgående analys..
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 616
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Är detta rätt eller fel?

Inlägg av Anderzzon »

Jag får upp den där varningen varje gång jag pluggar in bilen hemma, men inga problem att ladda ändå. Har antagit att det beror på Metron-kabeln jag använder.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Är detta rätt eller fel?

Inlägg av airdrive »

Min laddkabel har lite märken på ena sidan, vilket tyder på att låset ibland inte prickar rätt. Oklart om det beror på att jag inte sätter i sladden rätt. Laddkabelns försäljare / support säger att tesla inte följer typ 2 standarden helt och att det är orsaken. De föreslår att jag ska fila lite på hålet men jag håller på det….

Har inte grottat ner mig i standarden för typ 2 kontakter ännu.
IMG_2228.jpeg
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Är detta rätt eller fel?

Inlägg av jonasl »

Lägg ett ärende till Tesla så får de komma och justera laddporten. Det verkar vara ett vanligt problem på de nyare.

Har aldrig sett det med min 2022:a, varken med Metron-kabeln jag har hemma eller med den blåa som kom med bilen eller någon annan heller för den delen :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tesla Y LR
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 dec 2021 15:48

Re: Är detta rätt eller fel?

Inlägg av Tesla Y LR »

Ok, tack för infon. Får åka på min bokade tid och kolla upp stiften.

Återkommer med hur det gick.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 221
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Är detta rätt eller fel?

Inlägg av SkipperO »

airdrive skrev: 09 apr 2024 20:58
Min laddkabel har lite märken på ena sidan, vilket tyder på att låset ibland inte prickar rätt. Oklart om det beror på att jag inte sätter i sladden rätt. Laddkabelns försäljare / support säger att tesla inte följer typ 2 standarden helt och att det är orsaken. De föreslår att jag ska fila lite på hålet men jag håller på det….

Har inte grottat ner mig i standarden för typ 2 kontakter ännu.

IMG_2228.jpeg
Svårt att se på bilden om defekten varit där från början eller kommit efter användning. Jag hade nog filat bort defekten i vilket fall som.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Är detta rätt eller fel?

Inlägg av airdrive »

Ja, eftersom både kabelns försäljare och märket stämmer med vad som verkar rimligt så får nog rundfilen jobba lite här.
Dock har jag inte hört nån annan stans att tesla har frångått standarden för just typ 2 kontakt.
M3 LR 2023
Skriv svar