Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av lem »

Jag har tidigare tagit in offerter men tyckt att det varit dyrt. Skall ha Svea solar på offertmöte i morgon…
Mitt läge:
- har tandläkarpraktik i huset som kör på dagtid
- har två elbilar som går 3,5 kmil/år totalt
- förbrukning 29 000 kWh/år

Frågor:
De erbjuder batteri. Är det vettigt? Kan jag utnyttja detta?
Man får ut väldigt lite under vintern! Är det vettigt att låna upp 1/4 MSEk i nuvarande läge?
Har tesla bra produkter (skall läsa på)?

Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Macgiver6
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 mar 2024 20:56

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av Macgiver6 »

Köp 36st solceller här för 36000kr och växelriktare mm blir under 100" för hela anläggningen. https://www.trygghandel.se/sv/artiklar/ ... gJbuvD_BwE
niklas12
Inlägg: 2548
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av niklas12 »

lem skrev: 17 apr 2024 19:59
Jag har tidigare tagit in offerter men tyckt att det varit dyrt. Skall ha Svea solar på offertmöte i morgon…
Mitt läge:
- har tandläkarpraktik i huset som kör på dagtid
- har två elbilar som går 3,5 kmil/år totalt
- förbrukning 29 000 kWh/år

Frågor:
De erbjuder batteri. Är det vettigt? Kan jag utnyttja detta?
Man får ut väldigt lite under vintern! Är det vettigt att låna upp 1/4 MSEk i nuvarande läge?
Har tesla bra produkter (skall läsa på)?

Hälsningar
Lars
Några saker att kontrollera i offerten är.

1.hur länge de räknar med att skattesubventionen finns kvar.
2.vilket elpris de räknar avbetalning mot.
3. Kontrollera reglerna för avdrag om du ämnar använda elen i näringsverksamheten.
4. Hur ser elanvändningen ut sett över dygnet och säsongen se till att detta tas med i beräkningen då det påverkar kalkylen rätt kraftigt.

Batterilager för egenanvändning saknar helt ekonomiska förutsättningar, kortsiktigt för att sälja stödtjänster kan det vara intressant men risken är stor att det blir en överetablering och att ersättningen faller om något/några år.
Det går inte heller längre att få grönt bidrag om man säljer stödtjänster
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 726
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av Dinsdale »

Jag läste nyligen https://www.nyteknik.se/energi/solpanel ... ga/4251399 - var finns alla dessa påstått billiga solcellspaneler undrar jag? Tycker det fortfarande kostar ungefär lika mycket som förut.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7099
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av fth »

Macgiver6 skrev: 17 apr 2024 20:10
Köp 36st solceller här för 36000kr och växelriktare mm blir under 100" för hela anläggningen. https://www.trygghandel.se/sv/artiklar/ ... gJbuvD_BwE
Jag har också noterat att det går att hitta rätt bra deals på solenergianläggningar sedan en tid tillbaka, även blocket och diverse auktionshus har ofta kompletta paket som brukar kunna gå till väldigt bra priser, några aktuella exempel:

https://psauction.se/item/view/1188752/ ... etillbehor

https://www.blinto.se/auction/10-kW-Hyb ... 23-100049/

https://www.blocket.se/annons/skane/sol ... 1204131000

Jag vet dock inte hur det påverkar möjligheterna att få bidrag om man köper på detta sätt, jag har inte hängt med i alla svängar här.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
niklas12
Inlägg: 2548
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av niklas12 »

fth skrev: 17 apr 2024 20:36
Macgiver6 skrev: 17 apr 2024 20:10
Köp 36st solceller här för 36000kr och växelriktare mm blir under 100" för hela anläggningen. https://www.trygghandel.se/sv/artiklar/ ... gJbuvD_BwE
Jag har också noterat att det går att hitta rätt bra deals på solenergianläggningar sedan en tid tillbaka, även blocket och diverse auktionshus har ofta kompletta paket som brukar kunna gå till väldigt bra priser, några aktuella exempel:

https://psauction.se/item/view/1188752/ ... etillbehor

https://www.blinto.se/auction/10-kW-Hyb ... 23-100049/

https://www.blocket.se/annons/skane/sol ... 1204131000

Jag vet dock inte hur det påverkar möjligheterna att få bidrag om man köper på detta sätt, jag har inte hängt med i alla svängar här.

/fth
Ja konkurserna på solcellsinstallatörerna duggar tätt så det går att göra en del bra affärer.
Macgiver6
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 mar 2024 20:56

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av Macgiver6 »

På PS auktioner går det inte att köpa billigt.. jag har provat, det är bluff.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7099
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av fth »

Macgiver6 skrev: 17 apr 2024 21:08
På PS auktioner går det inte att köpa billigt.. jag har provat, det är bluff.
Nja, jag har gjort många bra affärer där, så bluff är det absolut inte.

Dom har dock en tendens att ta ut rätt ohemula slagavgifter etc, så man får se upp lite och läsa villkoren noga för varje post man vill buda på.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av frippe »

För att få subentionen, (reduktion, grönt rot eller vad det nu kallas), från staten är kravet att du köper hela anläggningen av en och samma leverantör, som sedan också ansvarar för uppsättandet. Så att köpa allt på egen hand ger ingen möjlighet till det.

Men kanske ändå kan bli billigare att köpa på egen hand då många leverantörer drar till med ganska stora summor på offerter tycker jag.

Men, att beakta är fluktuationer på elpriset över dygnets ljusa timmar. Nu känns det som att det mitt på dagen när solcellerna levererar som bäst, då är det ett väldigt lågt elpris, speciellt om det blåser det minsta.

Om vi jämför intjänandet 2022 gentemot 2023 så är det en väldigt stor skillnad. VI har en anläggning på 11,8kW i rakt söderläge.
2022 tjänade vi in 25tkr,
2023 enbart 11tkr.
Räknat på såld el samt egenanvänd egenproducerad el, med de 60örena som kommer på deklarationen och rabatten på överföringsavgiften.
Vi har betalt runt 120tkr för vår anläggning, efter grönt rot.

Det blir väldigt stora skillnader mellan åren beroende på elpriset, speciellt elpriset augusti 2022 var väldigt högt mitt på dagen vilket gav gott intjänande, nästan 6tkr den månaden.

Vad gäller batteri, bör batteriet vara tillräckligt stor för att klara av att förse huset med runt 50% av dygnsförbrukningen, för att kunna användas riktigt effektivt.

Batteriet kan sedan även användas för att utjämna effekttoppar i de fall din nätägare har effektabonemang. Vilket är en liten bonus som jag ser det.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av kikat »

Lär vara svårt eller omöjligt att få lönsamhet i solceller om man behöver låna till det men allt går att räkna på.
Sätta upp solceller gör man främst om man har en påse pengar över som man av diversifieringsskäl inte vill sätta in på börsen. Se det som ett bundet sparkonto med låg ränta. Har du ett lån på det lär återbetalningstiden bli otroligt lång.

För 250k kan du förmodligen få en nyckelfärdig anläggning på 35-40kW idag. Det låter lite onödigt stort eftersom jag antar att din huvudsakliga förbrukning ligger på vintern och du förmodligen behöver säkra upp fastigheten till dyra pengar. Är elnät och energiskatt som kostar. Spotpriser är och lär förbli försumbart.
Att spotpriserna var höga 2022 och 2023 var ett undantag. Genomsnittligt spotpris 2010-2020 var 30 öre och nu när det finns högre andel billig produktion på marknaden så kan du räkna på 20 öre genomsnittligt spotpris framöver.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1081
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av Verdi_ »

Det är nog ett ganska dåligt läge. Hög ränta och låga elpriser.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4893
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av chaffis75 »

kikat skrev: 18 apr 2024 08:37
Lär vara svårt eller omöjligt att få lönsamhet i solceller om man behöver låna till det men allt går att räkna på.
Sätta upp solceller gör man främst om man har en påse pengar över som man av diversifieringsskäl inte vill sätta in på börsen. Se det som ett bundet sparkonto med låg ränta. Har du ett lån på det lär återbetalningstiden bli otroligt lång.

För 250k kan du förmodligen få en nyckelfärdig anläggning på 35-40kW idag. Det låter lite onödigt stort eftersom jag antar att din huvudsakliga förbrukning ligger på vintern och du förmodligen behöver säkra upp fastigheten till dyra pengar. Är elnät och energiskatt som kostar. Spotpriser är och lär förbli försumbart.
Att spotpriserna var höga 2022 och 2023 var ett undantag. Genomsnittligt spotpris 2010-2020 var 30 öre och nu när det finns högre andel billig produktion på marknaden så kan du räkna på 20 öre genomsnittligt spotpris framöver.
Låter ju extremt lågt som snitt. Senaste året har medelpris varit
64 öre, senaste månade 54öre. Pratar man inte om att vindkraften har ett produktion pris runt 35 öre per kWh eller minns jag helt fel?
(Siffrorna är utan skatt och se4)

Jag tror en lagom stor anläggning kan vara lönsam fortfarande men man ska försöka ha så mycket egen förbrukning som möjligt, med Eon sparar jag ju 28 öre i överföringen för varje kWh när jag använder egen el istället för köpt el. 60 öre ingen täcker bara (knappt) skatterna, inte överföring.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av Jojo »

