Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av tor-ake »

Om man inte följer instruktioner och regler vid byggnation blir det tokigt, oavsett om det är solpaneler eller betonggolv man bygger.

Att fästa utrustning på tak med bibehållen täthet är inte raketforskning. Takstegar och snörasskydd är fästa på liknande sätt som paneler på plåttak.

Gällande stötar i duschen har det varit lite fram och tillbaka huruvida och hur man skall jorda utrustningen på taket eller inte, misstänker att man kan misslyckas här på ett sätt som kan ge spännande effekter. Men det är behörig elektriker som skall göra inkopplingen så om denne misslyckas att följa instruktioner och standard är det dennes ansvar.

Lite tråkigt och träigt svar men jag uppfattar frågan som trollaktigt ställd.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6275
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av spacecoin »

mussla skrev: 19 apr 2024 08:49
Hur ser ni på riskerna med att det blir skador på tätskiktet och eventuella el-problem. Ta plåttak som exempel. Om man borrar igenom tätskiktet på en massa ställen, hur kan man vara säker på att det inte blir problem om fem-tio år?

Jag läste även om en villaägare som fick stötar i duschen efter att solcellerna var felaktigt inkopplade.
Att sätta upp solceller är en risk. Jag har haft läckage på mitt ett av mina plåttak på lantstället (dock bara under en storm, och inga mängder). Jag skulle aldrig sätta upp solceller igen med dagens avkastning mot bankräntan trots 25A säkring och storkonsument av el (bilen, AC i alla hus, bastu, pool, spabad etc).

Köp en indexfond. Solceller är (tyvärr) inte värt besväret imho.
Användarvisningsbild
Klas1234
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 okt 2023 21:47

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av Klas1234 »

Klart att du skall ha solceller. 😊
Förnyelsebar el, fri från utsläpp av växthusgaser.
Skönt känsla att ladda sin bil med egentillverkad el.

Vad du tjänar på det beror på framtidens elpriser så det blir ju gissningar från alla, men ett annat sätt att tänka är att du inte blir lika beroende av priserna när du väl har köpt dem. Ett bra uppvärmningssystem lönar sig så gott alltid i längden. Det gäller även bergvärme om man har rätt förutsättningar. Har du direktverkande el idag (vilket det verkar som med din förbrukning), så tycker jag solpaneler låter som en bra lösning. Du kommer att ha en mer lättsåld fastighet i framtiden.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7110
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av fth »

Klas1234 skrev: 20 apr 2024 08:56
Klart att du skall ha solceller. 😊
Förnyelsebar el, fri från utsläpp av växthusgaser.
Skönt känsla att ladda sin bil med egentillverkad el.

Vad du tjänar på det beror på framtidens elpriser så det blir ju gissningar från alla, men ett annat sätt att tänka är att du inte blir lika beroende av priserna när du väl har köpt dem. Ett bra uppvärmningssystem lönar sig så gott alltid i längden. Det gäller även bergvärme om man har rätt förutsättningar. Har du direktverkande el idag (vilket det verkar som med din förbrukning), så tycker jag solpaneler låter som en bra lösning. Du kommer att ha en mer lättsåld fastighet i framtiden.
Jag håller helt med det du skriver, och tycker också att solceller på huset är värt mer än den rena ekonomiska utdelningen.

Med det sagt, har man direktverkande el med en årsförbrukning på 29MWh/år så måste ju värmepump(ar) vara en betydligt bättre investering, ROI hamnar väl på kansne 1-2 år i det fallet, sen är det ju en sedelpress med dessa förutsättningar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Klas1234
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 okt 2023 21:47

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av Klas1234 »

fth skrev: 20 apr 2024 09:05
Klas1234 skrev: 20 apr 2024 08:56
Klart att du skall ha solceller. 😊
Förnyelsebar el, fri från utsläpp av växthusgaser.
Skönt känsla att ladda sin bil med egentillverkad el.

