"Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av MangeT »

Går väl att byta batteri även på model 3 / Y vad jag vet om det skulle behövas så att det är strukturellt pack gör väl inte det omöjligt att återvinna/reparera befintligt pack?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7649
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 30 apr 2024 11:25
tesla newbie skrev: 30 apr 2024 10:50
Xanthopteryx skrev: 29 apr 2024 15:15
[Nu råkar ju bilen vara designad och konstruerat i kalifornien och det är i realiteten ingen stor skillnad mellan model S, som var först, och övriga modeller. Ungefär samma grundplåt, fast billigare och billigare med tiden på grund av billigare materialval, billigare konstruktioner med mera, vilket också visar sig när saker sedan går sönder.
Så Fredrik Grufman, som arbetar med Teslor dagligen och säger att Model 3 är en välbyggd bil, vet inte vad han pratar om?



Att säga att det inte är någon skillnad mellan första Model S och nuvarande modeller är väl ändå en sanning med ganska stor modifikation. T.ex är elektroniken i nyare Teslor radikalt annorlunda än i de första Model S som kom.
Ganska bra poäng faktiskt. Fredrik borde ha mångt mycket mer erfarenhet och trovärdighet i ämnet än oss skrivbordsriddare på nätet.
Fast de är specialiserade på amerikanska bilar. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 506
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av tesla newbie »

Xanthopteryx skrev: 30 apr 2024 14:37
Men visst, Tesla har ju försökt att bättra sig, men det räcker inte så långt och det är ju en av anledningarna till att man hamnar i botten på kvalitetsundersökningar år efter år. Men det blir ju så när allt man gör är att pressa priserna och kostnaderna genom att köra personalen i botten, avyttra kvalitetsavdelningen och trycker ut så många bilar som det bara är fysiskt möjligt.
Så Grufman, Munro Live och de andra som pratar om att Tesla ligger i framkant på många områden inom design och utveckling är bara köpta av Tesla och/eller har ingen aning om vad de pratar om? Undrar lite stilla vad syftet med alla dessa inlägg som påpekar Teslas alla brister är? Speciellet som inläggsförfattaren varken äger eller planerar att köpa någon Tesla.....

Alla bilar har problem. Det kräver inte mycket googlande för att hitta lite problem på inläggsförfattarens bil:

https://www.vibilagare.se/test/langtest ... ssna-bitar
https://www.vibilagare.se/reportage/han ... ara-fem-ar
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-premium/
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... aret-runt/

För de som inte orkar läsa alla artiklarna så har V90 bland annat problem med rost på underredet, dörrar som fryser fast och vibrationer i chassit.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3668
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av jonasl »

Det låter som att du läser en massa på olika forum och blandar ihop det mesta.

Ibland undrar man över vissa personers forumnärvaro, de äger ingen egen bil av märket och skriver bara negativa kommentarer, till stor taget mer eller mindre ur luften.

Har inga problem med kritik och bilarna som sådana har absolut negativa sidor, men de allra flesta rullar trots allt helt felfritt.

Garantin på 3/Y är f.ö. 4 år(8000 mil bortsett från motor och drivlina) så det är en hel del bilar som rullat långa sträckor utan garanti på det mesta.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Earplugged »

Xanthopteryx skrev: 30 apr 2024 14:37
Grufman har inte sett många model 3 ännu. Åtta (8) års garanti och de första trevande leveranserna började 2017 och det tog fart 2018.
Det är alltså 6-7 år sedan.
Merparten av samtliga bilar med problem har därmed Tesla tagit hand om inom garantitiden.

Gångjärnen har man gjort flera nya versioner av men problemet kvarstår. Dålig design kombinerat med snålhet kan man sammanfatta det med:


VIsst, det var en rostfirma som gjorde undersökningen men samtidigt ser man ju tydligt hur det rostar och man ser också alla problemområden i designen som garanterat innebär rost inom en inte allt för avlägsen framtid.

