Digital nomad med Tesla

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Digital nomad med Tesla

Inlägg av jonsalgerier »

Det här är rätt off-topic, men det råkar vara en Tesla som jag tänkte ta mig runt i så here goes nothing..

Jag har ett eget AB där jag är ensam anställd och pysslar med konsulting till 99% över internet så jag är inte särskilt, eller alls, knuten till någon geografisk plats.
Eftersom våren varit som den varit fick jag tanken att ta bilen ut i Europa och jobba i lite andra miljöer.
Min hemmaplats är ett kontorsrum i villan som jag hyr ut till företaget och jag tänkte något enligt det här:

Om jag skulle stryka hyran för två veckor och istället ta in på något prisvärt hotell i södra Europa skulle det vara ok lagligt och inte helt omoraliskt att ta den kostnaden på företaget? Det finns ju inget skäl att vara på den platsen utöver att jag hellre är där än på vanliga kontoret så jag kan inte hävda påtvingad arbetsresa med någon form av giltighet, men å andra sidan finns det väl inget som säger att jag måste välja en viss plats framför en annan?

Eller är det helt förkastligt?
Laddningen är ju gratis så förflyttelsekostnaden är begränsad till en eller annan färja eller broavgift.
Mat och sådant inser jag att jag får betala själv precis som vanligt, men arbetsplatsen tycker jag kanske kunde vara oviktig..


Tacksam för alla synpunkter.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1284
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av Verdi_ »

Går ju bra tills du blir granskad. Skatteverket släpper inte igenom det där om du inte har berättigat ärende till orten du besöker. Dvs att du ska på ett möte, gå en kurs, besöka en konferens eller dyl.

Det verkar snårigt att hyra ut ett rum till sitt AB också. Jag har inte gjort det under mina snart 13 år som egen. Det ska inte användas till något annat, det ska finnas en egen ingång osv.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av jonsalgerier »

Verdi_ skrev: 29 apr 2024 22:39
Går ju bra tills du blir granskad. Skatteverket släpper inte igenom det där om du inte har berättigat ärende till orten du besöker. Dvs att du ska på ett möte, gå en kurs, besöka en konferens eller dyl.

Det verkar snårigt att hyra ut ett rum till sitt AB också. Jag har inte gjort det under mina snart 13 år som egen. Det ska inte användas till något annat, det ska finnas en egen ingång osv.
Ja jo allt går ju bra tills man blir granskad, men det kanske är rimligt att det finns ett krav för anknytning så då faller ju den tanken.

Egen ingång? stämmer det verkligen? Jag vet att man inte skall kunna använda rummet till annat, men hur man faktiskt kommer dit borde ju inte spela så stor roll.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av fth »

jonsalgerier skrev: 29 apr 2024 23:01
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 22:39
Går ju bra tills du blir granskad. Skatteverket släpper inte igenom det där om du inte har berättigat ärende till orten du besöker. Dvs att du ska på ett möte, gå en kurs, besöka en konferens eller dyl.

Det verkar snårigt att hyra ut ett rum till sitt AB också. Jag har inte gjort det under mina snart 13 år som egen. Det ska inte användas till något annat, det ska finnas en egen ingång osv.
Ja jo allt går ju bra tills man blir granskad, men det kanske är rimligt att det finns ett krav för anknytning så då faller ju den tanken.

Egen ingång? stämmer det verkligen? Jag vet att man inte skall kunna använda rummet till annat, men hur man faktiskt kommer dit borde ju inte spela så stor roll.
Kraven på arbetsplats i hemmet är extremt hårda, så hårda att i princip ingen kan leva upp till dom.

Det finns många prejudikat för detta, som i korthet innebär att du i praktiken behöver ha en separat byggnad som är omöjlig att använda privat för att Skatteverket skall godkänna avdraget.

Dom flesta (inklusive jag) använder istället schablonavdraget på 4000:-/år.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av fth »

Här är Skatteverkets text om kraven, som sagt i praktiken omöjliga att uppfylla:
Om arbetslokalen är inrymd i bostaden medges avdrag bara i undantagsfall enligt praxis. Den omständigheten att vissa arbeten utförs i bostaden är inte skäl nog för avdrag. Detta gäller även om hemarbetet medför intrång eller andra olägenheter i bostaden.

För att avdrag ska medges måste följande krav vara uppfyllda:
  • Arbetsgivaren får inte tillhandahålla någon arbetsplats.
  • Det ska finnas ett klart behov av ett arbetsrum i bostaden.
  • Arbetsrummet ska enbart ha använts för arbetet
  • Bostaden måste vara större än vad som hade krävts om den skattskyldiga inte hade varit tvungen att ha ett arbetsrum.
  • Arbetsrummet får med hänsyn till läge eller utrustning inte ingå i bostadsutrymmet.
För att ett arbetsrum inte ska anses ingå i bostadsutrymmet måste det antingen
  • vara så avskilt från själva bostaden att det inte ingår i övriga bostadsutrymmen, eller
  • vara inrett på ett sådant sätt att det inte kan användas för bostadsändamål.
Med ett rum som är avskilt från själva bostaden menas att rummet inte ska gå att nå från övriga bostadsutrymmen och inte heller i övrigt kan anses ingå i bostaden.

Med ett rum som är inrett på ett sådant sätt att det inte kan användas som bostad menas ett specialinrett rum som genom inredningen i stället har blivit en arbetslokal. Ett rum i en egen villa eller lägenhet som är möblerat med vanliga kontorsmöbler kan inte anses vara specialinrett, vilket innebär att avdrag inte medges.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1083
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av holden »

Ja, visst är Sverige fantastiskt. Jag tycker man bör se över om arbetsgivaren tillhandahåller kontorsstol, borde vara föremål för förmånsbeskattning eftersom det ju är fullt möjligt att stå och jobba. Du kan ju annars sitta där och lata dig på stolen helt privat *ironi*.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av fth »

holden skrev: 30 apr 2024 07:29
Ja, visst är Sverige fantastiskt. Jag tycker man bör se över om arbetsgivaren tillhandahåller kontorsstol, borde vara föremål för förmånsbeskattning eftersom det ju är fullt möjligt att stå och jobba. Du kan ju annars sitta där och lata dig på stolen helt privat *ironi*.
Tja, det finns ju ett skäl till att reglerna är extremt restriktiva, folk missbrukade förstås avdragen och inredde sina hem med obeskattade medel på skattebetalarnas bekostnad, på samma sätt som att det grova fusket med ”representation” gjorde att avdragsmöjligheterna togs bort även där.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av taliz »

Varför överhuvudtaget bo kvar i Sverige? ;)
Själv håller jag på att avveckla allt jag har där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1083
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av holden »

taliz skrev: 30 apr 2024 08:10
Varför överhuvudtaget bo kvar i Sverige? ;)
Själv håller jag på att avveckla allt jag har där.
För kidsen huvudsakligen, annars hade jag nog tänkt i samma banor.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1083
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av holden »

fth skrev: 30 apr 2024 08:08
holden skrev: 30 apr 2024 07:29
Ja, visst är Sverige fantastiskt. Jag tycker man bör se över om arbetsgivaren tillhandahåller kontorsstol, borde vara föremål för förmånsbeskattning eftersom det ju är fullt möjligt att stå och jobba. Du kan ju annars sitta där och lata dig på stolen helt privat *ironi*.
Tja, det finns ju ett skäl till att reglerna är extremt restriktiva, folk missbrukade förstås avdragen och inredde sina hem med obeskattade medel på skattebetalarnas bekostnad, på samma sätt som att det grova fusket med ”representation” gjorde att avdragsmöjligheterna togs bort även där.

/fth
Man får ju dock hyra ut privatbostad till företaget och ta upp det som inkomst av kapital från första kronan minus ett skäligt (=lågt) avdrag för slitage, hyr man ut privatbostad till privatperson är det obeskattat upp till 40 tkr/år.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av bjornnilsson »

fth skrev: 30 apr 2024 00:31
jonsalgerier skrev: 29 apr 2024 23:01
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 22:39
Går ju bra tills du blir granskad. Skatteverket släpper inte igenom det där om du inte har berättigat ärende till orten du besöker. Dvs att du ska på ett möte, gå en kurs, besöka en konferens eller dyl.

Det verkar snårigt att hyra ut ett rum till sitt AB också. Jag har inte gjort det under mina snart 13 år som egen. Det ska inte användas till något annat, det ska finnas en egen ingång osv.
Ja jo allt går ju bra tills man blir granskad, men det kanske är rimligt att det finns ett krav för anknytning så då faller ju den tanken.

Egen ingång? stämmer det verkligen? Jag vet att man inte skall kunna använda rummet till annat, men hur man faktiskt kommer dit borde ju inte spela så stor roll.
Kraven på arbetsplats i hemmet är extremt hårda, så hårda att i princip ingen kan leva upp till dom.

Det finns många prejudikat för detta, som i korthet innebär att du i praktiken behöver ha en separat byggnad som är omöjlig att använda privat för att Skatteverket skall godkänna avdraget.

Dom flesta (inklusive jag) använder istället schablonavdraget på 4000:-/år.

/fth
Kan bara instämma med både Verdi_ och fth. När jag hade aktivt AB som konsult grävde jag lite i det där. Det finns fall där folk hamnat i trubbel med Skatteverket TROTS att dom har en egen liten separat byggnad för sitt kontor på sin tomt. Så ett tips är nog att se över din nuvarande situation till att börja med för att göra den mer vattentät och sedan hålla tummarna för att du slipper bli granskad under de närmaste tio åren.

Gällande digatala nomaderiet - go for it! Men som sagt, har du inte kunden i staden du besöker, så kommer du nog bli ifrågasatt på eventuella avdrag. Kanske att du skulle kunna hitta+köpa redovisningshjälp på valt ställe och peka på detta, men här ser nog ändå inte SKV saken på samma sätt om du besöker Kroatien varje sommar för att hänga med din revisor tre månader.. Förmodligen blir det skillnad i bedömningen om hen har kontoret i typ Lidköping eller Gnesta.

Håller tummarna för att du hittar ett sätt att kuska runt och jobba där du vill oavsett!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1284
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 30 apr 2024 08:10
Varför överhuvudtaget bo kvar i Sverige? ;)
Själv håller jag på att avveckla allt jag har där.
Barn, föräldrar, släkt, vänner, kultur, språk... ?

Jag tycker det är ett jävla gnäll också. Jag fattar att jag är lyckligt lottad som kan fakturera flera miljoner per år. Visst är det frustrerande att jag måste betala skatt. Men kom igen, det ska ju också göras. Om inte av mig och andra som oss här i tråden, så av vem?

Det finns stora fördelar med det svenska samhället också. Det är gratis med utbildning även på de bästa universiteten. Det är nästan gratis med förskola. Vård i allmänhet är relativt billig. Du får inte en jättefaktura på hundratusentals kronor om du saknar försäkring osv. I USA med låga skatter så dör folk för att de inte har råd med vård.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1284
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av Verdi_ »

holden skrev: 30 apr 2024 08:25
fth skrev: 30 apr 2024 08:08
holden skrev: 30 apr 2024 07:29
Ja, visst är Sverige fantastiskt. Jag tycker man bör se över om arbetsgivaren tillhandahåller kontorsstol, borde vara föremål för förmånsbeskattning eftersom det ju är fullt möjligt att stå och jobba. Du kan ju annars sitta där och lata dig på stolen helt privat *ironi*.
Tja, det finns ju ett skäl till att reglerna är extremt restriktiva, folk missbrukade förstås avdragen och inredde sina hem med obeskattade medel på skattebetalarnas bekostnad, på samma sätt som att det grova fusket med ”representation” gjorde att avdragsmöjligheterna togs bort även där.

/fth
Man får ju dock hyra ut privatbostad till företaget och ta upp det som inkomst av kapital från första kronan minus ett skäligt (=lågt) avdrag för slitage, hyr man ut privatbostad till privatperson är det obeskattat upp till 40 tkr/år.

Inte om du bor där väl? Då måste man väl ha en "bättre" bostad som man bor i och ingen direkt anledning till att nyttja den bostad man hyr ut som bostad. (dvs ingen sommarstuga, fjällstuga eller dyl).
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1083
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av holden »

Verdi_ skrev: 30 apr 2024 08:42
holden skrev: 30 apr 2024 08:25
fth skrev: 30 apr 2024 08:08
holden skrev: 30 apr 2024 07:29
Ja, visst är Sverige fantastiskt. Jag tycker man bör se över om arbetsgivaren tillhandahåller kontorsstol, borde vara föremål för förmånsbeskattning eftersom det ju är fullt möjligt att stå och jobba. Du kan ju annars sitta där och lata dig på stolen helt privat *ironi*.
Tja, det finns ju ett skäl till att reglerna är extremt restriktiva, folk missbrukade förstås avdragen och inredde sina hem med obeskattade medel på skattebetalarnas bekostnad, på samma sätt som att det grova fusket med ”representation” gjorde att avdragsmöjligheterna togs bort även där.

/fth
Man får ju dock hyra ut privatbostad till företaget och ta upp det som inkomst av kapital från första kronan minus ett skäligt (=lågt) avdrag för slitage, hyr man ut privatbostad till privatperson är det obeskattat upp till 40 tkr/år.

Inte om du bor där väl? Då måste man väl ha en "bättre" bostad som man bor i och ingen direkt anledning till att nyttja den bostad man hyr ut som bostad. (dvs ingen sommarstuga, fjällstuga eller dyl).
Man hyr ju inte ut den byggnad man bor i, eftersom man ju bor där själv. Det rör sig alltså inte om ett avdrag utan en beskattad hyresintäkt.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av jonsalgerier »

bjornnilsson skrev: 30 apr 2024 08:26
fth skrev: 30 apr 2024 00:31
jonsalgerier skrev: 29 apr 2024 23:01
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 22:39
Går ju bra tills du blir granskad. Skatteverket släpper inte igenom det där om du inte har berättigat ärende till orten du besöker. Dvs att du ska på ett möte, gå en kurs, besöka en konferens eller dyl.

Det verkar snårigt att hyra ut ett rum till sitt AB också. Jag har inte gjort det under mina snart 13 år som egen. Det ska inte användas till något annat, det ska finnas en egen ingång osv.
Ja jo allt går ju bra tills man blir granskad, men det kanske är rimligt att det finns ett krav för anknytning så då faller ju den tanken.

Egen ingång? stämmer det verkligen? Jag vet att man inte skall kunna använda rummet till annat, men hur man faktiskt kommer dit borde ju inte spela så stor roll.
Kraven på arbetsplats i hemmet är extremt hårda, så hårda att i princip ingen kan leva upp till dom.

Det finns många prejudikat för detta, som i korthet innebär att du i praktiken behöver ha en separat byggnad som är omöjlig att använda privat för att Skatteverket skall godkänna avdraget.

Dom flesta (inklusive jag) använder istället schablonavdraget på 4000:-/år.

/fth
Kan bara instämma med både Verdi_ och fth. När jag hade aktivt AB som konsult grävde jag lite i det där. Det finns fall där folk hamnat i trubbel med Skatteverket TROTS att dom har en egen liten separat byggnad för sitt kontor på sin tomt. Så ett tips är nog att se över din nuvarande situation till att börja med för att göra den mer vattentät och sedan hålla tummarna för att du slipper bli granskad under de närmaste tio åren.

Gällande digatala nomaderiet - go for it! Men som sagt, har du inte kunden i staden du besöker, så kommer du nog bli ifrågasatt på eventuella avdrag. Kanske att du skulle kunna hitta+köpa redovisningshjälp på valt ställe och peka på detta, men här ser nog ändå inte SKV saken på samma sätt om du besöker Kroatien varje sommar för att hänga med din revisor tre månader.. Förmodligen blir det skillnad i bedömningen om hen har kontoret i typ Lidköping eller Gnesta.

Håller tummarna för att du hittar ett sätt att kuska runt och jobba där du vill oavsett!

Ja jag skall inte säga att jag är säker på saken, men min bedömning är att jag uppfyller kraven som ställs men det råder ju viss osäkerhet i hur man tolkar "avgränsad". Men jag har ju inte gått in och tittat på rättsfall så det kan mycket väl hända att skatteverket har en annan åsikt. I praktiken är det ändå så att det är ett rum som inte används till annat och inte utan om-möblering kan användas till annat så jag skulle ändå inte skämmas ögonen ur mig om skatteverket faktiskt skulle ha synpunkter på det.
Hur som helst tror jag inte att det blir någon större skillnad på om jag skulle ta det som utdelning + schablon istället så jag kanske skall ändra det inför kommande år.

Men det låter hur som helst inte som att det där är en särskilt farbar väg då. Det låter lite väl kreativt att skaffa redovisning utomlands bara för detta och jag tänkte mer i linje med att det inte borde spela så stor roll för skatteverket om jag utgår från Grönköping eller från Barcelona så länge resten är samma (dvs. inga ökade avdrag för resor och liknande).
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av fth »

jonsalgerier skrev: 30 apr 2024 10:04
Ja jag skall inte säga att jag är säker på saken, men min bedömning är att jag uppfyller kraven som ställs men det råder ju viss osäkerhet i hur man tolkar "avgränsad". Men jag har ju inte gått in och tittat på rättsfall så det kan mycket väl hända att skatteverket har en annan åsikt. I praktiken är det ändå så att det är ett rum som inte används till annat och inte utan om-möblering kan användas till annat så jag skulle ändå inte skämmas ögonen ur mig om skatteverket faktiskt skulle ha synpunkter på det.
Jag kan garantera att Skatteverket inte skulle godkänna det vid en kontroll, det skulle också garanterat bli retroaktiv beskattning och kontrollavgift för dom år som avdragen gjorts.

/fth

Edit: gäller alltså avdrag för arbetsrum i egen bostad, uthyrning till eget företag är jag inte lika insatt i, där kanske reglerna är mer frikostiga.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av jonsalgerier »

fth skrev: 30 apr 2024 10:09
jonsalgerier skrev: 30 apr 2024 10:04
Ja jag skall inte säga att jag är säker på saken, men min bedömning är att jag uppfyller kraven som ställs men det råder ju viss osäkerhet i hur man tolkar "avgränsad". Men jag har ju inte gått in och tittat på rättsfall så det kan mycket väl hända att skatteverket har en annan åsikt. I praktiken är det ändå så att det är ett rum som inte används till annat och inte utan om-möblering kan användas till annat så jag skulle ändå inte skämmas ögonen ur mig om skatteverket faktiskt skulle ha synpunkter på det.
Jag kan garantera att Skatteverket inte skulle godkänna det vid en kontroll, det skulle också garanterat bli retroaktiv beskattning och kontrollavgift för dom år som avdragen gjorts.

/fth

Edit: gäller alltså avdrag för arbetsrum i egen bostad, uthyrning till eget företag är jag inte lika insatt i, där kanske reglerna är mer frikostiga.
Ja jag har googlat runt lite, och jag kan inte säga att det är helt tydligt eftersom det i det här fallet är just uthyrning till eget AB. Många internet-redovisningsexperter verkar hävda att det är lugnt, och många verkar göra det enligt en del forum. Men det är ju väldigt svårt att säga vad som faktiskt håller vid en revision om det skulle bli så... men som sagt kanske bäst att skippa.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1083
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av holden »

Frikostiga är väl att ta i, det går helt enkelt inte att förbjuda en privatperson att hyra ut till vem hen vill och hyr man ut till ett företag är det inkomst av kapital att ta upp i deklarationen utan schablonmässigt fribelopp. Hyran måste dessutom vara marknadsmässigt skälig, överhyra skulle inte godkännas vid en revision.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6435
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 30 apr 2024 10:09
Edit: gäller alltså avdrag för arbetsrum i egen bostad, uthyrning till eget företag är jag inte lika insatt i, där kanske reglerna är mer frikostiga.
Jag hyr ut två kontor i anslutning till våra boenden till vårt förtag, eftersom vi spenderar mycket tid på två ställen. Det enda "säkra" är om man har en separat ingång som t ex en uthyrningsdel i en lägenhet eller en attefallare OCH som är inrett till kontor. Man behöver basera priset på marknadshyra osv.

Man beskattas för uthyrningen från första kronan till skillnad från när man hyr ut till utomstående.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 30 apr 2024 10:31
fth skrev: 30 apr 2024 10:09
Edit: gäller alltså avdrag för arbetsrum i egen bostad, uthyrning till eget företag är jag inte lika insatt i, där kanske reglerna är mer frikostiga.
Jag hyr ut två kontor i anslutning till våra boenden till vårt förtag, eftersom vi spenderar mycket tid på två ställen. Det enda säkra är om man har en separat ingång som t ex en uthyrningsdel i en lägenhet eller en attefallare OCH som är inrett till kontor (vilket jag har). Man behöver basera priset på marknadshyra osv.

Man beskattas för uthyrningen från första kronan till skilland från när man hyr ut till privatpersoner.
Ok, det låter ju som kraven är ungefär lika då, kanske något hårdare för avdrag eftersom det tydligen inte ens beviljas för separata byggnader i vissa fall.

Jag tolkar det som att ett vanligt rum i bostaden med kontorsinredning är helt uteslutet iaf, dvs precis som för avdrags-modellen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1284
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Digital nomad med Tesla

Inlägg av Verdi_ »

Frågade min redovisningsbyrå hur det är med lägenheter. Ingen är skriven på lägenheten och den ligger inte överdrivet attraktivt till.
Om du äger en lägenhet som du ska hyra ut till ditt bolag så är det lite luddigt, skulle du få en kontroll från skatteverket skulle de se hyresintäkten till dig som förtäckt lön och du får skatta som inkomst av tjänst.

Om det inte skulle ske någon särskild kontroll så gäller det att intäkterna du får privat från bolaget ska tas upp i deklarationen som inkomst av kapital (30%) skatt och du kan inte göra några schablonavdrag för den hyran.
Jag svarade att då är det väl ingen idé?
Nej, det kan vara lite lurigt men frågan är också om skatteverket kommer att ställa en fråga och ju mer dokumentation man har så kan det gå igenom.

Jag vet att vissa gör så och tar risken, men det är alltid en risk.
Dvs det låter ju som att det kan gå men antagligen håller det inte.
Skriv svar