Vad du tjänar på det beror på framtidens elpriser så det blir ju gissningar från alla, men ett annat sätt att tänka är att du inte blir lika beroende av priserna när du väl har köpt dem. Ett bra uppvärmningssystem lönar sig så gott alltid i längden. Det gäller även bergvärme om man har rätt förutsättningar. Har du direktverkande el idag (vilket det verkar som med din förbrukning), så tycker jag solpaneler låter som en bra lösning. Du kommer att ha en mer lättsåld fastighet i framtiden.
Jag håller helt med det du skriver, och tycker också att solceller på huset är värt mer än den rena ekonomiska utdelningen.

Med det sagt, har man direktverkande el med en årsförbrukning på 29MWh/år så måste ju värmepump(ar) vara en betydligt bättre investering, ROI hamnar väl på kansne 1-2 år i det fallet, sen är det ju en sedelpress med dessa förutsättningar.

/fth
Absolut. Värmepump i steg 1 om det inte redan finns, det räknar man hem snabbt. Jag satte nyss en ute i garaget som har förråd och unnar mig nu ett riktigt varmgarage.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6275
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av spacecoin »

Klas1234 skrev: 20 apr 2024 09:22
Absolut. Värmepump i steg 1 om det inte redan finns, det räknar man hem snabbt. Jag satte nyss en ute i garaget som har förråd och unnar mig nu ett riktigt varmgarage.
VP är en no-brainer, men solceller är inte det (tyvärr) - rent ekonomiskt.
Användarvisningsbild
Klas1234
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 okt 2023 21:47

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av Klas1234 »

spacecoin skrev: 20 apr 2024 09:54
Klas1234 skrev: 20 apr 2024 09:22
Absolut. Värmepump i steg 1 om det inte redan finns, det räknar man hem snabbt. Jag satte nyss en ute i garaget som har förråd och unnar mig nu ett riktigt varmgarage.
VP är en no-brainer, men solceller är inte det (tyvärr) - rent ekonomiskt.
De flesta som räknar på om bergvärme lönar sig räknar in att det höjer värdet på huset. Det är samma sak med solceller. Det är många som söker hus med en hållbar och miljöanpassad uppvärmning och framförallt med låga driftkostnader. Det beror delvis på där man bor, men i en stor stad som jag bor i så höjs husvärdet av ett förbättrat värmesystem och då kan solceller vara ett bra alternativ.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6275
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av spacecoin »

Klas1234 skrev: 20 apr 2024 10:06
spacecoin skrev: 20 apr 2024 09:54
Klas1234 skrev: 20 apr 2024 09:22
Absolut. Värmepump i steg 1 om det inte redan finns, det räknar man hem snabbt. Jag satte nyss en ute i garaget som har förråd och unnar mig nu ett riktigt varmgarage.
VP är en no-brainer, men solceller är inte det (tyvärr) - rent ekonomiskt.
De flesta som räknar på om bergvärme lönar sig räknar in att det höjer värdet på huset. Det är samma sak med solceller. Det är många som söker hus med en hållbar och miljöanpassad uppvärmning och framförallt med låga driftkostnader. Det beror delvis på där man bor, men i en stor stad som jag bor i så höjs husvärdet av ett förbättrat värmesystem och då kan solceller vara ett bra alternativ.
Jag säger inte att det är pengarna i sjön. Jag menar att jag anser att det inte är en självklar investering på krasst ekonomiska grunder i dagens miljö.

Det finns givetvis andra värden som man kan uppskatta med solceller.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av Hammar »

Tänk utanför boxen. Behöver du förråd, carport, mer tak över altanen, tak över ingången, eller något annat som du kan sätta panelerna på istället för taket. Försök att hitta placeringar där panelerna gör två saker samtidigt. Om du gör en mindre fristående anläggning idag, så kan du sätta paneler på taket om ett par år, när panelerna blivit ännu billigare.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1447
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av kenjon »

När jag installerade mina låg återbetalningstiden på ca 12 år (jag räknade med 14). Men pga de höga elpriserna de senaste åren ligger det numera på ca 7 år. Sedan är det ju gratis el, eftersom det inte är några underhållskostnader.
Titta t ex på:
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6275
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av spacecoin »

kenjon skrev: 20 apr 2024 12:05
När jag installerade mina låg återbetalningstiden på ca 12 år (jag räknade med 14). Men pga de höga elpriserna de senaste åren ligger det numera på ca 7 år. Sedan är det ju gratis el, eftersom det inte är några underhållskostnader.
Titta t ex på:
”Numera” förutsätter att elpriset går upp till de rekordnivåer som rådde för får två år sedan. Personligen tror jag inte på det.

