Som jag förstått det så finns det bara två tillverkare av luftfjädringskomponenter, och Tesla använder tydligen samma luftfjädringskomponenter som Mercedes. Så antar att Teslas luftfjädring är ung. lika driftsäker som andra bilar med samma sorts luftfjädring i den här storleksklassen...
Kommer inte ihåg hur länge Tesla erbjöd öppningsbart glastak till Model S. Skulle det bli ngt strul som typ läckage med ett sånt här öppningsbart glastak så finns det uppgifter på forumet om att det kan bli dyrt att åtgärda hos Tesla – t.ex. ifall krockskyddsgardinerna som sitter i taket skulle skadas av vattenläckage. Vet dock inte ifall det finns andra verkstäder som också kan åtgärda sånt här och vad det i så fall skull kunna kosta. Många Model S har dock ej öppningsbara glastak istället. Så vitt jag vet så finns det inte risk för sådana här problem med de här ej öppningsbara taken.
Vill du kunna montera takbågar för transport av last på biltaket? Kontrollera i så fall ifall bilen har fästen för montage av takbågar eller ifall det går att eftermontera sådana här fästen. Som jag förstått det så finns det möjlighet till eftermontage av sådan här fästen på en del bilar.
Vill du kunna dra släp med bilen? Det går för närvarande inte att eftermontera en dragkrok på en Raven Model S (eller äldre) i Sverige för att sedan dra lagligt med bilen. Man kan eftermontera krok för användning till typ cykelställ, men inte för laglig dragning av släp. Under ~ett halvår 2022-2023 så gick det faktiskt att få Model S omregistrerad till laglig dragbil, men någon gång under våren 2023 så upphörde den möjligheten. Finns mer info. i t.ex den här tråden: viewtopic.php?p=721369#p721369
Således finns det några få äldre Model S 'Unicorns' i Sverige som det är lagligt att dra släp med.
Den nyare så kallade Palladium-varianten av Model S med den uppdaterade interiören går det dock att (hos Tesla) eftermontera dragkrok på (eller om alla de här bilarna har fästen för drag monterade från fabrik(?)...). Det är iallafall så jag förstått det. Men ifall det här är av vikt för ngn annan som läser i tråden är det kanske säkrast att dubbelkolla.
Behöver inte dragkrok eller takfäste för min del. Tack för tipset med glastak. Det är härligt att kunna öppna men har haft problem med en Passat som jag hade. Tack vare att det var verkstad som orsakade problem (använde fel smörjning), fixade de gratis.
Känns som att fortsätta köra med törstiga V70 tills den går sönder. Bränslekostnader kan vara högre men inga låne/leasing kostnader och låg försäkring.
Aldrig haft en elbil innan. Funderar på att köpa en Tesla Model S 100D från 2019. ca 6500mil har den gått. Vad är det för tips ni har till mig? Vad ska jag kolla på bilen. Är luftfjädringen pålitlig? [...
Som jag förstått det så finns det bara två tillverkare av luftfjädringskomponenter, och Tesla använder tydligen samma luftfjädringskomponenter som Mercedes. Så antar att Teslas luftfjädring är ung. lika driftsäker som andra bilar med samma sorts luftfjädring i den här storleksklassen...
Kommer inte ihåg hur länge Tesla erbjöd öppningsbart glastak till Model S. Skulle det bli ngt strul som typ läckage med ett sånt här öppningsbart glastak så finns det uppgifter på forumet om att det kan bli dyrt att åtgärda hos Tesla – t.ex. ifall krockskyddsgardinerna som sitter i taket skulle skadas av vattenläckage. Vet dock inte ifall det finns andra verkstäder som också kan åtgärda sånt här och vad det i så fall skull kunna kosta. Många Model S har dock ej öppningsbara glastak istället. Så vitt jag vet så finns det inte risk för sådana här problem med de här ej öppningsbara taken.
Vill du kunna montera takbågar för transport av last på biltaket? Kontrollera i så fall ifall bilen har fästen för montage av takbågar eller ifall det går att eftermontera sådana här fästen. Som jag förstått det så finns det möjlighet till eftermontage av sådan här fästen på en del bilar.
Vill du kunna dra släp med bilen? Det går för närvarande inte att eftermontera en dragkrok på en Raven Model S (eller äldre) i Sverige för att sedan dra lagligt med bilen. Man kan eftermontera krok för användning till typ cykelställ, men inte för laglig dragning av släp. Under ~ett halvår 2022-2023 så gick det faktiskt att få Model S omregistrerad till laglig dragbil, men någon gång under våren 2023 så upphörde den möjligheten. Finns mer info. i t.ex den här tråden: viewtopic.php?p=721369#p721369
Således finns det några få äldre Model S 'Unicorns' i Sverige som det är lagligt att dra släp med.
Den nyare så kallade Palladium-varianten av Model S med den uppdaterade interiören går det dock att (hos Tesla) eftermontera dragkrok på (eller om alla de här bilarna har fästen för drag monterade från fabrik(?)...). Det är iallafall så jag förstått det. Men ifall det här är av vikt för ngn annan som läser i tråden är det kanske säkrast att dubbelkolla.
Palladium (som levererats från och med dec 2022 i Sverige) har färdigt fäste för löstagbar dragkrok från fabrik så där är det bara att beställa dragkrok i Tesla shoppen.
Jag hade nog velat hissa upp bilen på en lift och kolla undertill. T.ex. för att se ifall det fanns några synliga bucklor/skador på skyddsplåten till stora batteriet. Den plåten (av titan?) ska tydligen klara en hel del, men för säkerhets skull...
Om bilen vilar på något annat än hjulen vid lyft så har jag för mig att man bör ha koll på hur man gör när man lyfter en Model S – dvs. vilka sorts lyftpuckar man använder och var man placerar dessa. Har för mig att det finns risk för skador annars. Exakta detaljer kring det här har jag dock inte koll på...
Tack!. Det spelar ju ingen role om bilen är ser fin på karossen om det finns skador på undersidan särskild på elbilar. Jag tror att bilprovningen har sådan tjänst att lifta bilen och kolla upp sådana fel. [...
Har för mig att jag läst inlägg på forumet i vilka det står att vissa bilprovningsföretag/kontrollstationer inte har koll på hur man korrekt ska lyfta Teslas bilar... Så det är kanske bäst att man själv har koll på den här biten också...
Om man bara vill titta under går det ju att lyfta bilen medan den står på hjulen, tex. på en mack.
Kunskapen om hur man ska lyfta en Tesla verkar som sagt variera hos bilprovningsföretagen, dessutom är det nog få som har grejor som når ända ut till lyftpunkterna på en Model S.
Jag hade nog velat hissa upp bilen på en lift och kolla undertill. T.ex. för att se ifall det fanns några synliga bucklor/skador på skyddsplåten till stora batteriet. Den plåten (av titan?) ska tydligen klara en hel del, men för säkerhets skull...
Om bilen vilar på något annat än hjulen vid lyft så har jag för mig att man bör ha koll på hur man gör när man lyfter en Model S – dvs. vilka sorts lyftpuckar man använder och var man placerar dessa. Har för mig att det finns risk för skador annars. Exakta detaljer kring det här har jag dock inte koll på...
Tack!. Det spelar ju ingen role om bilen är ser fin på karossen om det finns skador på undersidan särskild på elbilar. Jag tror att bilprovningen har sådan tjänst att lifta bilen och kolla upp sådana fel. [...
Har för mig att jag läst inlägg på forumet i vilka det står att vissa bilprovningsföretag/kontrollstationer inte har koll på hur man korrekt ska lyfta Teslas bilar... Så det är kanske bäst att man själv har koll på den här biten också...
För mig har det varit struligt båda gångerna. I våras skrev jag till alla som har stationer i Uppsala. Bara Carspect och Opus skulle använda lyftpunkterna. Jag åkte till Carspect i Fullerö och deras lyftarmar räckte exakt ut till lyftpunkterna, så bilen behövde ställas med centimeterprecision.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
ID.7 gillar jag inte alls. Känns inte färdig som produkt.
Infotainmentsystem och körhjälpmedel tex är Betakänsla. VW’s svaga punkt är mjukvara, där Tesla och BMW/MB i en klass för sig. Enl MINA krav såklart!
Tycker ändå mjukvaran/infotainment var ett stort lyft från tidigare ID-generationer. Inte Teslaklass, men good enough för mig.
Upplevde inte autosteer på motorväg sämre än i min bil. Inte för att jag åkte jättelångt, men då var den iallafall stabil. Gick ju även att byta fil utan att den hoppade ur om jag inte minns fel.
För min del kryssade den i många boxar - en välbalanserad bil som dock sticker ut åt några håll. Men alla tycker vi olika
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Dina krav verkar liknande som mina.
Om komforten vid långkörning är viktig, är en MLB ingen Merca. i4 är på en helt annan nivå än den, Model 3/Y men långt ifrån en i5/EQE.
Räcker i4, 3/Y för dig? Kanske, ta ut dom på en rejäl långtur!
Jag som kör E-klass med akustikpaket (extra ljudisolering) och AMG-stolar (underbara) tycker det mesta i elbilsväg är mediokert.
Förfining är svårt att backa på.
Tycker dock Tesla är väldigt bra numera på att montera ihop sina bilar, jag sitter bra i 3 och S men trivs inte i Y.
Det är SÅÅ individuellt!
PS
Ägt flera Volvo/Saab då de var BRA, numera är Volvo kinesisk och rätt dåliga sett till prisklassen.
Trivs inte alls längre med de nya bilarna, synd de har snålat in på stolar, ergonomi mm
XC60 2018 som jag hade var mycket bekväm bil än nyare versioner av samma modell. Volvo bryr inte om kvalité längre. Deras elbilar kostar rejäl men sämre än konkurrenter. Tråkig att Hyundai/Kia släpper bättre bilar än Volvo. Dessutom Volvos nya bilar kommer med halvfärdiga mjukvaror/funktioner. Tesla har ju en del kvalité bekymmer men flera som jag har pratat med är nöjda med sina bilar.
Det finns ju många ICE bilar med mycket bättre komfort och noll räckviddsångest för lägre pris än bra elbilar. Men när jag kollar upp kostnader för skatt, bränsle, service etc. elbilen borde vara billigare. Förra året körde jag ca 4000 mil och bränslekostnader hamnade på 58000kr. Hade en begagnad BMW X3 och 3 års användning kostade mig minst 250000kr + bränsle. Dv.s 22,72kr/mil + bränsle+försäkring(12000/år). I år, tack vare regeringen bränslepris är lägre men för hur länge? Dessutom dieselbilarna är dyrare än 3 år sedan. Osäkerheten inom elbilsmarknad ger bättre pris på elbil just nu än 2022.
Ni som kör Model S 2000-4000 mil om året, hur mycket ligger elförbrukningen? Priset varierar ju pga elavtal och region och därför frågar jag om förbrukningen.
Förbrukningen varierar såklart beroende på hjul (och väder) men för oss så ligger den
runt 2kWh/mil ungefär, typ 1,5 vid fint väder och lugn körning (dvs sambon kör ) och
2,5 på vintern ungefär.
Vi har 2 stycken model S nu (och hade en S innan också) och har haft S sedan Mars 2015 så
vi har någorlunda koll på förbrukningen på dessa
Den nyaste är från 2019 så det prickar väl in din målbild ganska bra också, men dom
nyare har inte någon drastiskt mycket lägre förbrukning heller…
Dina krav verkar liknande som mina.
Om komforten vid långkörning är viktig, är en MLB ingen Merca. i4 är på en helt annan nivå än den, Model 3/Y men långt ifrån en i5/EQE.
Räcker i4, 3/Y för dig? Kanske, ta ut dom på en rejäl långtur!
Jag som kör E-klass med akustikpaket (extra ljudisolering) och AMG-stolar (underbara) tycker det mesta i elbilsväg är mediokert.
Förfining är svårt att backa på.
Tycker dock Tesla är väldigt bra numera på att montera ihop sina bilar, jag sitter bra i 3 och S men trivs inte i Y.
Det är SÅÅ individuellt!
PS
Ägt flera Volvo/Saab då de var BRA, numera är Volvo kinesisk och rätt dåliga sett till prisklassen.
Trivs inte alls längre med de nya bilarna, synd de har snålat in på stolar, ergonomi mm
XC60 2018 som jag hade var mycket bekväm bil än nyare versioner av samma modell. Volvo bryr inte om kvalité längre. Deras elbilar kostar rejäl men sämre än konkurrenter. Tråkig att Hyundai/Kia släpper bättre bilar än Volvo. Dessutom Volvos nya bilar kommer med halvfärdiga mjukvaror/funktioner. Tesla har ju en del kvalité bekymmer men flera som jag har pratat med är nöjda med sina bilar.
Det finns ju många ICE bilar med mycket bättre komfort och noll räckviddsångest för lägre pris än bra elbilar. Men när jag kollar upp kostnader för skatt, bränsle, service etc. elbilen borde vara billigare. Förra året körde jag ca 4000 mil och bränslekostnader hamnade på 58000kr. Hade en begagnad BMW X3 och 3 års användning kostade mig minst 250000kr + bränsle. Dv.s 22,72kr/mil + bränsle+försäkring(12000/år). I år, tack vare regeringen bränslepris är lägre men för hur länge? Dessutom dieselbilarna är dyrare än 3 år sedan. Osäkerheten inom elbilsmarknad ger bättre pris på elbil just nu än 2022.
Ni som kör Model S 2000-4000 mil om året, hur mycket ligger elförbrukningen? Priset varierar ju pga elavtal och region och därför frågar jag om förbrukningen.
Förbrukningen varierar såklart beroende på hjul (och väder) men för oss så ligger den
runt 2kWh/mil ungefär, typ 1,5 vid fint väder och lugn körning (dvs sambon kör ) och
2,5 på vintern ungefär.
Vi har 2 stycken model S nu (och hade en S innan också) och har haft S sedan Mars 2015 så
vi har någorlunda koll på förbrukningen på dessa
Den nyaste är från 2019 så det prickar väl in din målbild ganska bra också, men dom
nyare har inte någon drastiskt mycket lägre förbrukning heller…
Min 2018 100D har i genomsnitt dragit exakt 200 Wh/km på 19000 mil. I det ingår alltså vinterkörning. Min Palladium har dragit knappt 180 Wh/km på 3000 mil och då kör jag den mest sommartid. Bägge bilarna går mest lite längre sträckor (ofta > 5 mil).
19tums originahjul på bägge.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
ID.7 gillar jag inte alls. Känns inte färdig som produkt.
Infotainmentsystem och körhjälpmedel tex är Betakänsla. VW’s svaga punkt är mjukvara, där Tesla och BMW/MB i en klass för sig. Enl MINA krav såklart!
Tycker ändå mjukvaran/infotainment var ett stort lyft från tidigare ID-generationer. Inte Teslaklass, men good enough för mig.
Upplevde inte autosteer på motorväg sämre än i min bil. Inte för att jag åkte jättelångt, men då var den iallafall stabil. Gick ju även att byta fil utan att den hoppade ur om jag inte minns fel.
För min del kryssade den i många boxar - en välbalanserad bil som dock sticker ut åt några håll. Men alla tycker vi olika
Tror jag är rätt mycket mer noga med bilar än de flesta.
Gillar Tesla 3 klart mer än ID.7 faktiskt.
Mer harmonisk att köra.
Kände inte jag kunde lita 100% på ID.7 då den betedde sig nåågot olika. Som sagt är "picky".
Tillbaks till Tesla S, när kom de nya uppgraderade länkarmarna (går av), strålkastarna (fukt) och gen 3 av handtagen (åker inte ut)?
Som vi hoppas ha löst de tre vanligaste problemen med S.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
ID.7 gillar jag inte alls. Känns inte färdig som produkt.
Infotainmentsystem och körhjälpmedel tex är Betakänsla. VW’s svaga punkt är mjukvara, där Tesla och BMW/MB i en klass för sig. Enl MINA krav såklart!
Tycker ändå mjukvaran/infotainment var ett stort lyft från tidigare ID-generationer. Inte Teslaklass, men good enough för mig.
Upplevde inte autosteer på motorväg sämre än i min bil. Inte för att jag åkte jättelångt, men då var den iallafall stabil. Gick ju även att byta fil utan att den hoppade ur om jag inte minns fel.
För min del kryssade den i många boxar - en välbalanserad bil som dock sticker ut åt några håll. Men alla tycker vi olika
...] Tillbaks till Tesla S, när kom de nya uppgraderade länkarmarna (går av), [...
ID.7 gillar jag inte alls. Känns inte färdig som produkt.
Infotainmentsystem och körhjälpmedel tex är Betakänsla. VW’s svaga punkt är mjukvara, där Tesla och BMW/MB i en klass för sig. Enl MINA krav såklart!
Tycker ändå mjukvaran/infotainment var ett stort lyft från tidigare ID-generationer. Inte Teslaklass, men good enough för mig.
Upplevde inte autosteer på motorväg sämre än i min bil. Inte för att jag åkte jättelångt, men då var den iallafall stabil. Gick ju även att byta fil utan att den hoppade ur om jag inte minns fel.
För min del kryssade den i många boxar - en välbalanserad bil som dock sticker ut åt några håll. Men alla tycker vi olika
...] Tillbaks till Tesla S, när kom de nya uppgraderade länkarmarna (går av), [...
ID.7 gillar jag inte alls. Känns inte färdig som produkt.
Infotainmentsystem och körhjälpmedel tex är Betakänsla. VW’s svaga punkt är mjukvara, där Tesla och BMW/MB i en klass för sig. Enl MINA krav såklart!
Tycker ändå mjukvaran/infotainment var ett stort lyft från tidigare ID-generationer. Inte Teslaklass, men good enough för mig.
Upplevde inte autosteer på motorväg sämre än i min bil. Inte för att jag åkte jättelångt, men då var den iallafall stabil. Gick ju även att byta fil utan att den hoppade ur om jag inte minns fel.
För min del kryssade den i många boxar - en välbalanserad bil som dock sticker ut åt några håll. Men alla tycker vi olika
...] Tillbaks till Tesla S, när kom de nya uppgraderade länkarmarna (går av), [...
Tycker ändå mjukvaran/infotainment var ett stort lyft från tidigare ID-generationer. Inte Teslaklass, men good enough för mig.
Upplevde inte autosteer på motorväg sämre än i min bil. Inte för att jag åkte jättelångt, men då var den iallafall stabil. Gick ju även att byta fil utan att den hoppade ur om jag inte minns fel.
För min del kryssade den i många boxar - en välbalanserad bil som dock sticker ut åt några håll. Men alla tycker vi olika
...] Tillbaks till Tesla S, när kom de nya uppgraderade länkarmarna (går av), [...
Jag har inte bytt ett handtag på min på 6 år och över 20 tusen mil. Byggd augusti 2018.
Och jag har bytt två och måste byta ytterligare två, två på 2018-bilen och två på
2019-bilen… fast dom verkar bra mycket bättre än dom äldre ändå så jag har nog
haft lite otur tror jag…
Jag har inte bytt ett handtag på min på 6 år och över 20 tusen mil. Byggd augusti 2018.
Och jag har bytt två och måste byta ytterligare två, två på 2018-bilen och två på
2019-bilen… fast dom verkar bra mycket bättre än dom äldre ändå så jag har nog
haft lite otur tror jag…
Anekdotiskt kan jag berätta att jag inte hade något strul alls över huvud taget med handtagen på min Model S byggd 2014, under 8 år och 13500 mil.
Fattar inte vad alla snackar om.
Model Y P 2022 - fortfarande Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Grejen med handtagen är ju att även gamla bilar uppdateras till nya v3-handtagen så en gammal bil kan mycket väl ha en längre tid framför sig utan strul vs en 2018-bil eftersom handtagen är bytta efter 2018. Själv har jag bytt 3 av 4 handtag till v3.
Jag har inte bytt ett handtag på min på 6 år och över 20 tusen mil. Byggd augusti 2018.
Och jag har bytt två och måste byta ytterligare två, två på 2018-bilen och två på
2019-bilen… fast dom verkar bra mycket bättre än dom äldre ändå så jag har nog
haft lite otur tror jag…
Anekdotiskt kan jag berätta att jag inte hade något strul alls över huvud taget med handtagen på min Model S byggd 2014, under 8 år och 13500 mil.
Fattar inte vad alla snackar om.
Du går in via bakluckan hehe
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp