Varför fortsätta åka Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stroman
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 mar 2023 21:09
Ort: Borlänge
Referralkod: ts.la/Peter845401

Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Stroman »

Hej på er.
Jag ska inom en snar framtid byta bil, åker model3 Lr i dagsläget.
Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en till Tesla då jag sitter rätt dåligt i den, den har sånt högt vägljud inne i bilen, galet spårkänslig trots fyrhjulsinställning och nya däck. Sen har det vart en del problem med bilen på det åxå. Helt enkelt lite för mycket småsaker som krånglar.

Fördelarna med Teslan är laddnätverket och att det går snabbt att ladda. Hundläget är en fantastisk sak.

Ni som har M3 Highland/ Model Y och har haft en äldre M3, hur stor är skillnaden i komfort?

Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Användarvisningsbild
Vikingkr0n0s
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 15 jul 2019 15:05
Referralkod: ts.la/Jonas86585

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Vikingkr0n0s »

Provkör ny Highland/MY och jämför?
Tycker du fortfarande att exempelvis BMW är trevligare så är ju valet lätt tänker jag.
USP med supercharger är ju inte lika stor längre då dom flesta nu mera är öppna för alla.
Blå/Svart Model Y LR 2024
Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14553
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av taliz »

Highland är mkt tystare, har mkt bättre fjädring och dessutom nya bättre stolar.
Provkör som sagt.
Men skulle inte köpa LR, endast RWD eller P. Hade prutat ner en ID7 Tourer istället för LR.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3305
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Niklas Z »

Jag har en Model 3 LR 2020 som jag fixat lite med för att få ner ljudnivån. Det är inga stora saker som jag gjort, men några är det:

1. Satt dämpmaterial på plåtytorna under bagagerumsklädseln.
2. Satt dämpmaterial på baksidan av de inre dörrpanelerna.
3. Monterat lite extra gummilister runt dörrarna.
4. Använder lägre däcktryck än vad Tesla rekommenderar. Jag brukar ha 2,6 bar.
5. Valt tysta däck: Hankook Ion Evo

Rent allmänt är det svårt att i efterhand dämpa en bil. Åtgärd 1-3 har haft viss effekt, men det blir inga stora förändringar av sådant efterarbete. Jag tror att punkt 1 är den av de tre första som haft mest effekt. Det var ett enkelt jobb. Åtgärd 4 är uppenbart gratis och enkel att genomföra.
Nummer 5 är den viktigaste åtgärden.
Jag är själv BMW-människa (har kört BMW i 28 år innan jag skaffade Teslan) och har kört i4 flera gånger. Senast i somras provade jag i4 på en väg med sliten asfalt (vägen fick ny beläggning några veckor senare) i 110 km/h och direkt efter körde jag samma sträcka med min Model 3. Jag mätte 69 dB i 110 km/h med Teslan och 68 dB med i4. Det är en marginell skillnad.
I höstas provkörde jag Highland och mitt intryck var att den är tystare än min Model 3, men inte jättemycket tystare. Tyvärr medgav övrig trafik inte någon vettig mätning av ljudnivå., men mitt intryck är att Highland är lika tyst som i4.
Det ska sägas att de i4 jag kört har haft 20-tums hjul. Kanske går att få en i4 tystare med 19-tum.
Fjädringskomforten är klart bättre i Highland än i min 2020 M3LR. Jag kan inte svara på hur den står sig mot i4 i det avseendet eftersom det gick flera månader mellan provkörning av i4 och Highland.

När det gäller problem med spårning kan jag bara säga att det är inget jag upplevt med min bil, inte heller med den Highland jag provkörde eller med någon av de i4 jag provkört.

Jag tycker sittkomforten är riktigt bra i min Tesla, i stort sett lika bra som i de BMW sportstolar jag hade i bilen före. Men dels har Tesla tydligen ändrat stolarna genom åren, dels är sittkomfort väldigt individuellt, så man kan ha ganska olika uppfattningar om en bils stolar.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 766
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Hej på er.
Jag ska inom en snar framtid byta bil, åker model3 Lr i dagsläget.
Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en till Tesla då jag sitter rätt dåligt i den, den har sånt högt vägljud inne i bilen, galet spårkänslig trots fyrhjulsinställning och nya däck. Sen har det vart en del problem med bilen på det åxå. Helt enkelt lite för mycket småsaker som krånglar.

Fördelarna med Teslan är laddnätverket och att det går snabbt att ladda. Hundläget är en fantastisk sak.

Ni som har M3 Highland/ Model Y och har haft en äldre M3, hur stor är skillnaden i komfort?

Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Just sätena i M3 och MY är nog det är minst bästa med dom, tog tid att vänja sig. Kanske M3 Performance är bättre och kommande Juniper blir bra?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
T4s
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av T4s »

Testa nya M3. Stor skillnad
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Xyborg »

Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Hej på er.
Jag ska inom en snar framtid byta bil, åker model3 Lr i dagsläget.
Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en till Tesla då jag sitter rätt dåligt i den, den har sånt högt vägljud inne i bilen, galet spårkänslig trots fyrhjulsinställning och nya däck. Sen har det vart en del problem med bilen på det åxå. Helt enkelt lite för mycket småsaker som krånglar.

Fördelarna med Teslan är laddnätverket och att det går snabbt att ladda. Hundläget är en fantastisk sak.

Ni som har M3 Highland/ Model Y och har haft en äldre M3, hur stor är skillnaden i komfort?

Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla.uu Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Niklas Z skrev: 24 apr 2024 07:34
.

När det gäller problem med spårning kan jag bara säga att det är inget jag upplevt med min bil, inte heller med den Highland jag provkörde eller med någon av de i4 jag provkört.

Jag tycker sittkomforten är riktigt bra i min Tesla, i stort sett lika bra som i de BMW sportstolar jag hade i bilen före. Men dels har Tesla tydligen ändrat stolarna genom åren, dels är sittkomfort väldigt individuellt, så man kan ha ganska olika uppfattningar om en bils stolar.
Jag har en 2021 års Model 3 LR. Likt Niklas Z så upplever jag inte några som helst problem med spårning heller.

Min årsmodell fick ju laminerade sidorutor fram vilket gjorde den marginellt tystare än de äldre Model 3, men det påverkar framförallt mängden ljud som tränger in från omgivande trafik. Däckbuller är fortfarande den största källan till oväsen. Jag märker STOR skillnad när jag byter till vinterdäcken Goodyear Ultragrip (dubbfria). De är rejält mycket tystare.

Tyvärr blev ju stolarna betydligt sämre 2021 - i min mening. De kortade av sittdynan ganska mycket. Så det blev inte alls lika bekvämt. Kompisens 2020 satt man mycket skönare i.

De kompisar jag ofta delar uppfattning med, som provkört Highland menar också att den är tystare, men bara marginellt - jämfört med äldre Model 3. Är långfärdskomfort en väldigt viktig parameter för dig hade jag nog först och främst provkört ID7. Jag gjorde det nyligen. Den satt man fantastiskt i, och vägljudet var markant bättre än Model 3. Alltså, ljusår stort skillnad.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3646
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av jonasl »

När man pratar laddnätverket så är det ju inte bara tillgängligheten till SuC utan också hur det är integrerat i bilens navigation och betalning som är värt något.

Beror förstås på hur mycket man kör långt och hur pyssligt man tycker det är att sköta sådant manuellt. Men med Teslan kan jag skicka iväg svärmor och vara säker på att hon kommer fram.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6303
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av spacecoin »

Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Hej på er.
Jag ska inom en snar framtid byta bil, åker model3 Lr i dagsläget.
Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en till Tesla då jag sitter rätt dåligt i den, den har sånt högt vägljud inne i bilen, galet spårkänslig trots fyrhjulsinställning och nya däck. Sen har det vart en del problem med bilen på det åxå. Helt enkelt lite för mycket småsaker som krånglar.

Fördelarna med Teslan är laddnätverket och att det går snabbt att ladda. Hundläget är en fantastisk sak.

Ni som har M3 Highland/ Model Y och har haft en äldre M3, hur stor är skillnaden i komfort?

Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Tesla gör flera riktigt bra bilar som är prisvärda, men om man prioriterar interiör kvalitet, ljudisolering, och komfort så finns det märken som är bättre än vad Tesla erbjuder inom just de områdena. Jag skulle provköra en handfull bilar inom budget, göra en helhetsbedömning och fatta ett beslut därefter.

Hundläge vet jag inte vilka som har, men i princip är ju Teslas laddnätverk är ju tillgängligt för alla numera.

Kanske testa Highland, EQE, e-tron Q6, Zeekr 001, Porsche Macan, Polestar 2/3?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1116
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Verdi_ »

Hundläge, TeslaFi-loggningen, röststyrningen, stora skärmen med satellitbilder, spotify osv och inte minst ekonomin (lågt marknadsvärde, fri SuC).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av martinot »

Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Hej på er.
Jag ska inom en snar framtid byta bil, åker model3 Lr i dagsläget.
Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en till Tesla då jag sitter rätt dåligt i den, den har sånt högt vägljud inne i bilen, galet spårkänslig trots fyrhjulsinställning och nya däck. Sen har det vart en del problem med bilen på det åxå. Helt enkelt lite för mycket småsaker som krånglar.

Fördelarna med Teslan är laddnätverket och att det går snabbt att ladda. Hundläget är en fantastisk sak.

Ni som har M3 Highland/ Model Y och har haft en äldre M3, hur stor är skillnaden i komfort?

Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Laddnätet är ju inte någon stor avgörande sak i dag då (nästan) alla SuC är öppna för alla elbilar. Så låt inte det begränsa dina val av elbil till enbart Tesla.

Testkör både BMW och nya M3 och jämför själv. Forum i alla ära, men beställ inte bil efter vad andra tycker. Testa själv. Om inte annat så har vi alla både olika anatomi och preferenser.

Dett sagt så håller jag med dig om att de stolar jag har i M3LR 2021 är kassa. De var enormt mycket bättre och trevligare i M3LR 2019 (som var den Tesla jag hade innan).

Nya M3 Performance (Highland) har nya sportstolar som fått bra kritik. Så är själv inne på att beställa en sådan. Skall enligt uppgift ha både bättre sidostöd om man kör lite aktivt, men har ändå kvar aktiv ventilering som i de andra M3 Higland (utan sportstolar). Men skall självklart testköra själv innan jag köper.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Stroman
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 mar 2023 21:09
Ort: Borlänge
Referralkod: ts.la/Peter845401

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Stroman »

Xyborg skrev: 24 apr 2024 08:19
Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Hej på er.
Jag ska inom en snar framtid byta bil, åker model3 Lr i dagsläget.
Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en till Tesla då jag sitter rätt dåligt i den, den har sånt högt vägljud inne i bilen, galet spårkänslig trots fyrhjulsinställning och nya däck. Sen har det vart en del problem med bilen på det åxå. Helt enkelt lite för mycket småsaker som krånglar.

Fördelarna med Teslan är laddnätverket och att det går snabbt att ladda. Hundläget är en fantastisk sak.

Ni som har M3 Highland/ Model Y och har haft en äldre M3, hur stor är skillnaden i komfort?

Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla.uu Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Niklas Z skrev: 24 apr 2024 07:34
.

När det gäller problem med spårning kan jag bara säga att det är inget jag upplevt med min bil, inte heller med den Highland jag provkörde eller med någon av de i4 jag provkört.

