Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11660
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av martinot »

https://cleantechnica.com/2024/04/11/un ... ean-ports/

Stora mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar.

Hamnarnas ägare klagar nu över att det stora antalet osålda kinesiska elbilar i praktiken bara har dumpats. I vissa fall har de stått 18 månader på hamnområdet.

Problemet verkar vara en konsekvens av olika anledningar, bla. överproduktion i Kina, vilket innebär att biltillverkarna måste exportera sina elbilar utomlands för att bli av med de.

Samtidigt är det i princip noll efterfrågan på kinesiska elbilar i Europa. De redan usla försäljningssiffrorna för 2023 har sjunkit ännu mer första kvartalet 2024.

Kinas största elbiltillverkare BYD lyckades endast sälja 16.000 bilar i Europa förra året, samtidigt såldes det totalt 12,8 miljoner nya bilar i Europa under samma period.

En fullständig katastrof med andra ord. Bilarna står nu och dammar i europeiska hamnar och hittar inga köpare.

Hur kunde det bli så här?

Varför är det ingen efterfrågan på bilarna?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av Bjelke »

Svaret på den sista frågan finns det väl i princip en helt egen tråd om, även
om den tråden mest fokuserar på etiska och moraliska aspekter kanske.
Annars är det väl helt enkelt ett mycket osäkert köp enligt många.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5610
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjelke skrev: 24 apr 2024 18:20
Svaret på den sista frågan finns det väl i princip en helt egen tråd om, även
om den tråden mest fokuserar på etiska och moraliska aspekter kanske.
Annars är det väl helt enkelt ett mycket osäkert köp enligt många.
Håller med.

Länk till ett inlägg i den tråden:
viewtopic.php?p=732161#p732161

Det är ju även tydligt att den kinesiska diktaturen stödjer Putin i hans illegala anfall och ockupation av Ukraina. Bara en sån 'sak'... Se t.ex:

https://www.theguardian.com/world/2024/ ... te-beijing
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6458
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 24 apr 2024 12:41
En fullständig katastrof med andra ord. Bilarna står nu och dammar i europeiska hamnar och hittar inga köpare.

Hur kunde det bli så här?

Varför är det ingen efterfrågan på bilarna?
Lågkonjunktur, hög ränta och oetablerade märken. Det är ju inte som att Tesla går bra direkt. -3 miljarder dollar i fritt kassaflöde på ett kvartal. Det är illa för alla i EU och i Kina i alla fall. I USA öser man på med subventioner och folk vill i alla fall inte ha elbilar verkar det som…
Användarvisningsbild
seaturtle
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 aug 2023 18:29

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av seaturtle »

Vart säljs de ? Hittar inte några vrakpriser direkt

Brytpunkt sälja / förvaring måste väl nås
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av Trevlig »

Enligt mig är en stor akilleshäl att många har 1-fas ac det är ju lite katastrof
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av NiklasTesla »

seaturtle skrev: 24 apr 2024 21:35
Vart säljs de ? Hittar inte några vrakpriser direkt

Brytpunkt sälja / förvaring måste väl nås
Nej det är nog detta som är problemet (för höga priser).

MVH
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10410
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av Legato »

Trevlig skrev: 24 apr 2024 22:35
Enligt mig är en stor akilleshäl att många har 1-fas ac det är ju lite katastrof
Detta kände jag inte till. Är du säker på att det är "många"?

Gissar att det inte gäller tex Nio och Xpeng iaf. Konstigt om BYD har så, men kanske på de billigaste modellerna? Tänker du kanske främst på MG?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4945
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev: 25 apr 2024 08:34
Trevlig skrev: 24 apr 2024 22:35
Enligt mig är en stor akilleshäl att många har 1-fas ac det är ju lite katastrof
Detta kände jag inte till. Är du säker på att det är "många"?

Gissar att det inte gäller tex Nio och Xpeng iaf. Konstigt om BYD har så, men kanske på de billigaste modellerna? Tänker du kanske främst på MG?
Jo jag undrar också vem som idag börjar sälja en ny bil med enfas laddning i Sverige.
Jag skulle säga att med enfas laddning så kvittar de hur billig bilen är, jag skulle inte köpa den.
Har haft enfas på vår leaf med 24 kWh batteri de funkade då de var så litet batteri men jag såg de ändå som en nackdel..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6458
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av spacecoin »

Trevlig skrev: 24 apr 2024 22:35
Enligt mig är en stor akilleshäl att många har 1-fas ac det är ju lite katastrof
Jag kallar FUD på det här. Vilka bilar har enfasladdning för AC? 3 av 30 modeller?

En variant av BYD Dolphin (en av fyra specs) har enfas. Verkar som alla andra BYD (Seal, Atto 3 etc har 3-fas).

MG4 har 3-fas AC. MG ZS har 3-fas.

Sedan kan man ju fundera på om det är ett problem eller inte om hemmaladdning tar 4 timmar eller 8-12 timmar. De flesta kan ju inte blåsa på i 16A i alla fall.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3678
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av jonasl »

Jag hade enfas 10A i nästan ett år, det funkar (om man inte kör upp större delen av laddningen varje dag) men laddbeteendet blir ett annat. Pluggade alltid i och laddade till högre SoC. Nu kör jag 55% till vardags och laddar ett par gånger i veckan. Sen ladda fullt innan längre resor förstås.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av Trevlig »

spacecoin skrev: 25 apr 2024 08:45
Trevlig skrev: 24 apr 2024 22:35
Enligt mig är en stor akilleshäl att många har 1-fas ac det är ju lite katastrof
Jag kallar FUD på det här. Vilka bilar har enfasladdning för AC? 3 av 30 modeller?

En variant av BYD Dolphin (en av fyra specs) har enfas. Verkar som alla andra BYD (Seal, Atto 3 etc har 3-fas).

MG4 har 3-fas AC. MG ZS har 3-fas.

Sedan kan man ju fundera på om det är ett problem eller inte om hemmaladdning tar 4 timmar eller 8-12 timmar. De flesta kan ju inte blåsa på i 16A i alla fall.
Vår mg zs har enfas finns många av dessa som har det. BYD Tang & Han, Maximus, mg4 SR är enfas

Problemet är inte hemma utan tex resa till Ullared och man inte tar sig hem på ac laddningen
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6458
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av spacecoin »

Trevlig skrev: 25 apr 2024 09:59
spacecoin skrev: 25 apr 2024 08:45
Trevlig skrev: 24 apr 2024 22:35
Enligt mig är en stor akilleshäl att många har 1-fas ac det är ju lite katastrof
Jag kallar FUD på det här. Vilka bilar har enfasladdning för AC? 3 av 30 modeller?

En variant av BYD Dolphin (en av fyra specs) har enfas. Verkar som alla andra BYD (Seal, Atto 3 etc har 3-fas).

MG4 har 3-fas AC. MG ZS har 3-fas.

Sedan kan man ju fundera på om det är ett problem eller inte om hemmaladdning tar 4 timmar eller 8-12 timmar. De flesta kan ju inte blåsa på i 16A i alla fall.
Vår mg zs har enfas finns många av dessa som har det. BYD Tang & Han, Maximus, mg4 SR är enfas

Problemet är inte hemma utan tex resa till Ullared och man inte tar sig hem på ac laddningen
Vi pratar väl ändå om nya bilar som står i hamnar och inte en bil som såldes för 2-3 år sedan som din bil. I övrigt verkar det vara en handfull modeller av kanske drygt 30?

Det är klart det är bättre med 3-fas.

Som en parentes, skulle jag tycka att det är dumt att planera en resa baserat på att man kan ladda AC medan man handlar. Nu har jag aldrig varit i Ullared, men de kanske har hundratals AC-laddstopar?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10410
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av Legato »

jonasl skrev: 25 apr 2024 09:57
Jag hade enfas 10A i nästan ett år, det funkar (om man inte kör upp större delen av laddningen varje dag) men laddbeteendet blir ett annat. Pluggade alltid i och laddade till högre SoC. Nu kör jag 55% till vardags och laddar ett par gånger i veckan. Sen ladda fullt innan längre resor förstås.
Vår i-Pace har bara enfas. För oss inget problem. Någon tyckte det var ett värre problem med stort batteri, jag tycker tvärtom, vi har full flexibilitet att ladda bara då och då trots enfas.

Den långsamma snabbladdningen är ett avsevärt större problem imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av Trevlig »

Förbrukade 35-45kwh per dag hela hösten, för mig hade det varit förödande med 1fas och timdebitering
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6458
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 25 apr 2024 10:07
jonasl skrev: 25 apr 2024 09:57
Jag hade enfas 10A i nästan ett år, det funkar (om man inte kör upp större delen av laddningen varje dag) men laddbeteendet blir ett annat. Pluggade alltid i och laddade till högre SoC. Nu kör jag 55% till vardags och laddar ett par gånger i veckan. Sen ladda fullt innan längre resor förstås.
Vår i-Pace har bara enfas. För oss inget problem. Någon tyckte det var ett värre problem med stort batteri, jag tycker tvärtom, vi har full flexibilitet att ladda bara då och då trots enfas.

