Vibrationer i Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3336
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Vibrationer i Highland

Inlägg av Maw »

Jag hörde precis i ”Bilar med sladd” att alla Highland lider av besvärande vibrationer i motorvägsfart.

Hur upplever ni som kör Highland det? Är det något som är påtagligt?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av taliz »

"Alla"? Den jag körde hade inga iaf.
Borde varit stora nyheter då det säkert leverats 100k bilar nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av OfarligTesla »

Har varit en del diskussioner på TMC om det men alla verkar inte vara drabbade, verkar också vara en hel del diskussioner på tyska TFF om det med många drabbade. Exakt i vilka hastigheter de med problem märker det verkar också variera, vissa har vibrationerna i 80-90 km/h men ingenting annars, vissa i motorväghastighet och uppåt osv.

Är väl som vanligt när Tesla släpper nytt, mycket problem som de måste lösa med nya revisioner (om de någonsin lyckas).
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 261
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Holve »

Konstigt jag har inga vibrationer i min Highland.

Bilar med sladd.. Är det någon ytterligare proffs från sweclockers som har sadlat om?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Syntax »

Jag har tydliga vibrationer från framvagnen som känns i ratten i motorvägshastighet ca 120 km/h. Riktigt störande. Är det dåliga däck?
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Fredrik j
Inlägg: 10899
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Fredrik j »

Syntax skrev: 01 maj 2024 21:02
Jag har tydliga vibrationer från framvagnen som känns i ratten i motorvägshastighet ca 120 km/h. Riktigt störande. Är det dåliga däck?
Klassiskt symtom på ovala hjul. Det uppstår resonans i 110-120.
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Syntax »

Är det för att Tesla dumt nog valt sunkiga sydkoreanska Hankook (galet namn) däck till 19" hjulen? Man får ju fina Michelin däck med 18" hjulen... Jag har aldrig haft problem med Michelin däck, men däremot med diverse andra fabrikat som biltillverkare envisas med att använda...
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3336
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Maw »

Holve skrev: 01 maj 2024 17:57
Bilar med sladd.. Är det någon ytterligare proffs från sweclockers som har sadlat om?
Nej, det är Nordens största teknikpodd. Den har en egen avdelning här på forumet och hette tidigare Teslapodden :)

https://teslaclubsweden.se/forum/viewforum.php?f=58
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av OfarligTesla »

Syntax skrev: 01 maj 2024 21:02
Jag har tydliga vibrationer från framvagnen som känns i ratten i motorvägshastighet ca 120 km/h. Riktigt störande. Är det dåliga däck?
På andra forum har folk testat med andra hjul och problemet kvarstår. För vissa löste det sig dock när de körde vinterdäck.
MatsM3
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 sep 2021 12:38

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av MatsM3 »

Hej Har samma problem
Hämtade bilen idag, LR.....surt
Kommer vid ca 120km/h och har 18" med Michelin
Service bokad i mitten av juni
Återkom gärna hur det går för er andra
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10402
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Legato »

Syntax skrev: 01 maj 2024 21:15
Är det för att Tesla dumt nog valt sunkiga sydkoreanska Hankook (galet namn) däck till 19" hjulen? Man får ju fina Michelin däck med 18" hjulen... Jag har aldrig haft problem med Michelin däck, men däremot med diverse andra fabrikat som biltillverkare envisas med att använda...
Hankook är allt annat än sunkiga... Det har för övrigt varit Hankook på 19 tummarna sedan Model 3 lanserades.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5598
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 01 maj 2024 21:12
Syntax skrev: 01 maj 2024 21:02
Jag har tydliga vibrationer från framvagnen som känns i ratten i motorvägshastighet ca 120 km/h. Riktigt störande. Är det dåliga däck?
Klassiskt symtom på ovala hjul. Det uppstår resonans i 110-120.
Det skulle väl även kunna vara ett eller två dåligt balanserade framhjul – eller?...

Ovala hjul... – vad är det som är ovalt? Är det däcken eller är det fälgarna?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3336
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Maw »

Enligt podden så fattar jag det som att det handlar om dåliga val av bussningar mm som gör att det blir resonans och därmed vibrationer i vissa hastigheter. Inget som har med obalanserade eller ovala hjul att göra.

Vill man lyssna på podden så är den här och ca 32.25 och 1.14.00 in handlar det om vibrationer och Highland:

https://open.spotify.com/episode/3IVNG ... kcPoIcpE4E
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
Inlägg: 10899
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 03 maj 2024 22:53
Fredrik j skrev: 01 maj 2024 21:12
Syntax skrev: 01 maj 2024 21:02
Jag har tydliga vibrationer från framvagnen som känns i ratten i motorvägshastighet ca 120 km/h. Riktigt störande. Är det dåliga däck?
Klassiskt symtom på ovala hjul. Det uppstår resonans i 110-120.
Det skulle väl även kunna vara ett eller två dåligt balanserade framhjul – eller?...

Ovala hjul... – vad är det som är ovalt? Är det däcken eller är det fälgarna?
Fälgarna brukar det väl vara.
Det går ju utmärkt att balansera ett ovalt hjul.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6453
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 03 maj 2024 23:59
SwedishAdvocate skrev: 03 maj 2024 22:53
Fredrik j skrev: 01 maj 2024 21:12
Syntax skrev: 01 maj 2024 21:02
Jag har tydliga vibrationer från framvagnen som känns i ratten i motorvägshastighet ca 120 km/h. Riktigt störande. Är det dåliga däck?
Klassiskt symtom på ovala hjul. Det uppstår resonans i 110-120.
Det skulle väl även kunna vara ett eller två dåligt balanserade framhjul – eller?...

Ovala hjul... – vad är det som är ovalt? Är det däcken eller är det fälgarna?
Fälgarna brukar det väl vara.
Det går ju utmärkt att balansera ett ovalt hjul.
Farsan hade en Mazda på 80-talet där det satt en dekal på bakrutan: "Somliga kallar det lyx, jag kallar det Mazda standard" (som jag minns det). Vad blir motsvarande för Tesla?
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 261
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Holve »

Tesla, Bilen som får sossar att se rött!

Tesla, bilen alla ljuger om på stålverket!
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Bjelke »

OfarligTesla skrev: 01 maj 2024 22:39
Syntax skrev: 01 maj 2024 21:02
Jag har tydliga vibrationer från framvagnen som känns i ratten i motorvägshastighet ca 120 km/h. Riktigt störande. Är det dåliga däck?
På andra forum har folk testat med andra hjul och problemet kvarstår. För vissa löste det sig dock när de körde vinterdäck.
Låter som att det kan vara hjulvinklar som är problemet, jag hade exakt lika på min första Model S iaf...
Kanske något högre hastighet i mitt fall men i övrigt lika.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Syntax »

Legato skrev: 03 maj 2024 22:13
Syntax skrev: 01 maj 2024 21:15
Är det för att Tesla dumt nog valt sunkiga sydkoreanska Hankook (galet namn) däck till 19" hjulen? Man får ju fina Michelin däck med 18" hjulen... Jag har aldrig haft problem med Michelin däck, men däremot med diverse andra fabrikat som biltillverkare envisas med att använda...
Hankook är allt annat än sunkiga... Det har för övrigt varit Hankook på 19 tummarna sedan Model 3 lanserades.
Har haft flera olika originalmonterade däckfabrikat på mina bilar genom åren och de som inte har varit Michelin (har aldrig varit Michelin original om jag minns rätt...) har jag varit missnöjd med på olika sätt. När originaldäcken är slut har jag alltid köpt Michelin och genast har allt blivit bättre. Finns säkert däck som är bättre på enstaka eller t.o.m. flera storheter, men kvalitet tror jag få gör bättre än Michelin.
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
di98mase
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jul 2021 11:43

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av di98mase »

Vilken tur att denna tråd fanns.
Jag skulle just fråga om andra upplevt vibrationer i bilen i högre farter och det är ju tydligt att så är fallet.
Är det någon som fått felet åtgärdat och isf vad var problemet?
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Syntax »

Däcken är mjuka för att vara tysta och komfortabla och de har stått stilla på en båt i åtta veckor... Kan däcken bli platta av detta? Kan man köra däcken runda igen?
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av OfarligTesla »

Syntax skrev: 05 maj 2024 22:35
Däcken är mjuka för att vara tysta och komfortabla och de har stått stilla på en båt i åtta veckor... Kan däcken bli platta av detta? Kan man köra däcken runda igen?
Folk på TFF forumet har bytt däck och fälgar utan att det hjälpte problemet, det är också någon amerikan som rapporterat om samma problem på TMC och deras bilar har inte stått på en båt i åtta veckor. Verkar som det är något annat än däcken som är problemet.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5598
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev: 05 maj 2024 22:52
Syntax skrev: 05 maj 2024 22:35
Däcken är mjuka för att vara tysta och komfortabla och de har stått stilla på en båt i åtta veckor... Kan däcken bli platta av detta? Kan man köra däcken runda igen?
Folk på TFF forumet har bytt däck och fälgar utan att det hjälpte problemet, det är också någon amerikan som rapporterat om samma problem på TMC och deras bilar har inte stått på en båt i åtta veckor. Verkar som det är något annat än däcken som är problemet.
Dessutom så brukar väl biltillverkare höja däcktrycket markant på bilar som ska transporteras långa sträckor på båt. Och det här var väl t.ex. inte heller ett problem på de Model 3 som byggdes innan Highland – eller på de Y som byggdes i Kina innan Tesla enbart började leverera Model Y från Berlin i Europa...

Som framgår ovan i tråden så verkar ju bussningarna var 'huvudmisstänkta'.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
wheels
Inlägg: 541
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av wheels »

Bussningarna behöver ju inte vara grundproblemet. Hade en drivaxel på en rallybil som var lite krokig efter en smäll, den orsakade lite vibrationer i ratten som kunde märkas på transportsträckorna i lite högre hastighet
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3336
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av Maw »

wheels skrev: 06 maj 2024 00:01
Bussningarna behöver ju inte vara grundproblemet. Hade en drivaxel på en rallybil som var lite krokig efter en smäll, den orsakade lite vibrationer i ratten som kunde märkas på transportsträckorna i lite högre hastighet
Lite osannolikt att ”alla” Highland skulle ha smällt och fått krokiga drivaxlar :)

Det här verkar vara ett designfel.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Vibrationer i Highland

Inlägg av SkipperO »

Maw skrev: 03 maj 2024 23:31
bussningar mm som gör att det blir resonans och därmed vibrationer i vissa hastigheter.
Om det är gummi i bussningar (eller annanstans) som är del av problemet kan man ju testa om det uppstår mer eller mindre eller vid annan hastighet vid olika temperaturer. Gummit ändrar ju hårdhet så att resonansfrekvensen ändras. Härikring blir det minus i natt och solsken imorgon, så ett bra tillfälle att testa tesen om man vill.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Skriv svar