1. Gör det, Du kommer bli nöjd. Det enda Du kommer ångra är att Du inte fått tummen ur tidigare.
2. Val av rätt installatör är avgörande
Jag har just fått klart min 2:a anläggning (efter jag har flyttat och inte kunde ta med den 1:a), båda med batteri. Har Du frågor/funderingar kan Du PM:a mig, så kan vi ta diskussionen vidare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6239
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av spacecoin »

Om du endast är ute efter en investering så är det antagligen bättre med en indexfond. Tänk på att solcellerna kan påverkar fastighetsförsärkingspremien.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av kikat »

chaffis75 skrev: 18 apr 2024 08:56
Låter ju extremt lågt som snitt. Senaste året har medelpris varit
64 öre, senaste månade 54öre. Pratar man inte om att vindkraften har ett produktion pris runt 35 öre per kWh eller minns jag helt fel?
(Siffrorna är utan skatt och se4)

Jag tror en lagom stor anläggning kan vara lönsam fortfarande men man ska försöka ha så mycket egen förbrukning som möjligt, med Eon sparar jag ju 28 öre i överföringen för varje kWh när jag använder egen el istället för köpt el. 60 öre ingen täcker bara (knappt) skatterna, inte överföring.
Fortfarande höga elpriser. Alla prognoser pekar på att elpriserna kommer fortsätta gå nedåt. Det man kommer tjäna på är det man slipper köpa för energiskatter och överföringsavgifter lär gå åt andra hållet.
Tycker det jag skrev är rimligt om man ser över en 15 års period framåt. Negativa priser eller nära 0-priser kommer bli mer vanligt när fler och fler solcellsanläggningar pumpar ut ström utan begränsning på soliga dagar.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av tor-ake »

Det är ett flertal faktorer som kommer kapa bort de lägsta priserna. SSAB, H2 Green Steel och LKAB kommer sluka alla billiga Gigawatttimmar i elområde ett och två, vilket påverkar priset i åtminstone de tre nordliga elområdena.
Men jag skulle ändå avvakta och se vad som händer. Om 60öres-subventionen tas bort blir solpaneler på villataket iskallt.
Jag har själv en pytteliten installation så vårt hus kan förbruka en tredjedel av produktionen sett över året, med ett 10kWh batteri eller V2G skulle jag kunna förbruka allt själv.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av mikebike »

Någon skillnad om man ändå måste lägga om taket?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av tor-ake »

mikebike skrev: 18 apr 2024 14:46
Någon skillnad om man ändå måste lägga om taket?
Du slipper ju belasta solpanelsinstallationen med ställningsbyggandet, bara det var ca 15kkr inkl allt om jag minns rätt. Sedan blir ju montering av fästen mkt enklare, beroende på vilken typ av tak. Trapetsplåt ingen skillnad men pannor är ju lite besvär att plocka bort och tillbaka igen när man monterar fästkrokarna.
Vidare kan man ju välja ett billigare takmaterial (trapetsplåt) om man ändå inte kommer se taket för panelerna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7099
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av fth »

tor-ake skrev: 18 apr 2024 14:52
mikebike skrev: 18 apr 2024 14:46
Någon skillnad om man ändå måste lägga om taket?
Du slipper ju belasta solpanelsinstallationen med ställningsbyggandet, bara det var ca 15kkr inkl allt om jag minns rätt. Sedan blir ju montering av fästen mkt enklare, beroende på vilken typ av tak. Trapetsplåt ingen skillnad men pannor är ju lite besvär att plocka bort och tillbaka igen när man monterar fästkrokarna.
Vidare kan man ju välja ett billigare takmaterial (trapetsplåt) om man ändå inte kommer se taket för panelerna.
Det finns ju också paneler som helt ersätter takplåt el dyl, dom har historiskt varit dyrare än vanliga paneler, men kunde ändå ge bättre ekonomi totalt om man ändå behövde byta tak.

Jag har inte hängt med i hur den marknaden utvecklat sig på ganska länge, men det kan definitivt vara värt att forska i om man tänker byta tak i samma veva.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6239
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 18 apr 2024 15:03
tor-ake skrev: 18 apr 2024 14:52
mikebike skrev: 18 apr 2024 14:46
Någon skillnad om man ändå måste lägga om taket?
Du slipper ju belasta solpanelsinstallationen med ställningsbyggandet, bara det var ca 15kkr inkl allt om jag minns rätt. Sedan blir ju montering av fästen mkt enklare, beroende på vilken typ av tak. Trapetsplåt ingen skillnad men pannor är ju lite besvär att plocka bort och tillbaka igen när man monterar fästkrokarna.
Vidare kan man ju välja ett billigare takmaterial (trapetsplåt) om man ändå inte kommer se taket för panelerna.
Det finns ju också paneler som helt ersätter takplåt el dyl, dom har historiskt varit dyrare än vanliga paneler, men kunde ändå ge bättre ekonomi totalt om man ändå behövde byta tak.

Jag har inte hängt med i hur den marknaden utvecklat sig på ganska länge, men det kan definitivt vara värt att forska i om man tänker byta tak i samma veva.

/fth
Risken för kvalitetsproblem överväger det estetiska imho.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av tor-ake »

Ett tak kan hålla 40-50 år men vill man ha gamla potentiellt obsoleta solceller så länge? Integrerat känns som en bit in i framtiden ännu.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av frippe »

fth skrev: 18 apr 2024 15:03
tor-ake skrev: 18 apr 2024 14:52
mikebike skrev: 18 apr 2024 14:46
Någon skillnad om man ändå måste lägga om taket?
Du slipper ju belasta solpanelsinstallationen med ställningsbyggandet, bara det var ca 15kkr inkl allt om jag minns rätt. Sedan blir ju montering av fästen mkt enklare, beroende på vilken typ av tak. Trapetsplåt ingen skillnad men pannor är ju lite besvär att plocka bort och tillbaka igen när man monterar fästkrokarna.
Vidare kan man ju välja ett billigare takmaterial (trapetsplåt) om man ändå inte kommer se taket för panelerna.
Det finns ju också paneler som helt ersätter takplåt el dyl, dom har historiskt varit dyrare än vanliga paneler, men kunde ändå ge bättre ekonomi totalt om man ändå behövde byta tak.

Jag har inte hängt med i hur den marknaden utvecklat sig på ganska länge, men det kan definitivt vara värt att forska i om man tänker byta tak i samma veva.

/fth
Vi bytte tak strax före vi installerade solceller. Pratade med takläggarna om att välja ett billigare underlag under solcellerna. Men de menade att underlagsarbetet är detsamma oavsett tak och det är det som är det dyra. Så pannorna är det lilla i takrenoveringskostnaden enligt dem då. Har inte verifierat deras uppgifter.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av mikebike »

fth skrev: 18 apr 2024 15:03
tor-ake skrev: 18 apr 2024 14:52
mikebike skrev: 18 apr 2024 14:46
Någon skillnad om man ändå måste lägga om taket?
Du slipper ju belasta solpanelsinstallationen med ställningsbyggandet, bara det var ca 15kkr inkl allt om jag minns rätt. Sedan blir ju montering av fästen mkt enklare, beroende på vilken typ av tak. Trapetsplåt ingen skillnad men pannor är ju lite besvär att plocka bort och tillbaka igen när man monterar fästkrokarna.
Vidare kan man ju välja ett billigare takmaterial (trapetsplåt) om man ändå inte kommer se taket för panelerna.
Det finns ju också paneler som helt ersätter takplåt el dyl, dom har historiskt varit dyrare än vanliga paneler, men kunde ändå ge bättre ekonomi totalt om man ändå behövde byta tak.

Jag har inte hängt med i hur den marknaden utvecklat sig på ganska länge, men det kan definitivt vara värt att forska i om man tänker byta tak i samma veva.

/fth
Ja, det har min (ena) svåger. De delar av taket som inte har solpaneler har takplåt som ser likadan ut. Det är nästan omöjligt att se skillnad.
Dock betydligt dyrare och tydligen även lite sämre verkningsgrad.

@spacecoin: Första sommaren läckte panelerna ut någon vit tätningsmassa i skarvarna. Det gick på garantin och rubbet byttes ut. Tur att leverantören fortfarande fanns kvar....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av tor-ake »

frippe skrev: 18 apr 2024 17:01

Vi bytte tak strax före vi installerade solceller. Pratade med takläggarna om att välja ett billigare underlag under solcellerna. Men de menade att underlagsarbetet är detsamma oavsett tak och det är det som är det dyra. Så pannorna är det lilla i takrenoveringskostnaden enligt dem då. Har inte verifierat deras uppgifter.
Pannor är ett par hundra dyrare per kvm, men med plåt slipper man också fästkrokarna och arbetet med att slipa ur pannor för krokarna så det sparar nån hundring till. Men det finns ju också fler faktorer som t.ex vilket underlagstak man har och hur vindskonstruktionen och takstolarna ser ut.
Jag har inte koll på hur de nya reglerna för rot- vs grönt avdrag ser ut, det påverkar ju också huruvida man ska minimera materialkostnaden eller arbetsåtgången.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
mussla
Inlägg: 173
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av mussla »

Hur ser ni på riskerna med att det blir skador på tätskiktet och eventuella el-problem. Ta plåttak som exempel. Om man borrar igenom tätskiktet på en massa ställen, hur kan man vara säker på att det inte blir problem om fem-tio år?

Jag läste även om en villaägare som fick stötar i duschen efter att solcellerna var felaktigt inkopplade.
Skriv svar