Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av mykie »

Sedan ett tag så ändrade Tibber till att inställningar för "smartladdning" har flyttats till bilen istället för den integrerade laddboxen.
Jag har kört med Tibber och Easee i över fyra år och tycker att det har fungerat bra som det var tidigare.

Det jag har märkt nu efter att ha aktiverat smartladdning via min Tesla-Power-up i appen är att Tibber väcker bilen hela tiden.
Märkte det nu när jag åkte på kryssning och bilen var parkerad i 2½ dag, den drog då ur från 57% till 45%.
Har inte riktigt märkt detta tidigare för att jag hela tiden kört bilen, men ser tydligt att detta började samtidigt som jag var tvungen att ändra styrningen av smartladdning från Easee till Tesla. Upplever ni andra som kör Tibber med smartladdning samma sak?



Här syns det ganska tydligt hur bilen börjar väckas hela tiden när jag bytte från Easee till Tesla i Tibber-appen (runt 14:00 26-Mars):
2024-04-07 16_10_09-States - TeslaMate - Dashboards - Grafana.jpg


Här ser man hur bilen tappat 12% mellan körningar:
57-45_procent.jpg


Och samma 12% i tapp som Vampire Drain:
Vampire_Drain.jpg

Jag loggar med Teslamate om någon undrar var bilderna kommer ifrån.

Men hur har ni andra gjort?
Just nu tog jag bort min Tesla-power-up och har lagt till en Offline-bil istället (Tibber-Dummy).
Men undrar vad bästa sättet är, det är inte acceptabelt för mig att Tibber väcker bilen hela tiden.
Dessutom tycker jag att det är lite störande med smartladdningen då den startas och stoppas vilket resulterar i att batterivärmaren ibland behöver gå flera gånger under en laddning, känns som att det man vinner i prisrabatt äts upp av dom extra kWh som går åt?
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2335
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av mans71 »

Jag har sett samma problem med andra appar som t.ex. ABRP. Dessutom, varje gång bilen kopplas upp så smäller ett relä till i bilen (model S), synd att det slits ut i förtid tänker jag.

Tesla behöver ge oss ägare mer detaljerade inställningar över access till bilen. Som det är nu ger man div. 3:e partsleverantörer access till bilen 24/7 överallt. Som jag har förstått det så krävs den utökade accessen för att kontrollera laddning on/off, innebärande att om token läcker så kan man låsa upp bilen och i västa fall ta den. Undrar hur försäkringsbolag skulle ställa sig till att man frivilligt har lämnat över access till bilen till 3:e part och om denna blir hackad och token används för att ta bilen.
Model S P85DL+
Erxon
elbilist
Inlägg: 407
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av Erxon »

Var hittar man ”dummy-bilen”?
Letar efter den i Tibber appen såg jag under sommaren kommer byta bil och den nya inte finns med där.
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av mykie »

Erxon skrev: 07 apr 2024 19:15
Var hittar man ”dummy-bilen”?
Letar efter den i Tibber appen såg jag under sommaren kommer byta bil och den nya inte finns med där.
Tror den dök upp när jag inte hade någon bil knuten till Easee-power-up, man valde bilar utan online koppling och då fanns Tibber Dummy som modell. Men kan inte hitta den nu via vanliga vägen?

20240407_192339.jpg
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 maj 2021 18:49

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av -JTM3- »

Ja jag har precis samma problem. Riktigt irriterande! Har även en bmw i3 som jag laddar med samma easee-box. Så tidigare har jag haft bägge bilarna inlagda som power-up i appen och smartladdat med easee. Funkat kanon.
Nu strular det mesta. Har kommit ut två ggr till oladdade bilar tidigt på morgonen och teslan väcks stup i kvarten. Kanske bmwn med? Har ändrat båda till "dummy" men fungerar inte optimalt. :x
Användarvisningsbild
Felixen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2021 13:23
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/fredrik68480

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av Felixen »

Man får inga vettiga svar från tibber heller.

Enligt mig behöver tibber inte polla batteristatus från Teslan förrän den är ansluten till laddaren för att kunna avgöra hur och när bilen ska laddas optimalt enligt tibber. Det fungerade bra tidigare när man hade lagt till bilen men använde smartladdningsfunktionen i laddboxens power-up. Nu suger det bara ström i onödan från bilen. Alternativet med dummy är inte superbra heller eftersom man manuellt måste ställa laddnive varje gång.

Jag har lagt till och tagit bort power-up'en flera gånger men det blir ingen skillnad. Även om jag avaktiverar smartladdning i bilens power-up väcks bilen en gång i timmen.

Ska skriva till supporten igen och se om man får tag i någon som faktiskt vill lyssna på problemet.
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av mykie »

Bytte som sagt till dummy idag vid 11:45, syns skillnad på direkten i grafen. Satte en grön pil vid ändringen.
Och det är dom ljusblå fälten som visar när bilen väcks och är online:

Dummy_change.jpg
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av uncle_bob »

-JTM3- skrev: 07 apr 2024 19:55
Ja jag har precis samma problem. Riktigt irriterande! Har även en bmw i3 som jag laddar med samma easee-box. Så tidigare har jag haft bägge bilarna inlagda som power-up i appen och smartladdat med easee. Funkat kanon.
Nu strular det mesta. Har kommit ut två ggr till oladdade bilar tidigt på morgonen och teslan väcks stup i kvarten. Kanske bmwn med? Har ändrat båda till "dummy" men fungerar inte optimalt. :x
Har samma problem med två olika Teslor och en Kia, galet frustrerande, idag var tredje gången jag kom ut till oladdad bil efter att, som jag numera gör, dubbelkollat igår kväll att boxen känt av bilen och bilen känt av att det sitter laddsladd i (i tibber-appen alltså). Skrev ett långt mail till tibber imorse och bad dem återinföra ren styrning via boxen, vilket fungerat 100% felfritt för mig i flera år och fem olika elbilar, tills dess att de löst problemet sam att de framåt kanske skulle starta ett beta-community där de testar ny funktionalitet innan de rullar ut den till samtliga användare...
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av EnTraktor »

Om jag skulle få 1 kr för varje gång jag läst om nån som kommit ut till oladdad bil, efter att ha "laddat" med smartladdning så skulle jag kunna ha köpt en ny Tesla för pengarna.

Förstår inte att folk orkar hålla på med "smart"-laddning. Man kan sätta bilen på att börja ladda kl 1 på natten så får man billig laddning och en lösning som är stabil och alltid fungerar i längden.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10342
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av Legato »

EnTraktor skrev: 11 apr 2024 23:06
Om jag skulle få 1 kr för varje gång jag läst om nån som kommit ut till oladdad bil, efter att ha "laddat" med smartladdning så skulle jag kunna ha köpt en ny Tesla för pengarna.

Förstår inte att folk orkar hålla på med "smart"-laddning. Man kan sätta bilen på att börja ladda kl 1 på natten så får man billig laddning och en lösning som är stabil och alltid fungerar i längden.
Jag håller med. Har provat både Greenlys och Tibbers lösningar flera ggr men det har aldrig varit värt det.

Kanske är stabilare om man bara har en bil, men med många olika funkar det imo värdelöst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av mykie »

EnTraktor skrev: 11 apr 2024 23:06
Om jag skulle få 1 kr för varje gång jag läst om nån som kommit ut till oladdad bil, efter att ha "laddat" med smartladdning så skulle jag kunna ha köpt en ny Tesla för pengarna.

Förstår inte att folk orkar hålla på med "smart"-laddning. Man kan sätta bilen på att börja ladda kl 1 på natten så får man billig laddning och en lösning som är stabil och alltid fungerar i längden.
Att den inte har laddat har dock aldrig hänt mig.
Fungerar ok nu med en dummy, men för att det ska vara av värde för Tibber så måste jag ljustera batterinivå och laddnivå varje gång.

Screenshot_20240412_074221_Tibber.jpg

Frågan är varför Tibber pollar bilen flera gånger i timmen när jag ger access till min riktiga Tesla? Det borde väl räcka med en poll när Easee boxen känner att en bil har anslutits för att få dom värden som behövs för att göra ett schema.

Anledningen till att jag använder smart-laddning är att jag gillar idén. Och i stort så har det ändå fungerat. Men jag gillar väl att vara en beta-testare har ju både Tesla & Tibber 😉
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av agehall »

EnTraktor skrev: 11 apr 2024 23:06
Om jag skulle få 1 kr för varje gång jag läst om nån som kommit ut till oladdad bil, efter att ha "laddat" med smartladdning så skulle jag kunna ha köpt en ny Tesla för pengarna.

Förstår inte att folk orkar hålla på med "smart"-laddning. Man kan sätta bilen på att börja ladda kl 1 på natten så får man billig laddning och en lösning som är stabil och alltid fungerar i längden.
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Det finns ingen poäng med att hålla på med detta om man har en Tesla. Vill man styra mer när den laddar skulle jag automatisera boxen i HomeAssistant så att den är avslagen och därmed inte låter bilen ladda när det är dyrt, men i princip alltid är det billigast att ladda efter midnatt, så det är vad jag gör och jag slipper bry mig.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av Olten »

Hävdade detta redan förra året i Tibber Easee forumet men blev idiotförklarad för smartladdning ALLTID var billigare än manuell laddning.... jag gav upp och slutade diskutera
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av Trevlig »

Olten skrev: 12 apr 2024 12:18
Hävdade detta redan förra året i Tibber Easee forumet men blev idiotförklarad för smartladdning ALLTID var billigare än manuell laddning.... jag gav upp och slutade diskutera
Skulle lova det med faktisk då man har 50% av husets förbrukning
Screenshot_20240412-122808.png
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av airdrive »

På temat Tibber smartladdning, även fast jag inte har bilen kopplad till Tibber...

Själv använder jag tibber enbart för lastbalansering. För några veckor sedan började dock min zaptec laddbox med otyget att i bland inte starta laddning. Bilen klagade på att det saknades spänning när jag hade kopplat i.

När jag gick in och kollade i tibber-appen visar det sig att man har lagt till en dummy-bil och även att smartladdning var ikryssad. Dvs inte konstigt att laddningen inte hoppade igång klockan 17.... Något störande att tibber själva, utan att kommunicera med mig, ändrar om inställningar för min laddning. Dessutom saknades varje form av info till mig om ändring av funktionalitet. :?

Själv använder jag tesla-appen till att starta laddningen under sen natt för att hålla genomsnittlig SOC så låg som möjligt. Instämmer i att det går utmärkt att kombinera med osmart laddning under natten då strömmen ändå är billig.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av Olten »

Trevlig skrev: 12 apr 2024 12:28
Olten skrev: 12 apr 2024 12:18
Hävdade detta redan förra året i Tibber Easee forumet men blev idiotförklarad för smartladdning ALLTID var billigare än manuell laddning.... jag gav upp och slutade diskutera
Skulle lova det med faktisk då man har 50% av husets förbrukning

Screenshot_20240412-122808.png
ja men inte när man på natten laddar för t.ex 4 öre per kWh......
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av Trevlig »

Olten skrev: 12 apr 2024 13:19
Trevlig skrev: 12 apr 2024 12:28
Olten skrev: 12 apr 2024 12:18
Hävdade detta redan förra året i Tibber Easee forumet men blev idiotförklarad för smartladdning ALLTID var billigare än manuell laddning.... jag gav upp och slutade diskutera
Skulle lova det med faktisk då man har 50% av husets förbrukning

Screenshot_20240412-122808.png
ja men inte när man på natten laddar för t.ex 4 öre per kWh......
Detta är ju snitt över en månad, inte alltid det är billigt. Men när det är galet dyrt som tex 800öre så betalade jag ändå bara 120öre iom garantin utifrån snittet.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 maj 2021 18:49

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av -JTM3- »

Jag har nu lagt in bilarna igen, efter att ha kört med deras "dummy". Enligt kundtjänst har de fixat så att Tesla inte väcks stup i kvarten. Återstår att se.

Men fortfarande fattar den inte vilken bil den laddar!? Kopplar in i3 som behöver laddas "manuellt" i någon timme för att sedan koppla in teslan och smartladda över natten. Enligt appen är det då teslan som laddas? Den var inte ens hemma.
Och att man ska kunna välja vilken bil som ska laddas blir ju väldigt motsägelsefullt.
Jag vill ju såklart ladda den bil jag kopplar in.
Och nu står det att jag ska ladda "tribe 1". Själva dummyn alltså som jag har tagit bort helt och hållet.

Jag orkar inte mer
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10342
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av Legato »

-JTM3- skrev: 16 apr 2024 10:08
Jag har nu lagt in bilarna igen, efter att ha kört med deras "dummy". Enligt kundtjänst har de fixat så att Tesla inte väcks stup i kvarten. Återstår att se.

Men fortfarande fattar den inte vilken bil den laddar!? Kopplar in i3 som behöver laddas "manuellt" i någon timme för att sedan koppla in teslan och smartladda över natten. Enligt appen är det då teslan som laddas? Den var inte ens hemma.
Och att man ska kunna välja vilken bil som ska laddas blir ju väldigt motsägelsefullt.
Jag vill ju såklart ladda den bil jag kopplar in.
Och nu står det att jag ska ladda "tribe 1". Själva dummyn alltså som jag har tagit bort helt och hållet.

Jag orkar inte mer
Nej det suger verkligen. Gjorde också ett nytt försök med vår i-Pace som laddar enfas. Har två laddare så så ska man varje gång ställa in i laddaren vilken bil som ska laddas. Pga den långsamma laddningen la jag en spärr i Wallboxen så inte laddningen skulle fortsätta efter 07:00 när priset steg extremt. Tro fan Tibber overridade Wallboxen och laddade på vid skyhögt pris.

Nu lyckas jag inte ens få bort Wallboxarna ur Tibber appen.

Ett j-la skit är vad det är rent ut sagt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av airdrive »

japp, Tibber har lite att jobba med.

Trots att jag kör utan tibber smartladdning (kör inte timpris), så hade tibbers lastbalansering skrivit ner min max laddström till 4A på zaptec-portalen. och min låg på 6A. Inte konstigt att zaptec-boxen inte ville starta laddning. Dvs moment 22 som gjorde att boxen inte ens startade laddning.

Måste varit något med tibbers sätt att styra lastbalansering, men som sedan "glömde" att ställa upp laddströmmen, för när jag upptäckte att max laddström stod på max 4A låg den mest belastade fasen på ca 5 av 25A och hade så gjort ett bra tag.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Tibber - smartladdning har flyttats till bilen - väcker bilen!

Inlägg av mykie »

mykie skrev: 07 apr 2024 22:01
Bytte som sagt till dummy idag vid 11:45, syns skillnad på direkten i grafen. Satte en grön pil vid ändringen.
Och det är dom ljusblå fälten som visar när bilen väcks och är online:


Dummy_change.jpg

Såg i någon annan tråd att Tibber hade fått ordning på integreringen med Tesla så att den inte väcker bilen hela tiden.
Kan bekräfta att det verkar stämma, har lagt till min Tesla igen och den väcks inte längre av Tibber.
Håller sig grönt och fint nu, status "asleep".

Asleep-TeslaMate.jpg
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Skriv svar