Vilken av dessa?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5335
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

backe skrev: 19 apr 2024 06:01
Nicke Nyfiken skrev: 18 apr 2024 23:01
backe skrev: 18 apr 2024 22:44
Nicke Nyfiken skrev: 18 apr 2024 22:35
backe skrev: 18 apr 2024 22:23


Känns som en missuppfattning att man fått Matrix gratis, vi som har det har köpt hårdvaran och sen tog det åtminstone i mitt fall två år innan Tesla aktiverade min hårdvara vilket såklart är bra men det har tagit på tok för lång tid.
Men du betalade inte "extra" för att få den funktionen när du beställde din bil, som man får göra i många andra bilar. Och Tesla sa aldrig att du skulle få det heller. Du hade bara en förhoppning eftersom du råkade veta att hårdvaran fanns. Och nu kom det utan extra kostnad. Men det ska alltid gnällas på Tesla även när de gör något bra för en gångs skull.
Jag gnäller inte, tror du har taggarna utåt nu.

Men eftersom specen vad bilen innehåller är mer eller mindre tom så fick jag halva bilen gratis med din logik? Jag har såklart betalat för alla komponenter i min bil, oavsett om jag visste om dom eller inte. Beställer du en MY idag så står inte Matrix med, är det gratis nu också? Ryzen står inte med, gratis? Hjulupphängning, gratis?
Du fattar vad jag menar men väljer att spela dum.

Hade du inte fått Matrix-ljus på din bil så hade du inte haft någon anledning att klaga eller vara besviken, även om du betalt för hårdvaran. Du har fått något du inte blivit lovad eller betalt för. Det är en funktion som många andra bilmärken tar riktigt mycket betalt för. Tesla har gett det till folk som inte hade någon anledning att förvänta sig det. De kunde lika gärna låtit bli att uppdaterat alla gamla bilar och bara haft det i de nya bilarna de säljer.

Det var vad jag förväntade mig och tycker de ska ha lite kred för att vi faktiskt fick det. Tycker det är en av de bästa uppdateringarna jag fått under 9 års Teslaägande.
Jag fattar vad du menar men troligen fattar du vad jag menar också.
All hårdvara betalar vi för såklart, jag tycker det är dumt att man inte får en spec men kan förstå anledningen. Men när man väl levererar hårdvara för Matrix så tycker jag att det tagit onödigt lång tid att aktivera den, gratis eller inte.
Jag tror det tagit så lång tid för att Tesla valt att inte lägga någon energi på funktionen innan den blev laglig i USA. Sedan tog det ett tag för dem att få det att fungera.

Hade det inte blivit lagligt i USA tror jag inte det hade funnits några Teslor med Matrix-ljus i Europa heller, även om vi har hårdvaran.

Att anpassa sig till lokala marknader är ju inte Teslas starka sida.
Model Y P
Model S P
Model S P
evert11
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av evert11 »

Uppdaterad lista med offerter, nya är M3 och BMW:

Tesla M3 RWD [3383kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla M3 LR 4WD [3854kr]
BMW iX1 xDr30 [3927]
VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
BMW i4 eDr40 [4740]
SwedishAdvocate
Inlägg: 5498
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av SwedishAdvocate »

evert11 skrev: 18 apr 2024 09:42
Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda. [...
Vet inte om du känner till webbtjänsten A Better Route Planner – ABRP.
Där kan du mata in några längre resor du brukar göra tillsammans med hastighet, temperatur och eventuell nederbörd och se hur långt du kommer på en laddning, eller hur långt det tar ifall resan är längre och du behöver stanna en eller fler gånger för att snabbladda.

Gissar att ID.7 Tourer inte finns med ännu, men å andra sidan så tror jag inte räckvidd kommer diffa så mkt jämfört med vanliga ID.7. Har för mig att Tourer har Cd 0,24 medans vanliga ID.7 har 0,23.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5498
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av SwedishAdvocate »

evert11 skrev: 19 apr 2024 12:45
Uppdaterad lista med offerter, nya är M3 och BMW:

...] BMW i4 eDr40 [4740]
i4 har tidigare fått bra omdömen här på forumet. Se t.ex. den här tråden. Länkar till inlägget då den trådstartaren haft sin i4 i en dryg vecka:

viewtopic.php?p=750507#p750507
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av holden »

evert11 skrev: 19 apr 2024 12:45
Uppdaterad lista med offerter, nya är M3 och BMW:

Tesla M3 RWD [3383kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla M3 LR 4WD [3854kr]
BMW iX1 xDr30 [3927]
VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
BMW i4 eDr40 [4740]
Mest bang for the buck är tveklöst M3 RWD, personligen hade jag dock lagt på en femhundring för M3 LR AWD och den beroendeframkallande omkörningsprestandan.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av PapaD »

Skummade igenom tråden, och det nämndes i förbigående men jag förtydligar om VAG-bilar och batteriförvärmning:
Det är med de nya motorpaketet som man får med mjukvara för förvärmning. Skoda kallar modellen 85 mot 80 tidigare. Man ser på motoreffekten på bakhjulen, är 150 kW på tidiga och 200+ kW på de med batteriförvärmning. Så Buzz har ännu inte kommit med nya motorpaketet, jag tror inte GTX finns i Sverige ännu? Vi med äldre bilar får yoyo-köra batteriet varmt till alla medtrafikanters stora glädje. :roll:
Jag tror Enyaq kan funka med tre barn, men M3 känns liten i jämförelse. Fast det är ju bara några cm hit och dit.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5498
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av SwedishAdvocate »

PapaD skrev: 19 apr 2024 17:05
...] Jag tror Enyaq kan funka med tre barn, men M3 känns liten i jämförelse. Fast det är ju bara några cm hit och dit.
M3 är rymligare inuti än vad man kan tro. Som jag minns det är det t.ex. märkbart bättre plats i baksätet på en M3 jämfört med en ID.3 för mig som är en ca 1,87 lång man med normal kroppsbyggnad. (Var i och för sig ett tag sen jag testade baksätet i en ID.3...).

Fast jag har å andra sidan inte testat med tre barn...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7602
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 19 apr 2024 17:37
PapaD skrev: 19 apr 2024 17:05
...] Jag tror Enyaq kan funka med tre barn, men M3 känns liten i jämförelse. Fast det är ju bara några cm hit och dit.
M3 är rymligare inuti än vad man kan tro. Som jag minns det är det t.ex. märkbart bättre plats i baksätet på en M3 jämfört med en ID.3 för mig som är en ca 1,87 lång man med normal kroppsbyggnad. (Var i och för sig ett tag sen jag testade baksätet i en ID.3...).

Fast jag har å andra sidan inte testat med tre barn...
Den stora nackdelen med M3's baksäte är att man inte kan ha fötterna under framsätena vilket ger en "krum" sittställning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5498
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 19 apr 2024 19:30
SwedishAdvocate skrev: 19 apr 2024 17:37
PapaD skrev: 19 apr 2024 17:05
...] Jag tror Enyaq kan funka med tre barn, men M3 känns liten i jämförelse. Fast det är ju bara några cm hit och dit.
M3 är rymligare inuti än vad man kan tro. Som jag minns det är det t.ex. märkbart bättre plats i baksätet på en M3 jämfört med en ID.3 för mig som är en ca 1,87 lång man med normal kroppsbyggnad. (Var i och för sig ett tag sen jag testade baksätet i en ID.3...).

Fast jag har å andra sidan inte testat med tre barn...
Den stora nackdelen med M3's baksäte är att man inte kan ha fötterna under framsätena vilket ger en "krum" sittställning.
Krum?...

1 krum [krum´] adjektiv ~t ~ma
• krökt
2 krum [krum´] oböjligt substantiv
med ryggen i krum med krökt rygg

https://svenska.se/saol/?hv=lnr48143

Nu var det i och för sig ett tag sen jag satt i baksätet på en 2019 M3 AWD LR, men jag vet att jag fått plats bakom en nästan 2 meter lång förare. Och jag är som sagt en ca 1,87 cm lång man med normal kroppsbyggnad. Jag kanske inte fick plats med fötterna under förarsätet, men jag vet att fötterna fick plats. Jag vet också att jag kunde sträcka på mig och sitta spikrak i ryggen och ändå ha kanske 4 cm till godo till glastaket. Minns dock inte exakt – kan kanske ha varit ~3 cm eller lite mer än 4 cm. Men. Batteripaketet gör ju att knäna hamnar relativt högt, så jag har ju inte stöd under låren av sätet. Fast det här är väl inte unikt för M3. Det är väl mer eller mindre likadant i alla vanliga elbilspersonbilar förutom då e-tron GT/Taycan där det finns så kallade topografiska batteripack med 'urgröpningar' för baksätespassagerarnas fötter.

Det man vinner med den här formfaktorn som M3, i4 och ID.7 Tourer har är ju ett lägre luftmotstånd jämfört med bilar som är SUV/Crossover. De har även lägre vikt och inte lika jättestora däck som SUVar/Crossovers. Sammantaget blir det ju mindre materialåtgång vid produktion och mindre energiåtgång under bilens hela livslängd jämfört med SUVar/Crossovers. Och roligare samt även ännu lite säkrare köregenskaper.

Model Y har ju relativt låg vikt för att vara SUV/Crossover. Tesla är ju bra på att hålla nere vikten eftersom alla deras bilar är konstruerade för enbart eldrift (Har dock inte koll på Cybertrucken.). Men Model 3 har ju ännu lägre vikt än Y, lägre luftmotstånd och en storlek mindre hjul/däck. Men visst – jag tycker också det är synd att M3 bara finns med sedanbaklucka. Hade jag bestämt på Tesla hade den funnits med halvkombi- och/eller kombibaklucka. M3 går ju dock att utrusta med dragkrok från fabrik, så därmed går det ju att transportera skrymmande artefakter med den med.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3311
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av Maw »

Ett bra, lite mer praktisk och kanske roligare alternativ till Model 3 är Polestar 2 😊
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av holden »

Maw skrev: 19 apr 2024 21:05
Ett bra, lite mer praktisk och kanske roligare alternativ till Model 3 är Polestar 2 😊
Roligare och mer praktisk, hur då undrar jag, men så är ju bilköpet trots allt en skön kompromiss av en massa olika aspekter av personlig preferens. Minst rolig och praktisk i listan som jag ser det är den svindyra BMWn som i för mig avgörande avseenden bör jämföras med M3 RWD och förlorar på samtliga punkter trots ohemul prisskillnad. Är man märkestrogen BMW och går från fossil till el köper man den antagligen ändå. Är man fast i den gamla världens tänk om att kunna konfa färgen på stygnen i klädseln köper man aldrig Tesla, det är ju grundbulten i de traditionella tillverkarnas lönsamhet.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5498
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev: 19 apr 2024 21:17
Maw skrev: 19 apr 2024 21:05
Ett bra, lite mer praktisk och kanske roligare alternativ till Model 3 är Polestar 2 😊
Roligare och mer praktisk, hur då undrar jag, men så är ju bilköpet trots allt en skön kompromiss av en massa olika aspekter av personlig preferens. Minst rolig och praktisk i listan som jag ser det är den svindyra BMWn som i för mig avgörande avseenden bör jämföras med M3 RWD och förlorar på samtliga punkter trots ohemul prisskillnad. Är man märkestrogen BMW och går från fossil till el köper man den antagligen ändå.
Kan ju inte riktigt se hur i4 förlorar när det kommer till halvkombibakluckan. Eller blinkersspaken och parkeringssensorerna... ;)

Dessutom kan man få i4 med svart innertak ifall man gillar det. Det går ju inte till Model 3...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev: 19 apr 2024 21:25
holden skrev: 19 apr 2024 21:17
Maw skrev: 19 apr 2024 21:05
Ett bra, lite mer praktisk och kanske roligare alternativ till Model 3 är Polestar 2 😊
Roligare och mer praktisk, hur då undrar jag, men så är ju bilköpet trots allt en skön kompromiss av en massa olika aspekter av personlig preferens. Minst rolig och praktisk i listan som jag ser det är den svindyra BMWn som i för mig avgörande avseenden bör jämföras med M3 RWD och förlorar på samtliga punkter trots ohemul prisskillnad. Är man märkestrogen BMW och går från fossil till el köper man den antagligen ändå.
Kan ju inte riktigt se hur i4 förlorar när det kommer till halvkombibakluckan. Eller blinkersspaken och parkeringssensorerna... ;)
Det beror ju helt på hur man värderar dessa egenskaper i förhållande till den långa listan av fördelar tesla erbjuder.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3311
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av Maw »

holden skrev: 19 apr 2024 21:17
Maw skrev: 19 apr 2024 21:05
Ett bra, lite mer praktisk och kanske roligare alternativ till Model 3 är Polestar 2 😊
Roligare och mer praktisk, hur då undrar jag, men så är ju bilköpet trots allt en skön kompromiss av en massa olika aspekter av personlig preferens. Minst rolig och praktisk i listan som jag ser det är den svindyra BMWn som i för mig avgörande avseenden bör jämföras med M3 RWD och förlorar på samtliga punkter trots ohemul prisskillnad. Är man märkestrogen BMW och går från fossil till el köper man den antagligen ändå. Är man fast i den gamla världens tänk om att kunna konfa färgen på stygnen i klädseln köper man aldrig Tesla, det är ju grundbulten i de traditionella tillverkarnas lönsamhet.
Mer praktisk är Polestar 2 än Model 3 pga bl a:
- Halvkombilucka
- Bättre dragkrokslösning och högre dragvikt
- Fungerande regnsensor
- Fungerande farthållare med radar
- Bättre ljus
- Android automotive med möjlighet att köra bl a Waze, Abrp och Goolgle maps direkt i bilen
- Blinkersspak
- Växelspak
- Torkarspak
- Riktiga dörrhandtag
- Karmar runt dörrfönstren
- Förardisplay
- Parkeringssensorer(!)

Roligare är PS2 genom att den är snyggare design både in- och utvändigt, inte är fullt så vanlig och är lite roligare att köra (även om M3 också är riktigt kul).
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av holden »

Maw skrev: 19 apr 2024 21:40
holden skrev: 19 apr 2024 21:17
Maw skrev: 19 apr 2024 21:05
Ett bra, lite mer praktisk och kanske roligare alternativ till Model 3 är Polestar 2 😊
Roligare och mer praktisk, hur då undrar jag, men så är ju bilköpet trots allt en skön kompromiss av en massa olika aspekter av personlig preferens. Minst rolig och praktisk i listan som jag ser det är den svindyra BMWn som i för mig avgörande avseenden bör jämföras med M3 RWD och förlorar på samtliga punkter trots ohemul prisskillnad. Är man märkestrogen BMW och går från fossil till el köper man den antagligen ändå. Är man fast i den gamla världens tänk om att kunna konfa färgen på stygnen i klädseln köper man aldrig Tesla, det är ju grundbulten i de traditionella tillverkarnas lönsamhet.
Mer praktisk är Polestar 2 än Model 3 pga bl a:
- Halvkombilucka
- Bättre dragkrokslösning och högre dragvikt
- Fungerande regnsensor
- Fungerande farthållare med radar
- Bättre ljus
- Android automotive med möjlighet att köra bl a Waze, Abrp och Goolgle maps direkt i bilen
- Blinkersspak
- Växelspak
- Torkarspak
- Riktiga dörrhandtag
- Karmar runt dörrfönstren
- Förardisplay
- Parkeringssensorer(!)

Roligare är PS2 genom att den är snyggare design både in- och utvändigt, inte är fullt så vanlig och är lite roligare att köra (även om M3 också är riktigt kul).
Förardisplay? Du menar alltså att tesla saknar en sådan? Karmar runt fönstren? Oklart vad fördelen är. Orkar inte räkna upp alla fördelar med tesla men som sagt, mycket handlar om personlig preferens. Jag tycker det är svårt att hitta en mer kinesisk design än ps2, och det är inte på plus för mig. Att integrera med Google är ett rakt minus.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3311
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av Maw »

holden skrev: 19 apr 2024 21:45
Förardisplay? Du menar alltså att tesla saknar en sådan?
Ja, har du inte märkt det? ;)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av holden »

Maw skrev: 19 apr 2024 21:57
holden skrev: 19 apr 2024 21:45
Förardisplay? Du menar alltså att tesla saknar en sådan?
Ja, har du inte märkt det? ;)
Du menar kika genom ratten? Snart bortglömd legacy.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3311
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av Maw »

holden skrev: 19 apr 2024 22:02
Maw skrev: 19 apr 2024 21:57
holden skrev: 19 apr 2024 21:45
Förardisplay? Du menar alltså att tesla saknar en sådan?
Ja, har du inte märkt det? ;)
Du menar kika genom ratten? Snart bortglömd legacy.
Surt sa räven :lol:
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av holden »

Maw skrev: 19 apr 2024 22:15
holden skrev: 19 apr 2024 22:02
Maw skrev: 19 apr 2024 21:57
holden skrev: 19 apr 2024 21:45
Förardisplay? Du menar alltså att tesla saknar en sådan?
Ja, har du inte märkt det? ;)
Du menar kika genom ratten? Snart bortglömd legacy.
Surt sa räven :lol:
Jag kan vrida på nacken några grader, det är ok för mig.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 19 apr 2024 21:40
holden skrev: 19 apr 2024 21:17
Maw skrev: 19 apr 2024 21:05
Ett bra, lite mer praktisk och kanske roligare alternativ till Model 3 är Polestar 2 😊
Roligare och mer praktisk, hur då undrar jag, men så är ju bilköpet trots allt en skön kompromiss av en massa olika aspekter av personlig preferens. Minst rolig och praktisk i listan som jag ser det är den svindyra BMWn som i för mig avgörande avseenden bör jämföras med M3 RWD och förlorar på samtliga punkter trots ohemul prisskillnad. Är man märkestrogen BMW och går från fossil till el köper man den antagligen ändå. Är man fast i den gamla världens tänk om att kunna konfa färgen på stygnen i klädseln köper man aldrig Tesla, det är ju grundbulten i de traditionella tillverkarnas lönsamhet.
Mer praktisk är Polestar 2 än Model 3 pga bl a:
- Halvkombilucka
- Bättre dragkrokslösning och högre dragvikt
- Fungerande regnsensor
- Fungerande farthållare med radar
- Bättre ljus
- Android automotive med möjlighet att köra bl a Waze, Abrp och Goolgle maps direkt i bilen
- Blinkersspak
- Växelspak
- Torkarspak
- Riktiga dörrhandtag
- Karmar runt dörrfönstren
- Förardisplay
- Parkeringssensorer(!)

Roligare är PS2 genom att den är snyggare design både in- och utvändigt, inte är fullt så vanlig och är lite roligare att köra (även om M3 också är riktigt kul).
Tyvärr negeras allt det där av att den är så liten och trång inuti, samt att LR knappt går lika långt som en M3 SR.
Sen var det det där med ägarförhållandena då...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 726
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av Dinsdale »

taliz skrev: 20 apr 2024 06:12
Maw skrev: 19 apr 2024 21:40
holden skrev: 19 apr 2024 21:17
Maw skrev: 19 apr 2024 21:05
Ett bra, lite mer praktisk och kanske roligare alternativ till Model 3 är Polestar 2 😊
Roligare och mer praktisk, hur då undrar jag, men så är ju bilköpet trots allt en skön kompromiss av en massa olika aspekter av personlig preferens. Minst rolig och praktisk i listan som jag ser det är den svindyra BMWn som i för mig avgörande avseenden bör jämföras med M3 RWD och förlorar på samtliga punkter trots ohemul prisskillnad. Är man märkestrogen BMW och går från fossil till el köper man den antagligen ändå. Är man fast i den gamla världens tänk om att kunna konfa färgen på stygnen i klädseln köper man aldrig Tesla, det är ju grundbulten i de traditionella tillverkarnas lönsamhet.
Mer praktisk är Polestar 2 än Model 3 pga bl a:
- Halvkombilucka
- Bättre dragkrokslösning och högre dragvikt
- Fungerande regnsensor
- Fungerande farthållare med radar
- Bättre ljus
- Android automotive med möjlighet att köra bl a Waze, Abrp och Goolgle maps direkt i bilen
- Blinkersspak
- Växelspak
- Torkarspak
- Riktiga dörrhandtag
- Karmar runt dörrfönstren
- Förardisplay
- Parkeringssensorer(!)

Roligare är PS2 genom att den är snyggare design både in- och utvändigt, inte är fullt så vanlig och är lite roligare att köra (även om M3 också är riktigt kul).
Tyvärr negeras allt det där av att den är så liten och trång inuti, samt att LR knappt går lika långt som en M3 SR.
Sen var det det där med ägarförhållandena då...
Polestar 2 LR av senaste årsmodell går nästan lika långt som M3 LR, så räckviddsmässigt är den ok numer. Iom att det var barn som skulle fraktas i bilen är den säkert även fullgod invändigt så länge inte alla åker i bakvända barnstolar.

Polestar 2 (och Volkswagens olika märken) erbjuder för övrigt isofix på passagerarstolen fram vilket både Model 3 och Model Y saknar, om det är något som har betydelse.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av Rasmussen »

evert11 skrev: 18 apr 2024 10:31
Dinsdale skrev: 18 apr 2024 09:49
Buzz (förutom GTX-varianten om jag tolkat det rätt) saknar förvärmning för batteriet inför snabbladdning vilket fungerar jättedåligt på vintern om du tex ska till fjällen. Räckvidden borde vara den kortaste i jämförelsen också, vilket i kombination med avsaknad av förvärmning borgar för många och långa laddstopp.

Oklart om även Enyaq saknar möjlighet till förvärmning inför snabbladdning. Nya ID4 har fått den möjligheten om jag fattat rätt så kanske har även Enyaq det. Kolla upp det.

ID7 har förvärmning inför snabbladdning.
Exakt sådan info jag behävde. Buzz går bort.

"Värmepump" är angiven både på Enyaq och ID7,hur vet jag om dom kan förvärma?
Buzz kommer iofs i uppdaterad version i sommar(från vecka 34 om jag minns rätt) med id7s mjukvara, motorer och värmepump.
evert11
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av evert11 »

Det ska förtydligas att jag har tre barn, men vi är inte fem i familjen.
Utan det är en vuxen och tre små =)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3311
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av Maw »

evert11 skrev: 20 apr 2024 08:52
Det ska förtydligas att jag har tre barn, men vi är inte fem i familjen.
Utan det är en vuxen och tre små =)
Jag har fyra flickor, 12, 15, 17 och 19 och de får plats i min Polestar 2 med mig som är 187/84. Mittenplatsen bak är dock inte så populär men vi åkte t ex från Växjö till Sälen i februari alla fem utan problem. Vi hade en bakbox med oss för extra lastutrymme. Bagageutrymmet är ganska rymligt om man tar ut hatthyllan och väldigt lättlastat tack vare halvkombiutförandet.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1376
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av thebishop »

holden skrev: 19 apr 2024 22:02
Maw skrev: 19 apr 2024 21:57
holden skrev: 19 apr 2024 21:45
Förardisplay? Du menar alltså att tesla saknar en sådan?
Ja, har du inte märkt det? ;)
Du menar kika genom ratten? Snart bortglömd legacy.
Den dagen tesla får en bra HUD, ja. Tills dess, inte så mycket.

Mellan bil med HUD, bil med två skärmar och bil med en mittskärm - så är det sistnämnda klart sämst med stor marginal. Om man kör alla varianterna ordentligt och jämför utan bias.

En variant med bara mittskärm och HUD kan nog bli helt ok däremot, men det lär ju dröja innan det kommer till budgetsegmentet som M3 ändå är i sammanhanget. Den har många bra sidor som en modern mellanklassbil, men mittskärmen är definitivt inte en av dessa. Förutom för teslas lönsamhet då.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Skriv svar