Jag skulle tro att man kan få 6-8% årlig avkastning idag utan att ha räknat på det. Det är bättre än att ha pengar på banken förutsatt att man betalar kontant.

Behöver man låna på huset för att köpa solceller kan man låta bli. Det blir ju break-even på 20-40 år utan ZIRP.

Antagligen slår en global indexfond solceller över 10 år om man har cash över. Solcellerna har något lägre risk. Det är ju framförallt växelriktare som kan behöva bytas.

Sedan är det ju skillnad på Luleå och Malmö när det gäller både elpris och soltimmar, så i SE4 är det en bättre affär än i SE1.
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpri ... shistorik/
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av enoch85 »

niklas12 skrev: 17 apr 2024 20:25
lem skrev: 17 apr 2024 19:59
Jag har tidigare tagit in offerter men tyckt att det varit dyrt. Skall ha Svea solar på offertmöte i morgon…
Mitt läge:
- har tandläkarpraktik i huset som kör på dagtid
- har två elbilar som går 3,5 kmil/år totalt
- förbrukning 29 000 kWh/år

Frågor:
De erbjuder batteri. Är det vettigt? Kan jag utnyttja detta?
Man får ut väldigt lite under vintern! Är det vettigt att låna upp 1/4 MSEk i nuvarande läge?
Har tesla bra produkter (skall läsa på)?

Hälsningar
Lars
Några saker att kontrollera i offerten är.

1.hur länge de räknar med att skattesubventionen finns kvar.
2.vilket elpris de räknar avbetalning mot.
3. Kontrollera reglerna för avdrag om du ämnar använda elen i näringsverksamheten.
4. Hur ser elanvändningen ut sett över dygnet och säsongen se till att detta tas med i beräkningen då det påverkar kalkylen rätt kraftigt.

Batterilager för egenanvändning saknar helt ekonomiska förutsättningar, kortsiktigt för att sälja stödtjänster kan det vara intressant men risken är stor att det blir en överetablering och att ersättningen faller om något/några år.
Det går inte heller längre att få grönt bidrag om man säljer stödtjänster
Tillägg till detta.

5. Vilka paneler får du? Kolla produktbladet, och notera effektgaranti. 99% effektgaranti skriver en del, men då efter 10 år, medans andra har 90% efter 30 år. Viss skillnad.
6. Vilka garantier lämnar installatören på jobbet? Själv har jag 10 år.
7. Vad har du för effektivitet på växelriktaren, d.v.s. hur mycket förluster finns det per kWh? Lågt är bäst.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av mikebike »

Paneler på marken då?

Enklare att installera och expandera. Större frihet när det gäller vinkel mot solen.


Vi har lagt ett bud på ett litet fritidshus med stor tomt (5500 kvm).
Förutom ett par hundra kvadrat gräsmatta och uppfart så är det "naturtomt".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1447
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av kenjon »

Absolut är markbaserat att föredra, men min tomt är för liten :-(
Det man ska tänka på också, är så växelriktaren klarar batterier, alla gör inte det. Den bästa jag har sett vad gäller detta, plus en riktig fasbalansering, är FerroAmps EnergyHub.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av lem »

Säljaren hävdar jag missförstått offerten!

Nyckeln är det skitlilla batteriet på 10kwh (som grabbens Cake motorcykel) som man skall låta företaget aggregera upp och hjälpa sv kraftnät att hålla frekvensen och kapa topparna med timavtal.

Payofftiden sjunker därmed till ca 3,8 år.

Detta KÄNNS spontant inte rimligt.

PS
Såg att enskilda paneler kostar ca 1-2 kkr/st. De tar ganska rejält för att montera dem.
DS
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1447
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av kenjon »

Ett riktigt proffsigt företag (enligt min åsikt -jag är själv utbildad elektriker) är IOS-El i Karlskoga. De gör installationer i mellan-Sverige.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar