Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av kikat »

I juni sålde jag för 52öre/kWh + nätnytta på 9öre/kWh.
På deklarationen får jag ytterligare 60öre/kWh.

Jag har mycket styrning så större förbrukare slås på och av beroende på elpris och om det lönar sig sälja eller använda solelen själv, så genomsnittligt köpepris i juni var 18öre/kWh.
Överföringsavgift 30,7öre/kWh, Energiskatt 53,5öre/kWh, tjänar alltså 84,2öre på varje kWh jag slipper köpa.
Elnätsavgift (16A) 592kr/mån, sparar 2200kr/år på att ha säkrat ned från 20A och styra elförbrukningen så jag inte överskrider 16A.

Visst går det att räkna hem på rimlig tid, om man bor på rätt ställe, styr sin förbrukning och inte betalar ockerpriser för solcellsanläggningen.
Cavemannn

Inlägg av Cavemannn »

Precis denna typ av diskussion jag var ute efter. Tack!

Nästa fråga är bara hur jobbigt det skulle vara att lägga till 20 paneler till om man väljer att endast börja med 20. Är det vanskligt att ha dubbla inverterar?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Elektriskt sett är det inget problem annat än om man behöver styra produktionen mot en viss säkringsstorlek eller liknande.
Men invertern tar rätt mycket plats, så man får planera lite. Man kan t.ex inte ha hyllor eller skåp på väggen där man skall montera invertern. Kan vara bättre att byta till en inverter som kan ta fler strängar istället.
Jag köpte en liten inverter i tanken att jag köper en till om jag dubblar antalet paneler, men insåg i efterhand att jag skulle behöva offra plats i garaget jag använder till annat om jag skulle vilja få in ytterligare en inverter.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Cavemannn skrev: 12 jul 2024 10:51
Precis denna typ av diskussion jag var ute efter. Tack!

Nästa fråga är bara hur jobbigt det skulle vara att lägga till 20 paneler till om man väljer att endast börja med 20. Är det vanskligt att ha dubbla inverterar?
Installera 40 från början istället.

Det är ju bara enstaka sommardagar toppeffekten i bästa fall nås, under några få timmar mitt på dagen.

Elenergin är ju mer värdefull mulna dagar, och vår/höst.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Off Grid Byggaren skrev: 12 jul 2024 09:55
enoch85 skrev: 12 jul 2024 00:00
Off Grid Byggaren skrev: 11 jul 2024 22:28
Priserna verkar sjunkit cirka 30% nu.

Men många solcellsföretag gör konkurs, privatmarknaden är nästan helt död för närvarande hör jag ute på stan.

Så undvik förskottbetalningar.

Ju mer du kan använda själv av solenergi, ju lönsamare är det.

Jag har fått cirka 35 öre + 60 öre skattereduktion för det jag sålt under sommaren.

Stödtjänster ger inte mycket, jag har 14 kWh batterilager som kan mata ut 8 kW effekt.

Så här blev ersättningen för juni månad:
.
20240711_221749.jpg

Var tvungen att maila Varberg energi som jag använder med Ferroamp växelriktare och fråga.

Fick följande svar, jag önskade få se hela uträkningen.

Tack för din e-post!

Angående ersättningen på månadsbasis på fakturan

Tyvärr är det så här stödtjänstersättningen distribueras i dagsläget.

Vi jobbar på att våra kunder ska kunna se sin dagliga ersättning i appen, men den funktionen är inte på plats förrän i höst så månadsvisa prissignaler behöver fortsatt gälla.

Oavsett i vilken intervall ersättningen visualiseras kommer ni tyvärr inte att kunna se uträkningen då vi själva inte har den informationen. Ersättningen är baserad på hur din anläggning har varit tillgänglig över månadens alla timmar och vad priserna för stödtjänstersättningen har varit under dessa timmar. Något som de tekniska aggregatorerna hanterar innan uppgifterna skickas till energibolagens debiteringssystem.

Ovanstående gäller för alla energibolag på marknaden och vi sticker inte ut på något sätt.

Varför fick jag så lite pengar den här månaden?

Juni månads priser på FCR var det lägsta sedan mars 2022. Faktum är att juli månad har börjat ännu lägre, vilket kan vara bra att ha med sig inför nästa fakturering.

Vidare kunde anläggningarna bara budas ut på nattetid under månadens första halva då batterisystemen har arbetat mycket lokalt mot solcellerna på dagtid. Under månadens andra halva har vi haft mer lågtryck på vädret, vilket har lett till att vi har kunnat buda ut anläggningarna på både dagtid och nattetid.

Om du har ett batterisystem som är uppkopplat via CheckWatt, Varberg Energi eller någon annan aktör så får man ersättningen presenterad som ett belopp. Antingen varje dygn eller varje månad. Vi ska som sagt utveckla vår förmåga så att även vi kan visualisera summan varje dygn. Jag kan bara be om ursäkt att vi inte möter upp till era förväntningar i dagsläget här, men all vår utvecklingstid har riktats mot att få till förkvalificeringarna gentemot Svk som ett av de första energibolagen i Sverige. Tiden för GTM (go to market) är viktigare än hur vi debiterar/krediterar, vilket betyder att vi har fokuserat på att ni ska få ersättning från SvK före vår förmåga att presentera ersättningen på dygnsbasis.

Med tiden kommer vi att utveckla många fler funktioner för att maximera kundernas intäktsströmmar, men för att hålla tempot och ligga längst fram behöver vi fortsätta arbeta i sprintar och prioritera respektive utvecklingssteg noga.

Hoppas att du har överseende med detta. Kul att ha med dig som flexkund!

Med vänlig hälsning
Det där var lågt, vad är det för avtal?

Med spotpris juni 2024 såg det ut såhär för mig. Jag har dock batteri och kan styra (fuska) lite. :)
Isåfall måste du väl ha någon timprisstyrning som endast säljer överskottet de allra bäst betalda timmarna?

Jag har spotpris i SE3, och jag säljer allt som går fram till kl. 11.00 och laddar därefter upp batteriet.
.
Screenshot_20240712-084553_SEOM.jpg
Ja, det stämmer. Jag är en sån där nörd som har allting automatiserat på detaljnivå typ med hjälp av Home Assistant och Node-RED. 😅 Sen handlar det ju om några hundra spänn per år i skillnad, men det är inte det som är grejen. Det handlar mer om att lyckas pricka rätt.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Nu slopas skattereduktionen på egenproducerad el
Nyinstallationen av solceller lär dyka ordentligt.

Det blir svårt för att inte säga omöjligt att få investeringen att gå ihop utan stödet

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... solceller/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Inte helt oväntat men trist, då staten får in energiskatt när elen jag producerat konsumeras någon annanstans.

Det verkar dock som batterier kommer löna sig bättre, iom att det lönar sig sämre att mata ut på nätet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Ett och annat företag som sysslar med installation av solpaneler lär gå i konkurs.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

mikebike skrev: 17 sep 2024 20:43
Ett och annat företag som sysslar med installation av solpaneler lär gå i konkurs.
Det har redan pågått ett tag, det är ett överflöd av solcellsanläggningar på alla auktions-hemsidor sedan flera månader.

Det kommer nog bara öka nu, goda chanser att göra bra klipp, garantier etc finns oftast kvar från tillverkaren också.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TeslaLeo
Teslaägare

Inlägg av TeslaLeo »

Regeringen dödar effektivt solcellsmarknaden med hjälp av SD.

Det Gröna Avdraget sänks och skattereduktion på såld el tas bort 2026 (60-öringen).

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... solceller/

Tesla Model Y LR AWD -24 Quicksilver
Skoda Enyaq 80 -22 (leasing avslutad)
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare

Inlägg av The Tog »

Regeringens förslag kastar om marknadsförutsättningar totalt

Om man ska köpa solceller ska man göra det NU, man skall också investera i ett batterilager.

Iom att man i år får bidrag på batteriet görs det till en fortfarande god affär, förutsatt att batteriet primärt jobbar mot stödstjänster.

Välj en batterilösning som är multiroll, dvs kan jobba med stödtjänster, arbitrage och peakshaving.

Idag skulle jag nog välja danska Emaldo.

ROI på sådan lösning kommer hamna på under 5 år även med de nya förutsättningarna.
elbilist

Inlägg av Dreas89 »

The Tog skrev: 18 sep 2024 08:01

Om man ska köpa solceller ska man göra det NU, man skall också investera i ett batterilager.

Iom att man i år får bidrag på batteriet görs det till en fortfarande god affär, förutsatt att batteriet primärt jobbar mot stödstjänster.

Välj en batterilösning som är multiroll, dvs kan jobba med stödtjänster, arbitrage och peakshaving.

ROI på sådan lösning kommer hamna på under 5 år även med de nya förutsättningarna.
Om de kommer igång med alla lösningar.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Det här går väl hand i hand med den sänkta skatten på bensin/diesel samt minskad flygskatt, allt för att minska chansen att nå klimatmålen eftersom att Sverige är en så liten spelare i det stora hela.
Samt den roliga nyheten att sveriges eu-kommissionär får miljöportföljen, eftersom att vi är så bra på miljöpolitik.....

Gött att kissa på sig initialt........ eller ironin är död.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare

Inlägg av Richie »

frippe skrev: 18 sep 2024 08:54
Det här går väl hand i hand med den sänkta skatten på bensin/diesel samt minskad flygskatt, allt för att minska chansen att nå klimatmålen eftersom att Sverige är en så liten spelare i det stora hela.
Samt den roliga nyheten att sveriges eu-kommissionär får miljöportföljen, eftersom att vi är så bra på miljöpolitik.....

Gött att kissa på sig initialt........ eller ironin är död.
HAHAHAHAHAH can’t make this shit up. Hysteriskt
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Har inte lyckats få investeringen att gå ihop
Men utveckla gärna resonemanget

Vad prissätter du ersättning för stödtjänster till ? såvitt jag kunnat se så har ersättningen rasat til väldigt låga nivåer.
Vad räknar du för genomsnittlig ersättning för producerade el?
Kapitalkostnader ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Utan skattereduktionen så hamnar återbetalningstiden på investeringen på +30år i solelkalkylen (5% ränta)

https://www.energimyndigheten.se/effekt ... lelkalkyl/
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

Kändes på dagens cykelpendling att diesel har tagit över, 10diesel-epor utan rening gjorde nog att man gick hälsomässigt back! Tur man har elcykel så man inte behöver aktivera de djupast liggande lungblåsorna och kan köra en omväg på en mil för att slippa de mest trafikerade vägarna

Om man köper några kubik brännolja hur många år kan man förvara den som fordonsbränsle?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Thed75 skrev: 18 sep 2024 17:16
Kändes på dagens cykelpendling att diesel har tagit över, 10diesel-epor utan rening gjorde nog att man gick hälsomässigt back! Tur man har elcykel så man inte behöver aktivera de djupast liggande lungblåsorna och kan köra en omväg på en mil för att slippa de mest trafikerade vägarna

Om man köper några kubik brännolja hur många år kan man förvara den som fordonsbränsle?
Diesel i biltanken cirka ett år. Bensin cirka sex månader.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jag brukar ta reg.nr på fossilförbrännarfordon med synlig avgasrök. Tar även reg.nr på fossilförbrännarfordon som uppenbart har olagligt hög ljudvolym från avgassystemet. Sen ringer jag från dolt nummer till farbror blå på 11414 och lämnar anonyma tips. Förhoppningsvis kan ngn patrull åka ut och bötfälla om dom har tid över vid tillfälle. Polisen tar iallafall emot tipsen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
wheels

Inlägg av wheels »

nek0 skrev: 18 sep 2024 17:22

Vet inte det. Har en liten Gehl diesel (tänk bobcat) som jag startade nu i somras efter stått i tio+ år. Startade direkt med ett nytt batteri och gammal diesel
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

wheels skrev: 18 sep 2024 21:14
nek0 skrev: 18 sep 2024 17:22

Vet inte det. Har en liten Gehl diesel (tänk bobcat) som jag startade nu i somras efter stått i tio+ år. Startade direkt med ett nytt batteri och gammal diesel
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... l-i-dunken

Lagringstiden i en svart dunk med inte alltför skiftande temperatur eller ljusinsläpp och så lufttätt som möjligt är maximalt tolv månader.
”Det är under gynnsamma förhållanden” påpekar Ebba Tham som är produkt- och miljöexpert på SPBI (Svenska Petroleum och Biodrivmedelinstitutet).
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Det finns många olika sorters diesel. Blankdiesel håller många år, men olika inblandningar gör att hållbarheten blir mycket sämre. Vi har haft alg/svampklumpar i tanken på mindre än ett år. Numera tankar vi bara blankdiesel eller HVO100.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av Frippanecci »

SwedishAdvocate skrev: 18 sep 2024 17:33

Jag brukar ta reg.nr på fossilförbrännarfordon med synlig avgasrök. Tar även reg.nr på fossilförbrännarfordon som uppenbart har olagligt hög ljudvolym från avgassystemet. Sen ringer jag från dolt nummer till farbror blå på 11414 och lämnar anonyma tips. Förhoppningsvis kan ngn patrull åka ut och bötfälla om dom har tid över vid tillfälle. Polisen tar iallafall emot tipsen.

Ganska Offtopic - men allvarligt? :shock:
Porsche Panamera Turbo
Bentley Bentayga
Tesla M3 SR

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Frippanecci skrev: 19 sep 2024 09:34
SwedishAdvocate skrev: 18 sep 2024 17:33

Ganska Offtopic - men allvarligt? :shock:
Jag löste offtopic-biten och svarade i en ny tråd istället:
viewtopic.php?p=815847#p815847
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
niklas12

Inlägg av niklas12 »

niklas12 skrev: 18 sep 2024 11:47

Har inte lyckats få investeringen att gå ihop
Men utveckla gärna resonemanget

Vad prissätter du ersättning för stödtjänster till ? såvitt jag kunnat se så har ersättningen rasat til väldigt låga nivåer.
Vad räknar du för genomsnittlig ersättning för producerade el?
Kapitalkostnader ?
Någon som får investeringen att gå ihop utan bidraget ?
Tycker energimyndighetens kalkyl är bra då man kan justera parametrar och enkelt se hur det påverkar kalkylen
Skriv svar