Service inför utgång av garantin
Moderator: Redaktion
Service inför utgång av garantin
Har en MY köpt dec 2021 och basgarantin går ut nu i december. Jag funderar på lämna in bilen för service som egentligen blir inte mer än att byta kupéfiltret och vindrutetorkare. Samtidigt tänkte jag be de att kolla över bilen i fall det finns fel som täcks av garantin som jag inte har upptäckt.
Jag har läst i andra trådar om dålig service och att bilar har även blivit skadade när de har varit in på Teslas service centrar.
Har någon förslag om hur man skulle lägga upp ett serviceärende för att kolla för ev. fel? Eller bör jag strunta i besöket? (If it ain’t broke don’t fix it.)
Jag har läst i andra trådar om dålig service och att bilar har även blivit skadade när de har varit in på Teslas service centrar.
Har någon förslag om hur man skulle lägga upp ett serviceärende för att kolla för ev. fel? Eller bör jag strunta i besöket? (If it ain’t broke don’t fix it.)
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
VW ID.3 2021
Re: Service inför utgång av garantin
Ja, kollade nu och basgarantin är 4 år, då kan jag skjuta upp beslutet 1 år
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
VW ID.3 2021
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
Hur många mil har den gått? Du kan se i appen, längst ner, på knappen ”Specifikationer och garanti” när den går ut för dig.
Ett tips är att gå in i service mode och kolla eventuella felkoder innan den går ut. Jag gick in där veckan innan och hade faktiskt en felkod på ett spjäll som jag fick utbytt då på garantin.
Ett tips är att gå in i service mode och kolla eventuella felkoder innan den går ut. Jag gick in där veckan innan och hade faktiskt en felkod på ett spjäll som jag fick utbytt då på garantin.
Det som går ut efter 3 år är vagnskadegarantin, dvs du bör överväga helförsäkring.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
När stora garantin går ut, eller ett tag innan hade jag först gått till någon oberoende som besiktat bilen för det de kan hitta, tex dåliga länkarmar osv.
Det är inte alltför ovanligt att folk åker på ganske dyra räkningar hos Tesla för byten efter att garantin ganska nyligen gått ut.
(Det finns exempel i detta forum och ganska mycket i Facebook-grupperna).
Tesla är ett företag med psykopatiska drag, tex när de säger att det är ditt eget fel att ytskiktet på ratten lossnar pga att du haft handkräm på händerna trots att orsaken är att de har använt undermåliga material på ratten.
Eller som i mitt fall, låmna ut en bil med en buckla och sedan skita fullständigt i att ta sitt ansvar.
Den som tror att Tesla ärligt letar fel strax innan garantin går ut…
Nej, det som behövs är att någon oberoende kollar över bilen och att man sedan åker till Tesla för att låta dem kika på bilen och har med sig protokollet etc från den oberoende kontrollen.
Det är inte alltför ovanligt att folk åker på ganske dyra räkningar hos Tesla för byten efter att garantin ganska nyligen gått ut.
(Det finns exempel i detta forum och ganska mycket i Facebook-grupperna).
Tesla är ett företag med psykopatiska drag, tex när de säger att det är ditt eget fel att ytskiktet på ratten lossnar pga att du haft handkräm på händerna trots att orsaken är att de har använt undermåliga material på ratten.
Eller som i mitt fall, låmna ut en bil med en buckla och sedan skita fullständigt i att ta sitt ansvar.
Nej, det som behövs är att någon oberoende kollar över bilen och att man sedan åker till Tesla för att låta dem kika på bilen och har med sig protokollet etc från den oberoende kontrollen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Bra diskussion! Tycker ni det är värt uppsöka fristående verkstad även om man nyligen haft bilen på besiktning? Finns det viktiga områden med vanligt förekommande fel som besiktningen inte undersöker?
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Funderar på samma sak.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Tänk på att garantin är ett frivilligt åtagande från tillverkaren (Tesla i det här fallet). Om du köpt som privatperson har du enligt konsumentköplagen tre års reklamationsrätt mot ursprungliga fel. Under det första halvåret ligger bevisbördan på säljaren att visa att du har fel, de resterande 2,5 åren är bevisbördan på dig att visa att de har fel.
Om Tesla krånglar och inte vill ta saker på garanti bör man istället säga (skriva i chatten) att man önskar reklamera enligt konsumentköplagen istället eftersom x är ett ursprungsfel. Det kan de inte lika lätt komma undan, även om de säkerligen kommer försöka.
Det är alltså en god idé att försöka beta av allting innan treårsdagen utifall att Tesla skulle krångla. Sen tar man (om behov uppstår) en vända till innan fyraårsdagen.
Kan även nämna att jag nitiskt felanmäler fel om jag noterar några och Tesla har varit väldigt tillmötesgående och bytt allt jag anmält på garanti under förutsättning att de kunnat observera felet (antingen på plats eller på distans). Intermittenta fel köper jag att de inte utan vidare byter vid första felkoden.
Om Tesla krånglar och inte vill ta saker på garanti bör man istället säga (skriva i chatten) att man önskar reklamera enligt konsumentköplagen istället eftersom x är ett ursprungsfel. Det kan de inte lika lätt komma undan, även om de säkerligen kommer försöka.
Det är alltså en god idé att försöka beta av allting innan treårsdagen utifall att Tesla skulle krångla. Sen tar man (om behov uppstår) en vända till innan fyraårsdagen.
Kan även nämna att jag nitiskt felanmäler fel om jag noterar några och Tesla har varit väldigt tillmötesgående och bytt allt jag anmält på garanti under förutsättning att de kunnat observera felet (antingen på plats eller på distans). Intermittenta fel köper jag att de inte utan vidare byter vid första felkoden.
Model 3 SR+ 18" 2021
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Gå in i service mode och kolla ev felkoder kan man enkelt göra själv.
Model Y LR AWD 2022
Besiktningen kan väl hitta en del, men de kollar ju bara att bilen uppfyller lagkrav. Det finns ju många andra saker man vill ska funka på en bil också, typ klimatanläggning frånvaro av missljud, att säten går att justera o s v.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
En egen frivillig kontroll på en besiktningsstation (vissa bolag gör ju sånt), där de kollar igenom tex fjädring/bromsar/länkarmar/hjullager kan nog betala sig ganska bra.
För det första så upptäcker man i så fall felet innan garantin går ut, och man slipper att Tesla upptäcker det efteråt. Jag skulle gissa att Tesla inte är lika villiga att hitta fel precis innan garantin går ut som strax efter.
Batteriet är ju svårkollat, det är om det finns någon felkod i service mode men det jag sett om batteriproblem precis efter att garantin gått ut med 3-6 veckors marginal är för uppenbart för att vara en slump.
Många som fick felet i en period blev informerade om att det var någon ny mjukvara som nu upptäckte ett problem som inte gamla mjukvaran upptäckte. Någon enstaka låg inom men ett stort antal låg utanför garantin. En slump?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Har ni tips på besiktningsstationer som gör dessa kontroller? Tror det kanske blir billigare och bättre jämfört med att anlita en vanlig bilverkstad?
Bilprovningen gör en bilkontroll. Som en besiktning utan att rapportera till Transportstyrelsen.
https://www.bilprovningen.se/tjanster/ ... ilkontroll
Samma tester hörs så man får tex länkarmar och p-ändar/kulleder o h hjullager testade.
(Eller så besiktar man som vanligt).
Bilprovningen har utrustning för att testa hjullager och glapp i tex framvagnen.
En bilverkstad kan också höra det förhand, de brukar inte ha maskinell test av sånt. Är man duktig mek kanske man hittar 80-90% av det en besiktning gör.
Jag har skruvat mycket bil och även konstruerat/byggt egna fram och bakvagnar men skulle nog ändå tänka mig att låta Bilprovningen besikta/kontrollera. Går man med själv och ber dem kolla allt extra noga och hitta smärre glapp som är okey men har börjat bli slitet så!
Googlade och OPUS har en test man borde akta sig från - enda instrumentet de använder är mönsterdjupmätare enligt deras hemsida.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag utförde min kontrollbesiktning på just Bilprovningen i juni där bilen blev underkänd på grund av missljud hjullager fram. Fick det åtgärdat på garantin och då faktiskt bägge sidor fram även om Bilprovningen bara konstaterade fel på ena sidan .
Killen på bilprovningen var noggrann.
Han hade dock svårt värdera hjullagren bak på grund av parkeringsbromsen troligtvis. Tror inte han testade att klossa framhjulen.
Kanske kan man få en ännu noggrannare kontroll om man specifikt meddelar syftet att hitta fel innan garantins utgång.
Då kanske man kan klossa framhjulen och även anmärka på punkter som har lättare brister men klarar sig på en vanlig besiktning?
Ska in med bilen på servicecenter om 2v på grund av baklucka som stänger sig snett och det blir min sista chans att åtgärda eventuella fel på garantin då bilen har rullat 7900 mil.
Killen på bilprovningen var noggrann.
Han hade dock svårt värdera hjullagren bak på grund av parkeringsbromsen troligtvis. Tror inte han testade att klossa framhjulen.
Kanske kan man få en ännu noggrannare kontroll om man specifikt meddelar syftet att hitta fel innan garantins utgång.
Då kanske man kan klossa framhjulen och även anmärka på punkter som har lättare brister men klarar sig på en vanlig besiktning?
Ska in med bilen på servicecenter om 2v på grund av baklucka som stänger sig snett och det blir min sista chans att åtgärda eventuella fel på garantin då bilen har rullat 7900 mil.
Jag har en knarrande förarstol i min 1,5 år gamla M3. Den har knarrat sedan start och jag har lagt ärende i appen, men de säger att de vill ha 2.000 kr i nån avgift, varför jag aldrig gått vidare med det. Slugt.Dinsdale skrev: ↑04 aug 2024 19:36Kan även nämna att jag nitiskt felanmäler fel om jag noterar några och Tesla har varit väldigt tillmötesgående och bytt allt jag anmält på garanti under förutsättning att de kunnat observera felet (antingen på plats eller på distans). Intermittenta fel köper jag att de inte utan vidare byter vid första felkoden.
2023 Model 3 LR
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
När jag lagt ärenden har det alltid stått en kostnad på flera tusentals kronor men det blir 0 kr om det går på garanti. När ranger väl är på plats brukar jag fråga om andra saker, de är alltid hjälpsamma och säger vad de får byta på garanti och vad de inte får byta.Krusovice skrev: ↑05 aug 2024 19:27Jag har en knarrande förarstol i min 1,5 år gamla M3. Den har knarrat sedan start och jag har lagt ärende i appen, men de säger att de vill ha 2.000 kr i nån avgift, varför jag aldrig gått vidare med det. Slugt.Dinsdale skrev: ↑04 aug 2024 19:36Kan även nämna att jag nitiskt felanmäler fel om jag noterar några och Tesla har varit väldigt tillmötesgående och bytt allt jag anmält på garanti under förutsättning att de kunnat observera felet (antingen på plats eller på distans). Intermittenta fel köper jag att de inte utan vidare byter vid första felkoden.
Model 3 SR+ 18" 2021
Hur fungerar det om man rapporterar fel där Tesla konstaterar att något fel inte föreligger? Blir man då debiterad arbetstiden?
Angående kontroll på bilprovningen så kan man välja antingen sådan där formuläret bara lämnas ut till mig eller riktig kontrollbesiktning det är resultat skickas in till Transportstyrelsen. Den senare är aningen billigare men då blir man underkänd på besiktningen och åker på ombesiktning om man hittar ett fel vilket inte är syftet så jag bokar nog en bilkontroll när resultatet inte skickas till Transportstyrelsen
Angående kontroll på bilprovningen så kan man välja antingen sådan där formuläret bara lämnas ut till mig eller riktig kontrollbesiktning det är resultat skickas in till Transportstyrelsen. Den senare är aningen billigare men då blir man underkänd på besiktningen och åker på ombesiktning om man hittar ett fel vilket inte är syftet så jag bokar nog en bilkontroll när resultatet inte skickas till Transportstyrelsen
Skyltspurtaren skrev: ↑04 aug 2024 12:30Hur många mil har den gått? Du kan se i appen, längst ner, på knappen ”Specifikationer och garanti” när den går ut för dig.
Ska man gå in under service och sedan"meddelanden" eller hur hittar man felkoder?
- enoch85
- Teslaägare
Har nu bokat tid på den mest nitiska Bilprovningen i Malmö.
Tack för tips! Sparade ca 8000 kr på det.
Tack för tips! Sparade ca 8000 kr på det.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
- enoch85
- Teslaägare
Nä, bokade i september. To be continued.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
Min erfarenhet är att det beror lite på vem du pratar med. Jag har fått betala vissa gånger och andra gånger inte.
Vad kul. Jag tog min bil till Tesla några månader innan garantin tog slut för ett antal fel (säten som börjat spricka, sentry som slutat fungera, trasig A/C samt interiör som släppt från passagerardörren) och fick ungefär samma bemötande. A/C:n kunde de tänka sig hjälpa till med, annars var allt mitt fel. Har behandlat bilen som om den vore gjord av glas men de "trodde inte på det".AAKEE skrev: ↑04 aug 2024 15:29Tesla är ett företag med psykopatiska drag, tex när de säger att det är ditt eget fel att ytskiktet på ratten lossnar pga att du haft handkräm på händerna trots att orsaken är att de har använt undermåliga material på ratten.
De hade även sönder min trådlösa telefonladdare när de felsökte sentry.
Verkstadschefen var duktigt trött på mig och till slut ringde den kille som jobbat på bilen och gapade om att han kunde dra pengarna från mitt registrerade kreditkort men behövde mitt godkännande - varpå jag sa nej, men de drog pengarna ändå.
Drog in ARN och då backade de på en punkt (fönstret).
Låter ungefär som Tesla. Ett bolag med psykopatiska drag.Curik skrev: ↑08 aug 2024 15:28
Vad kul. Jag tog min bil till Tesla några månader innan garantin tog slut för ett antal fel (säten som börjat spricka, sentry som slutat fungera, trasig A/C samt interiör som släppt från passagerardörren) och fick ungefär samma bemötande. A/C:n kunde de tänka sig hjälpa till med, annars var allt mitt fel. Har behandlat bilen som om den vore gjord av glas men de "trodde inte på det".
De hade även sönder min trådlösa telefonladdare när de felsökte sentry.
Verkstadschefen var duktigt trött på mig och till slut ringde den kille som jobbat på bilen och gapade om att han kunde dra pengarna från mitt registrerade kreditkort men behövde mitt godkännande - varpå jag sa nej, men de drog pengarna ändå.
Drog in ARN och då backade de på en punkt (fönstret).
4 års garanti men mycket ska man ändå betala för, och man tvingas godkänna en solklar garantikostnad före verkstadsbesöket och sedan är man i händerna på Tesla.
Det kommer en dag när det inte accepteras av kunderna alls.
Än så länge himlar huvuddelen av ägarna över eldriften mm men när den smekmånaden är över…Undrar om Elon tänker stämma alla kunder som inte köper Tesla då, ungefär som de som ikte vill köpa reklam på X.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5