Skaller vid låg hastighet
Moderator: Redaktion
Skaller vid låg hastighet
Hej,
när jag kör min MY-HW4 runt 30 på vissa underlag är det något som skallrar så in i bängen irriterande. Svårt att höra exakt varifrån det kommer. Ibland låter det som om det kommer från någon framdörr, ibland från instrumentpanelen (tex ngt spjäll).
Någon med samma problem som lyckats lokalisera detta?
Mvh, Johan
när jag kör min MY-HW4 runt 30 på vissa underlag är det något som skallrar så in i bängen irriterande. Svårt att höra exakt varifrån det kommer. Ibland låter det som om det kommer från någon framdörr, ibland från instrumentpanelen (tex ngt spjäll).
Mvh, Johan
MY LR AWD -24 HW4
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Skaller vid låg hastighet
Jag har samma problem just nu med min 2016 MX, inte lyckats lokalisera källan ännu dock. Jag plockade ur frunken och hittade en kabel som var lite lös och slog mot hjulhusen, så glad i hågen fäste jag upp den med buntband, men ljudet var kvar även efteråt .
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det är inte nackstöden bak?Sueco skrev: ↑01 aug 2024 10:26Hej,
Mvh, Johan
Testa hålla ett finger på instrumentpanelen (den i trä) och se om det upphör. Testa flera olika ställen.Sueco skrev: ↑01 aug 2024 10:26Hej,
Mvh, Johan
Jag har ett ställe på min som hörs i högre fart, ibland.
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Vänster sida och främre delen av innertaket? Vid solskyddet.
Där kan taket vibrera mot glastaket. Testa att hålla fingret där och se om det försvinner..
Där kan taket vibrera mot glastaket. Testa att hålla fingret där och se om det försvinner..
Vi hade problem med höger nackstöd bak som vibrerade.
Nu har det börjat låta i plasten vid backspegeln ibland.
Men där räcker de att trycka in något emellan för att de skall bli tyst.
Nu har det börjat låta i plasten vid backspegeln ibland.
Men där räcker de att trycka in något emellan för att de skall bli tyst.
Hade ett vibrerande ljud som uppstod på vissa underlag. Det lät som att det kom från förarsidan någonstans vid ratten. Jag testade att demontera trälisten fram eftersom jag hört att den kan vara källan ibland, men ingen skillnad. Det som tillslut hjälpte var att trycka in en socka här :
Jag har oljud på innertaket runt båda solskydd. Ljudet försvinner när man håller fingret där... Hur löser man detta på eget hand?
Solskydd vänster vibrerar lite för mig, räcker att fälla ner det.. tänkte sätta en möbeltass
Senast redigerad av OscarA, redigerad totalt 1 gånger.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Bakluckan var det för min MY.
"Dämptassarna" låg inte ann mot bakluckan, så det blev skaller vid vissa hastigheter.
"Dämptassarna" låg inte ann mot bakluckan, så det blev skaller vid vissa hastigheter.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
min var tyst första månaden eller två från att den plockades ut i slutet på september 2023...efter det så började knirr knarr och vibrationer.
Hittills kommit fram till följande..
A-stolpe förarsida
Solskydd båda sidor
Bältespännare (justering upp/ner) förarsida
Baksäte (ej nackstöd)
Bakdörren höger bak (innerhandtag/stoppning)
Utöver det höga smällar (som kraftigt stenskott) så fort det är temperaturvariationer på vänster sida av framruta/panorama (A-stolpe). Väntar bara att en vacker dag hela skiten smäller
A-stolpe förarsida
Solskydd båda sidor
Baksäte (ej nackstöd)
Utöver det höga smällar (som kraftigt stenskott) så fort det är temperaturvariationer på vänster sida av framruta/panorama (A-stolpe). Väntar bara att en vacker dag hela skiten smäller
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Jag råkar veta vad det beror på. Hade samma problem och fick besök av världens bästa ranger, Oskar i Örebro. Vi rev ner innertaket och upptäckte att de på senare tid stoppat in några plastdistanser 3x3x20 cm, typ, som satt ”fast” med någon form av låsning. Vi bände bort dem och skallret försvann. När de sitter där och man knackar med fingret på taket så hör man att det är något där inne som skallrar. Det ljudet är nu borta. Hade även ett ljud från innerbackspegeln som tydligen kommer från någon helt onödig plastflärp som sitter där. Den klippte Oskar också bort.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Stort tack! Jag misstänker att det är plasten som behöver isoleras på något sätt.Walker skrev: ↑04 aug 2024 14:12Jag råkar veta vad det beror på. Hade samma problem och fick besök av världens bästa ranger, Oskar i Örebro. Vi rev ner innertaket och upptäckte att de på senare tid stoppat in några plastdistanser 3x3x20 cm, typ, som satt ”fast” med någon form av låsning. Vi bände bort dem och skallret försvann. När de sitter där och man knackar med fingret på taket så hör man att det är något där inne som skallrar. Det ljudet är nu borta. Hade även ett ljud från innerbackspegeln som tydligen kommer från någon helt onödig plastflärp som sitter där. Den klippte Oskar också bort.
Ranger? Vad menas med det?
Jag har förstått att Tesla inte fixar oljud som en del av garantin. Någon som fått dessa problem fixat särskilt om man vet precis vad det orsakas av?
Ranger = Mobile service. Oskar åkte ut till mig när jag stod och fricampade för att hjälpa mig i ett annat ärende när han tyckte att han kunde ”släcka” denna också som skulle in och åtgärdas på Servicecenter den 13/8. Samtidigt justerade han frunkhuven som var lite för tight inställd. Allt kostade exakt 0 kronor (förutom att jag bjöd honom på 2 st alkoholfria Carlsberg)kcse skrev: ↑04 aug 2024 19:54Stort tack! Jag misstänker att det är plasten som behöver isoleras på något sätt.Walker skrev: ↑04 aug 2024 14:12Jag råkar veta vad det beror på. Hade samma problem och fick besök av världens bästa ranger, Oskar i Örebro. Vi rev ner innertaket och upptäckte att de på senare tid stoppat in några plastdistanser 3x3x20 cm, typ, som satt ”fast” med någon form av låsning. Vi bände bort dem och skallret försvann. När de sitter där och man knackar med fingret på taket så hör man att det är något där inne som skallrar. Det ljudet är nu borta. Hade även ett ljud från innerbackspegeln som tydligen kommer från någon helt onödig plastflärp som sitter där. Den klippte Oskar också bort.
Ranger? Vad menas med det?
Jag har förstått att Tesla inte fixar oljud som en del av garantin. Någon som fått dessa problem fixat särskilt om man vet precis vad det orsakas av?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Om någon vill ha tips på hur man gör kan ni posta i tråden så kan jag hjälpa er (jag var ju lixom med och om man inte har tummen mitt i handen fixar man detta på 15 min själv)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Gustafsson
- Teslaägare
På dålig väg- typ grusväg har jag en hel del oljud. Gissar att S är konstruerad på liknande sätt. Har på palladium ett påtagligt skaller i främre vänstra delen av taket. Skulle kunna titta efter själv om jag visste hur man lossar innertaket utan att skada det.
Fixat ett annat skrammel som uppstod i skarven mellan höger och underliggande plastkåpor bakom skärmen. Där blev lösningen en liten klutt kontaktlim.
Fixat ett annat skrammel som uppstod i skarven mellan höger och underliggande plastkåpor bakom skärmen. Där blev lösningen en liten klutt kontaktlim.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det var just det jag lärde mig i fredags. Hur man lossar innertaket på en Y.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Tesla är lustiga. Min gamla MS knarrade precis överallt när man tryckte på inredningen, men var knäpptyst när man körde. Min nya Highland är precis tvärtom, känns solid när man trycker på inredningen, men är en riktigt rattlebox när man kör. Vet inte ens vad jag skall börja. Kanske beställa en pall med filttejp
Jag klämde in ett vikt papper där, mellan innertak och glastak. Då slutade det. Sen hade jag tur och stötte på en tesla service-kille i Norge och han la in dämpande foam bakom innertaket.
Det löste det ännu så länge (ta i trä). Han sa att om det inte löser det, får man boka tid för service, sen får man ta ner innertaket.
Har precis samma problem med min MY RWD 23. Tesla vill ha betalt för att åtgärda -.- ”Smal adjustments are not covered by warranty”zsh skrev: ↑04 aug 2024 13:00min var tyst första månaden eller två från att den plockades ut i slutet på september 2023...efter det så började knirr knarr och vibrationer.
A-stolpe förarsida
Solskydd båda sidor
Baksäte (ej nackstöd)
Nä. Kan och orkar inte. PM’a mig så kan vi ta det på telefon.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- kkarlss0n
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristian14640
Ang missljud i innertaket vid solskydden.
Jag hade samma problem på min MYP tillverkad i början på juni.
Fick äntligen tid i torsdags för det och tydligen saknades det dämpmaterial där som de satte dit.
Höll på att få hjärnblödning av det när man låg på vägarna under sommarsemestern.
En miss i produktion med andra ord, tog en timme på SC att lösa.
Edit: kostade inget
Jag hade samma problem på min MYP tillverkad i början på juni.
Fick äntligen tid i torsdags för det och tydligen saknades det dämpmaterial där som de satte dit.
Höll på att få hjärnblödning av det när man låg på vägarna under sommarsemestern.
En miss i produktion med andra ord, tog en timme på SC att lösa.
Edit: kostade inget
Har också sådan smäll fast på höger sida. Låter som ett stenskott nån dryg minut efter start när det är varmt ute. En smäll sen inget förrän nästa tur.zsh skrev: ↑04 aug 2024 13:00min var tyst första månaden eller två från att den plockades ut i slutet på september 2023...efter det så började knirr knarr och vibrationer.
A-stolpe förarsida
Solskydd båda sidor
Baksäte (ej nackstöd)
Utövera det höga smällar (som kraftigt stenskott) så fort det är temperaturvariationer på vänster sida av framruta/panorama (A-stolpe). Väntar bara att en vacker dag hela skiten smäller
Har haft bilen inne två gånger för detta men Tesla hittar inget. Kom du på vad det beror på?
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo