Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Klintan »

holden skrev: 23 apr 2024 10:17
Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Tyvärr är risken stor att skräpet bara dumpas i naturen, företag behöver ju betala för att besöka återvinningscentralen.
Elbilist sedan 2014
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4903
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av chaffis75 »

Klintan skrev: 23 apr 2024 10:22
holden skrev: 23 apr 2024 10:17
Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Tyvärr är risken stor att skräpet bara dumpas i naturen, företag behöver ju betala för att besöka återvinningscentralen.
Nu fattar jag inte.. så bara för man inte har krok på sin bil så dumpar man skräp i naturen?

Nej skräp i naturen hamnar där pågrund av alla idioter som inte har något innanför pannbenet och han inget med krok eller släp att göra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1109
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Verdi_ »

holden skrev: 23 apr 2024 10:17
Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Jag har inte haft dragkrok på 7 år och bor i villa. Det är inga som helst problem. Hemkörning på otympliga grejer är ju ändå värt det. Häckplantor, solceller, byggmaterial, jord, sand, möbler osv osv. Sen går det faktiskt in mer än man tror i en Model S med fällda säten.

Dragkrok skulle jag vilja ha för att kunna åka iväg och cykla i skogen med min son på andra ställen än hemma där vi har 4 km asfalt till närmaste skog. Blir alltså 8 km asfalt som känns jobbiga och så blir det aldrig av. Jo jag vet att man kan sätta på en sån krok på en Model S men det känns lite sent påkommet nu. Blir ett litet ingrepp på bilen också som kan orsaka korrosion och annat. Plus att det kostar pengar och tid förstås.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Klintan »

chaffis75 skrev: 23 apr 2024 12:17
Klintan skrev: 23 apr 2024 10:22
holden skrev: 23 apr 2024 10:17
Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Tyvärr är risken stor att skräpet bara dumpas i naturen, företag behöver ju betala för att besöka återvinningscentralen.
Nu fattar jag inte.. så bara för man inte har krok på sin bil så dumpar man skräp i naturen?

Nej skräp i naturen hamnar där pågrund av alla idioter som inte har något innanför pannbenet och han inget med krok eller släp att göra.
Om man anlitar någon via någon tjänst är det stor risk att skräpet hämtas men bara dumpas i skogen.
Elbilist sedan 2014
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4903
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av chaffis75 »

Klintan skrev: 23 apr 2024 12:35
chaffis75 skrev: 23 apr 2024 12:17
Klintan skrev: 23 apr 2024 10:22
holden skrev: 23 apr 2024 10:17
Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Tyvärr är risken stor att skräpet bara dumpas i naturen, företag behöver ju betala för att besöka återvinningscentralen.
Nu fattar jag inte.. så bara för man inte har krok på sin bil så dumpar man skräp i naturen?

Nej skräp i naturen hamnar där pågrund av alla idioter som inte har något innanför pannbenet och han inget med krok eller släp att göra.
Om man anlitar någon via någon tjänst är det stor risk att skräpet hämtas men bara dumpas i skogen.
Aa, nu fattar jag din vinkel.. ja där har du faktiskt en poäng..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10847
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev: 23 apr 2024 10:17
Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Talaomförandravaddombehöver-fetischismen är ju minst lika spridd i visa kretsar…
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7608
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mikebike »

Verdi_ skrev: 23 apr 2024 12:33
holden skrev: 23 apr 2024 10:17
Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Jag har inte haft dragkrok på 7 år och bor i villa. Det är inga som helst problem. Hemkörning på otympliga grejer är ju ändå värt det. Häckplantor, solceller, byggmaterial, jord, sand, möbler osv osv. Sen går det faktiskt in mer än man tror i en Model S med fällda säten.

Dragkrok skulle jag vilja ha för att kunna åka iväg och cykla i skogen med min son på andra ställen än hemma där vi har 4 km asfalt till närmaste skog. Blir alltså 8 km asfalt som känns jobbiga och så blir det aldrig av. Jo jag vet att man kan sätta på en sån krok på en Model S men det känns lite sent påkommet nu. Blir ett litet ingrepp på bilen också som kan orsaka korrosion och annat. Plus att det kostar pengar och tid förstås.
Takräcke?
Jag har bara haft cyklar på dragkroken vid ett tillfälle och det var för att spara pengar på Gotlandsfärjan. :mrgreen:

PS. 2 x 4 km är ju inga problem, men det kan ju vara skoj att cykla i andra skogar också. Jag tar bilen till Vallentuna eller Märsta för att cykla på andra vägar än hemma
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev: 23 apr 2024 13:06
holden skrev: 23 apr 2024 10:17
Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Talaomförandravaddombehöver-fetischismen är ju minst lika spridd i visa kretsar…
Absolut, det finns hundratals om inte tusentals inlägg om vilken dealbreaker denna dragkrok är. Folk beställer till och med dragkrok enbart för att de fått för sig att en bil utan dragkrok är osäljbar på begagnatmarknaden. Var och en salig i sin tro som det står i boken.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Sofie »

mikebike skrev: 23 apr 2024 13:40
Verdi_ skrev: 23 apr 2024 12:33
holden skrev: 23 apr 2024 10:17
Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Jag har inte haft dragkrok på 7 år och bor i villa. Det är inga som helst problem. Hemkörning på otympliga grejer är ju ändå värt det. Häckplantor, solceller, byggmaterial, jord, sand, möbler osv osv. Sen går det faktiskt in mer än man tror i en Model S med fällda säten.

Dragkrok skulle jag vilja ha för att kunna åka iväg och cykla i skogen med min son på andra ställen än hemma där vi har 4 km asfalt till närmaste skog. Blir alltså 8 km asfalt som känns jobbiga och så blir det aldrig av. Jo jag vet att man kan sätta på en sån krok på en Model S men det känns lite sent påkommet nu. Blir ett litet ingrepp på bilen också som kan orsaka korrosion och annat. Plus att det kostar pengar och tid förstås.
Takräcke?
Jag har bara haft cyklar på dragkroken vid ett tillfälle och det var för att spara pengar på Gotlandsfärjan. :mrgreen:

PS. 2 x 4 km är ju inga problem, men det kan ju vara skoj att cykla i andra skogar också. Jag tar bilen till Vallentuna eller Märsta för att cykla på andra vägar än hemma
Under dom 3 veckor vi ägt 3an så har inte mindre än 5 olika cyklar varit på dragkroken, en bil utan dragkrok är otänkbar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 22 apr 2024 21:34
Freez skrev: 22 apr 2024 20:36
Fredrik j skrev: 08 apr 2023 13:41
Risken är ju även överhängande att du och jag befinner oss i var sin bubbla, taliz. I din kan alla ändra sina bilbehov för att passa elbilutbudet redan idag. I min bubbla är det medelålders villaägare med två bilar, båtsläp, hästtransporter och husvagnar som släpas ner i Europa på semestern. Hos oss blir, än så länge, elbilen en andrabil.
Men det kommer naturligtvis ändras. Bra släpmöjligheter hade skyndat på det.
Man kan tänka tvärtom. Jag har MY som förstabil och en 4WD BMW diesel som andrabil, perfekt de gånger elbilen inte räcker till, tex att dra tung båt :) .
Min förstabil är den som fixar allt. Den jag skulle göra mig av med sist. Sen löper det på och i andra änden är veteranbilen jag inte kör så mycket med.
Det är nog väldigt nischat med familjer som har veteranbil. Även mer så än de med krok.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jerka
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerka »

mikebike skrev: 23 apr 2024 13:40
Verdi_ skrev: 23 apr 2024 12:33
holden skrev: 23 apr 2024 10:17
Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Jag har inte haft dragkrok på 7 år och bor i villa. Det är inga som helst problem. Hemkörning på otympliga grejer är ju ändå värt det. Häckplantor, solceller, byggmaterial, jord, sand, möbler osv osv. Sen går det faktiskt in mer än man tror i en Model S med fällda säten.

Dragkrok skulle jag vilja ha för att kunna åka iväg och cykla i skogen med min son på andra ställen än hemma där vi har 4 km asfalt till närmaste skog. Blir alltså 8 km asfalt som känns jobbiga och så blir det aldrig av. Jo jag vet att man kan sätta på en sån krok på en Model S men det känns lite sent påkommet nu. Blir ett litet ingrepp på bilen också som kan orsaka korrosion och annat. Plus att det kostar pengar och tid förstås.
Takräcke?
Jag har bara haft cyklar på dragkroken vid ett tillfälle och det var för att spara pengar på Gotlandsfärjan. :mrgreen:

PS. 2 x 4 km är ju inga problem, men det kan ju vara skoj att cykla i andra skogar också. Jag tar bilen till Vallentuna eller Märsta för att cykla på andra vägar än hemma
En cykelhållare för dragkrok är något helt annat än en för takräcke. Man kan ha den liggande i bakluckan och det tar mindre än en minut att fälla ut dragkroken, klämma fast hållaren och hänga upp cykeln. Man kan använda den i vardagen, komma och hämta folk som cyklat någonstans osv. Cykel på biltaket har också sina fördelar, men är mycket krångligare och lämpar sig bäst för långresor.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7608
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mikebike »

Jerka skrev: 24 apr 2024 06:41
mikebike skrev: 23 apr 2024 13:40
Verdi_ skrev: 23 apr 2024 12:33
holden skrev: 23 apr 2024 10:17
Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Jag har inte haft dragkrok på 7 år och bor i villa. Det är inga som helst problem. Hemkörning på otympliga grejer är ju ändå värt det. Häckplantor, solceller, byggmaterial, jord, sand, möbler osv osv. Sen går det faktiskt in mer än man tror i en Model S med fällda säten.

Dragkrok skulle jag vilja ha för att kunna åka iväg och cykla i skogen med min son på andra ställen än hemma där vi har 4 km asfalt till närmaste skog. Blir alltså 8 km asfalt som känns jobbiga och så blir det aldrig av. Jo jag vet att man kan sätta på en sån krok på en Model S men det känns lite sent påkommet nu. Blir ett litet ingrepp på bilen också som kan orsaka korrosion och annat. Plus att det kostar pengar och tid förstås.
Takräcke?
Jag har bara haft cyklar på dragkroken vid ett tillfälle och det var för att spara pengar på Gotlandsfärjan. :mrgreen:

PS. 2 x 4 km är ju inga problem, men det kan ju vara skoj att cykla i andra skogar också. Jag tar bilen till Vallentuna eller Märsta för att cykla på andra vägar än hemma
En cykelhållare för dragkrok är något helt annat än en för takräcke. Man kan ha den liggande i bakluckan och det tar mindre än en minut att fälla ut dragkroken, klämma fast hållaren och hänga upp cykeln. Man kan använda den i vardagen, komma och hämta folk som cyklat någonstans osv. Cykel på biltaket har också sina fördelar, men är mycket krångligare och lämpar sig bäst för långresor.
Jämfört med att montera dragkrok och cykelhållare varje gång är det snarare enklare med cyklarna på taket, om man har takräcket och cykelhållarna på taket maj till september som jag brukar ha.
De cykelhållarna som man kan ha liggande i bagaget är inte mycket att ha heller.

Hämta folk + cykel går utmärkt utan cykelhållare. Min fru fick skjuts hem igår kväll av goda vänner som helt enkelt stoppade in cykeln i bilen.

PS. Förr hade hade jag takräcke och cykelhållare på taket året runt. 😉
PSII. Jag hade inte dragkrok heller på den tiden.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jerka
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerka »

Hur i hela världen kan det vara enklare att hiva upp en cykel på taket än att lyfta den 30 cm och hänga på dragkroken? Och jag tänker då rakt inte köra omkring med takräcket på hela sommaren. Men det är klart, dragkrokens utformning spelar roll. Jag hade en riktig skitbil förut (Passat) men den utfällbara dragkroken var guld värd. På en Tesla där man måste in under bilen och montera manuellt varje gång så är väl situationen en annan.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7608
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mikebike »

Jerka skrev: 24 apr 2024 08:15
Hur i hela världen kan det vara enklare att hiva upp en cykel på taket än att lyfta den 30 cm och hänga på dragkroken? Och jag tänker då rakt inte köra omkring med takräcket på hela sommaren. Men det är klart, dragkrokens utformning spelar roll. Jag hade en riktig skitbil förut (Passat) men den utfällbara dragkroken var guld värd. På en Tesla där man måste in under bilen och montera manuellt varje gång så är väl situationen en annan.
Ja, det är just en Tesla jag har. Detta är ju trots allt ett Tesla-forum. ;)

Jag tänker då rakt inte köra omkring med dragkroken monterad hela sommaren. 8-)

Vi är olika, och har olika förutsättningar och prioriteringar.
För mig är cykeltransport högt prioriterat.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Olten »

Jerka skrev: 24 apr 2024 08:15
Hur i hela världen kan det vara enklare att hiva upp en cykel på taket än att lyfta den 30 cm och hänga på dragkroken? Och jag tänker då rakt inte köra omkring med takräcket på hela sommaren. Men det är klart, dragkrokens utformning spelar roll. Jag hade en riktig skitbil förut (Passat) men den utfällbara dragkroken var guld värd. På en Tesla där man måste in under bilen och montera manuellt varje gång så är väl situationen en annan.
Varför varje gång, underhåll kroken så kan den sitta där under sommarhalvåret..... ;)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3646
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av jonasl »

Antagligen gillar vi friheten att kunna göra saker direkt utan att involvera andra och behöva passa tider.

Det är till stor del därför jag sjösätter båten själv t.ex, och har den hemma på kärra när den inte används. Men mest av allt används kroken till cyklar, det är smidigare och enklare att ha dem på kroken än på taket och att boka in att någon kör dem åt oss när vi ska cykla någon annanstans än hemma känns klart komplicerat :)

Av samma orsak byter jag mellan vinter och sommarhjul själv också - går fortare än att åka till däckhotell och både köa och vänta. Med rätt prylar tar det inte ens 30 min att byta.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1140
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av bjornnilsson »

Pratar vi dragkrok? Det var ett tag sedan sist jag själv reflekterade över mitt användande, men det är omfattande, i alla fall på sommarhalvåret.

Drog loss grannen som fastnat i diket i vintras och då monterades den (S;en är en fantastisk bil att dra loss folk med, de blir lika häpna varje gång, riktigt skoj) annars är vintern rätt så död på den fronten. Men så snart det töar så används dragkroken ett par gånger veckan. Minst en gång per helg. Hänger bakboxen på den när vi är ute och tomtar omkring på våra resor. Är vi hemma så är det släpkärran som åker på. Befinner oss i någon slags ständig renovering så är det inte altanbrädor som ska väljas med omsorg och sedan transporteras hem så är det skräp som ska rensas från alla möjliga vrår. Nu i sommar planerar jag att transportera kajaken på släpet, istället för att montera takräcket för att bängla upp båten däruppe varje gång det ska paddlas. Tror det blir smidigare för axlarna. Jag använder dragkroken till annat också, som att flytta på tungt skrot som jag inte orkar baxa omkring själv. Drog loss en skrotbil som sjunkit ner i gräsmattan förra sommaren. Dragkroken är alltså ett måste och var en del i beslutet att byta från förra S:en till Plaiden. Skönt att köra lagligt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Claes_B »

Fredrik j skrev: 22 apr 2024 21:34
Freez skrev: 22 apr 2024 20:36
Fredrik j skrev: 08 apr 2023 13:41
Risken är ju även överhängande att du och jag befinner oss i var sin bubbla, taliz. I din kan alla ändra sina bilbehov för att passa elbilutbudet redan idag. I min bubbla är det medelålders villaägare med två bilar, båtsläp, hästtransporter och husvagnar som släpas ner i Europa på semestern. Hos oss blir, än så länge, elbilen en andrabil.
Men det kommer naturligtvis ändras. Bra släpmöjligheter hade skyndat på det.
Man kan tänka tvärtom. Jag har MY som förstabil och en 4WD BMW diesel som andrabil, perfekt de gånger elbilen inte räcker till, tex att dra tung båt :) .
Min förstabil är den som fixar allt. Den jag skulle göra mig av med sist. Sen löper det på och i andra änden är veteranbilen jag inte kör så mycket med.
Säger tvärtom, min förstabil är den som står för 95-99% av mitt bilbrukande, de återstående procenten får andrabil, lånebil eller hemtransport från exv. Byggmax stå för.
Har inte haft drag på mina senaste 3 förstabilar och trots att jag har villa, åker till återvinningsstation med avfall, cyklar och ibland åker på semester har det inte ställt till med några större problem. Har förvisso en bil med dragkrok med, men jag tror bara jag använt det en gång för att dra hem ved, 500 meter, hade kunnat lösa det på annat sätt.

Nej, min Model 3 klarar inte allt, men jag vill å andra sidan inte köra 3300-3500 mil om året i en bil som klarar alla mina behov, det blir dyrt och troligtvis lite obekvämt och relativt sett tråkigare.
Jag förstår att andra har andra behov och därför väljer annorlunda, men jag tror att många skapar behov som de egentligen inte har och köper bil efter de skapade behoven istället för att reflektera över vad man egentligen behöver och hur man kan lösa behovet på andra sätt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3646
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av jonasl »

bjornnilsson skrev: 24 apr 2024 10:24
Jag använder dragkroken till annat också, som att flytta på tungt skrot som jag inte orkar baxa omkring själv. Drog loss en skrotbil som sjunkit ner i gräsmattan förra sommaren.
Gjorde en liknande grej för ett par veckor sen och drog loss en pall med saker som sjunkit ner i en grusplan. Kompisens Ford med 180 hk och framhjulsdrift stod bara och spann så vi kopplade på min bil och jag smög millimeter för millimeter fram helt utan hjulspinn och dramatik. Grymt! Fast något av ett edge case kanske även om det är exakt lika trevligt vid sjösättning av båt.

Dragkrok är ingen direkt belastning som gör bilen sämre, så för mig är det en nobrainer. Men jag accepterar att alla är olika :)

Takräcke har jag faktiskt klarat mig utan på Teslorna. Hade takbox på Touranen men till och med Model 3 hade större bagage än den om man utnyttjade allt utrymme. Men jag åker nog på det snart ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
Inlägg: 10847
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Fredrik j »

Claes_B skrev: 24 apr 2024 10:41
Fredrik j skrev: 22 apr 2024 21:34
Freez skrev: 22 apr 2024 20:36
Fredrik j skrev: 08 apr 2023 13:41
Risken är ju även överhängande att du och jag befinner oss i var sin bubbla, taliz. I din kan alla ändra sina bilbehov för att passa elbilutbudet redan idag. I min bubbla är det medelålders villaägare med två bilar, båtsläp, hästtransporter och husvagnar som släpas ner i Europa på semestern. Hos oss blir, än så länge, elbilen en andrabil.
Men det kommer naturligtvis ändras. Bra släpmöjligheter hade skyndat på det.
Man kan tänka tvärtom. Jag har MY som förstabil och en 4WD BMW diesel som andrabil, perfekt de gånger elbilen inte räcker till, tex att dra tung båt :) .
Min förstabil är den som fixar allt. Den jag skulle göra mig av med sist. Sen löper det på och i andra änden är veteranbilen jag inte kör så mycket med.
Säger tvärtom, min förstabil är den som står för 95-99% av mitt bilbrukande, de återstående procenten får andrabil, lånebil eller hemtransport från exv. Byggmax stå för.
Har inte haft drag på mina senaste 3 förstabilar och trots att jag har villa, åker till återvinningsstation med avfall, cyklar och ibland åker på semester har det inte ställt till med några större problem. Har förvisso en bil med dragkrok med, men jag tror bara jag använt det en gång för att dra hem ved, 500 meter, hade kunnat lösa det på annat sätt.

Nej, min Model 3 klarar inte allt, men jag vill å andra sidan inte köra 3300-3500 mil om året i en bil som klarar alla mina behov, det blir dyrt och troligtvis lite obekvämt och relativt sett tråkigare.
Jag förstår att andra har andra behov och därför väljer annorlunda, men jag tror att många skapar behov som de egentligen inte har och köper bil efter de skapade behoven istället för att reflektera över vad man egentligen behöver och hur man kan lösa behovet på andra sätt.
Vet inte om det verkligen är tvärt om mot vad jag menar. 99% är ju väldigt när 100%.
Löser den 99% är det nog din förstabil.

Skapade behov? Du menar som att man tvunget måste ha en bil utan knappar i interiören?
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av kaffekoko »

chaffis75 skrev: 23 apr 2024 12:39
Klintan skrev: 23 apr 2024 12:35
chaffis75 skrev: 23 apr 2024 12:17
Klintan skrev: 23 apr 2024 10:22
holden skrev: 23 apr 2024 10:17
Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
Tyvärr är risken stor att skräpet bara dumpas i naturen, företag behöver ju betala för att besöka återvinningscentralen.
Nu fattar jag inte.. så bara för man inte har krok på sin bil så dumpar man skräp i naturen?

Nej skräp i naturen hamnar där pågrund av alla idioter som inte har något innanför pannbenet och han inget med krok eller släp att göra.
Om man anlitar någon via någon tjänst är det stor risk att skräpet hämtas men bara dumpas i skogen.
Aa, nu fattar jag din vinkel.. ja där har du faktiskt en poäng..
Seriösa tjänster (t.ex. Tiptapp) har krav på att foto tas på återvinningsstation och dessutom geotaggas de med gps annars får föraren inte betalt. Lär vara betydligt större problem med företag i andra sektorer som inte har någon kontroll.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av RareEarth »

Slår också ett slag för dragkrok i stället för takräcke. Lyfta upp en 30-kilos elcykel som fått slut på batteriet på taket, då får man vara starke man på riktigt. Takräcket vi hade till förrförra bilen (Passat) passade inte på förra bilen (BMW), men efter tre år insåg jag att jag faktiskt aldrig hade saknat det. Så mycket enklare att bara koppla på släpet när man ska frakta något stort, eller cykelhållaren när någon ska plockas upp någonstans med cykel.

Bonus med MY: Thules minsta cykelhållare får plats i frunken, och man behöver inte ens fälla in armarna. Att det inte är automatisk dragkrok på MY är en av de sämre sakerna med den, men alla bilar har ju sina irritationsmoment.
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Claes_B »

Fredrik j skrev: 24 apr 2024 11:57
Claes_B skrev: 24 apr 2024 10:41
Fredrik j skrev: 22 apr 2024 21:34
Freez skrev: 22 apr 2024 20:36
Fredrik j skrev: 08 apr 2023 13:41
Risken är ju även överhängande att du och jag befinner oss i var sin bubbla, taliz. I din kan alla ändra sina bilbehov för att passa elbilutbudet redan idag. I min bubbla är det medelålders villaägare med två bilar, båtsläp, hästtransporter och husvagnar som släpas ner i Europa på semestern. Hos oss blir, än så länge, elbilen en andrabil.
Men det kommer naturligtvis ändras. Bra släpmöjligheter hade skyndat på det.
Man kan tänka tvärtom. Jag har MY som förstabil och en 4WD BMW diesel som andrabil, perfekt de gånger elbilen inte räcker till, tex att dra tung båt :) .
Min förstabil är den som fixar allt. Den jag skulle göra mig av med sist. Sen löper det på och i andra änden är veteranbilen jag inte kör så mycket med.
Säger tvärtom, min förstabil är den som står för 95-99% av mitt bilbrukande, de återstående procenten får andrabil, lånebil eller hemtransport från exv. Byggmax stå för.
Har inte haft drag på mina senaste 3 förstabilar och trots att jag har villa, åker till återvinningsstation med avfall, cyklar och ibland åker på semester har det inte ställt till med några större problem. Har förvisso en bil med dragkrok med, men jag tror bara jag använt det en gång för att dra hem ved, 500 meter, hade kunnat lösa det på annat sätt.

Nej, min Model 3 klarar inte allt, men jag vill å andra sidan inte köra 3300-3500 mil om året i en bil som klarar alla mina behov, det blir dyrt och troligtvis lite obekvämt och relativt sett tråkigare.
Jag förstår att andra har andra behov och därför väljer annorlunda, men jag tror att många skapar behov som de egentligen inte har och köper bil efter de skapade behoven istället för att reflektera över vad man egentligen behöver och hur man kan lösa behovet på andra sätt.
Vet inte om det verkligen är tvärt om mot vad jag menar. 99% är ju väldigt när 100%.
Löser den 99% är det nog din förstabil.

Skapade behov? Du menar som att man tvunget måste ha en bil utan knappar i interiören?
Du säger att din förstabil är den som löser allt, jag säger att min förstabil är den som löser mitt största behov men inte allt.

Jag kan inte dra släp med min 3, jag kan inte lasta möbler eller vitvaror i den, jag kan inte köra byggvaror i den, jag kan inte åka till ÅVC med allt jag behöver lämna där, den löser alltså inte alla mina behov eftersom det är saker jag som villaägare gör då och då.
Skulle jag göra som du och köra en bil som löser alla mina behov som förstabil skulle jag behöva en helt annan bil som första bil.

Att inte ha knappar kan man väl inte säga är ett skapat behov.
Det jag tänker på är alla som kör runt med stora, ibland törstiga bilar med stora hjul, fyrhjulsdrift, drag osv. bara för att de tror att de kan behöva de sakerna (vissa behöver det men de räknas inte här), många av dem använder varken drag, lastkapacitet eller fyrhjulsdrift, men de vill ha det för att de föreställer sig att de kommer göra det. Det kallar jag skapat behov.
Som de man läser i varje kommentarsfält som inte kan tänka sig elbil innan man kan köra 100 mil i ett sträck och ladda 100 mil på 5 minuter. Det är också i de flesta fall ett helt skapat behov, det är oerhört få som faktiskt brukar en bil på det sättet.
Fredrik j
Inlägg: 10847
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Fredrik j »

Claes_B skrev: 24 apr 2024 17:43
Jag kan inte dra släp med min 3, jag kan inte lasta möbler eller vitvaror i den, jag kan inte köra byggvaror i den, jag kan inte åka till ÅVC med allt jag behöver lämna där, den löser alltså inte alla mina behov eftersom det är saker jag som villaägare gör då och då.
Skulle jag göra som du och köra en bil som löser alla mina behov som förstabil skulle jag behöva en helt annan bil som första bil.
Låter ju som du skulle klara dig bra med en Model3 med dragkrok. Det är ju inte en helt annan bil än den du har. När dragkroken inte är på märker du ju ingen skillnad.

100mil i ett sträck behöver jag inte. Men jag skulle vilja kunna dra en husvagn och komma 30mil mellan laddningarna åtminstone. Men troligtvis kommer jag istället sluta dra husvagn den dagen jag går över till elbil.
Förutsatt att den är en bil jag verkligen vill ha.
Jag gillar Polestar4. Men den blir lite dyr.
Piggelin
Inlägg: 607
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Piggelin »

Nästa bil blir en laddhybrid. Bästa av båda världar. Lutar åt nya passat. Perfekt familjebil och man slipper planera semester och stopp efter laddplatser. Man stannar när man vill stanna och inte när man måste stanna...
Skriv svar