Model 3 Ludicrous

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av martinot »

pefreli skrev: 24 apr 2024 22:32
martinot skrev: 24 apr 2024 22:12
AAKEE skrev: 24 apr 2024 14:43
Verkar förövrigt påstås att det ärskillnad i effekt mellan USA ioch Europa - isf torde det bero på att M3P fått Panasonicbatteriet i USA.
(Här blir det ju det klenare LG.)
Jävla skit! Då är det ju isf. precis denna skillnad som jag spekulerade om i början av tråden. :(

Synd att man inte kan få beställa en M3P från USA. :evil:

Tar hellre lite panelgaps än en seg SoC-känslig bil med klart sämre LG-batterier (och skönt även att undvika stötta diktaturen i Kina).
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.

Det känns ju också märkligt isf. Förklarar kanske också sämre WLTP till viss del (tillsammans med staggered/breda bakdäck)

Nu skulle man ju vilja se ett test av en P med LG batterier. När kan man få se dessa?

50 hk mindre måste ju kosta någonstans och då antagligen i högre hastigheter?

Edit.
Såg nu att vridmomentet på US/panasonic är ca 740 NM vs ca 720 NM på Kina/LG. Inte så stor skillnad på den fronten alltså. Tror min befintliga har 660 NM så det blir ju ett lyft iaf.
Jo, totalt sätt så är det kanske ett lyft även med "kina-M3P", men ändå synd att man inte kan exportera M3P från USA till Sverige/Europa med Panasonic-batterier.

Gillar även laddkurvan hos Panasonic. Speciellt den första M3 2019 som jag hade var helt grym på detta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

pefreli skrev: 24 apr 2024 22:32
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.
Det finns inget, och har inte funnits något LG-pack på 82kWh. (I någon model 3 eller Y det vill säga.)


Har du ett LG-pack så är det samma som nya Performance. Koden är E5LD i model 3 och Y5LD i Y.
Det finns ett mindre LG-pack som fanns en kort tid 2021-tidigt 2022: 74.5kWh och hette E5D / E5CD, Y5CD i Y).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10343
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Legato »

martinot skrev: 24 apr 2024 23:57
pefreli skrev: 24 apr 2024 22:32
martinot skrev: 24 apr 2024 22:12
AAKEE skrev: 24 apr 2024 14:43
Verkar förövrigt påstås att det ärskillnad i effekt mellan USA ioch Europa - isf torde det bero på att M3P fått Panasonicbatteriet i USA.
(Här blir det ju det klenare LG.)
Jävla skit! Då är det ju isf. precis denna skillnad som jag spekulerade om i början av tråden. :(

Synd att man inte kan få beställa en M3P från USA. :evil:

Tar hellre lite panelgaps än en seg SoC-känslig bil med klart sämre LG-batterier (och skönt även att undvika stötta diktaturen i Kina).
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.

Det känns ju också märkligt isf. Förklarar kanske också sämre WLTP till viss del (tillsammans med staggered/breda bakdäck)

Nu skulle man ju vilja se ett test av en P med LG batterier. När kan man få se dessa?

50 hk mindre måste ju kosta någonstans och då antagligen i högre hastigheter?

Edit.
Såg nu att vridmomentet på US/panasonic är ca 740 NM vs ca 720 NM på Kina/LG. Inte så stor skillnad på den fronten alltså. Tror min befintliga har 660 NM så det blir ju ett lyft iaf.
Jo, totalt sätt så är det kanske ett lyft även med "kina-M3P", men ändå synd att man inte kan exportera M3P från USA till Sverige/Europa med Panasonic-batterier.

Gillar även laddkurvan hos Panasonic. Speciellt den första M3 2019 som jag hade var helt grym på detta.
Personligen hade jag nog valt mic före freemont oavsett.

Jag tror bättre byggkvalitet (samt lägre degradering?) i mic kompenserar för den något sämre prestandan (och laddhastigheten?).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av OscarA »

Legato skrev: 25 apr 2024 09:14
martinot skrev: 24 apr 2024 23:57
pefreli skrev: 24 apr 2024 22:32
martinot skrev: 24 apr 2024 22:12
AAKEE skrev: 24 apr 2024 14:43
Verkar förövrigt påstås att det ärskillnad i effekt mellan USA ioch Europa - isf torde det bero på att M3P fått Panasonicbatteriet i USA.
(Här blir det ju det klenare LG.)
Jävla skit! Då är det ju isf. precis denna skillnad som jag spekulerade om i början av tråden. :(

Synd att man inte kan få beställa en M3P från USA. :evil:

Tar hellre lite panelgaps än en seg SoC-känslig bil med klart sämre LG-batterier (och skönt även att undvika stötta diktaturen i Kina).
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.

Det känns ju också märkligt isf. Förklarar kanske också sämre WLTP till viss del (tillsammans med staggered/breda bakdäck)

Nu skulle man ju vilja se ett test av en P med LG batterier. När kan man få se dessa?

50 hk mindre måste ju kosta någonstans och då antagligen i högre hastigheter?

Edit.
Såg nu att vridmomentet på US/panasonic är ca 740 NM vs ca 720 NM på Kina/LG. Inte så stor skillnad på den fronten alltså. Tror min befintliga har 660 NM så det blir ju ett lyft iaf.
Jo, totalt sätt så är det kanske ett lyft även med "kina-M3P", men ändå synd att man inte kan exportera M3P från USA till Sverige/Europa med Panasonic-batterier.

Gillar även laddkurvan hos Panasonic. Speciellt den första M3 2019 som jag hade var helt grym på detta.
Personligen hade jag nog valt mic före freemont oavsett.

Jag tror bättre byggkvalitet (samt lägre degradering?) i mic kompenserar för den något sämre prestandan (och laddhastigheten?).
Håller med helt
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1587
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av pefreli »

OscarA skrev: 25 apr 2024 10:44
Legato skrev: 25 apr 2024 09:14
martinot skrev: 24 apr 2024 23:57
pefreli skrev: 24 apr 2024 22:32
martinot skrev: 24 apr 2024 22:12


Jävla skit! Då är det ju isf. precis denna skillnad som jag spekulerade om i början av tråden. :(

Synd att man inte kan få beställa en M3P från USA. :evil:

Tar hellre lite panelgaps än en seg SoC-känslig bil med klart sämre LG-batterier (och skönt även att undvika stötta diktaturen i Kina).
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.

Det känns ju också märkligt isf. Förklarar kanske också sämre WLTP till viss del (tillsammans med staggered/breda bakdäck)

Nu skulle man ju vilja se ett test av en P med LG batterier. När kan man få se dessa?

50 hk mindre måste ju kosta någonstans och då antagligen i högre hastigheter?

Edit.
Såg nu att vridmomentet på US/panasonic är ca 740 NM vs ca 720 NM på Kina/LG. Inte så stor skillnad på den fronten alltså. Tror min befintliga har 660 NM så det blir ju ett lyft iaf.
Jo, totalt sätt så är det kanske ett lyft även med "kina-M3P", men ändå synd att man inte kan exportera M3P från USA till Sverige/Europa med Panasonic-batterier.

Gillar även laddkurvan hos Panasonic. Speciellt den första M3 2019 som jag hade var helt grym på detta.
Personligen hade jag nog valt mic före freemont oavsett.

Jag tror bättre byggkvalitet (samt lägre degradering?) i mic kompenserar för den något sämre prestandan (och :) laddhastigheten?).
Håller med helt
Ja det beror ju lite på vad man prioriterar. Min erfarenhet av Panasonic från 2019 jämfört med LG från 21/23 är att Panasonic laddar lite snabbare men också degraderar mer/snabbare samt även laddar ur batteriet snabbare om bilen står still.

Men det är mina egna erfarenheter och behöver ju inte vara allmängiltigt såklart.

Sen har jag förstått att Panasonic även ger ökad prestanda vilket såklart är ett + särskilt för en P.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1059
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Airlift »

AAKEE skrev: 25 apr 2024 02:14
pefreli skrev: 24 apr 2024 22:32
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.
Det finns inget, och har inte funnits något LG-pack på 82kWh. (I någon model 3 eller Y det vill säga.)


Har du ett LG-pack så är det samma som nya Performance. Koden är E5LD i model 3 och Y5LD i Y.
Det finns ett mindre LG-pack som fanns en kort tid 2021-tidigt 2022: 74.5kWh och hette E5D / E5CD, Y5CD i Y).
Betyder det att produktion på E3LD-Panasonic fortgår?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Brages
Inlägg: 138
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Brages »

pefreli skrev: 25 apr 2024 13:02
OscarA skrev: 25 apr 2024 10:44
Legato skrev: 25 apr 2024 09:14
martinot skrev: 24 apr 2024 23:57
pefreli skrev: 24 apr 2024 22:32

Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.

Det känns ju också märkligt isf. Förklarar kanske också sämre WLTP till viss del (tillsammans med staggered/breda bakdäck)

Nu skulle man ju vilja se ett test av en P med LG batterier. När kan man få se dessa?

50 hk mindre måste ju kosta någonstans och då antagligen i högre hastigheter?

Edit.
Såg nu att vridmomentet på US/panasonic är ca 740 NM vs ca 720 NM på Kina/LG. Inte så stor skillnad på den fronten alltså. Tror min befintliga har 660 NM så det blir ju ett lyft iaf.
Jo, totalt sätt så är det kanske ett lyft även med "kina-M3P", men ändå synd att man inte kan exportera M3P från USA till Sverige/Europa med Panasonic-batterier.

Gillar även laddkurvan hos Panasonic. Speciellt den första M3 2019 som jag hade var helt grym på detta.
Personligen hade jag nog valt mic före freemont oavsett.

Jag tror bättre byggkvalitet (samt lägre degradering?) i mic kompenserar för den något sämre prestandan (och :) laddhastigheten?).
Håller med helt
Ja det beror ju lite på vad man prioriterar. Min erfarenhet av Panasonic från 2019 jämfört med LG från 21/23 är att Panasonic laddar lite snabbare men också degraderar mer/snabbare samt även laddar ur batteriet snabbare om bilen står still.

Men det är mina egna erfarenheter och behöver ju inte vara allmängiltigt såklart.

Sen har jag förstått att Panasonic även ger ökad prestanda vilket såklart är ett + särskilt för en P.
Japp man kan tyvärr inte få allt :) Min första TM3 hade Panasonicbatteriet, den laddade klart snabbare än min nuvarande. Man fick oftare hög peak, och effekten höll i sig längre. Min nuvarande är extremt känslig för temperatur om man ska få bra hastighet, lyckas man med det tappar den effekt rätt fort. Det är väl ingen stor sak men jag tycker det är sjukt najs med snabb laddning på långresor och det är jävligt tillfredsställande mentalt också. Om jag nu ska byta till en tredje TM3 (performance) så har laddhastighet och range blivit sämre och sämre för varje bilbyte. Inte den utvecklingen man hade hoppats på så jag är lite kluven till nya performance. Det blir nog provkörning innan köp. Jag tror inte EU-modellen har bättre drag förutom möjligen 0-100.

Ganska kul att tänka tillbaka på våren 2019 och hur jag trodde batterier och självkörning skulle utvecklas kommande fem år. Det har väl hänt småsaker men det som faktiskt går att köpa idag är ju samma eller tnågot sämre :oops:

Med allt det sagt är det fortfarande den bil som passar mig bäst och ligger närmst till köp :lol:
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1587
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av pefreli »

Brages skrev: 25 apr 2024 13:22
pefreli skrev: 25 apr 2024 13:02
OscarA skrev: 25 apr 2024 10:44
Legato skrev: 25 apr 2024 09:14
martinot skrev: 24 apr 2024 23:57


Jo, totalt sätt så är det kanske ett lyft även med "kina-M3P", men ändå synd att man inte kan exportera M3P från USA till Sverige/Europa med Panasonic-batterier.

Gillar även laddkurvan hos Panasonic. Speciellt den första M3 2019 som jag hade var helt grym på detta.
Personligen hade jag nog valt mic före freemont oavsett.

Jag tror bättre byggkvalitet (samt lägre degradering?) i mic kompenserar för den något sämre prestandan (och :) laddhastigheten?).
Håller med helt
Ja det beror ju lite på vad man prioriterar. Min erfarenhet av Panasonic från 2019 jämfört med LG från 21/23 är att Panasonic laddar lite snabbare men också degraderar mer/snabbare samt även laddar ur batteriet snabbare om bilen står still.

Men det är mina egna erfarenheter och behöver ju inte vara allmängiltigt såklart.

Sen har jag förstått att Panasonic även ger ökad prestanda vilket såklart är ett + särskilt för en P.
Japp man kan tyvärr inte få allt :) Min första TM3 hade Panasonicbatteriet, den laddade klart snabbare än min nuvarande. Man fick oftare hög peak, och effekten höll i sig längre. Min nuvarande är extremt känslig för temperatur om man ska få bra hastighet, lyckas man med det tappar den effekt rätt fort. Det är väl ingen stor sak men jag tycker det är sjukt najs med snabb laddning på långresor och det är jävligt tillfredsställande mentalt också. Om jag nu ska byta till en tredje TM3 (performance) så har laddhastighet och range blivit sämre och sämre för varje bilbyte. Inte den utvecklingen man hade hoppats på så jag är lite kluven till nya performance. Det blir nog provkörning innan köp. Jag tror inte EU-modellen har bättre drag förutom möjligen 0-100.

Ganska kul att tänka tillbaka på våren 2019 och hur jag trodde batterier och självkörning skulle utvecklas kommande fem år. Det har väl hänt småsaker men det som faktiskt går att köpa idag är ju samma eller tnågot sämre :oops:

Med allt det sagt är det fortfarande den bil som passar mig bäst och ligger närmst till köp :lol:
Ja, det som hänt har nog snarare varit kopplat till sänkta kostnader på batterierna. Inga direkta tekniksprång.

Med det sagt - lägre pris är inte oviktigt!
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av HelectriC »

jag måste nog säga att det mest spännande med nya Performance är den adaptiva fjädringen och sportstolarna. Om bilen gör 0-100 på 3,3 eller 3,0 spelar väldigt liten roll (iaf för mig)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

IMG_0274.jpeg
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

Airlift skrev: 25 apr 2024 13:16
AAKEE skrev: 25 apr 2024 02:14
pefreli skrev: 24 apr 2024 22:32
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.
Det finns inget, och har inte funnits något LG-pack på 82kWh. (I någon model 3 eller Y det vill säga.)


Har du ett LG-pack så är det samma som nya Performance. Koden är E5LD i model 3 och Y5LD i Y.
Det finns ett mindre LG-pack som fanns en kort tid 2021-tidigt 2022: 74.5kWh och hette E5D / E5CD, Y5CD i Y).
Betyder det att produktion på E3LD-Panasonic fortgår?
Ja, absolut.

Tesla vill ju ha tillverkningen så lokalt det går.
Teslas batterifabriker i USA är Panasonic, och de (82kWh-packen levereras i första hand till USA mm). Bilar som byggs i kina får kinabatterier.
Model 3 LR i Usa och troligen minst Y LR också får LG-batterier from i somras.

Nuvarande(utgående) M3P har och MYP har hela tiden fått Panasonic 82kWh i USA ( E-ELD eller Y-dito för Y)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av OscarA »

IMG_7281.jpeg
Grå med svart inredning
Får se om jag behåller palladium sen :D
Skriv svar