Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6436
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

det verkar rulla på produktions- och försäljningsmässigt:
roffe_s
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

spacecoin skrev: 01 maj 2024 09:41
det verkar rulla på produktions- och försäljningsmässigt:
Mmm, stämmer bra med vad min kontakt berättar. I Göteborg förefaller folk verkligen ta bilen till sitt hjärta men försäljning och leverans även i Haninge går bra. När de äntligen fick öppna sitt servicecenter i Haninge blev det nog enklare att hitta dit under en utflykt.

Jag tror att en hel del tjänstebilsförare kikar extra noga på Performance-modellen :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3334
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Maw »

Hur är Zeekr nu efter uppdateringen?
Jag tänker främst på ADAS och infotainment. Är den bättre eller sämre än t ex Polestar 2 eller Tesla?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Maw skrev: 04 maj 2024 21:28
Hur är Zeekr nu efter uppdateringen?
Jag tänker främst på ADAS och infotainment. Är den bättre eller sämre än t ex Polestar 2 eller Tesla?
Min personliga uppfattning efter att ha hämtat bilen med v1.01b, fått 1.02f installerad i samband med dragkrokservice och kört med 1.10 drygt 50 mil:
- Filhållningsassistenten är nu riktigt bra. Den reducerar farten i kurvor betydligt mjukare. Fortfarande finns förbättringspotential då den kan luras av skuggor på vägen i lågt stående sol från sidan, några spökbromsningar är det dock inte tal om. Jag skulle säga i klass med vår P2.
- Adaptiv farthållare är bra, kommer aldrig för nära andra fordon, men fortfarande något mer ryckig och tvär i ingripandet än P2. Men alls inte dålig.
- Skyltavläsningen är betydligt bättre nu - kanske marknadsledande. Så automatisk anpassning av hastigheten funkar bra, körde precis 20 mil både på motor- och mindre landsvägar. Utmaningen är att den väntar till skylten passerats innan den bromsar in vilket innebär att jag riskerar ett självporträtt av myndigheterna då den inte hinner få ned farten innan vissa kameraskåp.
- Förarövervakningen är bättre, nu larmar den inte så fort en av rattens ekrar döljer ansiktet. Men när jag tittar på omgivningen mer än någon eller några sekunder gillar den fortfarande inte.
- Ljudnivåer och ljudval är inte åtgärdade, men aktiveras betydligt mer sällan än i första versionen mjukvara. Varningen för att jag befinner mig i ”emergency lane” om jag kör om en radda lastbilar på 2+1-väg är rent löjlig när det gäller volym och ljuddesign.

-Infotainment- nu funkar profilval knutet till stolar och annat utmärkt. Ibland är skärmen oförklarligt seg i uppstarten, oftast funkar det snabbt och bra. Navi har också fått en uppfräschning funktionsmässigt, det jag provat har funkat bra.

Denna version är alltså mer en evolution än en revolution men en bra sådan :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3334
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Maw »

roffe_s skrev: 04 maj 2024 23:00
Maw skrev: 04 maj 2024 21:28
Hur är Zeekr nu efter uppdateringen?
Jag tänker främst på ADAS och infotainment. Är den bättre eller sämre än t ex Polestar 2 eller Tesla?
Min personliga uppfattning efter att ha hämtat bilen med v1.01b, fått 1.02f installerad i samband med dragkrokservice och kört med 1.10 drygt 50 mil:
- Filhållningsassistenten är nu riktigt bra. Den reducerar farten i kurvor betydligt mjukare. Fortfarande finns förbättringspotential då den kan luras av skuggor på vägen i lågt stående sol från sidan, några spökbromsningar är det dock inte tal om. Jag skulle säga i klass med vår P2.
- Adaptiv farthållare är bra, kommer aldrig för nära andra fordon, men fortfarande något mer ryckig och tvär i ingripandet än P2. Men alls inte dålig.
- Skyltavläsningen är betydligt bättre nu - kanske marknadsledande. Så automatisk anpassning av hastigheten funkar bra, körde precis 20 mil både på motor- och mindre landsvägar. Utmaningen är att den väntar till skylten passerats innan den bromsar in vilket innebär att jag riskerar ett självporträtt av myndigheterna då den inte hinner få ned farten innan vissa kameraskåp.
- Förarövervakningen är bättre, nu larmar den inte så fort en av rattens ekrar döljer ansiktet. Men när jag tittar på omgivningen mer än någon eller några sekunder gillar den fortfarande inte.
- Ljudnivåer och ljudval är inte åtgärdade, men aktiveras betydligt mer sällan än i första versionen mjukvara. Varningen för att jag befinner mig i ”emergency lane” om jag kör om en radda lastbilar på 2+1-väg är rent löjlig när det gäller volym och ljuddesign.

-Infotainment- nu funkar profilval knutet till stolar och annat utmärkt. Ibland är skärmen oförklarligt seg i uppstarten, oftast funkar det snabbt och bra. Navi har också fått en uppfräschning funktionsmässigt, det jag provat har funkat bra.

Denna version är alltså mer en evolution än en revolution men en bra sådan :)
Tack Roffe!

Lite fler frågor, hoppas det går bra :)

Är den tystare än Polestar 2 i 100-120?
Hur är förbrukningen?
Finns det appar till infotainmentsystemet som i Polestar? T ex Spotify, Youtube osv?
Hur är ljudanläggningen jämfört med Polestar 2?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Maw skrev: 06 maj 2024 07:26
roffe_s skrev: 04 maj 2024 23:00
Maw skrev: 04 maj 2024 21:28
Hur är Zeekr nu efter uppdateringen?
Jag tänker främst på ADAS och infotainment. Är den bättre eller sämre än t ex Polestar 2 eller Tesla?
Min personliga uppfattning efter att ha hämtat bilen med v1.01b, fått 1.02f installerad i samband med dragkrokservice och kört med 1.10 drygt 50 mil:
- Filhållningsassistenten är nu riktigt bra. Den reducerar farten i kurvor betydligt mjukare. Fortfarande finns förbättringspotential då den kan luras av skuggor på vägen i lågt stående sol från sidan, några spökbromsningar är det dock inte tal om. Jag skulle säga i klass med vår P2.
- Adaptiv farthållare är bra, kommer aldrig för nära andra fordon, men fortfarande något mer ryckig och tvär i ingripandet än P2. Men alls inte dålig.
- Skyltavläsningen är betydligt bättre nu - kanske marknadsledande. Så automatisk anpassning av hastigheten funkar bra, körde precis 20 mil både på motor- och mindre landsvägar. Utmaningen är att den väntar till skylten passerats innan den bromsar in vilket innebär att jag riskerar ett självporträtt av myndigheterna då den inte hinner få ned farten innan vissa kameraskåp.
- Förarövervakningen är bättre, nu larmar den inte så fort en av rattens ekrar döljer ansiktet. Men när jag tittar på omgivningen mer än någon eller några sekunder gillar den fortfarande inte.
- Ljudnivåer och ljudval är inte åtgärdade, men aktiveras betydligt mer sällan än i första versionen mjukvara. Varningen för att jag befinner mig i ”emergency lane” om jag kör om en radda lastbilar på 2+1-väg är rent löjlig när det gäller volym och ljuddesign.

-Infotainment- nu funkar profilval knutet till stolar och annat utmärkt. Ibland är skärmen oförklarligt seg i uppstarten, oftast funkar det snabbt och bra. Navi har också fått en uppfräschning funktionsmässigt, det jag provat har funkat bra.

Denna version är alltså mer en evolution än en revolution men en bra sådan :)
Tack Roffe!

Lite fler frågor, hoppas det går bra :)

Är den tystare än Polestar 2 i 100-120?
Hur är förbrukningen?
Finns det appar till infotainmentsystemet som i Polestar? T ex Spotify, Youtube osv?
Hur är ljudanläggningen jämfört med Polestar 2?
Ja, den är märkbart tystare än vår Polestar 2 i motorvägsfart och helt fri från gnirk eller skrammel. Även P2 är välbyggd men denna bil tar finish ett steg högre. Jag ser fram emot att prova bilen med originalfälgar och sommardäck, de är på väg till mig så ännu rullar jag på 20 tums dubbade Hakka 10 - ändå är däcksbullret inte besvärande.

Förbrukningen är paradoxalt nog lägre än vår P2 launch PP, som ett exempel körde vi den längs motorväg i 115-120 km/h och +5 grader i ca 80 km i går kväll, snittförbrukning ca 2.3 kWh/mil när vi parkerade.

Japp, det finns appar om än jag inte botaniserat bland de senaste än. Nu fungerar ABRP, har inte kollat om Spotify, Youtube eller Teams kommit. Men de två förstnämnda ska enligt uppgift komma, sedan ska videomöten (okänt vilken/vilka plattformar) komma enligt Zeekr själva.

Ljudet är i mitt tycke bättre än P2, i Zeekr 001 Privilege finns bra (väldefinierad och stram) bas och en ren ljudbild - typiskt Yamaha om jag så säger. Det är mer studiomonitor än Cerwin Vega om jag skulle beskriva ljudbilden utifrån nittiotalsperspektiv. Jag finner den bättre än vår P2 och kör idag ljudet via CarPlay eller blåtand (beroende på vad jag vill lyssna på).

Hoppas det hjälper till att besvara Dina frågor på något vis :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
roffe_s
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Maw skrev: 06 maj 2024 07:26
roffe_s skrev: 04 maj 2024 23:00
Maw skrev: 04 maj 2024 21:28
Hur är Zeekr nu efter uppdateringen?
Jag tänker främst på ADAS och infotainment. Är den bättre eller sämre än t ex Polestar 2 eller Tesla?
Min personliga uppfattning efter att ha hämtat bilen med v1.01b, fått 1.02f installerad i samband med dragkrokservice och kört med 1.10 drygt 50 mil:
- Filhållningsassistenten är nu riktigt bra. Den reducerar farten i kurvor betydligt mjukare. Fortfarande finns förbättringspotential då den kan luras av skuggor på vägen i lågt stående sol från sidan, några spökbromsningar är det dock inte tal om. Jag skulle säga i klass med vår P2.
- Adaptiv farthållare är bra, kommer aldrig för nära andra fordon, men fortfarande något mer ryckig och tvär i ingripandet än P2. Men alls inte dålig.
- Skyltavläsningen är betydligt bättre nu - kanske marknadsledande. Så automatisk anpassning av hastigheten funkar bra, körde precis 20 mil både på motor- och mindre landsvägar. Utmaningen är att den väntar till skylten passerats innan den bromsar in vilket innebär att jag riskerar ett självporträtt av myndigheterna då den inte hinner få ned farten innan vissa kameraskåp.
- Förarövervakningen är bättre, nu larmar den inte så fort en av rattens ekrar döljer ansiktet. Men när jag tittar på omgivningen mer än någon eller några sekunder gillar den fortfarande inte.
- Ljudnivåer och ljudval är inte åtgärdade, men aktiveras betydligt mer sällan än i första versionen mjukvara. Varningen för att jag befinner mig i ”emergency lane” om jag kör om en radda lastbilar på 2+1-väg är rent löjlig när det gäller volym och ljuddesign.

-Infotainment- nu funkar profilval knutet till stolar och annat utmärkt. Ibland är skärmen oförklarligt seg i uppstarten, oftast funkar det snabbt och bra. Navi har också fått en uppfräschning funktionsmässigt, det jag provat har funkat bra.

Denna version är alltså mer en evolution än en revolution men en bra sådan :)
Tack Roffe!

Lite fler frågor, hoppas det går bra :)

Är den tystare än Polestar 2 i 100-120?
Hur är förbrukningen?
Finns det appar till infotainmentsystemet som i Polestar? T ex Spotify, Youtube osv?
Hur är ljudanläggningen jämfört med Polestar 2?
Nu kollade jag även apparna - Spotify finns, Microsoft Teams/Google meeting inklusive kalendrar ligger som beta och ABRP kör i bilen, tyvärr saknas fortfarande anslutning mot livedata men appen verkar stabil. Youtube ska komma men finns ännu inte i Zeekr store för nedladdning. Jag såg att det finns en del andra musikkanaler också, bl a Tidal.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1232
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Hertsh »

Nu har även jag beställt en 001. En vit Privilige med ljus inredning och dragkrok. Har inte sett den ljusa inredningen på riktigt så hoppas den är fin, barnen var tydliga att den kändes bättre.

Leverans inom 3 veckor. Blir mao en ZEEKR till sommarsemestern. Teslan kommer säljas.
MX LR (Raven) 2019
roffe_s
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Hertsh skrev: 11 maj 2024 23:35
Nu har även jag beställt en 001. En vit Privilige med ljus inredning och dragkrok. Har inte sett den ljusa inredningen på riktigt så hoppas den är fin, barnen var tydliga att den kändes bättre.

Leverans inom 3 veckor. Blir mao en ZEEKR till sommarsemestern. Teslan kommer säljas.
Grattis Hertsh, Du har kloka barn i Din närhet:) Jag tror den ljusa inredningen kommer att göra sig fint mot vit bil, Du får se till att posta bilder när Du hämtar den. Grattis igen!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 363
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Hertsh skrev: 11 maj 2024 23:35
Nu har även jag beställt en 001. En vit Privilige med ljus inredning och dragkrok. Har inte sett den ljusa inredningen på riktigt så hoppas den är fin, barnen var tydliga att den kändes bättre.

Leverans inom 3 veckor. Blir mao en ZEEKR till sommarsemestern. Teslan kommer säljas.
Grattis, de är fina. Ska banne mig testa en!
På deras hemsida verkar adressen var mitt i Nordstan, har de showrum där?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 363
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

roffe_s skrev: 06 maj 2024 08:01
Maw skrev: 06 maj 2024 07:26
roffe_s skrev: 04 maj 2024 23:00
Maw skrev: 04 maj 2024 21:28
Hur är Zeekr nu efter uppdateringen?
Jag tänker främst på ADAS och infotainment. Är den bättre eller sämre än t ex Polestar 2 eller Tesla?
Min personliga uppfattning efter att ha hämtat bilen med v1.01b, fått 1.02f installerad i samband med dragkrokservice och kört med 1.10 drygt 50 mil:
- Filhållningsassistenten är nu riktigt bra. Den reducerar farten i kurvor betydligt mjukare. Fortfarande finns förbättringspotential då den kan luras av skuggor på vägen i lågt stående sol från sidan, några spökbromsningar är det dock inte tal om. Jag skulle säga i klass med vår P2.
- Adaptiv farthållare är bra, kommer aldrig för nära andra fordon, men fortfarande något mer ryckig och tvär i ingripandet än P2. Men alls inte dålig.
- Skyltavläsningen är betydligt bättre nu - kanske marknadsledande. Så automatisk anpassning av hastigheten funkar bra, körde precis 20 mil både på motor- och mindre landsvägar. Utmaningen är att den väntar till skylten passerats innan den bromsar in vilket innebär att jag riskerar ett självporträtt av myndigheterna då den inte hinner få ned farten innan vissa kameraskåp.
- Förarövervakningen är bättre, nu larmar den inte så fort en av rattens ekrar döljer ansiktet. Men när jag tittar på omgivningen mer än någon eller några sekunder gillar den fortfarande inte.
- Ljudnivåer och ljudval är inte åtgärdade, men aktiveras betydligt mer sällan än i första versionen mjukvara. Varningen för att jag befinner mig i ”emergency lane” om jag kör om en radda lastbilar på 2+1-väg är rent löjlig när det gäller volym och ljuddesign.

-Infotainment- nu funkar profilval knutet till stolar och annat utmärkt. Ibland är skärmen oförklarligt seg i uppstarten, oftast funkar det snabbt och bra. Navi har också fått en uppfräschning funktionsmässigt, det jag provat har funkat bra.

Denna version är alltså mer en evolution än en revolution men en bra sådan :)
Tack Roffe!

Lite fler frågor, hoppas det går bra :)

Är den tystare än Polestar 2 i 100-120?
Hur är förbrukningen?
Finns det appar till infotainmentsystemet som i Polestar? T ex Spotify, Youtube osv?
Hur är ljudanläggningen jämfört med Polestar 2?
Ja, den är märkbart tystare än vår Polestar 2 i motorvägsfart och helt fri från gnirk eller skrammel. Även P2 är välbyggd men denna bil tar finish ett steg högre. Jag ser fram emot att prova bilen med originalfälgar och sommardäck, de är på väg till mig så ännu rullar jag på 20 tums dubbade Hakka 10 - ändå är däcksbullret inte besvärande.

Förbrukningen är paradoxalt nog lägre än vår P2 launch PP, som ett exempel körde vi den längs motorväg i 115-120 km/h och +5 grader i ca 80 km i går kväll, snittförbrukning ca 2.3 kWh/mil när vi parkerade.

Japp, det finns appar om än jag inte botaniserat bland de senaste än. Nu fungerar ABRP, har inte kollat om Spotify, Youtube eller Teams kommit. Men de två förstnämnda ska enligt uppgift komma, sedan ska videomöten (okänt vilken/vilka plattformar) komma enligt Zeekr själva.

Ljudet är i mitt tycke bättre än P2, i Zeekr 001 Privilege finns bra (väldefinierad och stram) bas och en ren ljudbild - typiskt Yamaha om jag så säger. Det är mer studiomonitor än Cerwin Vega om jag skulle beskriva ljudbilden utifrån nittiotalsperspektiv. Jag finner den bättre än vår P2 och kör idag ljudet via CarPlay eller blåtand (beroende på vad jag vill lyssna på).

Hoppas det hjälper till att besvara Dina frågor på något vis :)
Tack för info Roffe!
Otroligt bra info du kommer med hela tiden "tumme upp" :!:

PS
Själv föredrar jag Cerwin Vega, då jag lider av svår JBL-sjuka 8-) Har nog några JBL-högtalare för mycket enl hustrun...men som tur är har man barn som kan husera högtalare på "utlåning"
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Donk »

Hertsh skrev: 11 maj 2024 23:35
Nu har även jag beställt en 001. En vit Privilige med ljus inredning och dragkrok. Har inte sett den ljusa inredningen på riktigt så hoppas den är fin, barnen var tydliga att den kändes bättre.

Leverans inom 3 veckor. Blir mao en ZEEKR till sommarsemestern. Teslan kommer säljas.
Skulle också helt klart valt ljusa interiören. Såg den på elbilsmässan. Trodde det skulle se lite märkligt ut med blå framstolar men tvärtom, riktigt snyggt och ger hela bilen en helt annan lyxkänsla. Tummen upp 👍
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Skriv svar