Även model 3 drar till sig rost:
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... en-garanti

Detta i kombination med blästerskadorna som garanterat kommer på grund av den från början bristfälliga designen samt svaga lacken gör inte saken bättre.

Man har även under många år skrivit sönder eMMCn i MCUn på ett sätt som får en att undra om man kan något alls om programmering och minneskretsar. Problemet var känt länge men Tesla gjorde inget åt det utan kunderna fick betala hutlösa summor.

Problemen med hjulupphängningen är ju mer än väl bekanta för de flesta. Och inte nog med att designen är bristfällig så har man dessutom mörkat problemen från myndigheterna.

De nya strukturella batterierna är ju även det en katastrofal design som omöjliggör framtida reparationer eller återbrukande av battericellerna i andra tillämpningar. Man går alltså från något som ändå går att laga till något som är omöjligt att laga. Inte riktigt vad man förväntar sig av ett företag som skryter om miljö och hur smarta och duktiga de är med en ägare som "kan mer om tillverkning än någon annan levande människa på jorden"...

Men visst, Tesla har ju försökt att bättra sig, men det räcker inte så långt och det är ju en av anledningarna till att man hamnar i botten på kvalitetsundersökningar år efter år. Men det blir ju så när allt man gör är att pressa priserna och kostnaderna genom att köra personalen i botten, avyttra kvalitetsavdelningen och trycker ut så många bilar som det bara är fysiskt möjligt.
Att googla fram brister på vilken bilmodell eller företag som helst är inte så svårt 😅
Återkom gärna när någon av bristerna drabbat dig personligen så det ger lite mer trovärdighet i inläggen.
Jag som äger/ägt flera märken kan inte säga att Teslan utmärkt sig negativt vad gäller kvalitén såhär långt för min del.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av airdrive »

mikebike skrev: 30 apr 2024 16:05
Jaegaern skrev: 30 apr 2024 11:25
tesla newbie skrev: 30 apr 2024 10:50
Xanthopteryx skrev: 29 apr 2024 15:15
[Nu råkar ju bilen vara designad och konstruerat i kalifornien och det är i realiteten ingen stor skillnad mellan model S, som var först, och övriga modeller. Ungefär samma grundplåt, fast billigare och billigare med tiden på grund av billigare materialval, billigare konstruktioner med mera, vilket också visar sig när saker sedan går sönder.
Så Fredrik Grufman, som arbetar med Teslor dagligen och säger att Model 3 är en välbyggd bil, vet inte vad han pratar om?



Att säga att det inte är någon skillnad mellan första Model S och nuvarande modeller är väl ändå en sanning med ganska stor modifikation. T.ex är elektroniken i nyare Teslor radikalt annorlunda än i de första Model S som kom.
Ganska bra poäng faktiskt. Fredrik borde ha mångt mycket mer erfarenhet och trovärdighet i ämnet än oss skrivbordsriddare på nätet.
Fast de är specialiserade på amerikanska bilar. ;)
Otur! Då får jag ta en annan verkstad för min M3 gjord i Kina 😅
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 815
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Jaegaern »

Xanthopteryx skrev: 30 apr 2024 14:37
Grufman har inte sett många model 3 ännu. Åtta (8) års garanti och de första trevande leveranserna började 2017 och det tog fart 2018.
Det är alltså 6-7 år sedan.
Merparten av samtliga bilar med problem har därmed Tesla tagit hand om inom garantitiden.

Gångjärnen har man gjort flera nya versioner av men problemet kvarstår. Dålig design kombinerat med snålhet kan man sammanfatta det med:


VIsst, det var en rostfirma som gjorde undersökningen men samtidigt ser man ju tydligt hur det rostar och man ser också alla problemområden i designen som garanterat innebär rost inom en inte allt för avlägsen framtid.

Även model 3 drar till sig rost:
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... en-garanti

Detta i kombination med blästerskadorna som garanterat kommer på grund av den från början bristfälliga designen samt svaga lacken gör inte saken bättre.

Man har även under många år skrivit sönder eMMCn i MCUn på ett sätt som får en att undra om man kan något alls om programmering och minneskretsar. Problemet var känt länge men Tesla gjorde inget åt det utan kunderna fick betala hutlösa summor.

Problemen med hjulupphängningen är ju mer än väl bekanta för de flesta. Och inte nog med att designen är bristfällig så har man dessutom mörkat problemen från myndigheterna.

De nya strukturella batterierna är ju även det en katastrofal design som omöjliggör framtida reparationer eller återbrukande av battericellerna i andra tillämpningar. Man går alltså från något som ändå går att laga till något som är omöjligt att laga. Inte riktigt vad man förväntar sig av ett företag som skryter om miljö och hur smarta och duktiga de är med en ägare som "kan mer om tillverkning än någon annan levande människa på jorden"...

Men visst, Tesla har ju försökt att bättra sig, men det räcker inte så långt och det är ju en av anledningarna till att man hamnar i botten på kvalitetsundersökningar år efter år. Men det blir ju så när allt man gör är att pressa priserna och kostnaderna genom att köra personalen i botten, avyttra kvalitetsavdelningen och trycker ut så många bilar som det bara är fysiskt möjligt.
Hälften är ju ren lögn, resten verkar du ta ur sin kontext.

Det har varit ett par problem med några saker. Det har lösts inom garantin och nya delar har annan design. Du är ju helt verklighetsfrånvarande i hur stort du blåser upp saker.

Har du tagit bort hjulen på en model Y, körd sedan FÖRSTA leveransen till Sverige, 3 välsaltade vintrar och snart 3 år sedan. Det har jag. Och inte var det någon rost iaf.

Vad vill du uppnå med att belysa att några bilar har fått fel på vissa saker? Vi förstår nog alla att du inte tänker köpa en Tesla och det är helt okej. Världen slutar inte snurra och bilar slutar inte ha problem, oavsett märke.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Xanthopteryx
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Xanthopteryx »

NiklasTesla skrev: 30 apr 2024 14:43
Xanthopteryx skrev: 30 apr 2024 14:37
Grufman har inte sett många model 3 ännu. Åtta (8) års garanti och de första trevande leveranserna började 2017 och det tog fart 2018.
Det är alltså 6-7 år sedan.
Merparten av samtliga bilar med problem har därmed Tesla tagit hand om inom garantitiden.

Gångjärnen har man gjort flera nya versioner av men problemet kvarstår. Dålig design kombinerat med snålhet kan man sammanfatta det med:


VIsst, det var en rostfirma som gjorde undersökningen men samtidigt ser man ju tydligt hur det rostar och man ser också alla problemområden i designen som garanterat innebär rost inom en inte allt för avlägsen framtid.

Även model 3 drar till sig rost:
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... en-garanti

Detta i kombination med blästerskadorna som garanterat kommer på grund av den från början bristfälliga designen samt svaga lacken gör inte saken bättre.

Man har även under många år skrivit sönder eMMCn i MCUn på ett sätt som får en att undra om man kan något alls om programmering och minneskretsar. Problemet var känt länge men Tesla gjorde inget åt det utan kunderna fick betala hutlösa summor.

Problemen med hjulupphängningen är ju mer än väl bekanta för de flesta. Och inte nog med att designen är bristfällig så har man dessutom mörkat problemen från myndigheterna.

De nya strukturella batterierna är ju även det en katastrofal design som omöjliggör framtida reparationer eller återbrukande av battericellerna i andra tillämpningar. Man går alltså från något som ändå går att laga till något som är omöjligt att laga. Inte riktigt vad man förväntar sig av ett företag som skryter om miljö och hur smarta och duktiga de är med en ägare som "kan mer om tillverkning än någon annan levande människa på jorden"...

Men visst, Tesla har ju försökt att bättra sig, men det räcker inte så långt och det är ju en av anledningarna till att man hamnar i botten på kvalitetsundersökningar år efter år. Men det blir ju så när allt man gör är att pressa priserna och kostnaderna genom att köra personalen i botten, avyttra kvalitetsavdelningen och trycker ut så många bilar som det bara är fysiskt möjligt.
Man hade inte gått över till strukturella batterier om man inte hade haft koll på att dom kommer hålla riktigt bra.

+18000 hårdkörda mil med vår Model 3 nu från 2019 och den rullar fortfarande på finfint utan rost eller batteriproblem.

Enda problemet har varit gummibälg på övre länkarm som torkat (löste själv med lite molyfett för ca 8000mil sedan och fortfarande tyst samt gick finfint genom senaste besiktning).

MVH
Tesla bryr sig bara om pengar. Det är allt. Om det går ut över kunderna skiter man högaktningsfullt i (vilket det finns många exempel på).

Har du plockat bort plasten i hjulhus och under bilen, och även tagit bort batteriet för att se vad som pågår?
Fem år är inte mycket vad gäller batteriet. Tänk på det. Om tre år går garantin ut, eller, ja, för dig har den kanske redan gått ut dessutom så jag hoppas du har med i kalkylen att kunna hantera 150-200.000 som byte av batteri lär kosta.
Det kanske går att laga, men har du strukturella packen så är det kört, även om det är så enkelt som att man behöver byta en komponent eller ett kretskort.
Xanthopteryx
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Xanthopteryx »

MangeT skrev: 30 apr 2024 15:54
Går väl att byta batteri även på model 3 / Y vad jag vet om det skulle behövas så att det är strukturellt pack gör väl inte det omöjligt att återvinna/reparera befintligt pack?
Du kan mosa hela batteriet och smälta ner, men du kan inte återbruka eller reparera det. ALLT är ingjutet i en hård skummassa. Du kan inte ens öppna det utan att skada eller riskera att skada det.
Xanthopteryx
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Xanthopteryx »

tesla newbie skrev: 30 apr 2024 16:07
Xanthopteryx skrev: 30 apr 2024 14:37
Men visst, Tesla har ju försökt att bättra sig, men det räcker inte så långt och det är ju en av anledningarna till att man hamnar i botten på kvalitetsundersökningar år efter år. Men det blir ju så när allt man gör är att pressa priserna och kostnaderna genom att köra personalen i botten, avyttra kvalitetsavdelningen och trycker ut så många bilar som det bara är fysiskt möjligt.
Så Grufman, Munro Live och de andra som pratar om att Tesla ligger i framkant på många områden inom design och utveckling är bara köpta av Tesla och/eller har ingen aning om vad de pratar om? Undrar lite stilla vad syftet med alla dessa inlägg som påpekar Teslas alla brister är? Speciellet som inläggsförfattaren varken äger eller planerar att köpa någon Tesla.....

Alla bilar har problem. Det kräver inte mycket googlande för att hitta lite problem på inläggsförfattarens bil:

https://www.vibilagare.se/test/langtest ... ssna-bitar
https://www.vibilagare.se/reportage/han ... ara-fem-ar
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-premium/
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... aret-runt/

För de som inte orkar läsa alla artiklarna så har V90 bland annat problem med rost på underredet, dörrar som fryser fast och vibrationer i chassit.
Munro är definitivt påverkad av Tesla på något sätt. Investerare? Köpt? Starstruck? Något är det. Det är uppenbart.
Grufman bygger sin affärsidé på att folk skall komma dit och laga sina bilar och han ser ju gärna att många köper bilar som behöver lagas så att han kan hålla igång sin verksamhet.
Men visst har de gjort en del bra saker men vad exakt ligger de i framkant på numera tänker du?
Värmepumpar som förstör sig själva, läckande bilar, fastfrusna handtag, bärarmar som går av även på nya bilar, elektronikfel, korrosionsproblem, vatteninträngning i elektronik, billig byggkvalitet, dålig lack, obefintlig kvalitetskontroll, med mera.
De är väldigt bra dock på att lura konsumenterna med bland annat låtsasräckvidd för att få det att verka som att bilen är mer kompetent än den egenltigen är.

Visst har alla bilar problem men hur många bilmärken i dag ser du som har problem med exempelvis att bärarmar går av så att hjul lossnar? Att lacken är så oerhört skör och dålig? Att kvalitén på bilarna som lämnar fabriken är så pass dålig med lackskador, dålig passform, att värmare eller värmepump lägger av alldeles för tidigt att det knirkar i styrningen på en i princip ny bil och så vidare.
Och då skall vi även tänka på att Tesla även mörkar en hel del problem och gör allt för att det inte skall komma ut.

https://www.reuters.com/investigates/sp ... ies-range/

https://www.autoevolution.com/news/tesl ... 24595.html
(man slog sitt tidigare rekord från året innan då model S låg i topp på nära 11 procent)
Xanthopteryx
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Xanthopteryx »

Jaegaern skrev: 02 maj 2024 14:14
Xanthopteryx skrev: 30 apr 2024 14:37
Grufman har inte sett många model 3 ännu. Åtta (8) års garanti och de första trevande leveranserna började 2017 och det tog fart 2018.
Det är alltså 6-7 år sedan.
Merparten av samtliga bilar med problem har därmed Tesla tagit hand om inom garantitiden.

Gångjärnen har man gjort flera nya versioner av men problemet kvarstår. Dålig design kombinerat med snålhet kan man sammanfatta det med:


VIsst, det var en rostfirma som gjorde undersökningen men samtidigt ser man ju tydligt hur det rostar och man ser också alla problemområden i designen som garanterat innebär rost inom en inte allt för avlägsen framtid.

Även model 3 drar till sig rost:
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... en-garanti

Detta i kombination med blästerskadorna som garanterat kommer på grund av den från början bristfälliga designen samt svaga lacken gör inte saken bättre.

Man har även under många år skrivit sönder eMMCn i MCUn på ett sätt som får en att undra om man kan något alls om programmering och minneskretsar. Problemet var känt länge men Tesla gjorde inget åt det utan kunderna fick betala hutlösa summor.

Problemen med hjulupphängningen är ju mer än väl bekanta för de flesta. Och inte nog med att designen är bristfällig så har man dessutom mörkat problemen från myndigheterna.

De nya strukturella batterierna är ju även det en katastrofal design som omöjliggör framtida reparationer eller återbrukande av battericellerna i andra tillämpningar. Man går alltså från något som ändå går att laga till något som är omöjligt att laga. Inte riktigt vad man förväntar sig av ett företag som skryter om miljö och hur smarta och duktiga de är med en ägare som "kan mer om tillverkning än någon annan levande människa på jorden"...

Men visst, Tesla har ju försökt att bättra sig, men det räcker inte så långt och det är ju en av anledningarna till att man hamnar i botten på kvalitetsundersökningar år efter år. Men det blir ju så när allt man gör är att pressa priserna och kostnaderna genom att köra personalen i botten, avyttra kvalitetsavdelningen och trycker ut så många bilar som det bara är fysiskt möjligt.
Hälften är ju ren lögn, resten verkar du ta ur sin kontext.

Det har varit ett par problem med några saker. Det har lösts inom garantin och nya delar har annan design. Du är ju helt verklighetsfrånvarande i hur stort du blåser upp saker.

Har du tagit bort hjulen på en model Y, körd sedan FÖRSTA leveransen till Sverige, 3 välsaltade vintrar och snart 3 år sedan. Det har jag. Och inte var det någon rost iaf.

Vad vill du uppnå med att belysa att några bilar har fått fel på vissa saker? Vi förstår nog alla att du inte tänker köpa en Tesla och det är helt okej. Världen slutar inte snurra och bilar slutar inte ha problem, oavsett märke.
Berätta gärna vad som är lögn och vad sanningen är.

Har du tagit bort plastkåporna som följer plåtskarvarna där rosten börjar äta sig in?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av NiklasTesla »

Xanthopteryx skrev: 03 maj 2024 12:44
NiklasTesla skrev: 30 apr 2024 14:43
Xanthopteryx skrev: 30 apr 2024 14:37
Grufman har inte sett många model 3 ännu. Åtta (8) års garanti och de första trevande leveranserna började 2017 och det tog fart 2018.
Det är alltså 6-7 år sedan.
Merparten av samtliga bilar med problem har därmed Tesla tagit hand om inom garantitiden.

Gångjärnen har man gjort flera nya versioner av men problemet kvarstår. Dålig design kombinerat med snålhet kan man sammanfatta det med:


VIsst, det var en rostfirma som gjorde undersökningen men samtidigt ser man ju tydligt hur det rostar och man ser också alla problemområden i designen som garanterat innebär rost inom en inte allt för avlägsen framtid.

Även model 3 drar till sig rost:
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... en-garanti

Detta i kombination med blästerskadorna som garanterat kommer på grund av den från början bristfälliga designen samt svaga lacken gör inte saken bättre.

Man har även under många år skrivit sönder eMMCn i MCUn på ett sätt som får en att undra om man kan något alls om programmering och minneskretsar. Problemet var känt länge men Tesla gjorde inget åt det utan kunderna fick betala hutlösa summor.

Problemen med hjulupphängningen är ju mer än väl bekanta för de flesta. Och inte nog med att designen är bristfällig så har man dessutom mörkat problemen från myndigheterna.

De nya strukturella batterierna är ju även det en katastrofal design som omöjliggör framtida reparationer eller återbrukande av battericellerna i andra tillämpningar. Man går alltså från något som ändå går att laga till något som är omöjligt att laga. Inte riktigt vad man förväntar sig av ett företag som skryter om miljö och hur smarta och duktiga de är med en ägare som "kan mer om tillverkning än någon annan levande människa på jorden"...

Men visst, Tesla har ju försökt att bättra sig, men det räcker inte så långt och det är ju en av anledningarna till att man hamnar i botten på kvalitetsundersökningar år efter år. Men det blir ju så när allt man gör är att pressa priserna och kostnaderna genom att köra personalen i botten, avyttra kvalitetsavdelningen och trycker ut så många bilar som det bara är fysiskt möjligt.
Man hade inte gått över till strukturella batterier om man inte hade haft koll på att dom kommer hålla riktigt bra.

+18000 hårdkörda mil med vår Model 3 nu från 2019 och den rullar fortfarande på finfint utan rost eller batteriproblem.

Enda problemet har varit gummibälg på övre länkarm som torkat (löste själv med lite molyfett för ca 8000mil sedan och fortfarande tyst samt gick finfint genom senaste besiktning).

MVH
Tesla bryr sig bara om pengar. Det är allt. Om det går ut över kunderna skiter man högaktningsfullt i (vilket det finns många exempel på).

Har du plockat bort plasten i hjulhus och under bilen, och även tagit bort batteriet för att se vad som pågår?
Fem år är inte mycket vad gäller batteriet. Tänk på det. Om tre år går garantin ut, eller, ja, för dig har den kanske redan gått ut dessutom så jag hoppas du har med i kalkylen att kunna hantera 150-200.000 som byte av batteri lär kosta.
Det kanske går att laga, men har du strukturella packen så är det kört, även om det är så enkelt som att man behöver byta en komponent eller ett kretskort.
Utan intäkter inget bolag (gällar alla bolag). Dock har TSLA till skillnad från många andra bilmärken en målsättning att skynda på omställningen till hållbara transporter. En viktig faktor är då att bygga produkter som håller ihop bra, är energieffektiva samtidigt som dom säljer (alltså är attraktiva produkter som folk vill köpa).

Vår Tesla Model 3 är 8e bilen i ordningen för mig och aldrig haft en bil så länge som denna som är så pass prisvärd per mil så jag är helt enkelt rejält nöjd med produkten.

Riktigt slitvarg Tesla Model 3.

Kommer lämna rapport på vad bilen kostat när jag säljer också (hittills ca 20sek per mil totalt alla kostnader så rejält billig drift till stor del pga bla billig service och låga repkostnader) samt MVH
Xanthopteryx
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Xanthopteryx »

Teslas målsättning är att tjäna pengar. Det är allt.
De bryr sig inte om miljön. De bryr sig inte om att det skall gå att reparera (man har dock länge kämpat för att motverka att folk reparerar sina bilar). De bryr sig inte om hållbarhet.
Fort skall det gå. Många bilar skall säljas. Aktien skall pumpas upp. Vinsten skall öka.
Det är allt.

Det är bra att du behållit din bil länge. Alla borde behålla sina bilar längre. Och reparera så länge som möjligt så att livslängden kan bli så lång som möjligt. Minimum tio år men bäst är om man kan fortsätta längre än så. Tänk 20 år åtminstone. Eller mer.
Det är minst dåligt för miljön, oavsett vad för biltyp du har.

Model 3 har bara funnits i sverige i cirka 5 år. Hur länge har du haft din?
Vår förra bil gick tyvärr i bara sex år, cirka 12.000 mil, innan den åkte till himlen i skrotskick (trafikolycka på motorväg - inga personskador, för vår del, tack och lov). Nuvarande är uppe i 7 år i höst, och har nu passerat 10.000 mil. Hoppas på att den får leva många år till (dock är ju en nackdel med all elektronik i dag att det blir mer och mer svårt att reparera). Mekaniskt är det inga som helst bekymmer (originalbromsar för övrigt om någon nu är intresserad).
tesla newbie
Inlägg: 506
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av tesla newbie »

Och trots alla brister som X räknar upp så är Model Y bäst säljande bil i flera länder. Antar att alla vi som är nöjda med våra bilar är lurade… och jag förstår fortfarande inte syftet med alla dessa inlägg från en som inte har någon personlig erfarenhet från att ha kört Tesla. Är det någon sorts konsumentupplysning så att man ska tänka efter innan man köper en Tesla?
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 815
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Jaegaern »

Xanthopteryx skrev: 04 maj 2024 13:02
Teslas målsättning är att tjäna pengar. Det är allt.
De bryr sig inte om miljön. De bryr sig inte om att det skall gå att reparera (man har dock länge kämpat för att motverka att folk reparerar sina bilar). De bryr sig inte om hållbarhet.
Fort skall det gå. Många bilar skall säljas. Aktien skall pumpas upp. Vinsten skall öka.
Det är allt.

Det är bra att du behållit din bil länge. Alla borde behålla sina bilar längre. Och reparera så länge som möjligt så att livslängden kan bli så lång som möjligt. Minimum tio år men bäst är om man kan fortsätta längre än så. Tänk 20 år åtminstone. Eller mer.
Det är minst dåligt för miljön, oavsett vad för biltyp du har.

Model 3 har bara funnits i sverige i cirka 5 år. Hur länge har du haft din?
Vår förra bil gick tyvärr i bara sex år, cirka 12.000 mil, innan den åkte till himlen i skrotskick (trafikolycka på motorväg - inga personskador, för vår del, tack och lov). Nuvarande är uppe i 7 år i höst, och har nu passerat 10.000 mil. Hoppas på att den får leva många år till (dock är ju en nackdel med all elektronik i dag att det blir mer och mer svårt att reparera). Mekaniskt är det inga som helst bekymmer (originalbromsar för övrigt om någon nu är intresserad).
Du verkar veta allt om Tesla. Tack för informationen, det räcker nog nu.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Xanthopteryx
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Xanthopteryx »

tesla newbie skrev: 04 maj 2024 23:38
Och trots alla brister som X räknar upp så är Model Y bäst säljande bil i flera länder. Antar att alla vi som är nöjda med våra bilar är lurade… och jag förstår fortfarande inte syftet med alla dessa inlägg från en som inte har någon personlig erfarenhet från att ha kört Tesla. Är det någon sorts konsumentupplysning så att man ska tänka efter innan man köper en Tesla?
Aldrig funderat på att det kan ha att göra med att man pressat priserna genom massiva statliga subventioner och att man lovat mer än vad man egentligen kan hålla.
SOm du nu märker så har förtjusningen mattats av.

Dessutom har ju Tesla i realiteten bara två bilmodeller. Därmed kommer al försäljning att delas av dessa två, och Model 3 går numera riktigt dåligt då Model Y har knaprat av den försäljningen.

2023 sålde Toyota ungefär lika många Corolla som Tesla sålde model Y.
Och då har Toyota drygt tio modeller, bara i Sverige(!), som skall dela på all försäljning.

Tesla säljer tre gånger så många Y som 3.
Försäljningen av 3 stannade av i princip helt när kommit och började få igång leveranserna.
Man har alltså kanibaliserat på sig själva till stor del.

Och detta är något Tesla vet om och därför så särredovisar man aldrig Model 3/Y samt S/X utan man slår ihop dessa till två grupper. DÅ ser det plötsligt bättre ut för den oinvigde.
Nu när CT och Semi har börjat så sakta rulla ut så har man tagit detta ett steg till och redovisar nu 3/Y i en grupp och...övriga i en annan grupp.
Om försäljningen verkligen var bra så villman ju såklart visa det för varje modell.
Det är väl bara en tidsfråga innan allt klumpas ihop till "All models".
Tesla-vehicle-sales-by-model-chart-quarterly-deliveries-Q1-2023-CleanTechnica-chart-1024x520.png
TeslaSales2023.PNG
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 815
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Jaegaern »

:roll:
Xanthopteryx skrev: 06 maj 2024 15:00
tesla newbie skrev: 04 maj 2024 23:38
Och trots alla brister som X räknar upp så är Model Y bäst säljande bil i flera länder. Antar att alla vi som är nöjda med våra bilar är lurade… och jag förstår fortfarande inte syftet med alla dessa inlägg från en som inte har någon personlig erfarenhet från att ha kört Tesla. Är det någon sorts konsumentupplysning så att man ska tänka efter innan man köper en Tesla?
Aldrig funderat på att det kan ha att göra med att man pressat priserna genom massiva statliga subventioner och att man lovat mer än vad man egentligen kan hålla.
SOm du nu märker så har förtjusningen mattats av.

Dessutom har ju Tesla i realiteten bara två bilmodeller. Därmed kommer al försäljning att delas av dessa två, och Model 3 går numera riktigt dåligt då Model Y har knaprat av den försäljningen.

2023 sålde Toyota ungefär lika många Corolla som Tesla sålde model Y.
Och då har Toyota drygt tio modeller, bara i Sverige(!), som skall dela på all försäljning.

Tesla säljer tre gånger så många Y som 3.
Försäljningen av 3 stannade av i princip helt när kommit och började få igång leveranserna.
Man har alltså kanibaliserat på sig själva till stor del.

Och detta är något Tesla vet om och därför så särredovisar man aldrig Model 3/Y samt S/X utan man slår ihop dessa till två grupper. DÅ ser det plötsligt bättre ut för den oinvigde.
Nu när CT och Semi har börjat så sakta rulla ut så har man tagit detta ett steg till och redovisar nu 3/Y i en grupp och...övriga i en annan grupp.
Om försäljningen verkligen var bra så villman ju såklart visa det för varje modell.
Det är väl bara en tidsfråga innan allt klumpas ihop till "All models".

Tesla-vehicle-sales-by-model-chart-quarterly-deliveries-Q1-2023-CleanTechnica-chart-1024x520.png

TeslaSales2023.PNG
:roll:
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Skriv svar