Polestar 4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10344
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 4

Inlägg av Legato »

Donk skrev: 24 apr 2024 17:49
Legato skrev: 24 apr 2024 11:31
Var och kollade på presentationen i Stockholm nyss samt provsatt och lekte runt lite med infotainment.

På vägen dit reflekterade jag över hur dumt det var att boka en 3P igår, kunde ju iaf väntat till idag... :D

Som tur är infann sig inte riktigt suget efter PS4. Största problemet imo är kostnaden, jag tror helt enkelt man kommer tvingas sänka priserna framöver med dålig TCO som följd för de som plockar ut bilen nu.

Tycker den är väldigt snygg utvändigt och interiören är nästan lika fin. Tror infotainment blir riktigt bra, gillar GA i PS2 och här känns det som det blir väsentligt förbättrat.

Det pratades mycket om det rymliga baksätet och visst är det rymligt, men mycket av "nyttan" dödas imo av att det inte går att stoppa in fötterna under framsätet alls.

De kändes också lite oväntat "ärliga" gällande brister. Mobil nyckel finns inte men "ska komma", man håller på och flyttar detta från app till mobilernas egna nyckelhantering. Någon frågade om värme i bakre kameran, en kamera som såklart blir helt central utan bakruta, svaret var att det inte finns utan man får svepa av kameran manuellt inför avfärd om det är mycket snö/is...

Lyssnade lite på ljudet och givetvis väldigt svårt att uttala sig redan nu, men känslan var att det är bättre än i PS2, men inte på "ny Tesla"-nivå.


Var också och kollade på den i morse. Jag tycker den är otroligt fin, mycket snyggare i verkligheten än på bild. Väldigt smakfull inredning. De verkar ha jobbat mycket med ljussättning och känslan i material. Efter den korta provsittningen (idag och på elbilsmässan) känns det som kameran kommer funka, tror inte jag kommer sakna bakrutan. Men det får man såklart se hur det blir i verklig körning. Oavsett ingen dealbreaker, jag planerar att köra mest framåt 😬 Ser mycket fram emot provkörning i sommar.

Finns absolut risk att de kan behöva sänka priset, är ju generellt rejäl prispress på elbilar och PS4an är en dyr bil. Ligger sannolikt också en bit för högt för de flesta tjänstebilsförarna. Men om man jämför med tänkbara konkurrenter så ligger den enligt mig hyfsat ok i pris. En LR DM med alla paket och all utrustning jag vill ha hamnar på ca 900’. Kollar man tex på en välutrustad Audi Q6, Mercedes EQE sedan/SUV, BMW I5, Tesla Model S så blir de klart dyrare. Tror de själva nämnt Macan som konkurrent men tror det är väldigt få som skulle välja mellan de två modellerna. En MYP blir självklart betydligt billigare (ca 150-200’ beroende på utr färg etc) och är med största sannolikt ett bättre köp rent ekonomiskt, men ack så tråkigt… 😬

Jag behåller min beställning!
Kollar man listpris så är det helt OK imo, mig veterligen får man dock ingen rabatt. Hos "tyskarna" är det ju alltid kampanjer, reor och rabatter, särskilt på elbilar. PS2 lanserades ju med flera gratis paket och nu kör man massor av kampanjer på den. Tror prissänkningar/kampanjer är långt mer sannolika än höjningar för PS4.

Tycker inte heller kameran är en dealbreaker på något sätt, snarare en liten fördel pga mer utrymme där bak.

En sak som slog mig var åldern på "oss" som var där. Jag kände mig som en yngling med mina 48 år. Känns som att genomsnittsåldern var närmare 60... :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar