Elon snälla sluta prata

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 12 jun 2024 15:53
spacecoin skrev: 12 jun 2024 14:56
teslaponken skrev: 12 jun 2024 14:23
Haha förlåt men varför skulle han ha en baktanke med något?
Elon har en baktanke med mer än vad du tror när det gäller vad han säger och skriver.

Ett exempel: När han gjorde Zillis på smällen och det skulle läckas att det var hans barn så började han skriva om att han var så bekymrad om jordens befolkningsmängd. Han försöker ofta förekomma rapportering på detta sätt.

Det finns hundratals exempel som detta.
Elon Musk hade redan sju barn när han fick tvillingarna med Zillis, men just då valde han alltså att fejka oro över jordens befolkning som orsak till att han skaffar så många barn?
Ja. Vill du ha fler exempel?
Ming

Inlägg av Ming »

roffe_s skrev: 12 jun 2024 10:26
martinot skrev: 12 jun 2024 10:17
Maw skrev: 11 jun 2024 06:53
Kriper skrev: 10 jun 2024 23:09
Skärmavbild 2024-06-10 kl. 13.06.01.png
Att Elon sympatiserar med ett nationalistiskt och högerextremt parti ligger tyvärr i linje med de politiska åsikter han har uttryckt den senaste tiden.
Inte så förvånande. Han har ju tidigare uttryckt att han sympatiserar med en extremt vänster och extremt brutal diktatur.

Men är väl inte lika intressant för vissa här att klaga på kommunistiska diktaturer som på demokratiska partier (även om jag aldrig skulle rösta på vare sig AfS eller AfD, då de inte står för mina politiska värderingar).
Mmm. En tanke jag dock får är att Hr Musk har affärsmässiga intressen när det gäller att stryka regimen i Kina medhårs, men karln har, vad jag förstår, affärsmässigt betydligt mindre att vinna på sina uppmuntrande tillrop till högerextrema kretsar. Politiskt kan han väl som utlandsfödd aldrig bli president så att ärva Trumps väljarskara kan ju knappast leda dit han vill på den banan?

Så vad är poängen? Den gemensamma nämnaren? Är det extremism eller diktatoriska styrelsesätt som triggar karln rent generellt?

Märkligt och olustigt är i alla fall min högst personliga reaktion på det hela…

Nationalism, att värna om det egna folkhemmet och kärnfamiljen är bara logiskt. Likaså att vara pronatalist.

Elon delar bara med sig av sina tankar.
Bara så att du veta så är det nog få saker som Elon och hans gelikar hatar lika mycket som folkhemmet. De vill se en liten stat med så liten makt som möjligt förutom när det kommer till att ge bidrag till dem.

Kärnfamiljen är inte heller något som Elon verkar respektera speciellt mycket.

Pronatalism är bara privilegierade människors sätt att rättfärdiga sin otrohet. Det är klart att det är hur enkelt som helst att klämma ur sig 12 ungar om du äger 12000000 ggr så mycket pengar som genomsnitts människan. Lever du som den globala medelinkomsttagare tänker du både en och tre gånger innan du skaffar fler barn. De har inte direkt lyxen att vara pronatalister.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 12 jun 2024 16:05
fth skrev: 12 jun 2024 15:53
spacecoin skrev: 12 jun 2024 14:56
Elon har en baktanke med mer än vad du tror när det gäller vad han säger och skriver.

Ett exempel: När han gjorde Zillis på smällen och det skulle läckas att det var hans barn så började han skriva om att han var så bekymrad om jordens befolkningsmängd. Han försöker ofta förekomma rapportering på detta sätt.

Det finns hundratals exempel som detta.
Elon Musk hade redan sju barn när han fick tvillingarna med Zillis, men just då valde han alltså att fejka oro över jordens befolkning som orsak till att han skaffar så många barn?
Ja. Vill du ha fler exempel?
Nej, inte särskilt intresserad av den samlingen faktiskt om det är av samma kvalitet och karaktär. :?

Din timeline i den här frågan är dessutom helt felaktig, här är t.ex. ett citat från 2020, då han fortfarande "bara" hade sex barn:
I think babies are supercool and really people need to have more babies because, it sounds obvious, but if people don’t have enough babies, humanity will disappear.

- Elon Musk, New York Times, July 2020
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Kriper skrev: 12 jun 2024 16:37
För övrigt är min absoluta övertygelse att detta forum skulle må mycket bättre med endast elbilsägare med namn i bio.
Att få vara anonym kan nog vara viktigt för många, inte bara troll, rasister, facksvansen, osv. Problemet är snarare samtiden. Det goda samtalet håller på att dö ut.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

För övrigt är min absoluta övertygelse att detta forum skulle må mycket bättre med endast elbilsägare med namn i bio.
Jag tror detta forum hade mått betydligt bättre om vi höll oss till att diskuterade elbilar i allmänhet och Teslabilar i synnerhet, stället för att ständigt slänga skit på Elon och Tesla ur diverse politiska synvinklar.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

För att återgå till trådens ursprungliga ämne, dvs tossiga och olämpliga saker som Elon Musk häver ur sig, så tyckte jag det här inlägget på X var ganska bra att sätta det lite i perspektiv, läs gärna hela inlägget och se vad ni tycker.

Jag har själv mycket stora reservationer mot mycket av det han säger, särskilt dom senaste åren, då han verkar ha ramlat ned i ett antal kaninhål av konspirationsteorier och diktaturvurmande, men jag är också, till skillnad mot många här på TCS, helt övertygad om att han faktiskt tror på vad han beskriver som sina hjärtefrågor, som t.ex. Tesla och SpaceX "mission statements", likaså att han faktiskt tror på, och till viss del agerar i enlighet med, vissa rätt obehagliga rörelser/ideologier som pronatalism och longtermism.

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 12 jun 2024 17:53
till skillnad mot många här på TCS, helt övertygad om att han faktiskt tror på vad han beskriver som sina hjärtefrågor, som t.ex. Tesla och SpaceX "mission statements", likaså att han faktiskt tror på, och till viss del agerar i enlighet med, vissa rätt obehagliga rörelser/ideologier som pronatalism och longtermism.
För att kunna övertyga andra så måste du först övertyga dig själv. Sam Altman och SBF och Elizabeth Holmes m fl m fl har samma Sillicon Valley-sjuka. Till skillnad från dessa andra så har ju Elon i alla fall åstadkommit rejäla saker. Men det ger inte frikort hos mig i alla fall.

Om man tror på allvar att Elon trodde att Tesla skulle lansera The Tesla (Ridehailing) Network under 2020 behöver man allvarligt talat fundera några varv till eftersom det senare visat sig att man precis börjat skriva om sitt legacysystem i grunden och man är fortfarande, över fem år senare inte ens i närheten, det saknas legala förutsättningar etc.

Lustigt nog sammanföll det dock perfekt med att maxa hans, numera ifrågasatta, optionsprogram...
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

mans71 skrev: 12 jun 2024 17:16
Att få vara anonym kan nog vara viktigt för många, inte bara troll, rasister, [...] osv. Problemet är snarare samtiden. Det goda samtalet håller på att dö ut.
Min bild är att tonen på forumet överlag blivit 'bättre' de senaste ~1-2 månaderna. Så jag skulle nog säga att forumet överlag kommit närmare det här "goda samtalet" under den tiden. ;)

Men jag kan så klart ha missat X antal interventioner av Moderatorn...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2024 16:36
Pizzazz skrev: 12 jun 2024 16:17
Att blanda folk slutar aldrig bra.
För sent, det har redan hänt i min familj och alla andras.
Jag förstår ej vad som menas med ovanstående.
Jag kan inte förstå argumentet. Min mor är inte svensk, men min far är det.
Jag är helt ny på forumet eftersom jag köpt en Tesla. Jag kanske inte borde läsa såna här trådar. Känslan är inte kul.
Jag vet inte om jag loggar in igen.
Skulle gissa på att det bara är en medlem på forumet som skiver inlägg som det där...
Jag hoppas det. :)

Jag kan ej skriva ut mitt namn som Kriper skrev. Har tidigare blivit doxad på grund av min antirasistiska hållning (nynazister som lade upp mitt namn osv).
Jag är ensam om mitt namn i Sverige.

Ska försöka hålla mig till Tesla och elbilssnack.

Är nog ganska luttrad.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare

Inlägg av Kriper »

Jag är också ensam om mitt för- och efternamn i Sverige; Per Kringberg. Jag är gärna offentlig och tar debatten.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
SwedishAdvocate

Kriper skrev: 12 jun 2024 20:20
Jag är också ensam om mitt för- och efternamn i Sverige; Per Kringberg. Jag är gärna offentlig och tar debatten.
Om du hade varit född i Ryssland, och kommit till Sverige från Ryssland som politisk flykting i vuxen ålder, är du säker på att du under ditt riktiga namn hade skrivit något kritiskt mot den ryska militärdiktaturen i samband med en diskussion om Elon och hans div. ställningstaganden när det gäller den ryska Diktatorns angreppskrig mot Ukraina?...

EDIT:
Allmän info: Tänk nu på att ifall det här inlägget används som 'språngbräda' för en diskussion om den olagliga ockupationen/anfallet mot Ukraina så kommer de inläggen bli raderade av Moderatorn.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

Jag vågar inte som kvinna och halvutlänning. Som sagt, blivit doxad. Andra som blev i samma veva fick polisskydd då nynazister och andra dök upp vid deras bostäder.
Någon som har ett svenskklingande namn och är man är inte enligt min erfarenhet i samma situation. Självklart kan jag ha fel där. :) Inget ont menat. Jag vill bara inte råka ut för samma sak igen. Det var skrämmande.
SwedishAdvocate

Pizzazz skrev: 12 jun 2024 20:29
Jag vågar inte som kvinna och halvutlänning. Som sagt, blivit doxad. Andra som blev i samma veva fick polisskydd då nynazister och andra dök upp vid deras bostäder.
Någon som har ett svenskklingande namn och är man är inte enligt min erfarenhet i samma situation. Självklart kan jag ha fel där. :) Inget ont menat. Jag vill bara inte råka ut för samma sak igen. Det var skrämmande.
Jag har full förståelse för att man ser annorlunda på sånt här som kvinna. Det är nog inte alltid vi normallånga(?) och normalbyggda(?) män tänker på det... Tyvärr.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Snälla Elon sluta skicka ”dick pics”?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 12 jun 2024 20:44
Snälla Elon sluta skicka ”dick pics”?
Inte ens käranden i stämningen påstår det du säger, rätt oärlig beskrivning.

Missförhållanden på arbetsplatsen hos SpaceX är förstås allvarligt om det stämmer, men det du beskriver handlar om Elons privata tweets, som ett antal anställda ansåg vara oförenliga med SpaceX policies och värderingar.

Med tanke på den låga graden av anställningstrygghet i USA kan jag tycka det rätt korkat att cirkulera ett brev bland sina kollegor där man kallar sin chef en ”distraction and embarrassment”, iaf om man vill jobba kvar.

FAFO liksom.

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Idag sålde jag mina aktier i Tesla.
Min bedömning är att Elon genom sitt agerande har gjort att vågskålen för risk vs möjligheter för Tesla har passerats/vägt över i överhängande bara negativa utsikter för Tesla.
Det som fick mig att överge Tesla är att;
Elon officiellt väljer en kandidat i ett val.
Elon väljer att gå i öppen konflikt med många politiker och länder.

Så jag räknar iskallt med att att Tesla kommer att straffas direkt eller indirekt av Elons privata handlingar.

Ingen VD för ett bolag kan vinna öppna strider mot politiker och länder.
Ingen VD för ett bolag vinner på att välja ett parti eller en kandidat, genom Elons agerande kommer Tesla att uppfattas som politiskt. (oavsett om Tesla är opolitisk eller inte)
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lerumsexpressen skrev: 01 aug 2024 20:49

Så jag räknar iskallt med att att Tesla kommer att straffas direkt eller indirekt av Elons privata handlingar.

Fast Elon är väl duktig på att del stötta Putin och Ryssland, men framför allt Xi och den kinesiska regimen?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

martinot skrev: 01 aug 2024 21:32
Lerumsexpressen skrev: 01 aug 2024 20:49

Fast Elon är väl duktig på att del stötta Putin och Ryssland, men framför allt Xi och den kinesiska regimen?
Just Kina kommer sannolikt bli en svår balansgång för Tesla.
Min gissning är att Tesla kommer att hamna i kläm mellan stornationerna framöver.
Tesla kan snabbt bli paria hos konsumenter och företag i Kina, så som många Japanska bolag har fått erfara.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare

Inlägg av Kriper »

Stephen Christopher Yaxley-Lennon, född 27 november 1982 i Luton, känd under pseudonymen Tommy Robinson, och tidigare under pseudonymerna Andrew McMaster samt Paul Harris, är en brittisk högerextrem aktivist. Robinson var med och grundade English Defence League, och ledde organisationen 2009–2013.
Skärmavbild 2024-08-03 kl. 08.58.46.png
Robinson uppviglar på X och följs och stöttas av Musk.

S 100D -17
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Kriper skrev: 03 aug 2024 09:02
Stephen Christopher Yaxley-Lennon, född 27 november 1982 i Luton, känd under pseudonymen Tommy Robinson, och tidigare under pseudonymerna Andrew McMaster samt Paul Harris, är en brittisk högerextrem aktivist. Robinson var med och grundade English Defence League, och ledde organisationen 2009–2013.

Skärmavbild 2024-08-03 kl. 08.58.46.pngRobinson uppviglar på X och följs och stöttas av Musk.
Troligtvis så längtar han tillbaka till sin barndoms Sydafrika. Tyvärr.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

:oops:
Kriper skrev: 03 aug 2024 09:02

Skärmavbild 2024-08-03 kl. 08.58.46.pngRobinson uppviglar på X och följs och stöttas av Musk.
Edit: jag har ej lagt till en arg emoji. Kan ej ta bort!
Ja, det är helt sjukt. Elon borde hålla sig till Space X och Tesla, för journalistik, media och källkritik kan han helt enkelt inte.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Undrar om hans sydafrikanska bakgrund spelar in i hans syn på världen. Jag har några bekantas bekanta som kommer därifrån och de har rätt spännande åsikter om en del saker helt klart. Anektodiskt förstås, men ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare

Inlägg av Kriper »

Uppkomsten av högerextremt våld i Storbritannien beror delvis på Elon Musks beslut att tillåta figurer som Tommy Robinson tillbaka till den sociala medieplattformen X, säger forskare.
https://www.theguardian.com/politics/ar ... SApp_Other

S 100D -17
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Kriper skrev: 04 aug 2024 19:47
Uppkomsten av högerextremt våld i Storbritannien beror delvis på Elon Musks beslut att tillåta figurer som Tommy Robinson tillbaka till den sociala medieplattformen X, säger forskare.
https://www.theguardian.com/politics/ar ... SApp_Other
Det var en väldigt enkel förklaring till rasism, fattigdom, kulturella skillnader, sociala utmaningar och rena politiska åsiktsskillnader.
Jag tror inte folk är så korkade att en person på X kan få till dessa kravaller.
Hur förklarar vi alla andra våldshandlingar i våra samhällen, exempelvis Tyskland, Malmö, Paris = Elon?

Tror bara att politikerna vill få till censur och nya lagar för att hindra människor från att yttra sig om ditt eller datt.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar