Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Teslas gratis destinationsladdare är tämligen irrelevanta för en e-tron.
Varför det? Det är ju inte alls ovanligt att det finns minst en Tesla Destinationsladdbox som är fri för alla elbilar på de ställen som som fått en Destinationsladdbox av Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Teslas gratis destinationsladdare är tämligen irrelevanta för en e-tron.
Varför det? Det är ju inte alls ovanligt att det finns minst en Tesla Destinationsladdbox som är fri för alla elbilar på de ställen som som fått en Destinationsladdbox av Tesla.
Okej, det vet jag inte. Jag brukar normalt sett inte ladda på sådana ställen där det finns Tesla-destinationsladdare. Jag känner inte till så många, men de jag känner till fungerar bara för Teslor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Teslas gratis destinationsladdare är tämligen irrelevanta för en e-tron.
Varför det? Det är ju inte alls ovanligt att det finns minst en Tesla Destinationsladdbox som är fri för alla elbilar på de ställen som som fått en Destinationsladdbox av Tesla.
Okej, det vet jag inte. Jag brukar normalt sett inte ladda på sådana ställen där det finns Tesla-destinationsladdare. Jag känner inte till så många, men de jag känner till fungerar bara för Teslor.
Ta tex Kökets hus i Jung. De har två Destinationsladdboxar. En med röd skylt och en med vit skylt. Den med röd funkar endast för Tesla, den med vit funkar för alla. Detta scenario är mer regel än undantag.
https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... 2d52fae523
Tesla Wallbox.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Ta tex Kökets hus i Jung. De har två Destinationsladdboxar. En med röd skylt och en med vit skylt. Den med röd funkar endast för Tesla, den med vit funkar för alla. Detta scenario är mer regel än undantag.
Jaha, där ser man. Jag har aldrig varit där, har liksom aldrig varit i behov av destinationsladdning så nära hemmet. Däremot så vet jag att Lumber & Karle i Kvänum, bara någon kilometer bort, erbjuder gratis destinationsladdning för alla som har Tesla, med röd skylt, medan "pöbeln" får använda betalstolpen bredvid. Det kanske går att ladda gratis där också, om man frågar snällt, men andra stolpen är ingen Tesla WC utan en vanlig stolpe som har satts upp av det lokala energibolaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av martinot »

JK800 skrev:
Elbilen kommer ju klart bli framtiden men frågan är vad som är mest lönsamt och miljövänligt just nu.

Jag själv gick från en diesel som drog ca 0,65l/mil till laddhybrid som drar i snitt 0,25l/mil för mig över 1 år.

Skulle jag byta nu jämför jag RAV4plug-in med 17kwh batteri och runt 7mil med värmepump mot säg en ID4. Bilarna har mer eller mindre exakt samma pris. Men är det värt att köra runt med 50kwh batteri som jag använder 4-5 gånger om året eller att vid dom tillfällena tanka bensin?

Ja jag vet att man kan tycka att man gör marknaden en tjänst genom att välja elbilen och få ut fler sådana på marknaden.

Mina plus och minus står i att det känns tristare att ta ut en laddhybrid som dels känns lite gammal i sin konstruktion men som plus att faktiskt kunna köra den till 90% på el och inte behöva planera mina resor till laddnätverk som på långresan faktiskt kanske också är dyrare att ladda el än att tanka bensin dom närmaste åren. Ska fundera någon månad till innan jag tar mitt beslut. Hur resonerar ni andra som inte är helt frälsta på ren elbil och aldrig kommer byta till något annat?
Finns de som argumenterar att i en övergångsfas är bättre för miljön med pluginhybrider än rena elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Teslas gratis destinationsladdare är tämligen irrelevanta för en e-tron.
Varför det? Det är ju inte alls ovanligt att det finns minst en Tesla Destinationsladdbox som är fri för alla elbilar på de ställen som som fått en Destinationsladdbox av Tesla.
Okej, det vet jag inte. Jag brukar normalt sett inte ladda på sådana ställen där det finns Tesla-destinationsladdare. Jag känner inte till så många, men de jag känner till fungerar bara för Teslor.
Jo, det är väl det som Tesla gjort bra (ge bort ett par gratis WC) för att öka värdet på användning av deras bilar. Smart agerat av de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5506
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av SwedishAdvocate »

En ca 1 vecka gammal Paywall-artikel från Ny Teknik. Ngn som läst och som känner för att ge en kort sammanfattning?
Expertens förklaring – därför håller laddhybrider inte vad de utlovar

I en rapport slår EU-kommissionen fast att laddhybrider inte lever upp till sin potential. Skillnaden mellan verklighet och deklarerat utsläpp var enorm.

PUBLICERAD 16 APR 2024 KL 06.00 UPPDATERAD 18 APR 2024 KL 15.10

Nu har en rapport från EU-kommissionen slagit fast det som många befarat. Att verkligheten inte är i linje me de testvärden som laddhybrider har typgodkänts med. I genomsnitt är utsläppen 3,5 gånger högre än deklarerat. Det innebär att laddhybriderna åstadkommer endast en bråkdel av den utlovade utsläppsminskningen. [...

https://www.nyteknik.se/elbilar/experte ... ar/4252010
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 223
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av SkipperO »

SwedishAdvocate skrev: 24 apr 2024 19:46
En ca en vecka gammal Paywall-artikel från Ny Teknik. Ngn som läst och som känner för att ge en kort sammanfattning?
Expertens förklaring – därför håller laddhybrider inte vad de utlovar

I en rapport slår EU-kommissionen fast att laddhybrider inte lever upp till sin potential. Skillnaden mellan verklighet och deklarerat utsläpp var enorm.

PUBLICERAD 16 APR 2024 KL 06.00 UPPDATERAD 18 APR 2024 KL 15.10

Nu har en rapport från EU-kommissionen slagit fast det som många befarat. Att verkligheten inte är i linje me de testvärden som laddhybrider har typgodkänts med. I genomsnitt är utsläppen 3,5 gånger högre än deklarerat. Det innebär att laddhybriderna åstadkommer endast en bråkdel av den utlovade utsläppsminskningen. [...

https://www.nyteknik.se/elbilar/experte ... ar/4252010
Inte mycket mer än som står ovan. PHEV kör mest på fossilbränsle istället för el, EU överväger ändrade regler för PHEV. Data är är från verklig användning eftersom alla bilar efter 2021 har ombordmätare av förbrukning.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
psaaf
Inlägg: 35
Blev medlem: 04 okt 2022 14:17

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av psaaf »

Oj, vem hade kunnat ana
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Elix747 »

Data från EU.

https://climate.ec.europa.eu/document/d ... report.pdf
IMG_6534.jpeg
Diesel / bensin ca +20% förbrukning/CO2 över certifiering.
Hybrid ca +250% förbrukning/CO2 över certifiering.
Se tabell för exakta värden.

Dvs hybrider ger inte alls den förbättring i verkligheten som i certifieringsberäkningar.
Siffrorna är beräknade på bilarnas riktiga on board fuel consumption meter. Baserat på 600000 bilars förbrukning. Så sifforna bör vara rimligt representativa för verkligheten.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Majstro
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 dec 2023 00:51

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Majstro »

Intressant, drar och släpper ut mindre än ren fossilbil ändå även om skillnaden är rätt liten.

Körde själv en Passat GTE i 6000 mil på tre år och noterade förbrukningen. 0,26l/mil i snitt. Jag laddade ofta och täckte arbetspendlingen på el.

Långsträckor såsom Malmö - Stockholm tog den mellan 0,55 till 0,6 liter per mil om jag körde enligt hastighetsgränsen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7608
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av mikebike »

Majstro skrev: 24 apr 2024 21:47
Intressant, drar och släpper ut mindre än ren fossilbil ändå även om skillnaden är rätt liten.

Körde själv en Passat GTE i 6000 mil på tre år och noterade förbrukningen. 0,26l/mil i snitt. Jag laddade ofta och täckte arbetspendlingen på el.

Långsträckor såsom Malmö - Stockholm tog den mellan 0,55 till 0,6 liter per mil om jag körde enligt hastighetsgränsen.
Grejen är att många inte laddar sina laddhybrider alls eftersom de inte kan ladda hemma. Jag har flera exempel bland grannarna.
Lägre skatt respektive förmånsvärde gjorde att de valde GTE istället för konventionella avgasbilar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1109
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Verdi_ »

Man kan ju inte dra såna slutsatser. En laddhybrid är så törstig som man gör den.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10343
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Legato »

SkipperO skrev: 24 apr 2024 20:01
SwedishAdvocate skrev: 24 apr 2024 19:46
En ca en vecka gammal Paywall-artikel från Ny Teknik. Ngn som läst och som känner för att ge en kort sammanfattning?
Expertens förklaring – därför håller laddhybrider inte vad de utlovar

I en rapport slår EU-kommissionen fast att laddhybrider inte lever upp till sin potential. Skillnaden mellan verklighet och deklarerat utsläpp var enorm.

PUBLICERAD 16 APR 2024 KL 06.00 UPPDATERAD 18 APR 2024 KL 15.10

Nu har en rapport från EU-kommissionen slagit fast det som många befarat. Att verkligheten inte är i linje me de testvärden som laddhybrider har typgodkänts med. I genomsnitt är utsläppen 3,5 gånger högre än deklarerat. Det innebär att laddhybriderna åstadkommer endast en bråkdel av den utlovade utsläppsminskningen. [...

https://www.nyteknik.se/elbilar/experte ... ar/4252010
Inte mycket mer än som står ovan. PHEV kör mest på fossilbränsle istället för el, EU överväger ändrade regler för PHEV. Data är är från verklig användning eftersom alla bilar efter 2021 har ombordmätare av förbrukning.
När det gäller ekonomiska incitament så är det givetvis mycket vettigare att basera dessa på produktens faktiska miljöpåverkan än att basera det på ett best case scenario som man gör idag.

Hybriden kommer såklart stendö oavsett om några år, men dumt att försöka hålla liv i dem artificiellt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 223
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av SkipperO »

Majstro skrev: 24 apr 2024 21:47
Körde själv en Passat GTE i 6000 mil på tre år och noterade förbrukningen. 0,26l/mil i snitt. Jag laddade ofta och täckte arbetspendlingen på el.
Körde också Passat GTE i 3år och 6000mil och snittade 0,17 på hela perioden, mätt vid pumpen. Hade bara runt 6kWh netto i batteriet, så dagens PHEV går ju typ 3x längre och vissa har t.o.m. snabbladdning.
Tycker nog att PHEV är en hygglig övergångsteknik, om man får folk att köra på el. Kanske skatt baserat på hur många mil man kör på bensin likt km-skatten som fanns på dieselbilar förr. 10 kr extra per bensinmil kanske.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Nils944 »

Tidigare hade jag en Outlander PHEV och sporten var att undvika start av bensinmotorn. Jag laddade hemma varje dag och tyckte den var en bra övergång till elbil. Men, två bekanta har laddhybrid tjänstebilar och laddar aldrig eftersom de inte får ersättning för elkostnader, bara bränsle. Hur korkad som helst.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7608
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av mikebike »

SkipperO skrev: 02 maj 2024 21:05
Majstro skrev: 24 apr 2024 21:47
Körde själv en Passat GTE i 6000 mil på tre år och noterade förbrukningen. 0,26l/mil i snitt. Jag laddade ofta och täckte arbetspendlingen på el.
Körde också Passat GTE i 3år och 6000mil och snittade 0,17 på hela perioden, mätt vid pumpen. Hade bara runt 6kWh netto i batteriet, så dagens PHEV går ju typ 3x längre och vissa har t.o.m. snabbladdning.
Tycker nog att PHEV är en hygglig övergångsteknik, om man får folk att köra på el. Kanske skatt baserat på hur många mil man kör på bensin likt km-skatten som fanns på dieselbilar förr. 10 kr extra per bensinmil kanske.
Högre skatt på fossilt bränsle.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Piggelin
Inlägg: 607
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Piggelin »

mikebike skrev: 03 maj 2024 06:05
Högre skatt på fossilt bränsle.....
Det drabbar för många i "utsatt" position... Så nej.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1109
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Verdi_ »

mikebike skrev: 03 maj 2024 06:05
SkipperO skrev: 02 maj 2024 21:05
Majstro skrev: 24 apr 2024 21:47
Körde själv en Passat GTE i 6000 mil på tre år och noterade förbrukningen. 0,26l/mil i snitt. Jag laddade ofta och täckte arbetspendlingen på el.
Körde också Passat GTE i 3år och 6000mil och snittade 0,17 på hela perioden, mätt vid pumpen. Hade bara runt 6kWh netto i batteriet, så dagens PHEV går ju typ 3x längre och vissa har t.o.m. snabbladdning.
Tycker nog att PHEV är en hygglig övergångsteknik, om man får folk att köra på el. Kanske skatt baserat på hur många mil man kör på bensin likt km-skatten som fanns på dieselbilar förr. 10 kr extra per bensinmil kanske.
Högre skatt på fossilt bränsle.....
Högre skatt på fossilt bränsle är även inflationsdrivande då det gör mat, transporter osv dyrare. Är en synnerligen dålig idé just nu.
Skriv svar