Körfältsassistansen gör som den vill Model S 2017

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

olet
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 apr 2024 22:47

Körfältsassistansen gör som den vill Model S 2017

Inlägg av olet »

Har problem att avståndsinställningen till framförvarande bil inte fungerar alls och körfältsassistansen funkar jättedåligt. 8 gånger av 10 korrigerar den INTE när jag kommer ut på vita linjen. Och är det det minsta regn på vägen så fungerar den aldrig.
Drar jag däremot 2 gånger i snabb följd spaken för farthållare mot mig fungerar det 1 EN ENDA GÅNG och då blir indikeringarna på displayen röda istället för blå?

Har funderat på vad som sitter bakom det här glaset som inte är helt klart länge, sitter det någon sensor där eller är det bara tomt.

Model S 2017 autopilot 2.0
MVH
Ole
IMG_2078.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6388
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Körfältsassistansen gör som den vill Model S 2017

Inlägg av spacecoin »

Det finns inga kameror i fronten på Teslas bilar. Det där ser ut som dimljuset. Bakom vindrutan vid backspegeln sitter de kameror som tittar framåt.
olet
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 apr 2024 22:47

Re: Körfältsassistansen gör som den vill Model S 2017

Inlägg av olet »

Det finns inga lampor där.
Däremot så sitter det bakom glaset på båda sidor en svart blank 4x5 cm välvd grej som ser ut som en sensor. Tänkte om det kunde vara något som har med Körfältsassistenten att göra.

Glasen har ju blivit lite blästrade och om det då kunde förklara den dåliga funktionen. Sen om det är kameror, distanssensor/ultraljud eller radar har jag ingen aning om.

Med vänlig hälsning,
Ole
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1426
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Körfältsassistansen gör som den vill Model S 2017

Inlägg av Niclas »

Bilden visar ju bara där dimljus och kurvljus sitter. Har inget med AP att göra
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1426
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Körfältsassistansen gör som den vill Model S 2017

Inlägg av Niclas »

För att aktivera AP (det du kallar körfältsassistent) drar man lilla spaken mot sig två ggr.
Drar du bara den mot dig en gång så aktiveras ju bara adaptiv farthållare.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
olet
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 apr 2024 22:47

Re: Körfältsassistansen gör som den vill Model S 2017

Inlägg av olet »

Problem 1
När jag inte aktiverar lilla spaken alls så fungerar AP och den korrigerar om jag kommer för nära den vita linjen och en blå markering visas ipå instrumentet. Problemet är att den funkar bara 2 av 10 gånger då jag kör ut på linjen. Även om det är bra ljusförhållanden utan regn och linjerna på vägen är hyfsat tydliga.

Problem 2
När det inte funkar enligt ovan, om jag då drar lilla spaken 2 ggr, då fungerar AP men markeringarna på instrumenten blir röda istället för blå när jag kommer för nära linjen i vägen, OCH det fungerar alltid bara en gång. Gör jag över vita lingen en gång till så händer inget, jag måste dra lilla spaken 2ggr igen då funkar det återigen endast en gång. Den releasar alltså vid varje överträdelse av linjen på vägen. Och varför blir det blåa vid normal körsel och röda när man dra lilla spaken 2ggr?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Körfältsassistansen gör som den vill Model S 2017

Inlägg av Delta »

Skriv svar