Den långsamma snabbladdningen är ett avsevärt större problem imo.
Som med allt annat så beror det ju på ens beteendemönster och preferenser. Jag snabb-laddar på 1-2 långresor inom Sverige ToR per år och där tycker jag 130kW räcker. Blir det långsammare än så kanske det skulle vara lite segt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10410
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 25 apr 2024 10:14
Legato skrev: 25 apr 2024 10:07
jonasl skrev: 25 apr 2024 09:57
Jag hade enfas 10A i nästan ett år, det funkar (om man inte kör upp större delen av laddningen varje dag) men laddbeteendet blir ett annat. Pluggade alltid i och laddade till högre SoC. Nu kör jag 55% till vardags och laddar ett par gånger i veckan. Sen ladda fullt innan längre resor förstås.
Vår i-Pace har bara enfas. För oss inget problem. Någon tyckte det var ett värre problem med stort batteri, jag tycker tvärtom, vi har full flexibilitet att ladda bara då och då trots enfas.

Den långsamma snabbladdningen är ett avsevärt större problem imo.
Som med allt annat så beror det ju på ens beteendemönster och preferenser. Jag snabb-laddar på 1-2 långresor inom Sverige ToR per år och där tycker jag 130kW räcker. Blir det långsammare än så kanske det skulle vara lite segt.
Enfasladdningens enda praktiska nackdel för oss är ett något högre pris för laddningen. Handlar om ett par hundralappar per år, så i sammahanget igenting. i-Pacen "maxar" runt 90 kW vid snabbladdning så det är rätt segt. Dock väljer vi ju nästan alltid annan bil för långresa. Så som du säger, allt är individuellt, för oss är laddningen inget problem för "andrabilen".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
hksnismo
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 apr 2023 07:03

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av hksnismo »

Jag ha sagt det rakt ut flera gånger på detta forum men behövs tydligen tas igen. :ugeek:

Kineserna har inte förstått att vill dom kränga mycket bilar dvs volymer i Europa och särskilt i Sverige så måste dom dumpa priset rejält på deras modeller långt ifrån Teslas priser tex.

Det gör inte Xpeng,Nio samt Byd och då blir det lite volymer som blir sålda i Sverige.

MG fattade det då dom tex lanserade Marvel R dom hade väl ett okej pris på den, men dom var aggressiva med sitt privatleasing erbjudande på den så dom fick iväg betydligt mer bilar än Xpeng,Nio eller Byd ens varit i närheten av.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10410
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av Legato »

hksnismo skrev: 25 apr 2024 15:13
Jag ha sagt det rakt ut flera gånger på detta forum men behövs tydligen tas igen. :ugeek:

Kineserna har inte förstått att vill dom kränga mycket bilar dvs volymer i Europa och särskilt i Sverige så måste dom dumpa priset rejält på deras modeller långt ifrån Teslas priser tex.

Det gör inte Xpeng,Nio samt Byd och då blir det lite volymer som blir sålda i Sverige.

MG fattade det då dom tex lanserade Marvel R dom hade väl ett okej pris på den, men dom var aggressiva med sitt privatleasing erbjudande på den så dom fick iväg betydligt mer bilar än Xpeng,Nio eller Byd ens varit i närheten av.
Stämmer inte. BYD var väldigt aggressiva med Atto 3 också och den har sålts i nästan 50% fler ex än vad Marvel R har sålt i Sverige.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
hksnismo
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 apr 2023 07:03

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av hksnismo »

Legato skrev: 25 apr 2024 16:26
hksnismo skrev: 25 apr 2024 15:13
Jag ha sagt det rakt ut flera gånger på detta forum men behövs tydligen tas igen. :ugeek:

Kineserna har inte förstått att vill dom kränga mycket bilar dvs volymer i Europa och särskilt i Sverige så måste dom dumpa priset rejält på deras modeller långt ifrån Teslas priser tex.

Det gör inte Xpeng,Nio samt Byd och då blir det lite volymer som blir sålda i Sverige.

MG fattade det då dom tex lanserade Marvel R dom hade väl ett okej pris på den, men dom var aggressiva med sitt privatleasing erbjudande på den så dom fick iväg betydligt mer bilar än Xpeng,Nio eller Byd ens varit i närheten av.
Stämmer inte. BYD var väldigt aggressiva med Atto 3 också och den har sålts i nästan 50% fler ex än vad Marvel R har sålt i Sverige.
Nu tog jag inte med dom allra billigaste modellerna, där kan till och med kineserna ha bra erbjudande i bland så dom får i väg bilar.

Typ MG ZS EV den har sålt mer än Byd Atto 3.

Men resten stämmer till 100% kineserna får inte i väg volymer pga av alldeles för höga priser.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10410
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av Legato »

hksnismo skrev: 25 apr 2024 16:36
Legato skrev: 25 apr 2024 16:26
hksnismo skrev: 25 apr 2024 15:13
Jag ha sagt det rakt ut flera gånger på detta forum men behövs tydligen tas igen. :ugeek:

Kineserna har inte förstått att vill dom kränga mycket bilar dvs volymer i Europa och särskilt i Sverige så måste dom dumpa priset rejält på deras modeller långt ifrån Teslas priser tex.

Det gör inte Xpeng,Nio samt Byd och då blir det lite volymer som blir sålda i Sverige.

MG fattade det då dom tex lanserade Marvel R dom hade väl ett okej pris på den, men dom var aggressiva med sitt privatleasing erbjudande på den så dom fick iväg betydligt mer bilar än Xpeng,Nio eller Byd ens varit i närheten av.
Stämmer inte. BYD var väldigt aggressiva med Atto 3 också och den har sålts i nästan 50% fler ex än vad Marvel R har sålt i Sverige.
Nu tog jag inte med dom allra billigaste modellerna, där kan till och med kineserna ha bra erbjudande i bland så dom får i väg bilar.

Typ MG ZS EV den har sålt mer än Byd Atto 3.

Men resten stämmer till 100% kineserna får inte i väg volymer pga av alldeles för höga priser.
Ditt påstående var att MG med Marvel R fick iväg "betydligt mer bilar än...BYD ens varit i närheten av.". Det är som sagt helt felaktigt. ZS EV har däremot mycket riktigt sålt mer totalt sätt, men den har också sålts dubbelt så länge som Atto 3.

Men ja, BYD har misslyckats totalt med alla andra modeller än Atto 3.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
hksnismo
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 apr 2023 07:03

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av hksnismo »

Legato skrev: 25 apr 2024 17:00
hksnismo skrev: 25 apr 2024 16:36
Legato skrev: 25 apr 2024 16:26
hksnismo skrev: 25 apr 2024 15:13
Jag ha sagt det rakt ut flera gånger på detta forum men behövs tydligen tas igen. :ugeek:

Kineserna har inte förstått att vill dom kränga mycket bilar dvs volymer i Europa och särskilt i Sverige så måste dom dumpa priset rejält på deras modeller långt ifrån Teslas priser tex.

Det gör inte Xpeng,Nio samt Byd och då blir det lite volymer som blir sålda i Sverige.

MG fattade det då dom tex lanserade Marvel R dom hade väl ett okej pris på den, men dom var aggressiva med sitt privatleasing erbjudande på den så dom fick iväg betydligt mer bilar än Xpeng,Nio eller Byd ens varit i närheten av.
Stämmer inte. BYD var väldigt aggressiva med Atto 3 också och den har sålts i nästan 50% fler ex än vad Marvel R har sålt i Sverige.
Nu tog jag inte med dom allra billigaste modellerna, där kan till och med kineserna ha bra erbjudande i bland så dom får i väg bilar.

Typ MG ZS EV den har sålt mer än Byd Atto 3.

Men resten stämmer till 100% kineserna får inte i väg volymer pga av alldeles för höga priser.
Ditt påstående var att MG med Marvel R fick iväg "betydligt mer bilar än...BYD ens varit i närheten av.". Det är som sagt helt felaktigt. ZS EV har däremot mycket riktigt sålt mer totalt sätt, men den har också sålts dubbelt så länge som Atto 3.

Men ja, BYD har misslyckats totalt med alla andra modeller än Atto 3.
Xpeng har misslyckats katastrofalt med P7 samt G9 när det gäller volymer.

Byd med Tang och Han

Nio med allting.

Dom skulle ha tittat på hur MG gjorde när dom lanserade Marvel R för att ha något att gå på då det gäller volymer.🤭
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10410
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av Legato »

hksnismo skrev: 25 apr 2024 17:28
Legato skrev: 25 apr 2024 17:00
hksnismo skrev: 25 apr 2024 16:36
Legato skrev: 25 apr 2024 16:26
hksnismo skrev: 25 apr 2024 15:13
Jag ha sagt det rakt ut flera gånger på detta forum men behövs tydligen tas igen. :ugeek:

Kineserna har inte förstått att vill dom kränga mycket bilar dvs volymer i Europa och särskilt i Sverige så måste dom dumpa priset rejält på deras modeller långt ifrån Teslas priser tex.

Det gör inte Xpeng,Nio samt Byd och då blir det lite volymer som blir sålda i Sverige.

MG fattade det då dom tex lanserade Marvel R dom hade väl ett okej pris på den, men dom var aggressiva med sitt privatleasing erbjudande på den så dom fick iväg betydligt mer bilar än Xpeng,Nio eller Byd ens varit i närheten av.
Stämmer inte. BYD var väldigt aggressiva med Atto 3 också och den har sålts i nästan 50% fler ex än vad Marvel R har sålt i Sverige.
Nu tog jag inte med dom allra billigaste modellerna, där kan till och med kineserna ha bra erbjudande i bland så dom får i väg bilar.

Typ MG ZS EV den har sålt mer än Byd Atto 3.

Men resten stämmer till 100% kineserna får inte i väg volymer pga av alldeles för höga priser.
Ditt påstående var att MG med Marvel R fick iväg "betydligt mer bilar än...BYD ens varit i närheten av.". Det är som sagt helt felaktigt. ZS EV har däremot mycket riktigt sålt mer totalt sätt, men den har också sålts dubbelt så länge som Atto 3.

Men ja, BYD har misslyckats totalt med alla andra modeller än Atto 3.
Xpeng har misslyckats katastrofalt med P7 samt G9 när det gäller volymer.

Byd med Tang och Han

Nio med allting.

Dom skulle ha tittat på hur MG gjorde när dom lanserade Marvel R för att ha något att gå på då det gäller volymer.🤭
Hade varit bättre att kolla på Atto 3 som sagt... Men i övrigt håller jag med.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av SkipperO »

Instämmer i att de Kinesiska märken är för högt prissatta, bortsett från några undantag som nämnts. Tror etik/politik-aspekten är marginell, utan att det främst handlar om att folk vill ha betydligt lägre pris för att chansa på ett för Sverige nytt och okänt märke för en jämförbar bil från känt märke.

Att de står i klunga i hamnar är väll tacksamt för en artikel, men utgår från att de flesta tillverkare har stora lager lite här och där. Tesla har ju tex 137000 osålda 3/Y stående nånstans i världen trots 3-fasladdning och ganska låga priser.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11660
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar

Inlägg av martinot »

hksnismo skrev: 25 apr 2024 17:28
Legato skrev: 25 apr 2024 17:00
hksnismo skrev: 25 apr 2024 16:36
Legato skrev: 25 apr 2024 16:26
hksnismo skrev: 25 apr 2024 15:13
Jag ha sagt det rakt ut flera gånger på detta forum men behövs tydligen tas igen. :ugeek:

Kineserna har inte förstått att vill dom kränga mycket bilar dvs volymer i Europa och särskilt i Sverige så måste dom dumpa priset rejält på deras modeller långt ifrån Teslas priser tex.

Det gör inte Xpeng,Nio samt Byd och då blir det lite volymer som blir sålda i Sverige.

MG fattade det då dom tex lanserade Marvel R dom hade väl ett okej pris på den, men dom var aggressiva med sitt privatleasing erbjudande på den så dom fick iväg betydligt mer bilar än Xpeng,Nio eller Byd ens varit i närheten av.
Stämmer inte. BYD var väldigt aggressiva med Atto 3 också och den har sålts i nästan 50% fler ex än vad Marvel R har sålt i Sverige.
Nu tog jag inte med dom allra billigaste modellerna, där kan till och med kineserna ha bra erbjudande i bland så dom får i väg bilar.

Typ MG ZS EV den har sålt mer än Byd Atto 3.

Men resten stämmer till 100% kineserna får inte i väg volymer pga av alldeles för höga priser.
Ditt påstående var att MG med Marvel R fick iväg "betydligt mer bilar än...BYD ens varit i närheten av.". Det är som sagt helt felaktigt. ZS EV har däremot mycket riktigt sålt mer totalt sätt, men den har också sålts dubbelt så länge som Atto 3.

Men ja, BYD har misslyckats totalt med alla andra modeller än Atto 3.
Xpeng har misslyckats katastrofalt med P7 samt G9 när det gäller volymer.

Byd med Tang och Han

Nio med allting.

Dom skulle ha tittat på hur MG gjorde när dom lanserade Marvel R för att ha något att gå på då det gäller volymer.🤭
Jo, jag tror att MG/SAIC gjort helt rätt här.

De som vill köpa Tesla och europeiska/tyska elbilar i medelprissegmentet (eller högre) är nog inte så intresserade att betala liknande pengar för nya (utanför Kina iaf.) mer okända märken från Kina. De kinesiska tillverkarnas chans är att sälja till de kunder som bara vill ta sig fram A-B (på el) för ett så lågt pris som möjligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar