Uppgradera Off-grid system till sommarstuga

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Uppgradera Off-grid system till sommarstuga

Inlägg av fnurra »

Är sugen på att uppgradera vårt off-grid system till sommmarstugan. Finns ingen el ursprungligen och det är långt till närmaste elanslutning, så off-grid är ett måste. Finns för närvarande ett litet system med 2 solpaneler på 280w på markställningar och 2st AGM batterier på 230Ah vardera och en UP3000-M3322 Epever Inverter/Charger samt som backup ett litet bensindrivet Honda elverk på 1800w som kan ladda upp batterierna vid behov, men Hondageneratorn har egentligen inte behövts så mycket hittills, då det endast behövts el till en kompressor-kyl, belysning och mindre elapparater samt wifi mm. Drömmen skulle dock vara att kunna ladda elbilen åtminstone från 20-50% och vid kalla dagar driva en liten luftvärmepump på 4Kw för lite extra värme och hålla bort fukt (finns annars nu braskamin och oljekamin om det behövs och stugan är ju inte så stor ca58m2 innerutrymmen). Vistas endast vid stugan mellan maj och augusti/september så solpanelerna är då en perfekt lösning. AGM-batterierna klarar ju också övervintring bara de är fulladdade innan vintern kommer. Om jag förstått det rätt har AGM dock den nackdelen att man inte utnyttja hela kapaciteten utan ladda ur endast till 50%? Eller har jag missförstått något?

Har spanat in ett system med 9st 375W paneler, Victron Easysolar inverter charger 48V/5000W/250-100A MPPT och 8st 12V AGM 200Ah batterier. Blir förstås fortfarande enfas system. Skulle detta räcka till för elbilsladdning eller behövs fler paneler och batterier? Har ju 2st batterier sedan tidigare så det kanske skulle gå att lägga till ytterligare 2st så det blir 12st sammanlagt för 48V systemet och någon solpanel till för att inte tömma batterierna så fort? Antar att det kan bli bekymmersamt/dyrare att gå över till Lijon batterier då det blir åtminstone -20 grader kallt på vintern (ibland kanske neråt -30).
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
PiCa
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 jan 2019 19:03

Re: Uppgradera Off-grid system till sommarstuga

Inlägg av PiCa »

Jag har en mindre solcellsanläggning med 6st paneler på totalt 1890W. En bra dag så får jag ut uppåt 15 kWh. Hade nog varit lite högre om vinkeln mot solen varit bättre.
Med det paket du föreslår så bör du kunna få ut uppåt 25 kWh per dag.
Batterierna rymmer 21,6kWh, varav du kan nyttja hälften utan att de tar för stor skada. Alltså att du laddar ur dem mer än 50%.

Ser man till den värmepump jag har så drar den 250-400 W beroende på utetemperatur. Räknar man med att du skulle ha en liknande och att den går 12 timmar per dag så blir det 4,8 kWh. Förutsatt att den då drar 400w och går konstant 12 timmar per dygn.

Borde finnas skapliga förutsättningar för att ladda elbilen, så länge du inte har bråttom. Men spontant så tror jag nog på lite fler paneler och att du kanske bara laddar dagtid.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1447
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Uppgradera Off-grid system till sommarstuga

Inlägg av kenjon »

LiFePO4-batterier från AliExpress är rätt "billiga" numera. Jag skulle aldrig satsa på AGM. Kanske ett vågspel på vilken leverantör man kan lita på....
Och nej, har du ett 48V batterisystem så kan du inte lägga till två batterier. Måste vara en multipel om 4 st (12 V).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
PiCa
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 jan 2019 19:03

Re: Uppgradera Off-grid system till sommarstuga

Inlägg av PiCa »

kenjon skrev: 21 apr 2024 09:55
LiFePO4-batterier från AliExpress är rätt "billiga" numera. Jag skulle aldrig satsa på AGM. Kanske ett vågspel på vilken leverantör man kan lita på....
Och nej, har du ett 48V batterisystem så kan du inte lägga till två batterier. Måste vara en multipel om 4 st (12 V).
Finns ju oftast en anledning till att de är billiga. Kan rekommendera sk "Tear downs" på Youtube.

Har själv 2st Renogy av just den anledningen, byggkvalitén är ljusår bättre än många billiga batterier.

Samtidigt, har du batterierna fast installerade i ett hus och har saknar värme vintertid så är ju AGM alla gånger ett bättre val. Lifepo gillar ju inte kyla. Mina skall tom helst vinterförvaras i normal rumstemperatur.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2275
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Uppgradera Off-grid system till sommarstuga

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det finns flera bra off grid forum på nätet med olika tips.

Generellt brukar solcellerna överdimensioneras en del, stort batterilager och ett elverk.

Batterivalet kan vara knepigt, men ska anläggningen endast användas sommarmånaderna skulle jag absolut gå på kvalitets Litium-batterier.

Och så hög spänning som möjligt, upp till 400 volt finns idag.

På hösten laddar du upp till 30-40% och kopplar ur dem, viktigt att det finns möjlighet att verkligen ha dem helt bortkopplade.

Blybatterier har faktiskt utvecklas en del, finns dyra telekombatterier som går att dra ned till 20% nu. Men vem skulle köpa en elbil med blybatterier idag?

I off grid sammanhang måste du jaga varje miliampere förbrukning, lätt att tömma ett helt batterilager på en månad med bara växelriktarens tomgångsförbrukning.

Eller bara en liten USB laddare som sitter inkopplad, det råkade jag ut för.

Victron har bra prylar.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Uppgradera Off-grid system till sommarstuga

Inlägg av tor-ake »

Blybatterier oavsett gel/agm/våta gillar inte att ge hög ström länge pga hög intern resistens. Om du tar ut 10A/230V ur ett 48V-system blir det uppåt 55 A inkl förluster, vilket tömmer en 200Ah batteribank på mindre en timme givet att du bara får ta ut hälften och Peukerts lag.
En 400Ah batteribank klarar lite drygt 2 timmar beroende på hur bra batterierna är.
Dessutom brukar 500 cykler vara absolut max för vad blybatterier klarar.
Jag skulle satsa på att skaffa färre batterier eftersom det kostar att byta dem med några års mellanrum. Men om du har en rejäl växelriktare och fler solpaneler som PiCa föreslår så kan du ladda bilen några timmar mellan 10 och 16 även sen vår och tidig höst. Jag kollade lite på min data och jag får ut minst halva installerade effekten kl 10-16 i mitten på september med 27gr taklutning så om du har 5kWp så bör du kunna ladda bilen med 10A enfas och få in 10-12kWh i bilens batteri, och ändå ha ström att köra lite husförbrukning på natten.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Uppgradera Off-grid system till sommarstuga

Inlägg av fnurra »

Tack för värdefulla synpunkter. Tar gärna emot tips på bra off-grid forum också för att kunna läsa på mer. Är det helt uteslutet med Lijon-batterier p.g.a. vinterkylan? Tål de lagring i ner till -30 om man kopplar bort batterierna helt inför vintern? Blir väldigt jobbigt om man skall transportera bort batterierna varje höst bara för förvaring. Har för mig att jag sett info om någon typ av LiFePO4 som håller värmen under vintern. Kanske värt att vänta ett par år på att batterier och paneler går ner i pris, blir ju en ganska stor investering för en sommarstuga trots allt. Vad tror ni om Victron Easysolar inverter/laddare 48V/5000W/ 250-100A MPPT jag fått tips om? Räcker denna till?
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2275
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Uppgradera Off-grid system till sommarstuga

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kylan är en utmaning, många Litium-batterier ska lagras i plusgrader.

Som jag förstår det så krymper och utvidgas materialet inuti batteriet med temperaturen, vilket kan skada cellerna.

Men det finns Litium-batterier som klarar att lagras i -45 grader Celsius.

Tyvärr kostsamt, runt 60 000:- per kWh.

Northvolt nya Natriumbatteri kanske kan vara lösningen. Även Kineserna har ju den batteritypen på gång.
.
Screenshot_20240421-181507_Samsung Notes.jpg
.
Screenshot_20240421-181603_Chrome.jpg
Skriv svar