Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Emg »

Fredrik j skrev: 12 apr 2024 22:23
Emg skrev: 12 apr 2024 21:13
Eftersom blinkers är så problematiskt i rondeller:
Borde inte det gå att programmera så att bilen känner av om den är i en rondell. Då skulle båda blinkersknapparna kunna blinka åt höger. Kanske t.o.m. knappen på andra sidan ratten också.
Självklart ett valbart alternativt som man skulle kunna välja i någon meny.
Är väl egentligen väldigt sällan vi enligt regelboken ska blinka vänster i eller före en rondell…
Precis före skulle det ju kunna vara ett filbyte.
Menar du före rondellen så skulle funktionen inte vara aktiverad förräns vid första utfart typ. Krävs lite precision i GPS och kamera.
Blinka vänster för filbyte inne i en rondell har jag aldrig varit med om tror jag. Men jag är ju iofs norrlänning, så vi kanske har för små rondeller 😝
fnils
elbilist
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 jan 2024 21:44

Re: Model 3 Highland

Inlägg av fnils »

Jag provkörde Highland för några månader sedan och tyckte inte det var en så stor grej med blinkersen.
Visst första gångerna i rondellerna så fick jag titta ner på ratten men man får ju anpassa hastigheten.

När du ska ut ur en rondell är det ju alltid höger du ska blinka så det borde gå att lära sig med högerhanden vilket du ska trycka på eftersom det alltid blir samma.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14541
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Blinkar alltid med höger tumme på MC så...

Edit: vänster menar jag såklart. :lol:
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10843
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 13 apr 2024 16:01
Blinkar alltid med höger tumme på MC så...
Nej, slipper man byta grepp när man kör blir det ju inget problem.
Användarvisningsbild
Klas1234
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 okt 2023 21:47

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Klas1234 »

fnils skrev: 13 apr 2024 15:51
Jag provkörde Highland för några månader sedan och tyckte inte det var en så stor grej med blinkersen.
Visst första gångerna i rondellerna så fick jag titta ner på ratten men man får ju anpassa hastigheten.

När du ska ut ur en rondell är det ju alltid höger du ska blinka så det borde gå att lära sig med högerhanden vilket du ska trycka på eftersom det alltid blir samma.
Exakt så.

Jag har en Highland och lärde mig snabbt baserat på rattens position i rondellen. Missar typ aldrig nu. Jag var riktigt orolig över detta när jag köpte bilen men nu trivs jag faktiskt med knapparna. :-)
Användarvisningsbild
Toft
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 10 mar 2022 12:21
Referralkod: ts.la/casper189883

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Toft »

Blev ingen ny Performance igår 20/4, istället blev priset 23 000 kr billigare på std och LR.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1578
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model 3 Highland

Inlägg av renes »

para skrev: 12 apr 2024 20:27
Det är även en ribba mellan knapparna så man känner var de är utan att titta på ratten.
Har inte kört min så länge än men att blinka ut ur rondeller vid vänstersväng när ratten är vriden mer än 180 grader är hopplöst.
När ratten är i 90 grader är det lite jobbigt. När den är 180 grader är det hur lätt som helst med höger hand. Mer än 180 grader, typ 270 grader, har jag hittills aldrig varit med om i en rondell.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Highland

Inlägg av holden »

Jag kommer troligen beställa en till M3 LR inom kort, med exakt samma konfiguration som de två tidigare dvs svart (15 tkr) med odubbade vinterhjul (20 tkr). Första kostade 703 tkr, andra 665 tkr och den klart förbättrade Highland kostar idag 621 tkr. Första två dock med allmosa från staten att dra från inköpspriset.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
AxwellE
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 jan 2023 23:10

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AxwellE »

Hej! Är väldigt nära att beställa en Highland SR. Ni som testat den nu i vinter , hur är räckvidden vintertid? Får lite räckviddsångest då jag sett nån enstaka video på youtube där laddhastigheten verkar piss på vintern med LFP, dock väldigt oklart huruvida batteriet har förvärmts korrekt.

