Ang. räntan så sjunker den om den sänks från 0.74.toppo skrev: ↑23 jul 2024 09:57Nej, man måste inte se utifrån sin egen situation. Kontantinsats och amortering påverkar inte bilens kostnad. Det enda som påverkar kostnaden är värdeminskningen och kapitalkostnaden. Kontantinsats och restvärde påverkar utgifterna.Walker skrev: ↑23 jul 2024 08:53Man måste alltid räkna utifrån ens egen situation. Om vi tittar på TeslaLeos plan. Om han behåller sin Enyaq betalar han under 3 år 5900.-/mån + övriga utgifter (service, helförsäkring, en uppsättning nya däck mm) och står då med en 6 år gammal bil (körsträcka okänd) som han har en skuld på runt 300.000.-
Teslan med samma månadskostnad kommer han då (när den är 3 år och har rullat kanske runt halva körsträckan) ha en skuld på runt 480.000.- Nu kommer liksom poängen - vad händer då? Ska man byta Škodan då, ja då kostar det flis (någon gång vill man kanske byta sin bil) Om man istället har (som TeslaLeo) tagit sin bil på 8 år med 0 i restvärde till 0,74% ränta så har man på 8 år betalat av hela sin bil på i princip samma månadskostnad som han idag har på sin Enyaq. Och då är hans bil inte värd 0.-
Han betalar runt 7900.-/mån för sin Škoda i leasing. Min förra Y tappade jag 7600.-/mån på värdeminskning under 24 mån. (Och då köpte jag den när den var mycket dyrare, runt 720.000.-) Som TeslaLeo säger (och som även min revisor sagt) så måste man räkna på sin egen situation och hur man tänkt sig ett bilägande för att se vad som i längden blir billigast. Det är inte alltid att hålla fast vid det man har. Ibland blir det billigare att köpa nytt. Den här förklaringen är ganska kort och grovhuggen och jag är övertygad om att flera kommer skrika ”glädjekalkyl!”, men jag har provat och i mitt fall så har mina bilbyten de senaste 6 åren visat sig vara lyckade.
Baserat på din tidigare bil kostade den således 7600kr i värdeminskning plus kapitalkostnad, det blir ca 90 000 kr per år och efter tre år återstår ca 60% av inköpspriset. En bil för 400 000 kr som också har ca 60% av inköpspriset kvar efter tre år förlorar då drygt 50 000 kr per år. Räntekostnaden är högre baserat på TeslaLeos offert, ca 15 000kr per år efter skatteavdrag.
Sammanfattningsvis:
Ny bil, inköpspris 690 000 kr med ränterabatt. Månadskostnad 7600kr, total kostnad över 3 år: 273 000 kr.
Begagnad bil, inköpspris 400 000 kr. Månadskostnad 6000kr, total kostnad över 3 år: 215 000 kr
Att jämföra med att privatleasa en ny Enyaq: 5795kr, eller 209 000kr över 3 år.
Till ovan kalkyl ska tilläggas att räntan på den begagnade bilen och privatleasing troligen kommer sjunka i takt med räntesänkningar medan den nya bilen med ränterabatt redan har lägst ränta.
Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Re: Väntrum Model Y
Javisst, räntan sänks till 0,0% vilket ger en liten uppsida om 74 punkter. Men räntan på de andra alternativen kan sänkas 2-3% vilket ger en större potentiell uppsida och gör kalkylen ännu bättre.Frunken skrev: ↑23 jul 2024 11:19Ang. räntan så sjunker den om den sänks från 0.74.toppo skrev: ↑23 jul 2024 09:57Nej, man måste inte se utifrån sin egen situation. Kontantinsats och amortering påverkar inte bilens kostnad. Det enda som påverkar kostnaden är värdeminskningen och kapitalkostnaden. Kontantinsats och restvärde påverkar utgifterna.Walker skrev: ↑23 jul 2024 08:53Man måste alltid räkna utifrån ens egen situation. Om vi tittar på TeslaLeos plan. Om han behåller sin Enyaq betalar han under 3 år 5900.-/mån + övriga utgifter (service, helförsäkring, en uppsättning nya däck mm) och står då med en 6 år gammal bil (körsträcka okänd) som han har en skuld på runt 300.000.-
Teslan med samma månadskostnad kommer han då (när den är 3 år och har rullat kanske runt halva körsträckan) ha en skuld på runt 480.000.- Nu kommer liksom poängen - vad händer då? Ska man byta Škodan då, ja då kostar det flis (någon gång vill man kanske byta sin bil) Om man istället har (som TeslaLeo) tagit sin bil på 8 år med 0 i restvärde till 0,74% ränta så har man på 8 år betalat av hela sin bil på i princip samma månadskostnad som han idag har på sin Enyaq. Och då är hans bil inte värd 0.-
Han betalar runt 7900.-/mån för sin Škoda i leasing. Min förra Y tappade jag 7600.-/mån på värdeminskning under 24 mån. (Och då köpte jag den när den var mycket dyrare, runt 720.000.-) Som TeslaLeo säger (och som även min revisor sagt) så måste man räkna på sin egen situation och hur man tänkt sig ett bilägande för att se vad som i längden blir billigast. Det är inte alltid att hålla fast vid det man har. Ibland blir det billigare att köpa nytt. Den här förklaringen är ganska kort och grovhuggen och jag är övertygad om att flera kommer skrika ”glädjekalkyl!”, men jag har provat och i mitt fall så har mina bilbyten de senaste 6 åren visat sig vara lyckade.
Baserat på din tidigare bil kostade den således 7600kr i värdeminskning plus kapitalkostnad, det blir ca 90 000 kr per år och efter tre år återstår ca 60% av inköpspriset. En bil för 400 000 kr som också har ca 60% av inköpspriset kvar efter tre år förlorar då drygt 50 000 kr per år. Räntekostnaden är högre baserat på TeslaLeos offert, ca 15 000kr per år efter skatteavdrag.
Sammanfattningsvis:
Ny bil, inköpspris 690 000 kr med ränterabatt. Månadskostnad 7600kr, total kostnad över 3 år: 273 000 kr.
Begagnad bil, inköpspris 400 000 kr. Månadskostnad 6000kr, total kostnad över 3 år: 215 000 kr
Att jämföra med att privatleasa en ny Enyaq: 5795kr, eller 209 000kr över 3 år.
Till ovan kalkyl ska tilläggas att räntan på den begagnade bilen och privatleasing troligen kommer sjunka i takt med räntesänkningar medan den nya bilen med ränterabatt redan har lägst ränta.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Väntrum Model Y
Anledningen till att vi tryckte på triggern var att leveranstiderna gick från 2-4v till ”augusti - september”, och vi ville inte riskera att missa ränteerbjudandet.
Jag ringde Tesla idag och nu visar det dock sig att vår bil redan är på väg till Sverige (!). Bör vara här i helgen.
Så snabbt leverans har jag nog aldrig fått av en ny bil.
Fått VIN i serien XP7YGCEK3RB483***.
Någon som fått nära i serien som kollat när bilen är tillverkad?
De senaste TM Sweden AB tagit in var 16 juli och de var tillverkade förra veckan med VIN i serien 47*.
Så jag gissar att vår är totalt färsk.
Jag ringde Tesla idag och nu visar det dock sig att vår bil redan är på väg till Sverige (!). Bör vara här i helgen.
Så snabbt leverans har jag nog aldrig fått av en ny bil.
Fått VIN i serien XP7YGCEK3RB483***.
Någon som fått nära i serien som kollat när bilen är tillverkad?
De senaste TM Sweden AB tagit in var 16 juli och de var tillverkade förra veckan med VIN i serien 47*.
Så jag gissar att vår är totalt färsk.
—
Tesla Model Y LR AWD -24 Quicksilver
Skoda Enyaq 80 -22 (leasing avslutad)
Tesla Model Y LR AWD -24 Quicksilver
Skoda Enyaq 80 -22 (leasing avslutad)
Re: Väntrum Model Y
Intressanta diskussioner. Leasing är inte aktuellt igen för vår del av flera olika skäl.toppo skrev: ↑23 jul 2024 09:57Nej, man måste inte se utifrån sin egen situation. Kontantinsats och amortering påverkar inte bilens kostnad. Det enda som påverkar kostnaden är värdeminskningen och kapitalkostnaden. Kontantinsats och restvärde påverkar utgifterna.Walker skrev: ↑23 jul 2024 08:53Man måste alltid räkna utifrån ens egen situation. Om vi tittar på TeslaLeos plan. Om han behåller sin Enyaq betalar han under 3 år 5900.-/mån + övriga utgifter (service, helförsäkring, en uppsättning nya däck mm) och står då med en 6 år gammal bil (körsträcka okänd) som han har en skuld på runt 300.000.-
Teslan med samma månadskostnad kommer han då (när den är 3 år och har rullat kanske runt halva körsträckan) ha en skuld på runt 480.000.- Nu kommer liksom poängen - vad händer då? Ska man byta Škodan då, ja då kostar det flis (någon gång vill man kanske byta sin bil) Om man istället har (som TeslaLeo) tagit sin bil på 8 år med 0 i restvärde till 0,74% ränta så har man på 8 år betalat av hela sin bil på i princip samma månadskostnad som han idag har på sin Enyaq. Och då är hans bil inte värd 0.-
Han betalar runt 7900.-/mån för sin Škoda i leasing. Min förra Y tappade jag 7600.-/mån på värdeminskning under 24 mån. (Och då köpte jag den när den var mycket dyrare, runt 720.000.-) Som TeslaLeo säger (och som även min revisor sagt) så måste man räkna på sin egen situation och hur man tänkt sig ett bilägande för att se vad som i längden blir billigast. Det är inte alltid att hålla fast vid det man har. Ibland blir det billigare att köpa nytt. Den här förklaringen är ganska kort och grovhuggen och jag är övertygad om att flera kommer skrika ”glädjekalkyl!”, men jag har provat och i mitt fall så har mina bilbyten de senaste 6 åren visat sig vara lyckade.
Baserat på din tidigare bil kostade den således 7600kr i värdeminskning plus kapitalkostnad, det blir ca 90 000 kr per år och efter tre år återstår ca 60% av inköpspriset. En bil för 400 000 kr som också har ca 60% av inköpspriset kvar efter tre år förlorar då drygt 50 000 kr per år. Räntekostnaden är högre baserat på TeslaLeos offert, ca 15 000kr per år efter skatteavdrag.
Sammanfattningsvis:
Ny bil, inköpspris 690 000 kr med ränterabatt. Månadskostnad 7600kr, total kostnad över 3 år: 273 000 kr.
Begagnad bil, inköpspris 400 000 kr. Månadskostnad 6000kr, total kostnad över 3 år: 215 000 kr
Att jämföra med att privatleasa en ny Enyaq: 5795kr, eller 209 000kr över 3 år.
Till ovan kalkyl ska tilläggas att räntan på den begagnade bilen och privatleasing troligen kommer sjunka i takt med räntesänkningar medan den nya bilen med ränterabatt redan har lägst ränta.
Och det är instegsmodellen på Enyaq som idag kostar 5795kr. Med våra förutsättningar hade en vanlig Enyaq 85 RWD kostat 7420kr/mån (!) i leasingavgift.
Och det är mer än jag räknar att en ny TMY LR med AWD (som vi saknat på Enyaqen) kommer kosta oss.
—
Tesla Model Y LR AWD -24 Quicksilver
Skoda Enyaq 80 -22 (leasing avslutad)
Tesla Model Y LR AWD -24 Quicksilver
Skoda Enyaq 80 -22 (leasing avslutad)
Re: Väntrum Model Y
Bara om man INTE vill ha en Tesla.toppo skrev: ↑23 jul 2024 13:15Javisst, räntan sänks till 0,0% vilket ger en liten uppsida om 74 punkter. Men räntan på de andra alternativen kan sänkas 2-3% vilket ger en större potentiell uppsida och gör kalkylen ännu bättre.Frunken skrev: ↑23 jul 2024 11:19Ang. räntan så sjunker den om den sänks från 0.74.toppo skrev: ↑23 jul 2024 09:57Nej, man måste inte se utifrån sin egen situation. Kontantinsats och amortering påverkar inte bilens kostnad. Det enda som påverkar kostnaden är värdeminskningen och kapitalkostnaden. Kontantinsats och restvärde påverkar utgifterna.Walker skrev: ↑23 jul 2024 08:53Man måste alltid räkna utifrån ens egen situation. Om vi tittar på TeslaLeos plan. Om han behåller sin Enyaq betalar han under 3 år 5900.-/mån + övriga utgifter (service, helförsäkring, en uppsättning nya däck mm) och står då med en 6 år gammal bil (körsträcka okänd) som han har en skuld på runt 300.000.-
Teslan med samma månadskostnad kommer han då (när den är 3 år och har rullat kanske runt halva körsträckan) ha en skuld på runt 480.000.- Nu kommer liksom poängen - vad händer då? Ska man byta Škodan då, ja då kostar det flis (någon gång vill man kanske byta sin bil) Om man istället har (som TeslaLeo) tagit sin bil på 8 år med 0 i restvärde till 0,74% ränta så har man på 8 år betalat av hela sin bil på i princip samma månadskostnad som han idag har på sin Enyaq. Och då är hans bil inte värd 0.-
Han betalar runt 7900.-/mån för sin Škoda i leasing. Min förra Y tappade jag 7600.-/mån på värdeminskning under 24 mån. (Och då köpte jag den när den var mycket dyrare, runt 720.000.-) Som TeslaLeo säger (och som även min revisor sagt) så måste man räkna på sin egen situation och hur man tänkt sig ett bilägande för att se vad som i längden blir billigast. Det är inte alltid att hålla fast vid det man har. Ibland blir det billigare att köpa nytt. Den här förklaringen är ganska kort och grovhuggen och jag är övertygad om att flera kommer skrika ”glädjekalkyl!”, men jag har provat och i mitt fall så har mina bilbyten de senaste 6 åren visat sig vara lyckade.
Baserat på din tidigare bil kostade den således 7600kr i värdeminskning plus kapitalkostnad, det blir ca 90 000 kr per år och efter tre år återstår ca 60% av inköpspriset. En bil för 400 000 kr som också har ca 60% av inköpspriset kvar efter tre år förlorar då drygt 50 000 kr per år. Räntekostnaden är högre baserat på TeslaLeos offert, ca 15 000kr per år efter skatteavdrag.
Sammanfattningsvis:
Ny bil, inköpspris 690 000 kr med ränterabatt. Månadskostnad 7600kr, total kostnad över 3 år: 273 000 kr.
Begagnad bil, inköpspris 400 000 kr. Månadskostnad 6000kr, total kostnad över 3 år: 215 000 kr
Att jämföra med att privatleasa en ny Enyaq: 5795kr, eller 209 000kr över 3 år.
Till ovan kalkyl ska tilläggas att räntan på den begagnade bilen och privatleasing troligen kommer sjunka i takt med räntesänkningar medan den nya bilen med ränterabatt redan har lägst ränta.
Re: Väntrum Model Y
Jag köper att man kanske bara tittar på kostnad, men om man som vi, inte är intresserade av en Enyac, eller ID4:a osv. Då spelar dessa kalkyler mindre roll.
Re: Väntrum Model Y
Jag har fått XP7YGCEL8RB479***
MYP tillverkad i början av juni. HW4. Hämtar på torsdag!
Gissar att din är tillverkad slutat av Juni eller början av Juli
Re: Väntrum Model Y
Skönt att det är nytillverkade MY som säljs nu
Model 3 LR -21
Re: Väntrum Model Y
Ni som beställt en bil upp till Umeå, hur lång tid tog det? Beställde 18 juli. Har fått regnr och VIN nummer. Beräknad mellan 31 juli och 14 augusti.
Re: Väntrum Model Y
Jag fick precis ett SMS om att jag ska få leverans i Jönköping i morgon. I appen och enligt telefonsamtal i torsdags ska jag till Mölndal. Spännande!
Blir en LR RWD QS med vit inredning.
Blir en LR RWD QS med vit inredning.
2024 Model Y LR RWD - Quicksilver white
2022 Model 3 RWD - White white
Stadens Kafferosteri och Hotell Nyboholm i Ulricehamn.
Stadens Kafferosteri och Hotell Nyboholm i Ulricehamn.
Re: Väntrum Model Y
Beställde en vit MY LR RWD igår. Hur lång leveranstid har folk haft hittills? Beräknad leverans står på september hittills och vi har inte blivit tilldelade någon bil ännu. Stor risk att inte få bilen innan 30/9 eller vad tror ni?
Re: Väntrum Model Y
Just LR RWD verkar det vara lite längre leveranstid på.
Tesla kommer troligen göra sitt yttersta för att leverera innan 30/9. Annars kan du ju bara tacka nej till bilen.
—
Tesla Model Y LR AWD -24 Quicksilver
Skoda Enyaq 80 -22 (leasing avslutad)
Tesla Model Y LR AWD -24 Quicksilver
Skoda Enyaq 80 -22 (leasing avslutad)
Re: Väntrum Model Y
Ja, det är backup-planen, även om det är trist såklart. Har fått olika besked från olika försäljare (inte bara i denna frågan), vilket gör en onödigt förvirrad känner jag. En har sagt att de levereras från Kina, att det finns stor risk för försening (förmodligen för att sälja på oss en dyrare konfiguration som fanns i Sverige redan), samt inte heller informerat om möjligheten att makulera.
En annan har sagt att de högst troligt kommer leverera i tid, var väldigt mån om att vi skulle få den bil vi vill ha snarare än bara vilken Y som helst, samt uppmanade oss att makulera vid försening.
Svårt att veta vem man ska tro mest på, men väljer att hoppas på det bästa och i värsta fall makulera om inga alternativ finns. Om folk avbokar för att slippa originalräntan på 5-6% är det ju bara Tesla som förlorar, förutom att kunden inte får just den bilen såklart. Jag hade helt klart valt en annan bil om det inte vore för kampanjen, gissar att många andra icke redan frälsta också tänker så... Håller tummarna!
Re: Väntrum Model Y
Måste man klicka i Mobile Connector 2100 kr vid beställningen eller får man med den ändå ? Verkar som en del fått med en sån på köpet. Onödigt att betala extra isf.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Väntrum Model Y
Jag hade gamblat och inte klickat i!
För egen del så använde jag endast mobile connector de veckor det tog att få laddboxen installerad, efter den kom på plats har mobile connector legat på en hylla i garaget.
Tesla Model Y Performance
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8080
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Väntrum Model Y
Klicka inte, köp en trefas portabel laddbox istället.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Väntrum Model Y
Vit klädsel, vad säger vi om det ? tål den en del ? har ju massa barn o sånt som riskerar söla ner.
Ser snyggt ut med vitt, men man ser också igenom det vita igenom fönstren vilket inte är 100% cleant enligt mig. Kanske man får kompensera med tintade fönster iofs.
Ser snyggt ut med vitt, men man ser också igenom det vita igenom fönstren vilket inte är 100% cleant enligt mig. Kanske man får kompensera med tintade fönster iofs.
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 282
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Väntrum Model Y
Jag kör vit klädsel och inte ångrat det en sekund, betydligt svalare nu på sommaren och blir ljust och trevligt i kupén. Enkelt att torka av och då man direkt ser när någon sölar så blir det klart fräschare än smutsen som döljs i den svarta klädseln.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: Väntrum Model Y
Håller med till 100% den vita är riktigt bra! Smuts syns och är enkelt att ta bort.Earplugged skrev: ↑15 aug 2024 22:18Jag kör vit klädsel och inte ångrat det en sekund, betydligt svalare nu på sommaren och blir ljust och trevligt i kupén. Enkelt att torka av och då man direkt ser när någon sölar så blir det klart fräschare än smutsen som döljs i den svarta klädseln.
Skulle aldrig ta svart!
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Väntrum Model Y
Nån som har en teori om när Tesla kommer raka priset 100-200K på lagerbilar Y och erbjuda 0,0% i ränta?
I höst, som tidig julklapp?
Inför intåg av Juniper
I höst, som tidig julklapp?
Inför intåg av Juniper
Re: Väntrum Model Y
Något slags erbjudande kommer säkert i slutet av Q4.teslaponken skrev: ↑18 aug 2024 12:55Nån som har en teori om när Tesla kommer raka priset 100-200K på lagerbilar Y och erbjuda 0,0% i ränta?
I höst, som tidig julklapp?
Inför intåg av Juniper
Men riktigt så bra lär det inte bli
—
Tesla Model Y LR AWD -24 Quicksilver
Skoda Enyaq 80 -22 (leasing avslutad)
Tesla Model Y LR AWD -24 Quicksilver
Skoda Enyaq 80 -22 (leasing avslutad)
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 15 okt 2021 21:35
Re: Väntrum Model Y
Vad tror ni? Ränterabatten ska gälla för lev sept ut. Och tar man inte leverans då, får man inte ta del av ev ränterabatterbjudanden därefter. För att tvinga en att slå till nu?!
Killgissar att Juniper lanseras 1 oktober
Hur var det med Highland i början? Höjdes priset 10-20k? Ett halvår? Innan efterfrågan dalade?
Tänker om det blir samma scenario med Juniper.
570k för SR i början. Sedan droppa hösten 2025 till 550k igen… spekulationer mest, men det är ju det forum är till för.
Killgissar att Juniper lanseras 1 oktober
Hur var det med Highland i början? Höjdes priset 10-20k? Ett halvår? Innan efterfrågan dalade?
Tänker om det blir samma scenario med Juniper.
570k för SR i början. Sedan droppa hösten 2025 till 550k igen… spekulationer mest, men det är ju det forum är till för.
Re: Väntrum Model Y
Hej, mitt första inlägg här och har läst och sökt en hel del på forumet så nu kommer ett samlat inlägg. Jag sitter med fingret på avtryckaren för en MYLR 2WD med kampanjränta. Idag kör jag en Lynk för 6000kr/mån men är sugen på att äga bilen och få ner utgiften per månad genom att sprida ut den över många år. Spenderat morgonen på att läsa om jag bör vänta på Juniper, men efter att ha läst rykten om eventuella uppdateringar så är det kanske inte så mycket att vänta på. Samt därtill ev. högre pris och sämre ränta, vad tror ni?
Ni som har koll på Tesla, är priset på modellen nu det lägsta hittills? Kan man historiskt se om priset i Q4 brukar vara lägre än vad det är nu, "brukar" det vara så? Generellt brukar väl priserna justeras ner i januari men det är väl inte troligt att de sänker några större summor ytterligare?
Jag försökte också få svar från supporten ifall jag får HW7 (vad innebär det rent funktionsmässigt?) eftersom jag läste något om det här, men de kunde inte svara på det utan sa bara att "Alla bilar vi levererar är helt nya och kommer med våra senaste specifikationer och funktioner som konstateras på vår hemsida!". Hur kan kan se det innan jag får bilen? Sedan undrar jag om folk lyckats tigga till sig någon laddnings-kredit eller annat? Såg även att folk iaf tidigare hade rabattkoder på 5000:- och även fick med något annat (premium connectivity?). Var kan man hitta sådant?
Annars några tankar från en kort provkörning i fredags. Härlig rymd och grymma förvaringsutrymmen, härligt drag och kvick i svängarna, bättre stereo än vad jag trodde, lite plastiga reglage på ratten, bra med röststyrning som faktiskt funkar. Däremot inte imponerad av "parkeringskameran", "vanlig" 360-kamera tycker jag är snäppet vassare. Sedan var det lite oklart om jag får med filhållningsassistans som svänger åt mig på större vägar, eller håller den mig bara inom filen och "studsar" fram och tillbaka?
Sista frågan, Standard range eller LR? Varje år kör vi ca 90 mil norröver "hetsigt" med få stopp (frukost i bilen, lunch vid stopp samt en kort bensträckare och någon kisspaus vid vägkanten), vinter och sommar, även Gbg-sthlm 3-4ggr/år och planen är att köra ner till italien/frankrike nästa sommar. Med LR, kommer jag känna att de tusenlapparna var värt det? Eller med Standard, kommer jag svära över att jag var "dumsnål"?
Tack!
Ni som har koll på Tesla, är priset på modellen nu det lägsta hittills? Kan man historiskt se om priset i Q4 brukar vara lägre än vad det är nu, "brukar" det vara så? Generellt brukar väl priserna justeras ner i januari men det är väl inte troligt att de sänker några större summor ytterligare?
Jag försökte också få svar från supporten ifall jag får HW7 (vad innebär det rent funktionsmässigt?) eftersom jag läste något om det här, men de kunde inte svara på det utan sa bara att "Alla bilar vi levererar är helt nya och kommer med våra senaste specifikationer och funktioner som konstateras på vår hemsida!". Hur kan kan se det innan jag får bilen? Sedan undrar jag om folk lyckats tigga till sig någon laddnings-kredit eller annat? Såg även att folk iaf tidigare hade rabattkoder på 5000:- och även fick med något annat (premium connectivity?). Var kan man hitta sådant?
Annars några tankar från en kort provkörning i fredags. Härlig rymd och grymma förvaringsutrymmen, härligt drag och kvick i svängarna, bättre stereo än vad jag trodde, lite plastiga reglage på ratten, bra med röststyrning som faktiskt funkar. Däremot inte imponerad av "parkeringskameran", "vanlig" 360-kamera tycker jag är snäppet vassare. Sedan var det lite oklart om jag får med filhållningsassistans som svänger åt mig på större vägar, eller håller den mig bara inom filen och "studsar" fram och tillbaka?
Sista frågan, Standard range eller LR? Varje år kör vi ca 90 mil norröver "hetsigt" med få stopp (frukost i bilen, lunch vid stopp samt en kort bensträckare och någon kisspaus vid vägkanten), vinter och sommar, även Gbg-sthlm 3-4ggr/år och planen är att köra ner till italien/frankrike nästa sommar. Med LR, kommer jag känna att de tusenlapparna var värt det? Eller med Standard, kommer jag svära över att jag var "dumsnål"?
Tack!
Re: Väntrum Model Y
jamen då beställda jag en också, fan blev så nervös att jag skulle missa erbjudandet så lika bra att trycka på knappen. Performance, CMR, svart klädsel