Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1126
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Verdi_ »

Love_O skrev: 25 apr 2024 10:40
Niklas Z skrev: 25 apr 2024 10:31
Love_O skrev: 25 apr 2024 10:14
Bara för att en bil gör 30-40 mil motorväg betyder det långt ifrån att man kan stanna vid just 30-40 mil. Som jag nämnt tidigare. Åk från strax norr om uppsala till Norrköping ToR. Antingen stannar du och toppar i Södertälje eller letar laddare i Norrköping, eller ta lunch i Nyköping där det knappt finns laddare som är snabbare än 50kw.
Jag bor i Uppsala, så det är ofta jag åkt förbi Norrköping, ibland på väg till Öland eller Blekinge, ibland på väg vidare söderut på E4. Det finns ju hur många laddare som helst i det området.
Och Uppsala Norrköping t o r klarar min bil utan laddning i sommarväder. Den klarar det även i sämre väder, men är det riktigt uselt kanske jag stannar någonstans och laddar 5 min. För det ett sådant stopp finns massor av alternativ.
Ja vi har ju helt klart olika upplevelser. Kört elbil i 6 år nu och i början var jag ambitiös och tyckte att svänga av för en laddare och stå där 30 minuter inte är ett problem men börjar helt klart ledsna på det och komma till trasiga laddare, laddare med kö, destinationsladdare som inte levererar eller att behöva betala abonnemang alternativt väldigt dyrt elpris. 2-3kr/kwh som det var förr var mer rimligt.

Nu har vi två bilar så jag väljer gärna fossil om det blir allt för bökigt.
Iofs har jag en success rate på 50% på icke Tesla SuC så jag kan sympatisera.

Varför tecknar du inte abonnemang hos Tesla? Det funkar och är sällan kö.

Vad gäller priserna så är det väl så det blir. Antingen laddar du mycket och då lönar sig abonnemanget på 115:-/mån eller vad det nu är (utan bindningstid) eller så gör det inte det. Men laddar du så lite att det inte lönar sig med abonnemang så är det ju inga pengar att bråka om ändå i det stora hela.

Rimligt pris är att betala vad det kostar och så att de som driver snabbladdningsstationer faktiskt går med vinst. Annars kommer ingen vilja ha med sådana att göra...
Love_O
Inlägg: 162
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Love_O »

Verdi_ skrev: 25 apr 2024 10:44
Love_O skrev: 25 apr 2024 10:40
Niklas Z skrev: 25 apr 2024 10:31
Love_O skrev: 25 apr 2024 10:14
Bara för att en bil gör 30-40 mil motorväg betyder det långt ifrån att man kan stanna vid just 30-40 mil. Som jag nämnt tidigare. Åk från strax norr om uppsala till Norrköping ToR. Antingen stannar du och toppar i Södertälje eller letar laddare i Norrköping, eller ta lunch i Nyköping där det knappt finns laddare som är snabbare än 50kw.
Jag bor i Uppsala, så det är ofta jag åkt förbi Norrköping, ibland på väg till Öland eller Blekinge, ibland på väg vidare söderut på E4. Det finns ju hur många laddare som helst i det området.
Och Uppsala Norrköping t o r klarar min bil utan laddning i sommarväder. Den klarar det även i sämre väder, men är det riktigt uselt kanske jag stannar någonstans och laddar 5 min. För det ett sådant stopp finns massor av alternativ.
Ja vi har ju helt klart olika upplevelser. Kört elbil i 6 år nu och i början var jag ambitiös och tyckte att svänga av för en laddare och stå där 30 minuter inte är ett problem men börjar helt klart ledsna på det och komma till trasiga laddare, laddare med kö, destinationsladdare som inte levererar eller att behöva betala abonnemang alternativt väldigt dyrt elpris. 2-3kr/kwh som det var förr var mer rimligt.

Nu har vi två bilar så jag väljer gärna fossil om det blir allt för bökigt.
Iofs har jag en success rate på 50% på icke Tesla SuC så jag kan sympatisera.

Varför tecknar du inte abonnemang hos Tesla? Det funkar och är sällan kö.