Generellt väldigt dåligt med seriösa räckviddstest på youtube på just SR i nordisk klimat.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Highland

Inlägg av holden »

AxwellE skrev: 29 apr 2024 06:29
Hej! Är väldigt nära att beställa en Highland SR. Ni som testat den nu i vinter , hur är räckvidden vintertid? Får lite räckviddsångest då jag sett nån enstaka video på youtube där laddhastigheten verkar piss på vintern med LFP, dock väldigt oklart huruvida batteriet har förvärmts korrekt.

Generellt väldigt dåligt med seriösa räckviddstest på youtube på just SR i nordisk klimat.
Om du skannar igenom Björn Nylands alla klipp på tuben har han säkert gjort vintertest på den tidigare generationen SR, sen kan du bara lägga på några procent extra för Highland.

Själv beställde jag en M3P istället för LR som tänkt, shit happens :D
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Knix »

AxwellE skrev: 29 apr 2024 06:29
Hej! Är väldigt nära att beställa en Highland SR. Ni som testat den nu i vinter , hur är räckvidden vintertid? Får lite räckviddsångest då jag sett nån enstaka video på youtube där laddhastigheten verkar piss på vintern med LFP, dock väldigt oklart huruvida batteriet har förvärmts korrekt.

Generellt väldigt dåligt med seriösa räckviddstest på youtube på just SR i nordisk klimat.
Ser man till så att man har tillräckligt med tid för att förvärma är det inga problem. Se bara till att inte lämna bilen stående länge med låg SoC. Får man dålig laddhastighet är det inte tillräckligt förvärmt. Var i fjällen med min 2022 M3RWD förra vintern. Utetemp mellan -5°C och -15°C. Fick förväntad hastighet på alla SuC. Laddade på en Incharge som inte gick förvärma till och fick mellan 60 kW och 70 kW (navigerade till nämste SuC 60 km bort).
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 726
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Dinsdale »

AxwellE skrev: 29 apr 2024 06:29
Hej! Är väldigt nära att beställa en Highland SR. Ni som testat den nu i vinter , hur är räckvidden vintertid? Får lite räckviddsångest då jag sett nån enstaka video på youtube där laddhastigheten verkar piss på vintern med LFP, dock väldigt oklart huruvida batteriet har förvärmts korrekt.

Generellt väldigt dåligt med seriösa räckviddstest på youtube på just SR i nordisk klimat.
Jag har SR+ med LFP (alltså 55 kWh istf 60 kWh), jag får samma laddhastighet året om så länge bilen får förvärma och (när det är rejält kallt) jag själv hjälper till genom att schemalägga avfärd i appen inför långresor (så bilen mha ström från laddboxen kan värma upp batteriet till plusgrader innan avfärd).
Däremot om du gör en oplanerad avstickare till en tidigare snabbladdare än den bilen föreslagit kan det bli så att bilen inte hinner värma tillräckligt och laddningen därför går långsamt. Men det problemet borde även drabba Y LR RWD eftersom den rimligen också bara har en motor (där batterivärmaren sitter).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 29 apr 2024 14:23
Men det problemet borde även drabba Y LR RWD eftersom den rimligen också bara har en motor (där batterivärmaren sitter).
Bilen har ingen speciell batterivärmare utan man styr elmotorn till att bli inneffektiv och generera en massa överskottsvärme.

I övrigt håller jag med :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
AxwellE
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 jan 2023 23:10

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AxwellE »

Vet någon om manuell förvärmning av batteriet är på gång till Tesla via mjukvaruuppdatering? Känns idiotiskt att den funktionen inte kommit när VW-koncernen har haft den ett tag nu.

Jag tycker det är så sjukt svårt...en del lovordar LFP med hänsyn till dess livslängd och att du kan ladda till 100% mer eller mindre obegränsat. En del andra framställer det som rena skiten framförallt vintertid och med nordiska förhållanden. Vad jag kan utläsa verkar highland komma 300km i 120km/h vintertid och runt 400KM sommartid. Det tycker jag är bra. Men skulle jag exemepelvis bara komma 200-250 KM vintertid skulle jag börja känna mig begränsad. Vissa som förvärmt batteri utan sladd i verkar komma endast 100-150KM vilket känns som rena rama skräckscenariot.

Men era berättelser ovan gör mig mer lugn. Hur laddar ni era LFP Teslor? Jag bor i villa och hade väl tänkt ladda till 100% flera gånger i veckan, i synnerhet vintertid mht till förvärmningen och att jag bara kan stoppa i sladden och gå in i huset på 30 sekunder.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5494
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

AxwellE skrev: 29 apr 2024 16:19
Vet någon om manuell förvärmning av batteriet är på gång till Tesla via mjukvaruuppdatering? Känns idiotiskt att den funktionen inte kommit när VW-koncernen har haft den ett tag nu.

Jag tycker det är så sjukt svårt...en del lovordar LFP med hänsyn till dess livslängd och att du kan ladda till 100% mer eller mindre obegränsat. En del andra framställer det som rena skiten framförallt vintertid och med nordiska förhållanden. Vad jag kan utläsa verkar highland komma 300km i 120km/h vintertid och runt 400KM sommartid. Det tycker jag är bra. Men skulle jag exemepelvis bara komma 200-250 KM vintertid skulle jag börja känna mig begränsad. Vissa som förvärmt batteri utan sladd i verkar komma endast 100-150KM vilket känns som rena rama skräckscenariot. [Min u.]

Men era berättelser ovan gör mig mer lugn. Hur laddar ni era LFP Teslor? Jag bor i villa och hade väl tänkt ladda till 100% flera gånger i veckan, i synnerhet vintertid mht till förvärmningen och att jag bara kan stoppa i sladden och gå in i huset på 30 sekunder.
Har för mig att AAKEE har skrivit om det här på forumet. Se t.ex:
viewtopic.php?p=785870#p785870

Innan kunde man rätt enkelt hitta nyare inlägg på forumet med Google, men det verkar som Google slutade indexera foruminlägg för typ 2 år sedan... Men om du vill läsa mer kan du ju testa att t.ex. mata in det här i forumets egen sökfunktion:

LFP 100% AAKEE
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Teslasemitruck
Inlägg: 39
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Teslasemitruck »

AxwellE skrev: 29 apr 2024 16:19
Vet någon om manuell förvärmning av batteriet är på gång till Tesla via mjukvaruuppdatering? Känns idiotiskt att den funktionen inte kommit när VW-koncernen har haft den ett tag nu.

Jag tycker det är så sjukt svårt...en del lovordar LFP med hänsyn till dess livslängd och att du kan ladda till 100% mer eller mindre obegränsat. En del andra framställer det som rena skiten framförallt vintertid och med nordiska förhållanden. Vad jag kan utläsa verkar highland komma 300km i 120km/h vintertid och runt 400KM sommartid. Det tycker jag är bra. Men skulle jag exemepelvis bara komma 200-250 KM vintertid skulle jag börja känna mig begränsad. Vissa som förvärmt batteri utan sladd i verkar komma endast 100-150KM vilket känns som rena rama skräckscenariot.

Men era berättelser ovan gör mig mer lugn. Hur laddar ni era LFP Teslor? Jag bor i villa och hade väl tänkt ladda till 100% flera gånger i veckan, i synnerhet vintertid mht till förvärmningen och att jag bara kan stoppa i sladden och gå in i huset på 30 sekunder.
Ska man sköta lfp exemplariskt så är 70 % optimala laddnivån att ladda till och varje varannan vecka ladda till 100% om man vill ha kalibrerat batteri. Är en brytpunkt i degradering vid 70 % . Men det är försumbart så man kan gott ladda till 100% om man vill.
Så länge batteriet är varmt så har den bra räckvidd när det är kallt. Eftersom du har hus så vid långresa kan man schemalägga avresa eller värma upp kupén det gör stor skillnad. Så länge man navigerar till supercharger i tid så är batteriet varmt och man får ut full effekt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5494
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

Teslasemitruck skrev: 29 apr 2024 18:42
AxwellE skrev: 29 apr 2024 16:19
Vet någon om manuell förvärmning av batteriet är på gång till Tesla via mjukvaruuppdatering? Känns idiotiskt att den funktionen inte kommit när VW-koncernen har haft den ett tag nu.

Jag tycker det är så sjukt svårt...en del lovordar LFP med hänsyn till dess livslängd och att du kan ladda till 100% mer eller mindre obegränsat. En del andra framställer det som rena skiten framförallt vintertid och med nordiska förhållanden. Vad jag kan utläsa verkar highland komma 300km i 120km/h vintertid och runt 400KM sommartid. Det tycker jag är bra. Men skulle jag exemepelvis bara komma 200-250 KM vintertid skulle jag börja känna mig begränsad. Vissa som förvärmt batteri utan sladd i verkar komma endast 100-150KM vilket känns som rena rama skräckscenariot.

Men era berättelser ovan gör mig mer lugn. Hur laddar ni era LFP Teslor? Jag bor i villa och hade väl tänkt ladda till 100% flera gånger i veckan, i synnerhet vintertid mht till förvärmningen och att jag bara kan stoppa i sladden och gå in i huset på 30 sekunder.
Ska man sköta lfp exemplariskt så är 70 % optimala laddnivån att ladda till och varje varannan vecka ladda till 100% om man vill ha kalibrerat batteri. Är en brytpunkt i degradering vid 70 % . Men det är försumbart så man kan gott ladda till 100% om man vill.
Så länge batteriet är varmt så har den bra räckvidd när det är kallt. Eftersom du har hus så vid långresa kan man schemalägga avresa eller värma upp kupén det gör stor skillnad. Så länge man navigerar till supercharger i tid så är batteriet varmt och man får ut full effekt. [Min u.]
Som jag förstått det så fungerar det att ta vilken snabbladdare som helst så länge som den finns i Teslas nav-system, och att man även anger den som destination i Teslas eget navigeringssystem – eller måste det vara en av Teslas egna supercharger?

Finns det snabbladdare som inte finns i Teslas nav-system? Om det finns sådana så ska det som jag förstått det gå att lösa förvärmning genom att mata in ngn annan snabbladdare i närheten som destination. Då tror bilen att man ska köra dit istället och förvärmer för den, så batteriet kommer därmed ha bra temp. när man kommer till den snabbladdare man vill ladda på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3796
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

Batteriet kommer såklart överleva även om man kör 100% dagligen.

Men cycklisk degradering är försumbart på en LFP-bil, så i praktiken är all degradering vi ser från calendar aging. Vi kan minska calendar aging högst avsevärt genom att hålla SOC på eller under ~70% huvuddelen av tiden. (Datan på det kommer från forskningstester på flera tidigare LFP-batterier. Troligen fungerar det ungefär lika på CATL och BYD också).

Det är troligt att man kan ungefär halvera calendar aging i praktiken. Då RWD har lite kortare räckvidd vill man kanske bibehålla den så gott det går. Framförallt drar bilens kabinvärme lika många kWh vintertid för en RWD, vilket gör större skillnad på ett mindre batteri (besvarar till del varför LFP påverkas mer vintertid).

Såhär ser loggade data ut från LFP-bilar som hunnit få lite ålder/mil:
IMG_8580.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 337
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

BjornS skrev: 11 dec 2023 19:48
Är halvljuset på Highland som på faceliftade bilar med väldigt fyrkantig höjning till höger?
Ljusbilden liknar definitivt ditt foto, men det är inte lika markanta höjningar hos mig:
ljusbild.jpg

Det kan vara så att mitt missnöje med strålkastarna till viss del beror på ovana och missförstånd. Den nya bilen lyser inte upp vägen precis framför nosen lika starkt som den tidigare, vilket min hjärna tolkat som att belysningen är svagare överlag.
Det ser rätt fel ut, ljusbilden alltså
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar