Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023
Moderator: Redaktion
Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023
Hej
Jag har aldrig kört en vit bil tidigare så osäker på om det är fel på rostsydds behandlingen som läcker igenom den vita lacken eller om det bara är vanlig tjära/asfalt från vägarna. Nu ser bilem hemsk ut med flammor och ränder i beigbrunt på tröskellådorna
Någon annan som känner igen denna beskrivning av tröskellådorna?
Har kört bilen i biltvätt med avfettningsprogram men inget bättre resultat.
Tack för tips
MVH
Hans
Jag har aldrig kört en vit bil tidigare så osäker på om det är fel på rostsydds behandlingen som läcker igenom den vita lacken eller om det bara är vanlig tjära/asfalt från vägarna. Nu ser bilem hemsk ut med flammor och ränder i beigbrunt på tröskellådorna
Någon annan som känner igen denna beskrivning av tröskellådorna?
Har kört bilen i biltvätt med avfettningsprogram men inget bättre resultat.
Tack för tips
MVH
Hans
Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023
Är det inte en skyddstejp som drar åt sig smuts?
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 2052
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023
Menar du i en automattvätt? Det är helt kört. Den gör ovandelen av bilen hyfsat ren, inget annat.Hatte61 skrev: ↑11 mar 2024 13:02Hej
Jag har aldrig kört en vit bil tidigare så osäker på om det är fel på rostsydds behandlingen som läcker igenom den vita lacken eller om det bara är vanlig tjära/asfalt från vägarna. Nu ser bilem hemsk ut med flammor och ränder i beigbrunt på tröskellådorna
Någon annan som känner igen denna beskrivning av tröskellådorna?
Har kört bilen i biltvätt med avfettningsprogram men inget bättre resultat.
Tack för tips
MVH
Hans
Trösklarna får du ge dig på manuellt. Vet man ens vilken typ av avfettning man får i en biltvätt? Miljöavfettning löser inte vinterns smuts. Behövs kallavfettning som verkar en stund. Högtryck. Kallavfettning igen och gnugga mm.
Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023
KAN ju vara nån typ av rost också. Flygrost är ett problem på vita bilar. Små partiklar från t.ex. dubbdäck följer med smutsen upp från vägen och börjar rosta på bilen. Finns speciella medel mot flygrost som man kan spraya på.
Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023
Det är PPF-filmen som ligger längs med trösklarna som är svår att göra ren. Tvätta på lite extra med svamp eller borste så blir det bra.
Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023
En vit bil som inte tvättas väldigt ofta på vintern blir inte ren(det blir förstås inte andra färger heller, det bara syns inte lika tydligt..) i en automattvätt, oavsett tvättprogram
Hade två vita i följd och jag brukade vara tvungen att spreja avfettning på underdelen av bilen och låta det verka 10-15 min innan(obs den skall inte stå i solen medan det verkar...).
Problemet med automattvätt är ju att den bara kör igenom programmet utan att ge tid till medlen att verka.
Hade två vita i följd och jag brukade vara tvungen att spreja avfettning på underdelen av bilen och låta det verka 10-15 min innan(obs den skall inte stå i solen medan det verkar...).
Problemet med automattvätt är ju att den bara kör igenom programmet utan att ge tid till medlen att verka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023
Syns rätt bra på min Midnight Silver också.
Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023
Jag tycker inte att det är så enkelt som att bara gå på med svamp/borste. PPF-filmen på trösklarna riktigt suger åt sig smutsen, jag har gått loss med avfettning, super wash, isopropanol. Jag lyckas dock inte få filmen helt vit, den har en beige-vit ton, hur ser era trösklar ut, kan ni få filmen helt vit, och hur såg den ut vid leverans, jag vet faktiskt inte själv?
Sen är problemet att filmen blir skitig på direkten igen, hade varit bättre om dom satt en svart film istället!
Vi har en till tråd där jag också skrivit i tidigare: viewtopic.php?p=775645#p775645
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 2052
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023
Ja det här var faktiskt en av de stora anledningarna till att jag bytte till Y istället. Det är opassande i Sverige med lackade trösklar.mykie skrev: ↑13 mar 2024 09:09
Jag tycker inte att det är så enkelt som att bara gå på med svamp/borste. PPF-filmen på trösklarna riktigt suger åt sig smutsen, jag har gått loss med avfettning, super wash, isopropanol. Jag lyckas dock inte få filmen helt vit, den har en beige-vit ton, hur ser era trösklar ut, kan ni få filmen helt vit, och hur såg den ut vid leverans, jag vet faktiskt inte själv?
Sen är problemet att filmen blir skitig på direkten igen, hade varit bättre om dom satt en svart film istället!
Vi har en till tråd där jag också skrivit i tidigare: viewtopic.php?p=775645#p775645
Tröskel_1.jpg
jag gillar att ha bilen ren och handtvättar alltid men det är extremt mkt extrajobb detta. Ett par timmar som man kan ägna åt roligare saker.
Det är väl därför tex Volvo gjort så mkt framgång med sina XC-modeller med all dess svart plast runt hjulhusen och nedertill på bilarna.
Skitjobbigt helt enkelt. Och funderar man på att hålla dem rena så är det endast handtvätt som gäller - kontinuerligt. Inte "efter vintern".
Jag höll alltid trösklarna rena på mina 3:or men det var ett riktigt skitgöra.
Fälgarna kan man fuska med då och då men trösklarna måste man göra rena hela tiden om det skall funka.
När man äntligen är klar och fått dem rena så skall man helst gå på med lera och sen skydda dem också.
Och svårt att komma åt dessutom. Inte kul för ryggen och heller inte kul att ta fram något att ligga på och gnugga i OK:s tvätthall.
Så byt bil är mitt tips. Eller kämpa!
Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023
Vi hade innan nuvarande Y en vit 3:a. Hade aldrig något problem med trösklarna som ovan. Blev inte märkbart skitigare än övrigt. Iallafall inte i närheten av bilderna som visas.pejvic skrev: ↑13 mar 2024 09:47Ja det här var faktiskt en av de stora anledningarna till att jag bytte till Y istället. Det är opassande i Sverige med lackade trösklar.mykie skrev: ↑13 mar 2024 09:09
Jag tycker inte att det är så enkelt som att bara gå på med svamp/borste. PPF-filmen på trösklarna riktigt suger åt sig smutsen, jag har gått loss med avfettning, super wash, isopropanol. Jag lyckas dock inte få filmen helt vit, den har en beige-vit ton, hur ser era trösklar ut, kan ni få filmen helt vit, och hur såg den ut vid leverans, jag vet faktiskt inte själv?
Sen är problemet att filmen blir skitig på direkten igen, hade varit bättre om dom satt en svart film istället!
Vi har en till tråd där jag också skrivit i tidigare: viewtopic.php?p=775645#p775645
Tröskel_1.jpg
jag gillar att ha bilen ren och handtvättar alltid men det är extremt mkt extrajobb detta. Ett par timmar som man kan ägna åt roligare saker.
Det är väl därför tex Volvo gjort så mkt framgång med sina XC-modeller med all dess svart plast runt hjulhusen och nedertill på bilarna.
Skitjobbigt helt enkelt. Och funderar man på att hålla dem rena så är det endast handtvätt som gäller - kontinuerligt. Inte "efter vintern".
Jag höll alltid trösklarna rena på mina 3:or men det var ett riktigt skitgöra.
Fälgarna kan man fuska med då och då men trösklarna måste man göra rena hela tiden om det skall funka.
När man äntligen är klar och fått dem rena så skall man helst gå på med lera och sen skydda dem också.
Och svårt att komma åt dessutom. Inte kul för ryggen och heller inte kul att ta fram något att ligga på och gnugga i OK:s tvätthall.
Så byt bil är mitt tips. Eller kämpa!
Finns 2 saker som kan skilja. Vår 3:a (-21) var från Freemont. Annan typ av skyddsfilm? Eller om där ens var skyddsfilm? Kommer faktiskt inte ihåg.
Andra grejen som skulle kunna skilja är att jag själv direkt när den var ny lade på keramiskt skydd. Bilen var väldigt lättvättad pga det.
Men gissar att det främst är pga annan eller ingen skyddsfilm.
Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023
Min förra 3:a (2019) hade ingen film nånstans. Min nya 3:a (2022) har film. Bild i tidigare inlägg.Xeik skrev: ↑13 mar 2024 10:18Vi hade innan nuvarande Y en vit 3:a. Hade aldrig något problem med trösklarna som ovan. Blev inte märkbart skitigare än övrigt. Iallafall inte i närheten av bilderna som visas.pejvic skrev: ↑13 mar 2024 09:47Ja det här var faktiskt en av de stora anledningarna till att jag bytte till Y istället. Det är opassande i Sverige med lackade trösklar.mykie skrev: ↑13 mar 2024 09:09
Jag tycker inte att det är så enkelt som att bara gå på med svamp/borste. PPF-filmen på trösklarna riktigt suger åt sig smutsen, jag har gått loss med avfettning, super wash, isopropanol. Jag lyckas dock inte få filmen helt vit, den har en beige-vit ton, hur ser era trösklar ut, kan ni få filmen helt vit, och hur såg den ut vid leverans, jag vet faktiskt inte själv?
Sen är problemet att filmen blir skitig på direkten igen, hade varit bättre om dom satt en svart film istället!
Vi har en till tråd där jag också skrivit i tidigare: viewtopic.php?p=775645#p775645
Tröskel_1.jpg
jag gillar att ha bilen ren och handtvättar alltid men det är extremt mkt extrajobb detta. Ett par timmar som man kan ägna åt roligare saker.
Det är väl därför tex Volvo gjort så mkt framgång med sina XC-modeller med all dess svart plast runt hjulhusen och nedertill på bilarna.
Skitjobbigt helt enkelt. Och funderar man på att hålla dem rena så är det endast handtvätt som gäller - kontinuerligt. Inte "efter vintern".
Jag höll alltid trösklarna rena på mina 3:or men det var ett riktigt skitgöra.
Fälgarna kan man fuska med då och då men trösklarna måste man göra rena hela tiden om det skall funka.
När man äntligen är klar och fått dem rena så skall man helst gå på med lera och sen skydda dem också.
Och svårt att komma åt dessutom. Inte kul för ryggen och heller inte kul att ta fram något att ligga på och gnugga i OK:s tvätthall.
Så byt bil är mitt tips. Eller kämpa!
Finns 2 saker som kan skilja. Vår 3:a (-21) var från Freemont. Annan typ av skyddsfilm? Eller om där ens var skyddsfilm? Kommer faktiskt inte ihåg.
Andra grejen som skulle kunna skilja är att jag själv direkt när den var ny lade på keramiskt skydd. Bilen var väldigt lättvättad pga det.
Men gissar att det främst är pga annan eller ingen skyddsfilm.
- Hexis Sverige AB
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 11 mar 2024 09:35
- Kontakt:
Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023
Många tillverkare väljer idag att montera skyddfilm på utsatta delar av bilen redan från fabrik. Porsche, Tesla, Volkswagen, Audi, Volvo för att nämna några.
Generellt så är den filmen som monteras i fabrik en helt annan än den PPF-film som monteras på eftermarknaden. Avsikten när fabrikerna väljer att lägga en skyddsfilm på karossen är att man haft problem med för tidig nötning av lacken, ofta kopplat till karossens utformande vilket gör att grus och sand sprutar upp närmast vägbana. Den filmen är ofta tjockare (vilket ger en permanent lösning av grundproblemet) men framförallt billigare. Tjockleken på materialet gör även att det inte går att forma det vilket gör att man ofta väljer att montera filmen enbart på det utsatta området, ofta till synes mitt på en karossdel.
Det är viktigt att att man förstår att avsikten med att fabrikerna applicerar en skyddsfolie är att skydda lacken. Inte att det ska vara en osynlig lösning.
Nackdelen med dessa filmer är att de pga tjockleken inte går att vika runt kanter samt att ytskiktet med tid kan uppvisa olika problem. Exempel nedan.
Gulning: Filmen tenderar att se smutsig ut. Mest synligt på vita bilar men uppstår på samtliga färger. Det är alltså inte smuts som samlas på filmen utan själva filmen som gulnar. Detta har att göra med sammansättning i materialet. Det går dessvärre inte att få en gulnad film "ren".
Mattning: Ytan nöts ned och mattas av med tid. Vissa filmer går att polera för att förbättra ytan men är inte en garanti för att lösa probelmet.
Den skyddsfolie, även kallad PPF, som säljs på eftermarknaden är en helt annan produkt och kan inte jämföras med fabriksmonterad. Även här finns skillnader i kvalitet men ovan nämnda problem är inte något som existerar på dagens PPF-filmer. Vi lämnar exempelvis 10 års garanti (eller livstid för våra certiferade montörer) mot gulning och krackelering på vår Bodyfence X.
Generellt så är den filmen som monteras i fabrik en helt annan än den PPF-film som monteras på eftermarknaden. Avsikten när fabrikerna väljer att lägga en skyddsfilm på karossen är att man haft problem med för tidig nötning av lacken, ofta kopplat till karossens utformande vilket gör att grus och sand sprutar upp närmast vägbana. Den filmen är ofta tjockare (vilket ger en permanent lösning av grundproblemet) men framförallt billigare. Tjockleken på materialet gör även att det inte går att forma det vilket gör att man ofta väljer att montera filmen enbart på det utsatta området, ofta till synes mitt på en karossdel.
Det är viktigt att att man förstår att avsikten med att fabrikerna applicerar en skyddsfolie är att skydda lacken. Inte att det ska vara en osynlig lösning.
Nackdelen med dessa filmer är att de pga tjockleken inte går att vika runt kanter samt att ytskiktet med tid kan uppvisa olika problem. Exempel nedan.
Gulning: Filmen tenderar att se smutsig ut. Mest synligt på vita bilar men uppstår på samtliga färger. Det är alltså inte smuts som samlas på filmen utan själva filmen som gulnar. Detta har att göra med sammansättning i materialet. Det går dessvärre inte att få en gulnad film "ren".
Mattning: Ytan nöts ned och mattas av med tid. Vissa filmer går att polera för att förbättra ytan men är inte en garanti för att lösa probelmet.
Den skyddsfolie, även kallad PPF, som säljs på eftermarknaden är en helt annan produkt och kan inte jämföras med fabriksmonterad. Även här finns skillnader i kvalitet men ovan nämnda problem är inte något som existerar på dagens PPF-filmer. Vi lämnar exempelvis 10 års garanti (eller livstid för våra certiferade montörer) mot gulning och krackelering på vår Bodyfence X.
HEXIS är en tillverkare av självhäftande vinyler för visuell kommunikation.
Helfoliering - Stenskottsskydd - Fordonsdekor - Digitaltryck - Textiltryck
Helfoliering - Stenskottsskydd - Fordonsdekor - Digitaltryck - Textiltryck
Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023
Ok, vad kostar det att montera en sådan PPF på trösklarna (det går bra att skicka PM)? Finns ni i Malmöområdet?Hexis Sverige AB skrev: ↑22 apr 2024 09:36Många tillverkare väljer idag att montera skyddfilm på utsatta delar av bilen redan från fabrik. Porsche, Tesla, Volkswagen, Audi, Volvo för att nämna några.
Generellt så är den filmen som monteras i fabrik en helt annan än den PPF-film som monteras på eftermarknaden. Avsikten när fabrikerna väljer att lägga en skyddsfilm på karossen är att man haft problem med för tidig nötning av lacken, ofta kopplat till karossens utformande vilket gör att grus och sand sprutar upp närmast vägbana. Den filmen är ofta tjockare (vilket ger en permanent lösning av grundproblemet) men framförallt billigare. Tjockleken på materialet gör även att det inte går att forma det vilket gör att man ofta väljer att montera filmen enbart på det utsatta området, ofta till synes mitt på en karossdel.
Det är viktigt att att man förstår att avsikten med att fabrikerna applicerar en skyddsfolie är att skydda lacken. Inte att det ska vara en osynlig lösning.
Nackdelen med dessa filmer är att de pga tjockleken inte går att vika runt kanter samt att ytskiktet med tid kan uppvisa olika problem. Exempel nedan.
Gulning: Filmen tenderar att se smutsig ut. Mest synligt på vita bilar men uppstår på samtliga färger. Det är alltså inte smuts som samlas på filmen utan själva filmen som gulnar. Detta har att göra med sammansättning i materialet. Det går dessvärre inte att få en gulnad film "ren".
Mattning: Ytan nöts ned och mattas av med tid. Vissa filmer går att polera för att förbättra ytan men är inte en garanti för att lösa probelmet.
Den skyddsfolie, även kallad PPF, som säljs på eftermarknaden är en helt annan produkt och kan inte jämföras med fabriksmonterad. Även här finns skillnader i kvalitet men ovan nämnda problem är inte något som existerar på dagens PPF-filmer. Vi lämnar exempelvis 10 års garanti (eller livstid för våra certiferade montörer) mot gulning och krackelering på vår Bodyfence X.
Jag har tidigare haft en vit från 2019 som inte hade detta problem. Men på den vita jag nu har från 2023 är det en annan fråga…
Har försökt med avfettning men det kräver väldigt mkt arbete.
Häromdagen såg jag en ny vit dansk Highland som såg för j-lig ut. Hans trösklar var HELT svarta…
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
- Hexis Sverige AB
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 11 mar 2024 09:35
- Kontakt:
Re: Tröskellådorna är Brun/beige flammiga på min M3 LR uthämtad AUG 2023
Hej Pefreli
Vi tillverkar och säljer produkten Bodyfence till företag som monterar det. Vi har således ingen egen montering och kan inte ge dig ett exakt pris tyvärr. Att ersätta och byta ut mot ny PPF är dock inte kostsamt. Värt att överväga om det ska utökas eller kompletteras när man ändå har bilen inne. Produkten du ska efterfråga är Hexis Bodyfence
Kan tipsa om att vända sig till Folie Tec för offertförfrågan.
https://www.instagram.com/folie_tec/
Vi tillverkar och säljer produkten Bodyfence till företag som monterar det. Vi har således ingen egen montering och kan inte ge dig ett exakt pris tyvärr. Att ersätta och byta ut mot ny PPF är dock inte kostsamt. Värt att överväga om det ska utökas eller kompletteras när man ändå har bilen inne. Produkten du ska efterfråga är Hexis Bodyfence
Kan tipsa om att vända sig till Folie Tec för offertförfrågan.
https://www.instagram.com/folie_tec/
HEXIS är en tillverkare av självhäftande vinyler för visuell kommunikation.
Helfoliering - Stenskottsskydd - Fordonsdekor - Digitaltryck - Textiltryck
Helfoliering - Stenskottsskydd - Fordonsdekor - Digitaltryck - Textiltryck