Försäkring och kostnader beg M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5491
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

larkar skrev: 17 apr 2024 10:53
...] Han nämner bara ett axplock av priser och är noga med att inte säga att det är det lägsta priset han fått, bara ett av alternativen [...
Precis. Till och med det...

Är det riktigt, riktigt dåligt att 2-3(?) bolag tar ockerofferter? Såklart att det är. Men än så länge gör ju långt ifrån alla bolag det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Legato »

Min erfarenhet är att CarUp inte bara "till viss del" utan enbart är sensationsjournalistik/clickbaits. Har sedan länge spärrat dem i mitt flöde, vill inte sponsra den typen av journalistik med klick.

Är ju många andra som sysslar med detta också tyvärr, men CarUp är bland de allra värsta imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14541
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av taliz »

Dinsdale skrev: 17 apr 2024 08:01
SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2024 20:37
luftkyld skrev: 16 apr 2024 19:59
...] Stod i aftonbladet idag att en äldre Audi E-tron kostade 48.000 att försäkra. Även om man kan köpa bilen förmånligt så gör ju försäkringen det svindyrt att äga bilen... [...
Vet vi att de inte bara tog den dyraste försäkringen de kunde hitta? De kanske dessutom valde ett ofördelaktigt geografiskt boendeområde just när gäller bilförsäkringar. Kanske dessutom valde en 'aningen yngre' manlig försäkringstagare...

Vet inte så mkt om försäkringar till E-tron, men till Tesla kan det variera rätt hej vilt beroende på massor olika faktorer. En del verkar få rimliga offerter från ett eller flera bolag, men kan samtidigt även få hutlösa den-här-bilen-vill-vi-absolut-inte-försäkra-offerter från andra bolag...

Som nämnts tidigare så verkar TH, LF, ICA och Gjensidige/Motormännen (eller vad det heter nuförtiden)? vara vanligast bland folket på forumet. Samt ett bolag till som jag inte kommer ihåg namnet på. Vet dock inte ifall det finns påtagliga skillnader i villkoren.

Tidigare verkade en hel del ha WaterCircles, men sen ett tag tillbaka har det uttryckts en del missnöje med det bolaget. Är dock inte mer insatt än så, så vet inte ifall det är befogat eller ej...
Det kan vara det här som är källan till de 48000: https://carup.se/chocken-48-000-kr-for- ... min-elbil/

När jag kollat runt tycker jag det verkar stämma, vagnskada kostar jättemycket för elbilar nästan oavsett märke. Men man får tänka på vad man jämför, om jag tex tar en elbil från en traditionell tillverkare så får jag ju betala både årlig service och svindyr vagnskadeförsäkring om jag ska helförsäkra efter tre år. Tesla kräver inte regelbunden service för att garantier ska gälla (ej att förväxla med att Teslor skulle vara underhållsfria). Om jag behållit min bensinvolvo hade den kostat samma i helförsäkring + service som min model 3 strax kommer kosta bara i försäkring. Så för mig går det på ett ut, under förutsättning att Teslan inte börjar kräva massor av kostsamma reparationer.

Värdefallet blir större på Teslan men det hade det blivit på en dyrare bensinbil också nu när marknaden för begagnade elbilar blivit mer normal.

Stora skillnaden för mig är att elbilen sliter mer däck. Det finns även ett stort frågetecken för andrahandsvärdet när garantin för batteriet går ut.
Intressant att han skriver "Volvo XC60 diesel från samma år kostar bara 1500 kronor i månaden". Bara :lol: jag tycker det är hutlöst, just det priset jag får för en Model 3 numera.
Min gräns för bilförsäkring ligger runt runt 500kr/mån. Mer än så är ocker IMO.
För 4000/mån kan jag åka taxi överallt istället. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Airlift »

Som utlandssvensk är försäkringskostnader till en början lite chockartat. Eftersom vagnskadeförsäkring ingår i priset i Sverige för en ny bil, tämligen unikt, men utomlands kostar en helförsäkring en ansenlig summa redan från dag ett. Däremot är det ingen skillnad som är mätbart mellan två bilar i samma prisklass oaktat bränsle. Så om Sveriges försäkringsbolag håller på med nån slags särbehandling baserat på märklig anledning borde det vara föremål för granskning.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
luftkyld
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

taliz skrev: 16 apr 2024 08:06
Största problemet är försäkringskostnaden IMO. De har stigit helt sjukt mkt.
När jag hade min M3P pyntade jag 250kr/mån för fria mil.
Idag skulle jag få ge 5-6ggr mer.
Ja, det verkar vara en dealbreaker med försäkringskostnaden...

För mig är nuvarande Zoe i ena änden, där försäkring kostar 500/ mån (tror jag, kan vara lägre) och värdeminskningen också är väldigt låg iom den är 5 år gammal... Jag har räknat totalen som nog hamnar under 3.000... Och i andra ändan är att ta en bil via jobbet, troligen ID4 isf som hamnar på ca 6.500-7.000 tror jag. Om en M3 hamnar på nånstans 4-5.000 är det inte så mkt dyrare än min Zoe, 1000-1500 upp är det klart värt. Om en 5 år gammal M3 kostar mig 6.000 i månaden så känns det tryggare med en helt ny bil för en 500ig till även om det är en trist VW, om jag nu ska lägga så mkt... troligen härdar jag ut ett tag till med Zoen (som är överraskande trevlig trots att den är så spartansk).

Tänker när en M3 närmar sig 150.000 i värde så borde man lösa bilen för nästan allt. Som jag förstått så är det oftast så med bilar som är 6-7 år gamla, rasar nåt dyrt eller man smäller den så är den inte värd att laga. Då spelar det ju ingen roll om Teslan är dyr att reparera.
Airlift skrev: 17 apr 2024 12:27
Däremot är det ingen skillnad som är mätbart mellan två bilar i samma prisklass oaktat bränsle.
Jag tror det alltid varit så att försäkringsbolagen kört statistik, både på individ - dvs om du som individ genererar mer olyckor än medelsvensson... Men även på kön, ålder, bostadstyp, bostadsort... Samt bilmärket, effekt, modell osv. Finns det olika "modellkoder" så kan försäkringen för "samma bil" vara totalt olika. Tex Saab Cab har jag haft och den hette lite olika saker (tror vissa hette typ CX7 och andra CONVERT i regbeviset) och försäkringen var väldigt olika på de olika modellerna på olika bolag.

Jag tror helt enkelt de för statistik med alla dessa parametrar och sen sätter ett pris så de är säkra på att statistiskt inte gå med förlust. En bil med dyra reparationer eller en förare med ålder och kön som ofta är med om olyckor får helt enkelt en hög premie. Är det fel att göra så? Det kan man diskutera, men det är samma med liv och sjukförsäkring tror jag...

Vet att jag läste om någon kvinna som upptäckt att mellan typ 28-36 så hade kvinnor högre försäkringspremie än män, allt annat lika... Och tyckt att det var diskriminerande att de fick högre försäkring... Problemet var att alla andra åldrar hade män högre premie... :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Legato »

Förstår verkligen inte att så många tycker helförsäkring är en självklarhet helt oberoende av pris. Ofta tom sämre väntevärde på den "investeringen" än att spela på Lotto ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Airlift »

Legato skrev: 17 apr 2024 22:00
Förstår verkligen inte att så många tycker helförsäkring är en självklarhet helt oberoende av pris. Ofta tom sämre väntevärde på den "investeringen" än att spela på Lotto ;)
Ska ju mycket till för att själv vara vållande, när man kör en tesla 8-)

Så varför är det då dyrt? Statistiken borde ju rimligtvis tala emot? Eller?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Legato »

Airlift skrev: 18 apr 2024 06:43
Legato skrev: 17 apr 2024 22:00
Förstår verkligen inte att så många tycker helförsäkring är en självklarhet helt oberoende av pris. Ofta tom sämre väntevärde på den "investeringen" än att spela på Lotto ;)
Ska ju mycket till för att själv vara vållande, när man kör en tesla 8-)

Så varför är det då dyrt? Statistiken borde ju rimligtvis tala emot? Eller?
Ja det är märkligt!

Men det är också intressant att informationen i allra högsta grad är asymmetrisk. Du som köpare vet nästan alltid mycket mer än försäkringsbolaget...

Vet man med sig att man kör som en dåre och gärna parkerar på avsides platser i stökiga områden så teckna alla försäkringar du kan...

Kör man försiktigt, parkerar bilen i eget låst garage i ett säkert område, använder PIN-kod och Sentry, ja då är verkligen försäkringen generellt ett uselt köp ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 726
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Dinsdale »

Legato skrev: 17 apr 2024 22:00
Förstår verkligen inte att så många tycker helförsäkring är en självklarhet helt oberoende av pris. Ofta tom sämre väntevärde på den "investeringen" än att spela på Lotto ;)
Med tanke på att absoluta majoriteten sägs låna till sina bilar får man förmoda att majoriteten inte har råd att lösa lånet om olyckan skulle vara framme och bilen kräver kostsamma reparationer för att undvika skroten. En vagnskadeförsäkring erbjuder vanligtvis ett bra skydd till en rimlig kostnad mot plötsliga stora utgifter, vilket värdesätts av många. Jag tror inte man ser det som en självklarhet till vilket pris som helst, däremot tror jag de flesta väger in det i kalkylen inför ett bilköp. Svindyr helförsäkring gör att man väljer en annan bil helt enkelt.

Att inte teckna försäkring om man inte har råd att vaska bilen är lite som att strunta i bilbältet för man har ändå inte tänkt krocka. Konsekvenserna om man har otur kan bli fatala, även om risken kanske inte är jättehög. Har man däremot råd att vaska bilen är det en annan sak, men den situationen är få förunnat tyvärr.

Fick för övrigt fakturan för helförsäkringen på min SR+ inför treårsdagen precis, 6000 kr extra/år för vagnskada vilket som nämnts tidigare motsvarar den årliga servicekostnaden på bensin-Volvon jag hade förut. Så Teslan kostar lika mycket som Volvon, under förutsättning att den då inte kräver kostsamma reparationer. Jag tycker det är ok, men hade givetvis helst sett ett lägre pris.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 726
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Dinsdale »

SwedishAdvocate skrev: 17 apr 2024 10:05
Dinsdale skrev: 17 apr 2024 08:01
...] Stora skillnaden för mig är att elbilen sliter mer däck. Det finns även ett stort frågetecken för andrahandsvärdet när garantin för batteriet går ut.
Vad har du för däck? Och hur kör du? ;)

Minns att jag läst om andra som inte tycker att deras Tesla drar mer däck än andra bilar som de har haft. M3 SR+ är ju den Tesla som väger minst... Sliter den verkligen mer däck ifall man t.ex. mestadels kör den på samma sätt som man skulle kört en bensingolf med 115-140 hk ifall man tagit det lugnt med den golfen dvs...
Som en kärring om man ska tro min fru :-) Skyltad hastighet är kanske det mer politiskt korrekta uttrycket. Har även kört chill mode från start i tron att det kanske ger mindre däckslitage.
Kollade bara för det mönsterdjupet på sommardäcken. 4mm på bakhjulen, 5mm fram. Jämnt slitna. Originaldäcken, Michelin pilot sport nånting. Jag byter plats på framhjul och bakhjul vid hjulskifte men byter inte sida. Så jag hade fel, däcken verkar hålla bra.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Legato »

Dinsdale skrev: 18 apr 2024 07:45
Legato skrev: 17 apr 2024 22:00
Förstår verkligen inte att så många tycker helförsäkring är en självklarhet helt oberoende av pris. Ofta tom sämre väntevärde på den "investeringen" än att spela på Lotto ;)
Med tanke på att absoluta majoriteten sägs låna till sina bilar får man förmoda att majoriteten inte har råd att lösa lånet om olyckan skulle vara framme och bilen kräver kostsamma reparationer för att undvika skroten. En vagnskadeförsäkring erbjuder vanligtvis ett bra skydd till en rimlig kostnad mot plötsliga stora utgifter, vilket värdesätts av många. Jag tror inte man ser det som en självklarhet till vilket pris som helst, däremot tror jag de flesta väger in det i kalkylen inför ett bilköp. Svindyr helförsäkring gör att man väljer en annan bil helt enkelt.

Att inte teckna försäkring om man inte har råd att vaska bilen är lite som att strunta i bilbältet för man har ändå inte tänkt krocka. Konsekvenserna om man har otur kan bli fatala, även om risken kanske inte är jättehög. Har man däremot råd att vaska bilen är det en annan sak, men den situationen är få förunnat tyvärr.

Fick för övrigt fakturan för helförsäkringen på min SR+ inför treårsdagen precis, 6000 kr extra/år för vagnskada vilket som nämnts tidigare motsvarar den årliga servicekostnaden på bensin-Volvon jag hade förut. Så Teslan kostar lika mycket som Volvon, under förutsättning att den då inte kräver kostsamma reparationer. Jag tycker det är ok, men hade givetvis helst sett ett lägre pris.
Jämförelsen med bilbältet är imo usel. Bilbältet har ett gigantiskt positivt väntevärde att använda. Försäkringen den exakta motsatsen. Håller inte alls med om att priset på försäkringen är rimligt för den som är försiktig enligt ovanstående, då är den som sagt ännu sämre än spel på Lotto (som de allra flesta förstår är uselt).

Jag håller inte heller med om att lån betyder att man inte kan köpa bilen rent. Ekonomisk flexibilitet är bra. Det är bara att titta på företagsvärlden, de flesta företag har lånefinansiering trots att väldigt många egentligen inte "behöver".

Personligen tycker jag det är orimligt att äga en bil som är så dyr att ens ekonomi står och faller med den. Men har man tagit det dåliga beslutet så blir man så illa tvungen att även ta ett dåligt beslut gällande en överdrivet dyr försäkring, den lilla delen kan vi iaf vara ense om ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 726
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Dinsdale »

Legato skrev: 18 apr 2024 08:35
...

Personligen tycker jag det är orimligt att äga en bil som är så dyr att ens ekonomi står och faller med den. Men har man tagit det dåliga beslutet så blir man så illa tvungen att även ta ett dåligt beslut gällande en överdrivet dyr försäkring, den lilla delen kan vi iaf vara ense om ;)
Ja det håller jag med om :-)
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Elof »

Legato skrev: 17 apr 2024 22:00
Förstår verkligen inte att så många tycker helförsäkring är en självklarhet helt oberoende av pris. Ofta tom sämre väntevärde på den "investeringen" än att spela på Lotto ;)
Alla försäkringar är såklart "dåliga investeringar" om man räknar på det (om försäkringsbolagen räknat rätt). Du kör bara trafikförsäkring på dina vagnar?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Legato »

Elof skrev: 18 apr 2024 10:27
Legato skrev: 17 apr 2024 22:00
Förstår verkligen inte att så många tycker helförsäkring är en självklarhet helt oberoende av pris. Ofta tom sämre väntevärde på den "investeringen" än att spela på Lotto ;)
Alla försäkringar är såklart "dåliga investeringar" om man räknar på det (om försäkringsbolagen räknat rätt). Du kör bara trafikförsäkring på dina vagnar?
Försäkringsbolagen räknar inte rätt då de har alldeles för lite information. Den asymmetriska informationen är det som gör detta så intressant. Det är alltså stor spridning på allt ifrån bra investeringar till hopplöst usla (med ett medelvärde som såklart är dåligt ;) ).

Jag anpassar som sagt min täckning utifrån pris i relation till risk. Skulle tex aldrig komma på tanken att betala 10%+ av bilens totala värde i årspremie som vissa verkar anse är helt självklart att göra. Likaså skulle jag aldrig ha mer än trafik (eventuellt trafik+) på en bil som körs extremt lite.

På min Audi kostar halvförsäkringen tex 0,6% av bilens värde i årspremie. I det scenariot tecknar jag försäkring...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av ducce916m »

SwedishAdvocate skrev: 17 apr 2024 10:43
Dinsdale skrev: 17 apr 2024 08:01
SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2024 20:37
luftkyld skrev: 16 apr 2024 19:59
...] Stod i aftonbladet idag att en äldre Audi E-tron kostade 48.000 att försäkra. Även om man kan köpa bilen förmånligt så gör ju försäkringen det svindyrt att äga bilen... [...
Vet vi att de inte bara tog den dyraste försäkringen de kunde hitta? De kanske dessutom valde ett ofördelaktigt geografiskt boendeområde just när gäller bilförsäkringar. Kanske dessutom valde en 'aningen yngre' manlig försäkringstagare.................

Skriv gärna till Maths (carup) och kolla, inga problem att få kontakt med honom.....


SwedishAdvocate
Inlägg: 5491
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

ducce916m skrev: 18 apr 2024 13:35
SwedishAdvocate skrev: 17 apr 2024 10:43
Dinsdale skrev: 17 apr 2024 08:01
SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2024 20:37
luftkyld skrev: 16 apr 2024 19:59
...] Stod i aftonbladet idag att en äldre Audi E-tron kostade 48.000 att försäkra. Även om man kan köpa bilen förmånligt så gör ju försäkringen det svindyrt att äga bilen... [...
Vet vi att de inte bara tog den dyraste försäkringen de kunde hitta? De kanske dessutom valde ett ofördelaktigt geografiskt boendeområde just när gäller bilförsäkringar. Kanske dessutom valde en 'aningen yngre' manlig försäkringstagare.................

Skriv gärna till Maths (carup) och kolla, inga problem att få kontakt med honom.....
Allmän info: Citatet ovan stämmer inte. Jag har inte skrivit den sista meningen.

Och jag tvivlar inte på att man kan skriva till Maths. Men det pallar inte jag göra. Han har ju bevisligen skrivit det här:
https://carup.se/chocken-48-000-kr-for- ... min-elbil/

Och jag (och andra) har kommenterat det han skrivit...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av -AG- »

De flesta lånebolag kräver helförsäkring vid billån. Är relativt säker på att försäkringsbranschen är så pass konkurrensutsatt att det inte finns några överpriser att prata om. En bil som är dyr att försäkra är en problembil, i försäkringsbolagens ögon, på ett eller annat sätt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7601
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av mikebike »

-AG- skrev: 18 apr 2024 15:25
De flesta lånebolag kräver helförsäkring vid billån. Är relativt säker på att försäkringsbranschen är så pass konkurrensutsatt att det inte finns några överpriser att prata om. En bil som är dyr att försäkra är en problembil, i försäkringsbolagens ögon, på ett eller annat sätt.
Jag har fått prisförslag på 7000 till 27000 för halvförsäkring och flera bolag har svarat att de inte försäkrar Teslor över huvud taget, Moderna t.ex.

Nu när jag går in på Moderna ser det ut så här, apropå konkurrens:
Screenshot_20240418_182651_Samsung Internet.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Legato »

-AG- skrev: 18 apr 2024 15:25
De flesta lånebolag kräver helförsäkring vid billån. Är relativt säker på att försäkringsbranschen är så pass konkurrensutsatt att det inte finns några överpriser att prata om. En bil som är dyr att försäkra är en problembil, i försäkringsbolagens ögon, på ett eller annat sätt.
Att det finns överpriser råder det ingen tvekan om. Det ser man lätt på den extrema prisspridning som finns på ett enskilt objekt. Det är inte ovanligt att priset på en helförsäkring kostar 10 kkr hos det billigaste bolaget och 50 kkr hos det dyraste.

Men den viktigaste faktorn är återigen den assymetriska informationen och de stora individuella skillnader som bolagen inte kan prissätta efter. I framtiden kommer bolagen samla data och veta vilka som alltid kör 50 km/h för fort, veta vilka som bor i ett säkert område men parkerar i ett osäkert osv, osv, men i dagsläget vet man inte detta. Det innebär att hen som kör 50 km/h för fort generellt kommer betala en alldeles för låg premie medan den som är världens säkraste förare kommer betala ett gigantiskt överpris. Pss kommer den som använder pinkod, GPS-tracker, har trippellåst garage med avancerat larmsystem, rattkrycka mm, mm betala överpris för stöldförsäkringen medan den som gör motsatsen får en alldeles för låg premie.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
luftkyld
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

Legato skrev: 18 apr 2024 08:35
Personligen tycker jag det är orimligt att äga en bil som är så dyr att ens ekonomi står och faller med den. Men har man tagit det dåliga beslutet så blir man så illa tvungen att även ta ett dåligt beslut gällande en överdrivet dyr försäkring, den lilla delen kan vi iaf vara ense om ;)
Med tanke på att du verkar ha flera dyra bilar så tillhör du nog undantaget om du är oberörd om en hyfsat ny bil för 500.000-1MSEK inte påverkar ekonomin... Sen kanske man kan tolka det som att man inte går under om man skulle "förlora" bilens värde.

Jag har mer lån på huset än pengar på banken, så hur jag än vänder på det så kommer en bil att kosta lån, även om jag även har ett sparkapital. Men jag vill behålla ett sparande och då hellre ta ett billån jag amorterar av drägligt fort. Även om jag kanske förlorar på detta...
Legato skrev: 18 apr 2024 10:41
Jag anpassar som sagt min täckning utifrån pris i relation till risk. Skulle tex aldrig komma på tanken att betala 10%+ av bilens totala värde i årspremie som vissa verkar anse är helt självklart att göra. Likaså skulle jag aldrig ha mer än trafik (eventuellt trafik+) på en bil som körs extremt lite.
Jag har en gammal Volvo som väl är värd ~20.000. Har ändå helförsäkring, kostar mig under 4.000 då jag kör ca 500 mil om året med den. Halv skulle kosta 2.500 tror jag... Så det lilla tillägget spelar ingen roll... Det är ju skillnad om försäkringen kostar 30.000 på ett år. Men en sån bil skulle jag inte köpa.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7601
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av mikebike »

Ser det ut så här när man går in och skall beräkna pris så vet man att det blir mycket dyrt eller inte ens går att teckna försäkring:
Screenshot_20240418_184038_Facebook.jpg
Screenshot_20240418_183530_Facebook.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Legato »

luftkyld skrev: 18 apr 2024 18:50
Legato skrev: 18 apr 2024 08:35
Personligen tycker jag det är orimligt att äga en bil som är så dyr att ens ekonomi står och faller med den. Men har man tagit det dåliga beslutet så blir man så illa tvungen att även ta ett dåligt beslut gällande en överdrivet dyr försäkring, den lilla delen kan vi iaf vara ense om ;)
Med tanke på att du verkar ha flera dyra bilar så tillhör du nog undantaget om du är oberörd om en hyfsat ny bil för 500.000-1MSEK inte påverkar ekonomin... Sen kanske man kan tolka det som att man inte går under om man skulle "förlora" bilens värde.

Jag har mer lån på huset än pengar på banken, så hur jag än vänder på det så kommer en bil att kosta lån, även om jag även har ett sparkapital. Men jag vill behålla ett sparande och då hellre ta ett billån jag amorterar av drägligt fort. Även om jag kanske förlorar på detta...
Legato skrev: 18 apr 2024 10:41
Jag anpassar som sagt min täckning utifrån pris i relation till risk. Skulle tex aldrig komma på tanken att betala 10%+ av bilens totala värde i årspremie som vissa verkar anse är helt självklart att göra. Likaså skulle jag aldrig ha mer än trafik (eventuellt trafik+) på en bil som körs extremt lite.
Jag har en gammal Volvo som väl är värd ~20.000. Har ändå helförsäkring, kostar mig under 4.000 då jag kör ca 500 mil om året med den. Halv skulle kosta 2.500 tror jag... Så det lilla tillägget spelar ingen roll... Det är ju skillnad om försäkringen kostar 30.000 på ett år. Men en sån bil skulle jag inte köpa.
Volvon är ett typexempel på en försäkring jag verkligen inte kan förstå. Du betalar alltså 20% av bilens värde varje år. Då dessutom med självrisk på försäkringen. Så för att det ska gå jämnt upp ska bilen totalförstöras ungefär var fjärde år... 2500:- för halv är såklart lika vansinnigt. Enbart trafikförsäkring, samt ställa av bilen när den inte används blir garanterat överlägset rent ekonomiskt.

Att i värsta fall förlora 17000:- eller vad nu diffen är efter självrisk klarar du ju uppenbarligen. Varför då kasta alla dessa pengar i sjön?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
luftkyld
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

Legato skrev: 18 apr 2024 19:42
Volvon är ett typexempel på en försäkring jag verkligen inte kan förstå. Du betalar alltså 20% av bilens värde varje år. Då dessutom med självrisk på försäkringen. Så för att det ska gå jämnt upp ska bilen totalförstöras ungefär var fjärde år... 2500:- för halv är såklart lika vansinnigt. Enbart trafikförsäkring, samt ställa av bilen när den inte används blir garanterat överlägset rent ekonomiskt.

Att i värsta fall förlora 17000:- eller vad nu diffen är efter självrisk klarar du ju uppenbarligen. Varför då kasta alla dessa pengar i sjön?
Jag kan hålla med logiken. Men i halvförsäkring ingår tex stöld av saker i bilen, brand - som jag förstår så kan tex en kupevärmare som tar eld i en bil och skadar andra bilar eller anna egendom kräva att du själv ersätter andra vid skada om du inte har halvförsäkring. Om din bil blir stulen och används i ett rån och dumpas så står du med ett problem om du inte har försäkring - en bil stående dumpad med 10.000 i parkeringsböter utan fälgar i fittja...

Jag vill även ha glasförsäkring, vindrutebyte sker med kanske 3 års intervall och kostar väl 2000 med försäkring och 8.000 utan. Bara det betalar en stor del av premien.

När försäkringen kostar, jag minns inte 3500 om året, så är det inte mkt att vela om. Har en till gammal cab som jag knappt kör och oftast ställer av på vintern, även den kostar några tusen i helförsäkring (ska nog göra mig av med den). Nåt år orkade jag inte ställa av den på vintern, har bara sommardäck.

Visst är det onödiga pengar och statistiskt dumt. Men det är såpass lite totalt att det inte spelar nån roll. Det är skillnad om försäkringen kostar 20.000. Då tror jag att jag skulle överväga halvförsäkring även om bilen kostade 200.000. Men bara trafik, det känner jag jag inte vill ha längre pga ovan skäl...

Att försäkra en TV, mobil eller liknande gör jag inte. Då tar jag smällen.

Det som jag tycker är lite märkligt är att många skador idag skriver man av och skrotar bilen. Skrotvärdet på tex en Telsa är troligen ganska högt. Så reparationskostnaden borde inte vara så avgörande. Och värdet på en 5 år beg M3 är ju inte högre än på en 1 år gammal v70. Så kan det bero på att teslan är motorstark och folk kör oförsiktigt? Samtidigt så kör jag om många teslor med min skit zoe på motorvägen, så det verkar finnas en stor mängd teslaförare som inte alls är rallykallar... Kunde de inte ha en mjukvara man stängde av så bilen fick 150 hk och halva försäkringspremien, jag skulle ledigt tycka det var ett OK val.




MEN åter till Teslafrågan. Det känns som reparationer och däck på en M3 är något man kan leva med, inte så mkt dyrare än andra bilar, kan man hitta bilar med 17" eller är 18" det minsta?

Men försäkring och värdeminsking är väl det då som avskräcker. Samtidigt, om bilarna ligger lite under 300.000 så kan ju inte värdeminskningen bli alltför eländig. Så försäkring verkar faktiskt vara den stora dealbreakern här...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Legato »

"Vem betalar böterna för en stulen bil? Om du har anmält bilen stulen behöver du inte ta ansvar för det som någon annan gör med din bil."

Det är ju för övrigt inget som täcks av försäkringen oavsett.

Att byta vindruta var 1500e mil låter för mig helt befängt. Jag har gjort det en gång i mitt liv på 50-70.000 körda mil.

Men att en beg Model 3 har låg TCO råder det ingen tvekan om. Mycket billig service, få och billiga reparationer, samt extremt låga driftskostnader. Värdefallet från de här nivåerna tror jag dessutom blir lågt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av nek0 »

-AG- skrev: 18 apr 2024 15:25
De flesta lånebolag kräver helförsäkring vid billån. Är relativt säker på att försäkringsbranschen är så pass konkurrensutsatt att det inte finns några överpriser att prata om. En bil som är dyr att försäkra är en problembil, i försäkringsbolagens ögon, på ett eller annat sätt.
Jag blev uppringd av Folksam och de ville sälja en bilförsäkring till mig. Hel försäkring till min Seat som är 3 år gammal 1140kr/månad. Samma bil fast hos Länsförsäkringar kostar mig 390kr/månad. Har samma rabatt hos både Folksam och Länsförsäkringar.
Trygg-Hansa ville ha 510kr/månad.
Jag är inte lika säker som du om överpriserna.
Skriv svar