Jag tycker sittkomforten är riktigt bra i min Tesla, i stort sett lika bra som i de BMW sportstolar jag hade i bilen före. Men dels har Tesla tydligen ändrat stolarna genom åren, dels är sittkomfort väldigt individuellt, så man kan ha ganska olika uppfattningar om en bils stolar.
Jag har en 2021 års Model 3 LR. Likt Niklas Z så upplever jag inte några som helst problem med spårning heller.

Min årsmodell fick ju laminerade sidorutor fram vilket gjorde den marginellt tystare än de äldre Model 3, men det påverkar framförallt mängden ljud som tränger in från omgivande trafik. Däckbuller är fortfarande den största källan till oväsen. Jag märker STOR skillnad när jag byter till vinterdäcken Goodyear Ultragrip (dubbfria). De är rejält mycket tystare.

Tyvärr blev ju stolarna betydligt sämre 2021 - i min mening. De kortade av sittdynan ganska mycket. Så det blev inte alls lika bekvämt. Kompisens 2020 satt man mycket skönare i.

De kompisar jag ofta delar uppfattning med, som provkört Highland menar också att den är tystare, men bara marginellt - jämfört med äldre Model 3. Är långfärdskomfort en väldigt viktig parameter för dig hade jag nog först och främst provkört ID7. Jag gjorde det nyligen. Den satt man fantastiskt i, och vägljudet var markant bättre än Model 3. Alltså, ljusår stort skillnad.
Jag har en 2021 så det är laminerade rutor på min med.
Har ”tysta” däck från Hankook, upplever med att den är tystare med vinterdäcken trots dubb.
Reser en del i jobbet så åker ungefär mellan 5-6000 mil per år.
Ska kika lite på Id7 men lär vänta tills den fyrhjulsdrivna släpps. (Kommer inte hem på vintern annars)
Tack för infon😊
Användarvisningsbild
Stroman
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 mar 2023 21:09
Ort: Borlänge
Referralkod: ts.la/Peter845401

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Stroman »

jonasl skrev: 24 apr 2024 08:29
När man pratar laddnätverket så är det ju inte bara tillgängligheten till SuC utan också hur det är integrerat i bilens navigation och betalning som är värt något.

Beror förstås på hur mycket man kör långt och hur pyssligt man tycker det är att sköta sådant manuellt. Men med Teslan kan jag skicka iväg svärmor och vara säker på att hon kommer fram.
Det är ju galet smidigt att bara kunna åka till stolpen och stoppa i kabeln.
Åker mellan 5-6000 mil per år så det blir ju ett och annat laddstopp.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2249
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av frippe »

Stroman skrev: 24 apr 2024 12:05
jonasl skrev: 24 apr 2024 08:29
När man pratar laddnätverket så är det ju inte bara tillgängligheten till SuC utan också hur det är integrerat i bilens navigation och betalning som är värt något.

Beror förstås på hur mycket man kör långt och hur pyssligt man tycker det är att sköta sådant manuellt. Men med Teslan kan jag skicka iväg svärmor och vara säker på att hon kommer fram.
Det är ju galet smidigt att bara kunna åka till stolpen och stoppa i kabeln.
Åker mellan 5-6000 mil per år så det blir ju ett och annat laddstopp.
Fast, kommer den smidiga laddmöjligheten högre upp på en prioritetslista än ljud- eller sittkomfort?

För mig gör det knappast det. Kanske för tre-fem år sedan, men inte numera när det går att ha samma smidiga lösning på andra laddare. Och den lilla tid det kan ta att koppla upp sig gentemot teslas app äts snabbt upp av eventuell skillnad i åkkomfort.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3646
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av jonasl »

Beror ju helt på hur mycket man superladdar också. För mig är det nog mindre än 10 resor om året som behöver annat än hemmaladdning.

Men just nu är det väl bara Tesla som laddar "PnP" med Superchargers. Egentligen är jag inget fan av proprietära lösningar och jag tror landet ligger helt annorlunda på den här fronten om 10 år när jag ska byta bil nästa gång :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2249
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av frippe »

jonasl skrev: 24 apr 2024 15:24
Beror ju helt på hur mycket man superladdar också. För mig är det nog mindre än 10 resor om året som behöver annat än hemmaladdning.

Men just nu är det väl bara Tesla som laddar "PnP" med Superchargers. Egentligen är jag inget fan av proprietära lösningar och jag tror landet ligger helt annorlunda på den här fronten om 10 år när jag ska byta bil nästa gång :)
Finns andra laddnätverk som erbjuder PnP efter första initieringen en gång. Circle K har det och vad jag testat fungerar det lika smidigt som teslas. Förutom att deras laddare verkar strula mer än teslas.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av martinot »

jonasl skrev: 24 apr 2024 15:24
Beror ju helt på hur mycket man superladdar också. För mig är det nog mindre än 10 resor om året som behöver annat än hemmaladdning.

Men just nu är det väl bara Tesla som laddar "PnP" med Superchargers. Egentligen är jag inget fan av proprietära lösningar och jag tror landet ligger helt annorlunda på den här fronten om 10 år när jag ska byta bil nästa gång :)
Visst är det smidigt med att bara koppla in kabel. Säger inget om det. Men däremot så skulle jag nog personligen inte välja bil efter främst det. Det är som du påpekar inget man påverkas av i vardagen när man laddar hemma.

Hade SuC fortsatt att vara Tesla-only så förstår jag. Då hade även jag inte övervägt något annat (eller iaf. haft mycket svårt att göra det) än Tesla.

Nu när SUC är (till största delen) öppet för alla så tycker jag att man kan välja elbil som kommer från andra tillverkare (så länge som de fungerar väl att ladda på Tesla SuC, vilket inte gäller alla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1588
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av pefreli »

Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Hej på er.
Jag ska inom en snar framtid byta bil, åker model3 Lr i dagsläget.
Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en till Tesla då jag sitter rätt dåligt i den, den har sånt högt vägljud inne i bilen, galet spårkänslig trots fyrhjulsinställning och nya däck. Sen har det vart en del problem med bilen på det åxå. Helt enkelt lite för mycket småsaker som krånglar.

Fördelarna med Teslan är laddnätverket och att det går snabbt att ladda. Hundläget är en fantastisk sak.

Ni som har M3 Highland/ Model Y och har haft en äldre M3, hur stor är skillnaden i komfort?

Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Om en I4 m50 är ett alternativ borde även en ny Highland Performance vara aktuell?

Även om du lyckas pruta ordentligt på BMW’n så killgissar jag att den är minst 25% dyrare om du ska ha liknande utrustning som Teslan.

Och ska man tro på de tidiga testerna så är är de saker du haft synpunkter på åtgärdade.

Personligen gillar jag även BMW’n men jämfört med nya Highland P så hade jag antagligen ändå valt Teslan. Även om prislappen var densamma.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 339
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Vill du ha en verkligt tyst bil, prova i5 och EQE. Gärna med austikpaket (extra ljuddämpning bla tjockare glasrutor)
Buller upplevs olika så testa flera bilar.
Jag tycker Highlinder är tystare än äldre M3 men tyst är det inte.
i4 är heller inte tyst men bättre än Highlinder.
Däremot i5 och EQE är tysta - enl mina öron.
Testa o bedöm själv
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 223
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av SkipperO »

För min del var semester-lastutrymmet något som fick mig att välja bort tex i4, där jag tycker Tesla fortfarande dominerar. Utrymmet i frunk, under locket i bakluckan och kardantunnelutrymmet är guld värt för oss.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Stroman
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 mar 2023 21:09
Ort: Borlänge
Referralkod: ts.la/Peter845401

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Stroman »

jonasl skrev: 24 apr 2024 15:24
Beror ju helt på hur mycket man superladdar också. För mig är det nog mindre än 10 resor om året som behöver annat än hemmaladdning.

Men just nu är det väl bara Tesla som laddar "PnP" med Superchargers. Egentligen är jag inget fan av proprietära lösningar och jag tror landet ligger helt annorlunda på den här fronten om 10 år när jag ska byta bil nästa gång :)
Då jag reser väldigt mycket blir det nästan mer ladda ”borta” än hemma. Fri SuC hade inte vart fel.😁
Användarvisningsbild
Stroman
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 mar 2023 21:09
Ort: Borlänge
Referralkod: ts.la/Peter845401

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Stroman »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 apr 2024 05:41
Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Vill du ha en verkligt tyst bil, prova i5 och EQE. Gärna med austikpaket (extra ljuddämpning bla tjockare glasrutor)
Buller upplevs olika så testa flera bilar.
Jag tycker Highlinder är tystare än äldre M3 men tyst är det inte.
i4 är heller inte tyst men bättre än Highlinder.
Däremot i5 och EQE är tysta - enl mina öron.
Testa o bedöm själv
Har provat både Audi och Merca, blev inte jätteimponerad av dom tyvärr. Visst dom gick tyst och fint efter vägen, men prislappen är därefter också.
I5 har jag inte testat än
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3646
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av jonasl »

Stroman skrev: 25 apr 2024 15:19
Då jag reser väldigt mycket blir det nästan mer ladda ”borta” än hemma. Fri SuC hade inte vart fel.😁
Det där är ju väldigt olika! Även om vi åker en del bil så är det väldigt sällan det blir mer än ett laddstopp på vägen. Men det är skönt att slippa laddstrul.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Stroman
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 mar 2023 21:09
Ort: Borlänge
Referralkod: ts.la/Peter845401

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Stroman »

frippe skrev: 24 apr 2024 13:07
Stroman skrev: 24 apr 2024 12:05
jonasl skrev: 24 apr 2024 08:29
När man pratar laddnätverket så är det ju inte bara tillgängligheten till SuC utan också hur det är integrerat i bilens navigation och betalning som är värt något.

Beror förstås på hur mycket man kör långt och hur pyssligt man tycker det är att sköta sådant manuellt. Men med Teslan kan jag skicka iväg svärmor och vara säker på att hon kommer fram.
Det är ju galet smidigt att bara kunna åka till stolpen och stoppa i kabeln.
Åker mellan 5-6000 mil per år så det blir ju ett och annat laddstopp.
Fast, kommer den smidiga laddmöjligheten högre upp på en prioritetslista än ljud- eller sittkomfort?

För mig gör det knappast det. Kanske för tre-fem år sedan, men inte numera när det går att ha samma smidiga lösning på andra laddare. Och den lilla tid det kan ta att koppla upp sig gentemot teslas app äts snabbt upp av eventuell skillnad i åkkomfort.
Nej, är mer prio på att åka bra och ha vettig räckvidd.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 339
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Stroman skrev: 25 apr 2024 15:23
Sportbilsentusiasten skrev: 25 apr 2024 05:41
Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla. Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Vill du ha en verkligt tyst bil, prova i5 och EQE. Gärna med austikpaket (extra ljuddämpning bla tjockare glasrutor)
Buller upplevs olika så testa flera bilar.
Jag tycker Highlinder är tystare än äldre M3 men tyst är det inte.
i4 är heller inte tyst men bättre än Highlinder.
Däremot i5 och EQE är tysta - enl mina öron.
Testa o bedöm själv
Har provat både Audi och Merca, blev inte jätteimponerad av dom tyvärr. Visst dom gick tyst och fint efter vägen, men prislappen är därefter också.
I5 har jag inte testat än
Ok då föreslår jag att du testar Kia EV6, modern och den tystaste aseaten enl mina öron.
Trevlig på vägen.
Inte så snygg i ljusa färger enl mig.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar