När kommer Model Y - Project Juniper?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Omröstningen slutade 27 maj 2024 09:19

Q2 2024
0
Inga röster
Q3 2024
5
16%
Q4 2024
9
28%
Q1 2025
9
28%
Q2 2025
6
19%
Q3 2025
1
3%
Q4 2025
0
Inga röster
H1 2026
1
3%
H2 2026
0
Inga röster
H1 2027
0
Inga röster
H2 2027
0
Inga röster
2028+
1
3%
Aldrig
0
Inga röster

Antal röster: 32

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Enkel fråga (?). När kommer Model Y Project Juniper officiellt? D.v.s. när har Tesla presenterat eller på annat sätt kommunicerat ut att en (någorlunda) konkret produkt nu levereras eller är på väg att levereras eller kommer att leveras i framtiden. Det är så klart inget som hindrar att det är långt mellan presentation och leverans så i det fallet är det alltså presentationsdatumet som räknas.

Model 3 Project Highland blev "officiell" i september 2023 med leveranser under hösten i den delen av världen som försågs av Shanghai-fabriken medan de i USA fick vänta till efter nyår 2024. Model Y tillverkas ju i flera fabriker runt om i världen så inget utesluter ju ett liknande upplägg. Omröstningen syftar dock alltså på när den först presenteras. D.v.s. dyker den först upp på den kinesiska websidan och därefter i Europa flera månader efter räknas det första av datumen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: När kommer Model Y - Project Juniper?

Inlägg av taliz »

Tror det blir typ samma som för 3an. Dvs i höst för Kina/EU och efter nyår för Nordamerika.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

taliz skrev: 20 maj 2024 13:59
Tror det blir typ samma som för 3an. Dvs i höst för Kina/EU och efter nyår för Nordamerika.
Det är åtminstone det jag håller tummarna för eftersom jag tänkte byta ut min MY 2021 då nånting :)

Man bör ju dock tänka på att MY är en viktigare bil för Tesla. D.v.s. det blir lite större tapp ifall folk väntar på en kommande version. Därför kan det finnas skäl att ha högre sekretess och kanske försöka få releasen samtidigt på viktiga marknader. Om man nu sagt att det inte släpps någon uppdaterad Y i USA i år och om vi utgår från att det är avsikten tror åtminstone jag att man siktar på en januari-release även i EU. Tesla har med tiden fallit in i ledet med de större uppdateringarna i kombination med årsmodellsbyte vilket ju verkar kunna ske september/oktober fram till årsskiftet ungefär. Sedan är det så klart inget som hindrar att man släpper när som helst inklusive hösten 2025 istället... Så jag hoppas på Q3/Q4 2024, minst lika realistiskt med Q1 2025 medan Q3 2025 inte alls vore konstigt.
Driver sajten Car.info
AlexeiB

Inlägg av AlexeiB »

Tycker ni att det är värt att köpa en 3a tills nya model y kommer? Tänkte att man inte vill ha dom absolut första bilarna från linan ändå, och ge dom nåt halvår att lösa alla barnsjukdomar. Dvs köpa model 3 nu och köpa nya model y till sommaren. Jag har dock ett års garanti kvar på min e klass diesel men den är över 5 år nu... funderar på om man ska köra vidare med den tills nya model y kommer eller inte.
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

AlexeiB skrev: 11 jun 2024 02:22
Tycker ni att det är värt att köpa en 3a tills nya model y kommer? Tänkte att man inte vill ha dom absolut första bilarna från linan ändå, och ge dom nåt halvår att lösa alla barnsjukdomar. Dvs köpa model 3 nu och köpa nya model y till sommaren. Jag har dock ett års garanti kvar på min e klass diesel men den är över 5 år nu... funderar på om man ska köra vidare med den tills nya model y kommer eller inte.
Model 3 och Model Y har väldigt olika egenskaper för att vara så lika. Mitt råd är att köpa den som passar dina behov. Behöver du egenskaperna hos Model Y så köp den, annars en Model 3 :)

Juniper kommer vad jag förstår inte i år.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

AlexeiB skrev: 11 jun 2024 02:22
Utifrån ett klimat-/miljöperspektiv så tycker jag absolut att det är värt att byta till elbil.

Ett alternativ till Model 3 skulle kanske kunna vara en BMW i4. Den har samman praktiska halvkombibaklucka som Model Y. Har för övrigt fått tämligen bra omdöme av en annan forummedlem. Se t.ex:
viewtopic.php?p=750507#p750507
viewtopic.php?p=800238#p800238

Ett annat alt. skulle kanske kunna vara kombin VW ID.7 Tourer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Maw skrev: 11 jun 2024 06:27
...] Juniper kommer vad jag förstår inte i år.
Jag har också svårt att se hur Tesla ska kunna lansera Juniper i år. Från dess att den första bilden på en maskerad Model 3 Highland-prototyp publicerades tills dess att Tesla lanserade den bilen gick det mer än 9 månader. Så ifall någon hypotetiskt skulle publicera en sån spionbild på en maskerad Juniper senare idag så skulle det tidigast kunna bli lansering av Juniper ngn gång antagligen i slutet av Q1 2025. Och dröjer en sån spionbildspublicering till Juli månad så känns det inte som det blir någon lansering förrän tidigast i Q2 2025.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Som jag skrev i en annan tråd, Elon Musk har uttryckligen sagt att det inte blir någon refresh/Juniper el dyl i år:

https://x.com/elonmusk/status/179963110 ... r_7LLv_vvg

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Vad Elon säger har dock ytterst lite väring på verkligheten. Hans lögner är ju legendariska numera
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
AlexeiB

Inlägg av AlexeiB »

Läst en del om att fabrikerna som producerar model y redan börjat sakta in sin produktion, svårt att veta om det är pga vikande efterfrågan eller för att dom uppgraderar för att kunna uppdatera till juniper. Vid model 3 så hände samma sak skrivs det.

Jag behöver en model y för utrymmet, verkar dock "kul" med en model 3 ett kortare tag. Kör ju en e klass kombi idag så nedgraderingen i utrymmet blir rejält med model 3. Sen vill jag behålla körkortet med...
SwedishAdvocate

AlexeiB skrev: 11 jun 2024 19:34
Läst en del om att fabrikerna som producerar model y redan börjat sakta in sin produktion, svårt att veta om det är pga vikande efterfrågan eller för att dom uppgraderar för att kunna uppdatera till juniper. Vid model 3 så hände samma sak skrivs det.

Jag behöver en model y för utrymmet, verkar dock "kul" med en model 3 ett kortare tag. Kör ju en e klass kombi idag så nedgraderingen i utrymmet blir rejält med model 3. Sen vill jag behålla körkortet med...
Tycker Model 3 är rätt rymlig. Det finns även en rätt rejäl balja under bagagerumsgolvet där man kan packa med mjuka väskor. Sen går den ju att få med dragkrok också ifall man vill flytta på större grejer...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Utrymmet som sådant är inte så radikalt mycket större i en Y om man räknar ytan. Men Y är otroligt mycket mera lättlastad och har ett baksäte som går att dela i flera delar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
current

Inlägg av current »

Trean är större än vad man tror. Jag sitter bra i baksätet är 192cm lång. Inga problem sitta bakom min sambo som kör hon är 180cm. Hon kan även sitta bakom mig.

Det har gått en trend i suvar men jag tror egentligen inte folk behöver SUV. Det skulle vara om man har hund då. Men annars går det jättebra köra sedaner, år väl kanske mer en kulturfråga här i Sverige.

Tidigare körde alla kombi, nu kör alla SUV.

Enda jag kan säga är att körglädjen i Y och 3:an är som natt och dag. Trean är riktigt rolig att köra 😊
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

AlexeiB skrev: 11 jun 2024 19:34

Har haft M3 och har nu MY.
M3 är klart roligare att köra men MY är enormt mycket mer praktiskt att äga. Med mer utrymmen, högre sittposition, högre dragvikt, bättre baksäte, bättre med plats om du vill sova i bilen osv.
Sedan skulle jag personligen väntat in uppdateringen om jag inte var i desperat behov av en ny bil.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate

jonasl skrev: 11 jun 2024 19:52
Utrymmet som sådant är inte så radikalt mycket större i en Y om man räknar ytan. Men Y är otroligt mycket mera lättlastad och har ett baksäte som går att dela i flera delar.
Baksätet i 'förra' 3:an går att fälla 60/40. Antar att det är samma på nya 3 Highland.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

SwedishAdvocate skrev: 11 jun 2024 20:00
jonasl skrev: 11 jun 2024 19:52
Baksätet i 'förra' 3:an går att fälla 60/40. Antar att det är samma på nya 3 Highland.
Exakt. Y kan fällas 40/20/40. Dvs det går att köra långa saker även med två passagerare i baksätet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
AlexeiB

Inlägg av AlexeiB »

Ser ut som att Juniper är nära nu, tror vi ser den i Q3 rent av. Går många rykten om att leverantörer av delar till Juniper måste leverera omgående.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

De första bilderna på en maskerad bil har dykt upp. Vad betyder det i tid, ytterligare 6 månader?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate

mikebike skrev: 08 jul 2024 13:18
De första bilderna på en maskerad bil har dykt upp. Vad betyder det i tid, ytterligare 6 månader?
Som jag minns det så kom första bilderna på en maskerad Highland i början av dec. '22. Presentationen var 1 sep. '23. Så ungefär samma tidsåtgång för Juniper skulle ge presentation ~1 april '25. Just det datumet är väl inte så sannolikt, men typ då någongång. Och Elon har väl sagt att Juniper inte kommer under '24.

Jag röstade på Q2 '25 ovan, så antagligen inte så tokigt som det ser ut nu iallafall... ;)

1 sep. var en fredag, så fre. den 29 mars '25 kanske.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... h-spotted/

Ser inte riktigt varför man skulle behöva spendera lika länge på att testa samma delar igen.
När/var/hur den lanseras hänger nog mest på när lagret/leveranskontrakt av befintliga delar börjar sina samt när man känner att man behöver stimulera försäljningen.
Jag gissar fortfarande samma som i andra inlägget. :D

Själv hoppas jag på Shenxing-batteri. 5C laddning hade varit smutt.

Förövrigt ser det ut som den har frontkamera(likt cybertruck) med spolare.

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Tippar Dec 2025 då mitt kontrakt på nuvarande går ut :-)
Dreas89
elbilist

Inlägg av Dreas89 »

Den får se ut hur sen vill, men snälla ha blinkersspak.
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Med tanke på de rabatter och övriga erbjudanden som funnits sedan en tid om man köper en Y (Tesla ringde i maj och undrade om jag inte funderat på ett byte) så tror jag på en presentation av Juniper under Q3 med leverans under Q1 eller Q2 2025. Kör nu en M3 2021 på ”övertid” då leasingen gått ut, men avvaktar för att se vad som uppgraderas med Juniper; hoppas på 600km+ räckvidd. Model 3 är en trevlig och sportigare bil än Y, men mindre praktisk. Största problemet är den begränsade öppningen på bagageluckan, jag har flera gånger velat köra grejer som är över 45 cm höga, men insett att paketet inte går att få in i bilen; 3D skrivare, projektor mm. :| Som norrlänning så skulle jag även uppskatta högre markfrigång.

Men blir uppdateringen till största delen kosmetisk, så blir det kanske en ”gammal” Y om erbjudandet är bra nog.
M3 LR AWD EAP 2021
Electron

Inlägg av Electron »

Tomas L skrev: 22 jul 2024 10:46
Med tanke på de rabatter och övriga erbjudanden som funnits sedan en tid om man köper en Y (Tesla ringde i maj och undrade om jag inte funderat på ett byte) så tror jag på en presentation av Juniper under Q3 med leverans under Q1 eller Q2 2025. Kör nu en M3 2021 på ”övertid” då leasingen gått ut, men avvaktar för att se vad som uppgraderas med Juniper; hoppas på 600km+ räckvidd. Model 3 är en trevlig och sportigare bil än Y, men mindre praktisk. Största problemet är den begränsade öppningen på bagageluckan, jag har flera gånger velat köra grejer som är över 45 cm höga, men insett att paketet inte går att få in i bilen; 3D skrivare, projektor mm. :| Som norrlänning så skulle jag även uppskatta högre markfrigång.

Men blir uppdateringen till största delen kosmetisk, så blir det kanske en ”gammal” Y om erbjudandet är bra nog.
Exakt som jag 😊
Model 3 LR -21
Skriv svar