12V uttag bagage

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

12V uttag bagage

Inlägg av Syntax »

Jag inser nu att standardfunktionen 12V uttag i bagageutrymmet inte finns på min nya Model 3. Ofattbart. Hur gör andra som vill kunna använda en elektrisk kylväska i bagageutrymmet?
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av tor-ake »

En 12V förlängningskabel från närmsta jula/biltema?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Syntax »

Jo det är väl den tråkiga lösningen med flera meter kabel löst genom kupén, typ som om det vore 1985 och man körde asiatisk budgetbil... :(
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av tor-ake »

Perfektion nås, inte när det inte finns fler saker att lägga till, utan när det inte finns fler saker att ta bort.
;)
Du har inte märkt att saker som parkeringssensorer och rattspakar rationaliserats bort?

Det går att lossa baksätets dyna och lägga kabeln under den, och om du lägger kabeln under baksätets gummimatta (som ju inte heller ingår) så är det bara en liten stump som går upp och under förarens armstöd som du behöver se.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Syntax »

Självklart vet jag att parkeringssensorer och rattspakar inte finns, men funktionerna uppnås ändå, fast på annat sätt/annan teknik, vad gäller parkeringshjälp på ett klart sämre sätt. Rattspakarna saknar jag inte. 12V utgick jag från var standard, tror inte jag sett en ny bil de senaste tjugo åren som inte haft 12V uttag i bagageutrymmet, i synnerhet inte dyrare sk premiumbilar.

Oavsett hur mycket en förlängningskabel syns eller ej så känns det ändå som en tattarlösning i en ny bil som på så många andra sätt är genomtänkt, komplett och modern.
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Piggelin
Inlägg: 607
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Piggelin »

Syntax skrev: 26 apr 2024 12:51
Självklart vet jag att parkeringssensorer och rattspakar inte finns, men funktionerna uppnås ändå, fast på annat sätt/annan teknik, vad gäller parkeringshjälp på ett klart sämre sätt. Rattspakarna saknar jag inte. 12V utgick jag från var standard, tror inte jag sett en ny bil de senaste tjugo åren som inte haft 12V uttag i bagageutrymmet, i synnerhet inte dyrare sk premiumbilar.

Oavsett hur mycket en förlängningskabel syns eller ej så känns det ändå som en tattarlösning i en ny bil som på så många andra sätt är genomtänkt, komplett och modern.
Tesla Är inget premiummärke. De är oftast billigast i klassen. Så du har helt fel förväntningar.
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Syntax »

Haha har jag fel förväntningar när jag förväntar mig ett superbasic 12V uttag från en bil som kostar 660 000 kr? Knappast. Vilken Skoda eller sketen Kia som helst har ett 12V uttag i bagageutrymmet.

För folk i allmänhet är självklart en Tesla för 660 000 kr en premiumbil jämfört med basicbilar som alla franska bilar, Toyota, Nissan, Kia, Seat, m.fl.
Senast redigerad av Syntax, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
drunkenCoder
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 apr 2022 13:53

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av drunkenCoder »

Vad används 12v uttaget i bakluckan för?
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Syntax »

Kan bara svara för mig, jag använder det till elektrisk kylväska.
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Earplugged »

drunkenCoder skrev: 27 apr 2024 07:15
Vad används 12v uttaget i bakluckan för?
Driva luftpumpen när man tagit bilen till stranden för att blåsa upp barnens gigantiska badleksaker, flamingos, delfiner, ringar, mattor mm 😀

Vill man sova i bilen är ju även en del madrasser uppblåsbara via 12v

Även att det kanske inte används jättefrekvent så känns det dumsnålt att ta bort, man förväntar sig ett uttag...
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1076
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av holden »

12V uttag i bakluckan är ju en bra grej, men Teslas hela filosofi går ut på att ta bort precis allt som inte är absolut nödvändigt för att spara kostnader. Därav är Tesla inte premium, priset reflekterar batteriteknik, mjukvara och drivlina i absolut framkant men resten av bilen är budget.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Piggelin
Inlägg: 607
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Piggelin »

Syntax skrev: 26 apr 2024 21:54
Haha har jag fel förväntningar när jag förväntar mig ett superbasic 12V uttag från en bil som kostar 660 000 kr? Knappast. Vilken Skoda eller sketen Kia som helst har ett 12V uttag i bagageutrymmet.

För folk i allmänhet är självklart en Tesla för 660 000 kr en premiumbil jämfört med basicbilar som alla franska bilar, Toyota, Nissan, Kia, Seat, m.fl.
Fast skoda och kia utklassar ju Tesla på det mesta och är dyrare gällande motsvarande modeller.

Teslas mål är att sälja billigast möjliga bil. Vilket man också gör i varje segment.
Piggelin
Inlägg: 607
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Piggelin »

drunkenCoder skrev: 27 apr 2024 07:15
Vad används 12v uttaget i bakluckan för?
Bra fråga. Aldrig använt det. Men kör inte billigaste möjliga bil så mina har dessa uttag.
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Syntax »

Gode gud, nu menar jag potatisbilar som Kia Ceed.
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av SIR N »

Earplugged skrev: 27 apr 2024 10:03
drunkenCoder skrev: 27 apr 2024 07:15
Vad används 12v uttaget i bakluckan för?
Även att det kanske inte används jättefrekvent så känns det dumsnålt att ta bort, man förväntar sig ett uttag...
Det har inte tagits bort något 12V i bagaget. Det har aldrig funnits på Model 3.

Något som inte heller finns på Model 3 är 9 knapptryckningar innan man är iväg som det är på den Citroën hyrbil jag har just nu. Så jäkla dumt. Tur att det bara är nån vecka medans 3:an är på lagning...
Model 3 SR+ | Model 3 LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11631
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av martinot »

Syntax skrev: 26 apr 2024 11:50
Jag inser nu att standardfunktionen 12V uttag i bagageutrymmet inte finns på min nya Model 3. Ofattbart. Hur gör andra som vill kunna använda en elektrisk kylväska i bagageutrymmet?
Det har tyvärr aldrig någonsin funnits 12V-uttag i bagaget på någon M3, så det borde du nog sett när du provkörde bilen?

Jag drar en förlängningskabel från mittenfacket till bagaget. Skulle gärna se att det fanns 12V-uttag i bagaget på M3 i framtiden (finns ju i MY och alla andra Teslor), men annars så fungerar detta med förlängningskabeln rätt bra för mig då få gånger som jag har kylväskan i bilen (den är inte i vägen direkt alls).

Köpte min kabel på Amazon, men finns ju lite över allt. Kan annars ta fram och länka till den om du vill.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Earplugged »

SIR N skrev: 27 apr 2024 13:53
Earplugged skrev: 27 apr 2024 10:03
drunkenCoder skrev: 27 apr 2024 07:15
Vad används 12v uttaget i bakluckan för?
Även att det kanske inte används jättefrekvent så känns det dumsnålt att ta bort, man förväntar sig ett uttag...
Det har inte tagits bort något 12V i bagaget. Det har aldrig funnits på Model 3.

Något som inte heller finns på Model 3 är 9 knapptryckningar innan man är iväg som det är på den Citroën hyrbil jag har just nu. Så jäkla dumt. Tur att det bara är nån vecka medans 3:an är på lagning...
Aha, trodde det tidigare fanns och försvann med Highland, dock kan man nog tycka det borde finnas precis som det gör på de andra modellerna.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11631
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av martinot »

Earplugged skrev: 27 apr 2024 16:21
Aha, trodde det tidigare fanns och försvann med Highland, dock kan man nog tycka det borde finnas precis som det gör på de andra modellerna.
Stämmer. Hade en av de första M3-modellerna som kom i Sverige (våren 2019), och det fanns inte heller då eller på någon senare modell jag ägt eller kört av M3 (har en 2021 just nu).

Däremot så håller jag 100% med om att det hade varit enormt trevligt om detta kunde införas på framtida modeller av M3. Hade gärna sett att detta kom.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5336
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Nicke Nyfiken »

martinot skrev: 27 apr 2024 20:02
Earplugged skrev: 27 apr 2024 16:21
Aha, trodde det tidigare fanns och försvann med Highland, dock kan man nog tycka det borde finnas precis som det gör på de andra modellerna.
Stämmer. Hade en av de första M3-modellerna som kom i Sverige (våren 2019), och det fanns inte heller då eller på någon senare modell jag ägt eller kört av M3 (har en 2021 just nu).

Däremot så håller jag 100% med om att det hade varit enormt trevligt om detta kunde införas på framtida modeller av M3. Hade gärna sett att detta kom.
Tror snarare att det även försvinner från kupén, med tanke på varit Tesla är påväg.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1062
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Airlift »

Syntax skrev: 26 apr 2024 21:54
Haha har jag fel förväntningar när jag förväntar mig ett superbasic 12V uttag från en bil som kostar 660 000 kr? Knappast. Vilken Skoda eller sketen Kia som helst har ett 12V uttag i bagageutrymmet.

För folk i allmänhet är självklart en Tesla för 660 000 kr en premiumbil jämfört med basicbilar som alla franska bilar, Toyota, Nissan, Kia, Seat, m.fl.
En sketen billig Kia elbil? Nä tänkte inte på det…

Embrace att Tesla är en lågbudgetbil bara.

Om det sen är dragkrokslösningen, golvmattor, paneler, lack… bara en sån sak som att styra avbländning av speglar på tid, och inte ljussensor (budget!).

Eller att man satt infällda dörrhandtag, men ingen belysning för att hitta dem. Budget.

Sen förstår jag att folk som gjort ett kännbart hack i plånboken, eller sitter med en märkbar månadskostnad inte alls vill kännas vid detta för självkänslans skull är helt förståeligt.
3/Y har haft ett enda syfte; Budget. Det finns noll premium med model 3.


Change my mind.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11631
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av martinot »

Airlift skrev: 28 apr 2024 10:28
Om det sen är dragkrokslösningen, golvmattor, paneler, lack… bara en sån sak som att styra avbländning av speglar på tid, och inte ljussensor (budget!).

Eller att man satt infällda dörrhandtag, men ingen belysning för att hitta dem. Budget.

Sen förstår jag att folk som gjort ett kännbart hack i plånboken, eller sitter med en märkbar månadskostnad inte alls vill kännas vid detta för självkänslans skull är helt förståeligt.
3/Y har haft ett enda syfte; Budget. Det finns noll premium med model 3.

Change my mind.
Inget fel med att tjata allmänt mot/för Tesla (finns hundratals trådar om det), men denna tråd handlar om 12V uttag i bagaget. Kan vi inte hålla den till det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1062
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Airlift »

martinot skrev: 28 apr 2024 11:40
Airlift skrev: 28 apr 2024 10:28
Om det sen är dragkrokslösningen, golvmattor, paneler, lack… bara en sån sak som att styra avbländning av speglar på tid, och inte ljussensor (budget!).

Eller att man satt infällda dörrhandtag, men ingen belysning för att hitta dem. Budget.

Sen förstår jag att folk som gjort ett kännbart hack i plånboken, eller sitter med en märkbar månadskostnad inte alls vill kännas vid detta för självkänslans skull är helt förståeligt.
3/Y har haft ett enda syfte; Budget. Det finns noll premium med model 3.

Change my mind.
Inget fel med att tjata allmänt mot/för Tesla (finns hundratals trådar om det), men denna tråd handlar om 12V uttag i bagaget. Kan vi inte hålla den till det?

Sure thing!

Rekommenderar att koppla sig på 12v batteriet (antar att de med nyare än mig, med Li lågvolt kan behöva dc/dc konverter för att inte elda komponenter msn kopplar in. )

Gå genom ”torpedväggen” på passagerarsidan. Bakom golvklädsen/innanför.

Ta bort tröskelklädsel på passagerarsida fram/bak. Lägg kablage. Uttaget kan fästas i inredningen bakom ”hjulhuset”, i närheten av bagagerumslampan. Avsäkra efter kablage/uttagets dimensionerande märkeffekt.
Tid, ca 3tim.

Rekommenderar inte att ”koppla förlängning ” från befintligt i mittkonsol för då måste man ha camp-mode/sentry på för att hålla tillbehöret igång.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Syntax »

martinot skrev: 27 apr 2024 15:12
Syntax skrev: 26 apr 2024 11:50
Jag inser nu att standardfunktionen 12V uttag i bagageutrymmet inte finns på min nya Model 3. Ofattbart. Hur gör andra som vill kunna använda en elektrisk kylväska i bagageutrymmet?
Det har tyvärr aldrig någonsin funnits 12V-uttag i bagaget på någon M3, så det borde du nog sett när du provkörde bilen?
Kollade aldrig det, det är sådant som man utgår från är standard.
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Syntax »

Airlift skrev: 28 apr 2024 10:28
Syntax skrev: 26 apr 2024 21:54
Haha har jag fel förväntningar när jag förväntar mig ett superbasic 12V uttag från en bil som kostar 660 000 kr? Knappast. Vilken Skoda eller sketen Kia som helst har ett 12V uttag i bagageutrymmet.

För folk i allmänhet är självklart en Tesla för 660 000 kr en premiumbil jämfört med basicbilar som alla franska bilar, Toyota, Nissan, Kia, Seat, m.fl.
En sketen billig Kia elbil? Nä tänkte inte på det…

Embrace att Tesla är en lågbudgetbil bara.

Om det sen är dragkrokslösningen, golvmattor, paneler, lack… bara en sån sak som att styra avbländning av speglar på tid, och inte ljussensor (budget!).

Eller att man satt infällda dörrhandtag, men ingen belysning för att hitta dem. Budget.

Sen förstår jag att folk som gjort ett kännbart hack i plånboken, eller sitter med en märkbar månadskostnad inte alls vill kännas vid detta för självkänslans skull är helt förståeligt.
3/Y har haft ett enda syfte; Budget. Det finns noll premium med model 3.


Change my mind.
Jo Kia är en sketen Kia oavsett om den är eldriven eller något-annat-driven.
Klart att Tesla inte är en budgetbil, finns många exempel på detta. Interiört tycker jag den påminner mycket om BMW 3-serie.
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Syntax »

holden skrev: 27 apr 2024 10:15
12V uttag i bakluckan är ju en bra grej, men Teslas hela filosofi går ut på att ta bort precis allt som inte är absolut nödvändigt för att spara kostnader. Därav är Tesla inte premium, priset reflekterar batteriteknik, mjukvara och drivlina i absolut framkant men resten av bilen är budget.
Dubbelglas, läderklädsel, elektrisk baklucka, trådlös mobilladdning, ventilerade säten, alacantara-liknande dörrsidor, ramlösa dörrar, glastak, musikanläggning med många högtalare och subwoofer m.m. är långt ifrån absolut nödvändigt så det resonemanget faller fullständigt. Men det var ju inte det vi skulle diskutera här utan hur f-n man kan sälja en bil utan 12V uttag i bagageutrymmet. Men det är i och för sig ungefär lika k-rkat som att man inte kan få tonade rutor från fabrik. Hur som helst har jag ju valt denna bilen för att den totalt sett ändå var den bästa kompromissen, men man kan ju ändå få undra hur f-n de tänker...
Senast redigerad av Syntax, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Skriv svar