Vad gäller priserna så är det väl så det blir. Antingen laddar du mycket och då lönar sig abonnemanget på 115:-/mån eller vad det nu är (utan bindningstid) eller så gör det inte det. Men laddar du så lite att det inte lönar sig med abonnemang så är det ju inga pengar att bråka om ändå i det stora hela.

Rimligt pris är att betala vad det kostar och så att de som driver snabbladdningsstationer faktiskt går med vinst. Annars kommer ingen vilja ha med sådana att göra...
Jag har ju en ID4 så lite respekt mot er teslaägare att inte blockera två laddare men jag har flertalet gånger
Tänkt tanken ja. Och även att eventuellt gå över till tesla.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1126
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Verdi_ »

Love_O skrev: 25 apr 2024 10:56
Verdi_ skrev: 25 apr 2024 10:44
Love_O skrev: 25 apr 2024 10:40
Niklas Z skrev: 25 apr 2024 10:31
Love_O skrev: 25 apr 2024 10:14
Bara för att en bil gör 30-40 mil motorväg betyder det långt ifrån att man kan stanna vid just 30-40 mil. Som jag nämnt tidigare. Åk från strax norr om uppsala till Norrköping ToR. Antingen stannar du och toppar i Södertälje eller letar laddare i Norrköping, eller ta lunch i Nyköping där det knappt finns laddare som är snabbare än 50kw.
Jag bor i Uppsala, så det är ofta jag åkt förbi Norrköping, ibland på väg till Öland eller Blekinge, ibland på väg vidare söderut på E4. Det finns ju hur många laddare som helst i det området.
Och Uppsala Norrköping t o r klarar min bil utan laddning i sommarväder. Den klarar det även i sämre väder, men är det riktigt uselt kanske jag stannar någonstans och laddar 5 min. För det ett sådant stopp finns massor av alternativ.
Ja vi har ju helt klart olika upplevelser. Kört elbil i 6 år nu och i början var jag ambitiös och tyckte att svänga av för en laddare och stå där 30 minuter inte är ett problem men börjar helt klart ledsna på det och komma till trasiga laddare, laddare med kö, destinationsladdare som inte levererar eller att behöva betala abonnemang alternativt väldigt dyrt elpris. 2-3kr/kwh som det var förr var mer rimligt.

Nu har vi två bilar så jag väljer gärna fossil om det blir allt för bökigt.
Iofs har jag en success rate på 50% på icke Tesla SuC så jag kan sympatisera.

Varför tecknar du inte abonnemang hos Tesla? Det funkar och är sällan kö.

Vad gäller priserna så är det väl så det blir. Antingen laddar du mycket och då lönar sig abonnemanget på 115:-/mån eller vad det nu är (utan bindningstid) eller så gör det inte det. Men laddar du så lite att det inte lönar sig med abonnemang så är det ju inga pengar att bråka om ändå i det stora hela.

Rimligt pris är att betala vad det kostar och så att de som driver snabbladdningsstationer faktiskt går med vinst. Annars kommer ingen vilja ha med sådana att göra...
Jag har ju en ID4 så lite respekt mot er teslaägare att inte blockera två laddare men jag har flertalet gånger
Tänkt tanken ja. Och även att eventuellt gå över till tesla.

I just Norrköping så är laddarna placerade så att man inte behöver blockera. Men så lyckligt är det tyvärr inte överallt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3305
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Niklas Z »

Love_O skrev: 25 apr 2024 10:40
Niklas Z skrev: 25 apr 2024 10:31
Love_O skrev: 25 apr 2024 10:14
Bara för att en bil gör 30-40 mil motorväg betyder det långt ifrån att man kan stanna vid just 30-40 mil. Som jag nämnt tidigare. Åk från strax norr om uppsala till Norrköping ToR. Antingen stannar du och toppar i Södertälje eller letar laddare i Norrköping, eller ta lunch i Nyköping där det knappt finns laddare som är snabbare än 50kw.
Jag bor i Uppsala, så det är ofta jag åkt förbi Norrköping, ibland på väg till Öland eller Blekinge, ibland på väg vidare söderut på E4. Det finns ju hur många laddare som helst i det området.
Och Uppsala Norrköping t o r klarar min bil utan laddning i sommarväder. Den klarar det även i sämre väder, men är det riktigt uselt kanske jag stannar någonstans och laddar 5 min. För det ett sådant stopp finns massor av alternativ.
Ja vi har ju helt klart olika upplevelser. Kört elbil i 6 år nu och i början var jag ambitiös och tyckte att svänga av för en laddare och stå där 30 minuter inte är ett problem men börjar helt klart ledsna på det och komma till trasiga laddare, laddare med kö, destinationsladdare som inte levererar eller att behöva betala abonnemang alternativt väldigt dyrt elpris. 2-3kr/kwh som det var förr var mer rimligt.

Nu har vi två bilar så jag väljer gärna fossil om det blir allt för bökigt.
Jag vet inte vad du har för elbil, men den jag har behöver verkligen inga 30 min laddstopp för en resa Uppsala - Norrköping tur och retur. 5 min är mer rimligt och då bara om det är dåligt väder.
Jag har laddat hundratals gånger på snabbladdare av olika operatörer och betydligt fler gånger på AC-laddare publika AC-laddare. Ja, det har hänt att det inte funkat, men det var vanligare i början av min "elbilskarriär". På senare är det sällan jag inte kunnat ladda.
Jag åkte runt i Tyskland och en lite bit i Österrike under påsken och vecka 14. Eftersom jag laddar när jag ändå stannar (ifall det finns laddstolpe i närheten) så blir det ganska många laddtillfällen. Under resan laddade jag 10 gånger på SuC, 5 gånger på andra operatörers DC-laddare och 9 gånger på publika AC-laddare (ej Tesla). Alla dessa gånger fungerade laddningen. En gång gick det inte att ladda, vilket berodde på att laddplatsen som jag såg i Chargefinder visade sig vara privat.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1126
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Verdi_ »

Niklas Z skrev: 25 apr 2024 11:10
Love_O skrev: 25 apr 2024 10:40
Niklas Z skrev: 25 apr 2024 10:31
Love_O skrev: 25 apr 2024 10:14
Bara för att en bil gör 30-40 mil motorväg betyder det långt ifrån att man kan stanna vid just 30-40 mil. Som jag nämnt tidigare. Åk från strax norr om uppsala till Norrköping ToR. Antingen stannar du och toppar i Södertälje eller letar laddare i Norrköping, eller ta lunch i Nyköping där det knappt finns laddare som är snabbare än 50kw.
Jag bor i Uppsala, så det är ofta jag åkt förbi Norrköping, ibland på väg till Öland eller Blekinge, ibland på väg vidare söderut på E4. Det finns ju hur många laddare som helst i det området.
Och Uppsala Norrköping t o r klarar min bil utan laddning i sommarväder. Den klarar det även i sämre väder, men är det riktigt uselt kanske jag stannar någonstans och laddar 5 min. För det ett sådant stopp finns massor av alternativ.
Ja vi har ju helt klart olika upplevelser. Kört elbil i 6 år nu och i början var jag ambitiös och tyckte att svänga av för en laddare och stå där 30 minuter inte är ett problem men börjar helt klart ledsna på det och komma till trasiga laddare, laddare med kö, destinationsladdare som inte levererar eller att behöva betala abonnemang alternativt väldigt dyrt elpris. 2-3kr/kwh som det var förr var mer rimligt.

Nu har vi två bilar så jag väljer gärna fossil om det blir allt för bökigt.
Jag vet inte vad du har för elbil, men den jag har behöver verkligen inga 30 min laddstopp för en resa Uppsala - Norrköping tur och retur. 5 min är mer rimligt och då bara om det är dåligt väder.
Jag har laddat hundratals gånger på snabbladdare av olika operatörer och betydligt fler gånger på AC-laddare publika AC-laddare. Ja, det har hänt att det inte funkat, men det var vanligare i början av min "elbilskarriär". På senare är det sällan jag inte kunnat ladda.
Jag åkte runt i Tyskland och en lite bit i Österrike under påsken och vecka 14. Eftersom jag laddar när jag ändå stannar (ifall det finns laddstolpe i närheten) så blir det ganska många laddtillfällen. Under resan laddade jag 10 gånger på SuC, 5 gånger på andra operatörers DC-laddare och 9 gånger på publika AC-laddare (ej Tesla). Alla dessa gånger fungerade laddningen. En gång gick det inte att ladda, vilket berodde på att laddplatsen som jag såg i Chargefinder visade sig vara privat.

Kör man Strängnäs-Flen och håller hastighetsgränserna så klarar man sig mycket bättre räckviddsmässigt än om man väljer E4:an och kör på körkortsgränsen. Det där beror lite på vana och personlighet.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3305
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Niklas Z »

Verdi_ skrev: 25 apr 2024 11:13
Kör man Strängnäs-Flen och håller hastighetsgränserna så klarar man sig mycket bättre räckviddsmässigt än om man väljer E4:an och kör på körkortsgränsen. Det där beror lite på vana och personlighet.
Jag tar gärna vägen över Strängnäs, eftersom den är trevligare och jag slipper Stockholmtrafiken. Ofta startar jag på morgonen på väg söderut och då är det inte så kul att passera Stockholm med tjock trafik. Men är det mörkt så tar jag alltid E4, till stor del för att minska viltfaran längs väg 55.
När det gäller hastighetsanpassning så kör jag så gott som alltid över fartgränserna. Det gör däremot inte majoriteten av alla bilister. De allra flesta håller hastighetsgränserna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Piggelin
Inlägg: 607
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Piggelin »

Verdi_ skrev: 25 apr 2024 10:10
Hur långt brukar du köra egentligen? Och hur ofta?

Laddstationer finns efter alla rutter idag skulle jag säga.
Blir en hel del körande, spelar mycket golftävlingar, åker till något av våra landställen eller skidstugan på vintern.
Det är bara skönt att slippa bry sig eller åka okristligt tidigt för att slippa laddkaos på sportlovet.
När man åker med polarna så trycker vi utan problem större delen av sträckan och skiftar förare med en kort pisspaus.

Det är ett enklare liv helt enkelt.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1126
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Verdi_ »

Piggelin skrev: 25 apr 2024 11:55
Verdi_ skrev: 25 apr 2024 10:10
Hur långt brukar du köra egentligen? Och hur ofta?

Laddstationer finns efter alla rutter idag skulle jag säga.
Blir en hel del körande, spelar mycket golftävlingar, åker till något av våra landställen eller skidstugan på vintern.
Det är bara skönt att slippa bry sig eller åka okristligt tidigt för att slippa laddkaos på sportlovet.
När man åker med polarna så trycker vi utan problem större delen av sträckan och skiftar förare med en kort pisspaus.

Det är ett enklare liv helt enkelt.
För mig spelar det ekonomiska roll. Har inte ett enda "landställe" eller skidstuga heller för den delen.

Kör mycket till vardags och sällan långt. För mig är det inte värt 50 tusen extra per år för att köra på bensin eller diesel.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3305
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Niklas Z »

Verdi_ skrev: 25 apr 2024 12:24
För mig spelar det ekonomiska roll. Har inte ett enda "landställe" eller skidstuga heller för den delen.
Kör mycket till vardags och sällan långt. För mig är det inte värt 50 tusen extra per år för att köra på bensin eller diesel.
Som jag ser det är det betydligt trevligare att köra elbil än ICE-bil. Helt överlägsen drivlina på elbilar. Dessutom betydligt mindre miljöbelastning att köra elektriskt. Därför måste en ICE-bil vara mycket billigare och min ekonomi måste försämras betydligt för att jag skulle välja en ICE-bil som nästa bil. Troligen blir det en ny Highland efter sommaren eller nästa år för min del.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10345
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Legato »

Niklas Z skrev: 25 apr 2024 12:30
Verdi_ skrev: 25 apr 2024 12:24
För mig spelar det ekonomiska roll. Har inte ett enda "landställe" eller skidstuga heller för den delen.
Kör mycket till vardags och sällan långt. För mig är det inte värt 50 tusen extra per år för att köra på bensin eller diesel.
Som jag ser det är det betydligt trevligare att köra elbil än ICE-bil. Helt överlägsen drivlina på elbilar. Dessutom betydligt mindre miljöbelastning att köra elektriskt. Därför måste en ICE-bil vara mycket billigare och min ekonomi måste försämras betydligt för att jag skulle välja en ICE-bil som nästa bil. Troligen blir det en ny Highland efter sommaren eller nästa år för min del.

Precis. För flera år sedan fick man betala ganska mycket extra för att få njuta av den överlägsna drivlinan, om man nu inte var taxichaufför eller någon annan som körde extremt långt årligen.

Med åren så:
* Minskar inköpskostnaden.
* Ökar laddhastighet.
* Ökar räckvidd.
* Minskar förbrukning.
* Ökar (troligen) livstid på batteriet.

Dvs elbilens försprång jämfört med fossilen bara ökar. Samtidigt flyttas brytpunkten i antal mil per år för att elbilen ska vara billigare än fossilen snabbt nedåt. För många elbilar är vi redan "framme" där inköpspriset är lägre för elbilen än fossil motsvarighet (se tex nya Model 3 Performance), och fler och fler typer av bilar kommer inkluderas i den kategorin. Det innebär att brytpunkten blir 0 mil...

Nu har vi haft en period med höga räntor som "offsettat" de sjunkande priserna på bilarna, men priserna kommer fortsätta sjunka och med tiden kommer höga räntor gynna elbilar, inte missgynna (pga lägre kapitalkostnad för elbilen).

Utöver de rent praktiska aspekterna samt de ekonomiska aspekterna så är miljöaspekten solklart till elbilens fördel.

Summa summarum så talar precis allt för att andelen elbilar av nyförsäljningen enbart kommer öka över tid, även om vi nu har en kortvarig svacka i tillväxten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av RareEarth »

Sveriges näst mest sålda bil, XC60 laddhybrid, kostar 686k basutrustad. Det är inte direkt billigare än en motsvarande elbil.
Piggelin
Inlägg: 607
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Piggelin »

RareEarth skrev: 25 apr 2024 15:50
Sveriges näst mest sålda bil, XC60 laddhybrid, kostar 686k basutrustad. Det är inte direkt billigare än en motsvarande elbil.
Som sagt. Passat vs ID7. 160k dyrare för id7.
tsint
elbilist
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 apr 2023 08:03

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av tsint »

RareEarth skrev: 25 apr 2024 15:50
Sveriges näst mest sålda bil, XC60 laddhybrid, kostar 686k basutrustad. Det är inte direkt billigare än en motsvarande elbil.
Volvo har iofs kampanjat XC60 T6 Core Special Edition för 580k ett tag - inga småpotatis, men jag misstänker denna version säljer en hel del.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14554
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av taliz »

tsint skrev: 25 apr 2024 17:41
RareEarth skrev: 25 apr 2024 15:50
Sveriges näst mest sålda bil, XC60 laddhybrid, kostar 686k basutrustad. Det är inte direkt billigare än en motsvarande elbil.
Volvo har iofs kampanjat XC60 T6 Core Special Edition för 580k ett tag - inga småpotatis, men jag misstänker denna version säljer en hel del.
Herregud, hade inte gett hälften för en sån.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 339
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Korta sträckor och i stan arbetsdagar = ebil bäst då den alltid är laddad varje morgon.
Köra långt = fossilbil bäst

Vi har alla olika krav och prioriteringar, och väljer olika.
Konstigare än så är det inte.

Att ifrågasätta andras prioriteringar och val, vad är meningen med det?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Erxon
elbilist
Inlägg: 408
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Erxon »

Jag som privatperson har beställt en ny EV efter det att den EV som jag idag leasar lämnas tillbaka.

Måste erkänna att jag faktiskt innan beslutet togs om den nya faktiskt funderade på en begagnad ICE ett tag, framför allt för vad de nya EV kostar och funderade på en ICE som var något år gammal.
Absolut inte för räckvidden, där fungerar en EV med det körmönster jag har idag, snabbladdar inte ens varje månad nu.
Har dock hittills inte åkt med EV'n till fjällen utan då haft en ICE som har drag (skotersläp efter), nya blir blir med drag så då blir det EV i fortsättningen då jag inte längre behöver ha med skotersläpet.
Visst skulle en begagnad ICE bli några 100K billigare men för bekvämligheten med att inte behöva tanka mm gör att det blir en EV till. Så skönt att inte behöva fundera på tanka och att mitt körmönster är som det är. Sen att jag just nu har laddningsmöjligheter både på arbetet och hemma gör inte saken sämre.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av RareEarth »

Piggelin skrev: 25 apr 2024 16:46
Som sagt. Passat vs ID7. 160k dyrare för id7.
Ja, det är ett enskilt exempel. Uppenbarligen är elbilar generellt inte dyrare än motsvarande laddhybrid.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Bjorn »

Absolut har man olika krav och prioriteringar. För oss gäller sen första Teslan 2015:
Korta sträckor i stan = Enkel fossilbil bäst. Vi har än så länge svårt att räkna hem en elbil som går c:a 350 mil om året.
Långa sträckor = Elbil bäst då det blir billigast och trevligast att köra.

Om vi fortfarande behöver 2 bilar när fossilbilen måste bytas så får vi hoppas att det finns nån lämplig elbil.
Sportbilsentusiasten skrev: 25 apr 2024 19:28
Korta sträckor och i stan arbetsdagar = ebil bäst då den alltid är laddad varje morgon.
Köra långt = fossilbil bäst

Vi har alla olika krav och prioriteringar, och väljer olika.
Konstigare än så är det inte.

Att ifrågasätta andras prioriteringar och val, vad är meningen med det?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Piggelin
Inlägg: 607
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Piggelin »

RareEarth skrev: 25 apr 2024 22:51
Piggelin skrev: 25 apr 2024 16:46
Som sagt. Passat vs ID7. 160k dyrare för id7.
Ja, det är ett enskilt exempel. Uppenbarligen är elbilar generellt inte dyrare än motsvarande laddhybrid.
Jo. Om man kör ungefär som snittet så är det aldrig billigare med el...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10345
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Legato »

Piggelin skrev: 26 apr 2024 21:24
RareEarth skrev: 25 apr 2024 22:51
Piggelin skrev: 25 apr 2024 16:46
Som sagt. Passat vs ID7. 160k dyrare för id7.
Ja, det är ett enskilt exempel. Uppenbarligen är elbilar generellt inte dyrare än motsvarande laddhybrid.
Jo. Om man kör ungefär som snittet så är det aldrig billigare med el...
Det är såklart trams (ännu en gång). Sanningen är den motsatta, kör man som snittet är det alltid allra billigast med el. Lägsta TCO som går att finna är en äldre Leaf, Zoe, i-miev etc som enbart laddas hemma och på gratisladdare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10345
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Legato »

Bjorn skrev: 26 apr 2024 16:16
Absolut har man olika krav och prioriteringar. För oss gäller sen första Teslan 2015:
Korta sträckor i stan = Enkel fossilbil bäst. Vi har än så länge svårt att räkna hem en elbil som går c:a 350 mil om året.
Långa sträckor = Elbil bäst då det blir billigast och trevligast att köra.

Om vi fortfarande behöver 2 bilar när fossilbilen måste bytas så får vi hoppas att det finns nån lämplig elbil.
Sportbilsentusiasten skrev: 25 apr 2024 19:28
Korta sträckor och i stan arbetsdagar = ebil bäst då den alltid är laddad varje morgon.
Köra långt = fossilbil bäst

Vi har alla olika krav och prioriteringar, och väljer olika.
Konstigare än så är det inte.

Att ifrågasätta andras prioriteringar och val, vad är meningen med det?
Jupp.

För oss är det otänkbart med fossilbil i båda fallen.

I stan är elbilen roligare, smidigare och renare. Det räcker med en liten och billig elbil med begränsad räckvidd.

På långresan är elbilen både trevligare och billigare att köra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev: 25 apr 2024 09:33
mikebike skrev: 25 apr 2024 09:27
Nej, det är inte speciellt stressigt med laddning på långresor. Det är värre hemma eller vid resmålet.
Förra sommaren i Varberg laddade jag 8 gånger på en vecka, varav 3 gånger samma dag.
För ett par månader sedan var jag "tvungen" att köra 50 mil nästa dag. Problemet var att laddnivån var 22% och laddstolparna i närområdet var upptagna. Det slutade med 1 timme i Mall of Scandinavia, två timmar vid en laddstolpe där man måste betala parkeringsavgift (=dubbelt så dyrt) och sedan att jag tog bilen till jobbet och laddade där i 7 timmar.
Ja, att inte ha möjlighet till hemmaladdning ser jag som ett klart starkare argument att inte välja elbil än eventuella problem med laddning på resa.
Håller med. Hade jag inte enkelt kunna ladda hemma där bilarna står normalt över natten så hade jag inte heller skaffat några av våra elbilar.

Men då hade jag inte heller skaffat ett plugin-hybrid. Ännu värre och fel i ett sådant läge om man inte kan ladda enkelt hemma eller på jobbet.

I det läget så hade jag valt en ren ICE-bil (möjligen en mildhybrid).
Niklas Z skrev: 25 apr 2024 09:33
När det gäller laddning vid resmålet har jag sällan haft problem med det, men det hör till saken att jag ofta åker i Tyskland och där är det väldigt gott om AC-stolpar. Värre var det när jag åkte i Polen sommaren 2022. I Sverige kan det vara si och så också. T ex har det varit märkligt dåligt med AC-laddare i Haparanda för oss som deltar i SECC. Förra sommaren hade det dock tillkommit en del AC-stolpar nära stadshotellet.
Reser alla mina resor i tjänsten med elbil, och har fungerat väldigt väl för mig att ladda på hotell och garage.

Är absolut lite krångligare att man måste komma ihåg att boka plats (har glömt det någon gång eller att vissa hotell inte kunnat boka elbilsplats, och fått ställa bilen på externt parkeringsgarage i stället för hotellets egen parkering) och ibland tvingas att ladda ner någon ny idiotisk app (hatobjekt). Men har alltid kunnat starta fulladdad på morgonen och slippa att stanna och ladda på snabbladdare på resan hem. Väldigt skönt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av martinot »

Piggelin skrev: 25 apr 2024 09:55
Kommer du ens 40 mil? Det är kort som fan i min värld och man måste anpassa rutten efter laddare. Du förstår fortfarande inte, man kanske vill stanna efter 3 timmar och sen käka och sen köra 3 timmar till, men då måste det stoppet vara vid en laddstation. Med 100 mils räckvidd så kan man stanna vart man vill och ta vilken rutt man vill.
Kom lätt 140 mil med vår förra renodlade diesel (Mercedes E220d).

Men på vår nuvarande hybrid så kommer vi ungefär 45-50 mil på bensin (BMW 530E Xdrive).

Kanske att det finns effektivare hybrider, men kan garantera att på de flesta vanliga PHEV så kommer du inte några 100 mil.

Pga. att man måste ha plats för dubbla drivlinor, inklusive även plats för både tank och batterier, så blir oftast tankarna betydligt mindre på pluginhybrider.

Legato skrev: 25 apr 2024 10:02
Ja, runt 40 mil är inget problem, dvs drygt 3 timmars körning. Efter den tiden pausar nästan alla ändå som sagt. Dessutom är dessa resor för de flesta väldigt ovanliga. 99% av dagarna kör man mindre än så och då är elbilen, dessa 99% av dagarna, bättre än hybriden på precis alla sätt.
Japp. Kommer även vi lätt 40-45 mil med vår elbil (Tesla M3 LR). Inga konstigheter alls.

Skulle vi dock ta vår lilla Mini, så kommer vi inte alls lika långt. Så det är precis som du kommenterat viktigt att välja rätt typ av (el)bil efter ens olika behov. Det är verkligen A & O.

Bara för en viss typ av (el)bil inte fungerar väl (för ens syften och behov), så är det inte alltid så att det gäller automatiskt alla andra (el)bilar.
Legato skrev: 25 apr 2024 10:02
För övrigt väldigt få hybrider du ens kan köra 100.mil med i motorvägsfart. Passat GTE är definitivt inte en av dem.
Exakt.

Även vi kommer inte i närheten så långt med vår BMW 5-serie PHEV. Halvera den siffran så är man mer realistisk.
Love_O skrev: 25 apr 2024 10:14

Fast det det där är i teorin.

Säg nu att du har en bil som klarar 40 mil motorväg (väldigt få elbilar som klarar det) så gäller det alltså att du åker med 100% batteri, att det ligger en laddare 3 timmar bort och att du kan acceptera en lite lägre ankomst % vid destination (och att det finns en laddare där man skall befinna sig)
Kan givetvis bara prata ur min egna erfarenhet, och för mig så är denna "teorin" högst praktisk verklighet.

Även vi kommer lätt 40-45 mil motorväg med vår elbil (Tesla). Inga konstigheter alls. Är enkelt att starta med 100%. Bara att dra på den sista laddningen på morgonen när man går upp, eller att ställa med timer i bilen vilken tid man skall avresa.

Så i praktiken blir räckvidden inte någon större skillnad mellan vår elbil och vår pluginhybrid (på enbart bensin).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av martinot »

holden skrev: 25 apr 2024 10:16
Vi har förutom teslan också en dieselbil, den har en räckvidd på ungefär 100 mil med full tank. Eftersom den till skillnad mot teslan inte kontinuerligt och automatiskt fylls på med drivmedel hemma behöver vi ha någon slags uppfattning om när det är dags att tanka, och mer ofta än sällan slutar det med att man får åka en extra vända till macken för att tanka upp den i förebyggande syfte eftersom soppamätaren står på rött när den bättre hälften använt upp all diesel. Det tycker jag bidrar till mer stress än att göra några laddstopp på en årlig långresa.
Var glad att du har en ren diesel!

Tycker inte heller om att åka och tanka. Tidigare med vår E-klass diesel (ca 100-140 mil räckvidd) så behövde vi bara tanka en gång var 2-3:e vecka. Nu med vår pluginhybrid, BMW 5-serie bensinare (ca 40-50 mils räckvidd) så måste vi oftast åka och tanka en gång i veckan.

Är personligen inte alls imponerad av hybrider. Kanske passar andras användningsfall, men för oss så är det bara jobbigare än en våra rena elbilar eller en ren fossilbil (som våra tidigare diesel)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10847
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 27 apr 2024 19:51
holden skrev: 25 apr 2024 10:16
Vi har förutom teslan också en dieselbil, den har en räckvidd på ungefär 100 mil med full tank. Eftersom den till skillnad mot teslan inte kontinuerligt och automatiskt fylls på med drivmedel hemma behöver vi ha någon slags uppfattning om när det är dags att tanka, och mer ofta än sällan slutar det med att man får åka en extra vända till macken för att tanka upp den i förebyggande syfte eftersom soppamätaren står på rött när den bättre hälften använt upp all diesel. Det tycker jag bidrar till mer stress än att göra några laddstopp på en årlig långresa.
Var glad att du har en ren diesel!

Tycker inte heller om att åka och tanka. Tidigare med vår E-klass diesel (ca 100-140 mil räckvidd) så behövde vi bara tanka en gång var 2-3:e vecka. Nu med vår pluginhybrid, BMW 5-serie bensinare (ca 40-50 mils räckvidd) så måste vi oftast åka och tanka en gång i veckan.

Är personligen inte alls imponerad av hybrider. Kanske passar andras användningsfall, men för oss så är det bara jobbigare än en våra rena elbilar eller en ren fossilbil (som våra tidigare diesel)!
För att hybrid ska fungera bra behöver man väl ha ett pendlingsavstånd som matchar den elektriska räckvidden samt ha ett mer sällan behov av någon annan egenskap t.ex. släpvikt?
Skriv svar