Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Moderator: Redaktion
Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Det pratas en del om hur mycket det är som går sönder på gamla Teslor eller kanske Model S specifikt så jag tänkte dela hur livet har sett ut för min bil från 2015. Jag kompletterar inlägget framöver varefter saker händer.
Det här blir förstås anekdotiskt och färgat av att jag ibland väljer att byta/renovera saker som kanske hade fungerat bra ändå och där andra andra kanske hade valt att avstå åtgärd. Jag tänkte att det kanske kunde vara intressant för någon som funderar på vad man kan vänta sig av en äldre Model S.
Just nu har min bil rullat 18 200 mil (köpte den på 11 200).
Underhåll totalt, exkl. däck: 83 245:-
Antal mil: 7 000
Underhåll per mil: 11.89:-
Loggbok:
2015
- Juni, nytt batteri på garanti vid 700 mil
2016
- April, Service och Ludicrous-uppgraderad (50k)
2016-2018
- Motorer utbytta på garanti
- Säkert mer saker, ofullständigt underlag
2019 (jag köpte bilen)
- Bytt hatthylla till en 2018 årsmodell (bättre kvalitet)
- Panorama tak V2 på garanti
- Skaffade vinterdäck på base-wheels, lämnade in fälgarna på renovering, sålde dom gamla sommardäcken, några tusen i extrakostnad
- Bytte alla led-lampor inne i bilen, kostade några hundringar
- Bytte till projekterande led-lampor framdörrar med röd tesla-logo, kostade en hundring typ
- Nya vintermattor 3D kostade 1500:-
- CCS-uppgradering, 4276:-
- Liftgate Drain Plug Retrofit, utbytt på garanti
- Replace Front Passenger Airbag Recall, utbytt på garanti
- AIR SUSP SOLENOID BLOCK, utbytt på garanti
- LTE-uppgradering, 6102:-
2020
- Köpte och lämnade in på renovering 21 turbin-fälgar staggered
- Nya sommardäck
- Alla skivor och belägg bytta, 8342:-
- Nytt bromsok höger bak, 3668:-
- Nytt dörrgångjärn förardörr utbytt på garanti
- Minneskrets till MCU utbytt från 8Gb till snabbare och större på 32Gb, fick ersättning för utlägg på garanti
- Lackbehandlad, gjorde jobbet själv
- Bytte ratt-knappar till en 2017-modell, delar 500:- från skroten & fixade själv
- Kabelhärva till bakre motor utbytt på garanti
2021
- Handtag V3+kabelhärva förardörr utbytt på garanti
- Handtag V3+kabelhärva bakdörr förarsidan utbytt på garanti
- Nytt 12V batteri utbytt på garanti
2022
- Nedlackad, kostade c:a 6000:-
- Bytte mekaniken i bakluckan: "High force cinching actuator" 885:- plus "Asy liftgate latch" 751:- (gjorde jobbet själv)
- Båda parkeringbromsoken med motorer byttes av ranger, 16 938:-
- Nya bakdäck
2023
- Bakre länkarmar bytta (inga fel på dom men ville vara säker), 12 251:-
- AC-paketet utbytt (bägge sidor, rör, mm exkl kompressor) och Xenon upgrade 35W, 22 033.-
- HW batteri demonterat, inspekterat och delar bytta (garanti/service-bullentin)
2024
- Nya bakdäck
- Ska göras:
- - Fixa dörrhandtag passagerardörr
- - Byta till förbättrade ”I-shaft lower, shielded” eller smörja upp befintlig
- - Byta blinkande LED-lampa bagage
Saker som troligen kommer att behöva bytas i framtiden;
- Vindrutetorkarmekanik
- Värmepaketet
- 12V batteri
- Dörrhandtag eller fixa själv med brytare+padelgear
- Säkert något med luftfjädringen
- HW batteri, lagning, refurb eller nytt
Det här blir förstås anekdotiskt och färgat av att jag ibland väljer att byta/renovera saker som kanske hade fungerat bra ändå och där andra andra kanske hade valt att avstå åtgärd. Jag tänkte att det kanske kunde vara intressant för någon som funderar på vad man kan vänta sig av en äldre Model S.
Just nu har min bil rullat 18 200 mil (köpte den på 11 200).
Underhåll totalt, exkl. däck: 83 245:-
Antal mil: 7 000
Underhåll per mil: 11.89:-
Loggbok:
2015
- Juni, nytt batteri på garanti vid 700 mil
2016
- April, Service och Ludicrous-uppgraderad (50k)
2016-2018
- Motorer utbytta på garanti
- Säkert mer saker, ofullständigt underlag
2019 (jag köpte bilen)
- Bytt hatthylla till en 2018 årsmodell (bättre kvalitet)
- Panorama tak V2 på garanti
- Skaffade vinterdäck på base-wheels, lämnade in fälgarna på renovering, sålde dom gamla sommardäcken, några tusen i extrakostnad
- Bytte alla led-lampor inne i bilen, kostade några hundringar
- Bytte till projekterande led-lampor framdörrar med röd tesla-logo, kostade en hundring typ
- Nya vintermattor 3D kostade 1500:-
- CCS-uppgradering, 4276:-
- Liftgate Drain Plug Retrofit, utbytt på garanti
- Replace Front Passenger Airbag Recall, utbytt på garanti
- AIR SUSP SOLENOID BLOCK, utbytt på garanti
- LTE-uppgradering, 6102:-
2020
- Köpte och lämnade in på renovering 21 turbin-fälgar staggered
- Nya sommardäck
- Alla skivor och belägg bytta, 8342:-
- Nytt bromsok höger bak, 3668:-
- Nytt dörrgångjärn förardörr utbytt på garanti
- Minneskrets till MCU utbytt från 8Gb till snabbare och större på 32Gb, fick ersättning för utlägg på garanti
- Lackbehandlad, gjorde jobbet själv
- Bytte ratt-knappar till en 2017-modell, delar 500:- från skroten & fixade själv
- Kabelhärva till bakre motor utbytt på garanti
2021
- Handtag V3+kabelhärva förardörr utbytt på garanti
- Handtag V3+kabelhärva bakdörr förarsidan utbytt på garanti
- Nytt 12V batteri utbytt på garanti
2022
- Nedlackad, kostade c:a 6000:-
- Bytte mekaniken i bakluckan: "High force cinching actuator" 885:- plus "Asy liftgate latch" 751:- (gjorde jobbet själv)
- Båda parkeringbromsoken med motorer byttes av ranger, 16 938:-
- Nya bakdäck
2023
- Bakre länkarmar bytta (inga fel på dom men ville vara säker), 12 251:-
- AC-paketet utbytt (bägge sidor, rör, mm exkl kompressor) och Xenon upgrade 35W, 22 033.-
- HW batteri demonterat, inspekterat och delar bytta (garanti/service-bullentin)
2024
- Nya bakdäck
- Ska göras:
- - Fixa dörrhandtag passagerardörr
- - Byta till förbättrade ”I-shaft lower, shielded” eller smörja upp befintlig
- - Byta blinkande LED-lampa bagage
Saker som troligen kommer att behöva bytas i framtiden;
- Vindrutetorkarmekanik
- Värmepaketet
- 12V batteri
- Dörrhandtag eller fixa själv med brytare+padelgear
- Säkert något med luftfjädringen
- HW batteri, lagning, refurb eller nytt
Senast redigerad av mans71, redigerad totalt 10 gång.
Model S P85DL+
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Kul!
Hade varit intressant att höra ungefärlig kostnad, delar nya/begagnade, tidsåtgång om du gjort det själv. Då får man en mer komplett bild av både åtgärder och kostnader. (Ofta själva kostnaderna som många är nyfikna på)
Hade varit intressant att höra ungefärlig kostnad, delar nya/begagnade, tidsåtgång om du gjort det själv. Då får man en mer komplett bild av både åtgärder och kostnader. (Ofta själva kostnaderna som många är nyfikna på)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Har du besiktigat med Xenon?
Funderar på att stoppa i LED i min, men kör sällan på natten så inte värt om besiktningen strular.
Funderar på att stoppa i LED i min, men kör sällan på natten så inte värt om besiktningen strular.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5351
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Jag uppgraderade strålkastarna till 35W xenon på min S från 2014. Besiktiga många gånger efter det utan några problem.
Men det är stor skillnad på att uppgradera 25W xenon till 35W xenon, eller att byta ljuskällan till LED. Det kan sannolikt ge problem i besiktningen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Original så har tidiga model S Xenon på 25W och det ger lite dåligt ljus. Med 35W uppgraderingen så blev det riktigt bra. Håller tummarna för att det fungerar i besiktningen. Men du kör väl model 3? Har inte dom LED från början?
Model S P85DL+
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
3an är såld för längesen, Zoe nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Aha - sparbössa på 4 hjul, smart!taliz skrev: ↑25 mar 2024 12:23
Model S P85DL+
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19594
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Jag har svårt att se att bilprovningen skulle kunna se att man bytt från 25W
till 35W, däremot ville jag minnas att vi här på forumet pratade om eventuella
problem med hur Tesla skulle se på det vid eventuella problem, dom är ju kända
för att kunna krångla när det kommer till garanti-anspråk mm…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Tur man inte har någon garanti längre då!Bjelke skrev: ↑25 mar 2024 20:29Jag har svårt att se att bilprovningen skulle kunna se att man bytt från 25W
till 35W, däremot ville jag minnas att vi här på forumet pratade om eventuella
problem med hur Tesla skulle se på det vid eventuella problem, dom är ju kända
för att kunna krångla när det kommer till garanti-anspråk mm…
Model S P85DL+
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19594
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Exakt!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
När vi köpte vår första tesla 2018 var det mycket snack om att elbilar drar väldigt mycket mer däck än traditionella ICE-bilar.
Hur tycker du att det står sig nu när du haft bilen så länge?
Hur tycker du att det står sig nu när du haft bilen så länge?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Jag lider av en fysisk handikapp i form av oproportionerligt tung högerfot och har märkt att speciellt bakdäck slits fort!
Nej men mer seriöst, det är faktiskt en faktor att det fortfarande är kul att gasa ibland. Annars är snedslitning av bakdäck största problemet jag har råkat ut för. 2 set som har slitigts ut på bara 1000 mil på insidan samtidigt som dom ser bra ut i ytterkant. Förhoppnings rätt justerad hjulvinkel nu.
Model S P85DL+
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Done. Har nu letat upp alla fakturor och även räknat ut milkostnaden. Jag blev förvånad själv men kan bara konstatera att Tesla S har för mig varit den billigaste bilen jag har ägt. Lägger man till det faktum att SUC ingår så är det en svårslagen kalkyl.
Model S P85DL+
-
- Inlägg: 188
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Det där är Jättevanligt. Och risken är att du kommer drabbas igen tyvärr.mans71 skrev: ↑26 mar 2024 08:50Jag lider av en fysisk handikapp i form av oproportionerligt tung högerfot och har märkt att speciellt bakdäck slits fort!
Nej men mer seriöst, det är faktiskt en faktor att det fortfarande är kul att gasa ibland. Annars är snedslitning av bakdäck största problemet jag har råkat ut för. 2 set som har slitigts ut på bara 1000 mil på insidan samtidigt som dom ser bra ut i ytterkant. Förhoppnings rätt justerad hjulvinkel nu.
Och detta är alltså något som finns när bilen är ny och väldigt många har råkat ut för så har inget egentligen att göra med att bilen åldrats, även om det såklart också kan påverka.
-
- Inlägg: 5578
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Går det inte att åtgärda genom att göra en hjulinställning i Low, och sedan i stor utsträckning som möjligt undvika att köra bilen i medium, high och extra high?Xanthopteryx skrev: ↑26 mar 2024 13:38Det där är Jättevanligt. Och risken är att du kommer drabbas igen tyvärr.mans71 skrev: ↑26 mar 2024 08:50Jag lider av en fysisk handikapp i form av oproportionerligt tung högerfot och har märkt att speciellt bakdäck slits fort!
Nej men mer seriöst, det är faktiskt en faktor att det fortfarande är kul att gasa ibland. Annars är snedslitning av bakdäck största problemet jag har råkat ut för. 2 set som har slitigts ut på bara 1000 mil på insidan samtidigt som dom ser bra ut i ytterkant. Förhoppnings rätt justerad hjulvinkel nu.
Och detta är alltså något som finns när bilen är ny och väldigt många har råkat ut för så har inget egentligen att göra med att bilen åldrats, även om det såklart också kan påverka.
Har för mig jag läst ngnstans att Tesla åtm. till en början gjorde fabrikshjulinställningen i medium, och att det var därför däcken slets på insidan eftersom bilarna mestadels rullade i low.
Antar att bilen klarar farthinder i low, men är i och för sig inte 100 på det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5351
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Ännu en anledning att välja en bil utan luftfjädring, om man ska köpa en gammal S.SwedishAdvocate skrev: ↑26 mar 2024 14:42Går det inte att åtgärda genom att göra en hjulinställning i Low, och sedan i stor utsträckning som möjligt undvika att köra bilen i medium, high och extra high?Xanthopteryx skrev: ↑26 mar 2024 13:38Det där är Jättevanligt. Och risken är att du kommer drabbas igen tyvärr.mans71 skrev: ↑26 mar 2024 08:50Jag lider av en fysisk handikapp i form av oproportionerligt tung högerfot och har märkt att speciellt bakdäck slits fort!
Nej men mer seriöst, det är faktiskt en faktor att det fortfarande är kul att gasa ibland. Annars är snedslitning av bakdäck största problemet jag har råkat ut för. 2 set som har slitigts ut på bara 1000 mil på insidan samtidigt som dom ser bra ut i ytterkant. Förhoppnings rätt justerad hjulvinkel nu.
Och detta är alltså något som finns när bilen är ny och väldigt många har råkat ut för så har inget egentligen att göra med att bilen åldrats, även om det såklart också kan påverka.
Har för mig jag läst ngnstans att Tesla åtm. till en början gjorde fabrikshjulinställningen i medium, och att det var därför däcken slets på insidan eftersom bilarna mestadels rullade i low.
Antar att bilen klarar farthinder i low, men är i och för sig inte 100 på det...
Aldrig några problem med snedslltna däck på min P85 med stålfjädring.
Model Y P
Model S P
Model S P
-
- Inlägg: 5578
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Som jag förstått det så går det att byta ut luftfjädringen på bilar som har det så de istället får stålfjädring. Vet dock inte vad det skulle kunna kosta...Nicke Nyfiken skrev: ↑26 mar 2024 16:21Ännu en anledning att välja en bil utan luftfjädring, om man ska köpa en gammal S.SwedishAdvocate skrev: ↑26 mar 2024 14:42Går det inte att åtgärda genom att göra en hjulinställning i Low, och sedan i stor utsträckning som möjligt undvika att köra bilen i medium, high och extra high?Xanthopteryx skrev: ↑26 mar 2024 13:38Det där är Jättevanligt. Och risken är att du kommer drabbas igen tyvärr.mans71 skrev: ↑26 mar 2024 08:50Jag lider av en fysisk handikapp i form av oproportionerligt tung högerfot och har märkt att speciellt bakdäck slits fort!
Nej men mer seriöst, det är faktiskt en faktor att det fortfarande är kul att gasa ibland. Annars är snedslitning av bakdäck största problemet jag har råkat ut för. 2 set som har slitigts ut på bara 1000 mil på insidan samtidigt som dom ser bra ut i ytterkant. Förhoppnings rätt justerad hjulvinkel nu.
Och detta är alltså något som finns när bilen är ny och väldigt många har råkat ut för så har inget egentligen att göra med att bilen åldrats, även om det såklart också kan påverka.
Har för mig jag läst ngnstans att Tesla åtm. till en början gjorde fabrikshjulinställningen i medium, och att det var därför däcken slets på insidan eftersom bilarna mestadels rullade i low.
Antar att bilen klarar farthinder i low, men är i och för sig inte 100 på det...
Aldrig några problem med snedslltna däck på min P85 med stålfjädring.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Nej men din bil inbjuder väl till handikappet gissar jag.mans71 skrev: ↑26 mar 2024 08:50Jag lider av en fysisk handikapp i form av oproportionerligt tung högerfot och har märkt att speciellt bakdäck slits fort!
Nej men mer seriöst, det är faktiskt en faktor att det fortfarande är kul att gasa ibland. Annars är snedslitning av bakdäck största problemet jag har råkat ut för. 2 set som har slitigts ut på bara 1000 mil på insidan samtidigt som dom ser bra ut i ytterkant. Förhoppnings rätt justerad hjulvinkel nu.
Men verkar inte vara ovanligt med snedslitna däck på teslor, det kan knappast bara bero på felställda hjulinställningar från fabrik.
Model Y LR.
Model S70D
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19594
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
På model S kan det absolut bero på felaktiga hjulvinklar från fabrik, det
finns gott om exempel på det. Min första hade det tex. Men även betydligt
nyare exempel finns på dåliga vinklar direkt från leverans.
finns gott om exempel på det. Min första hade det tex. Men även betydligt
nyare exempel finns på dåliga vinklar direkt från leverans.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Tack för mycket intressant sammanställning!
Tyvärr är ju en så hög kostnad väldigt avskräckande, och det är ju tråkigt nu när de lite äldre bilarna börjat komma ner i acceptabla priser både inköp och försäkring.
Tyvärr är ju en så hög kostnad väldigt avskräckande, och det är ju tråkigt nu när de lite äldre bilarna börjat komma ner i acceptabla priser både inköp och försäkring.
- LongIsland
- Teslaägare
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 11 okt 2019 16:26
- Ort: Färjestaden
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Jag vet inte om drygt 17000:- om året är billig försäkring på en MS ...